Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Vad är rimligt pris, i % av byggkostnad?

100%
4
15%
50%
16
62%
25%
5
19%
10%
1
4%
0%
0
Inga röster

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
HenrikE

Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Inläggav HenrikE » 2016-08-15 16:20

Det är ju ganska svårt att sätta rätt pris när man vill sälja ett par hembyggda högtalare. Jag tänkte prova en liten omröstning för att se vad som är rimligt, och jag antar att det är fler som har funderat på samma sak.

Säg att jag har högtalare modell X med element av vettig kvalité . Filtret är välkonstruerat och lådorna är snygga men det syns att de inte är proffsbyggda. Komponenterna (element+filter) har kostat A kr. Sen har jag lagt B kr på material till lådan. Total byggkostnad är alltså A+B.

Jag har använt högtalarna några år, och tagit väl hand om dem.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för dem?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Omröstning: Pris för begagnade hembyggda högtalare?

Inläggav PerStromgren » 2016-08-15 16:22

Hopplös fråga, eftersom jag inte känner dig eller ha sett och hört högtalarna. Allt mellan 0 och över 100 är rimligt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-15 16:32

Vad avses med Modell X - är det en känd konstruktion för DIY, eller menar du något helt eget påfund?
Generellt är dock min erfarenhet att det är lättare att elda upp lådorna och sälja elementen separat, tyvärr...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-15 16:34

Näst intill omöjlig fråga att svara på, men jag kan väl väldigt generellt säga så här: Om högtalarna låter riktigt bra och ser ok ut så är 50-100% ett rimligt pris.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-15 16:55

Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
För mig låter frågeställningen som om en egenbyggd högtalare inte skulle vara väl så bra som en fabriksbyggd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-15 17:00

Kalejdokom skrev:Vad avses med Modell X - är det en känd konstruktion för DIY, eller menar du något helt eget påfund?
Generellt är dock min erfarenhet att det är lättare att elda upp lådorna och sälja elementen separat, tyvärr...

Jag tänkte att modell X skulle vara något välkänt i diy-kretsar, typ Mupps eller HFLS-1.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-15 18:02

Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
För mig låter frågeställningen som om en egenbyggd högtalare inte skulle vara väl så bra som en fabriksbyggd.

Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 18:22

Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.

Njae, det är marknaden och tillverkarens anseende som sätter priset, inte hur bra lådan låter i sig. Hemmabyggen står lågt i kurs hos de allra flesta. Tippar att elementen är mer lättsålda än hela lådan. Jag röstade på värde 10% (max) av materialpriset. Det är vad jag skulle bjuda om jag jagade just de elementen i fråga och inte kände mig direkt tvingad att ro hem affären.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-08-15 18:29

Om du vill sälja till mig, ... Så ger jag 0%.
- Deal?

Självklart ursvårt att ge ett "rimligt" pris.
Vi gör knappast detta för att tjäna pengar. Vi vill heller inte ge bort helt gratis, lite beroende på vem som ska köpa. Lill'syrran eller den där bekantes, bekantes, bekanta ...

Om köparen är beredd att betala 100% så är väl det ett lämpligt pris. Annars, sänk tills de köper.
Jag röstade dock 50% som ett rimligt startbud. Men tror egentligen att även för den summan är det svårt hitta köpare.

(Aktiv, snygg, liten högtalare säljer. Stor, snickrad, passiv ... Liiiite svårare.)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-15 18:33

HenrikE skrev:

Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.

Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Jag räknade ut vad en högtalare kostade att bygga och tog sedan 3 x det priset per par som utpris till kund.
33% och det var tillräckligt för att ge pengar och kunder under 25 års tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 18:47

Perfector skrev:
HenrikE skrev:

Jag räknade ut vad en högtalare kostade att bygga och tog sedan 3 x det priset per par som utpris till kund.

Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Naturlig följdfråga, blev du oförskämt rik på kuppen? :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-15 18:50

Flint skrev:
Perfector skrev:
HenrikE skrev:Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.

Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?

Dom som köpte kom först och lyssnade på annat jag redan byggt och la sen beställning på anpassade högtalare.
Och nej, rik blev jag inte.
Men ack så kul jag hade under tiden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 19:04

Perfector skrev:Och nej, rik blev jag inte. Men ack så kul jag hade under tiden.

Det förstår jag. Det är nog både roligare och nyttigare att ha kul än att bli rik, om man måste välja. De rika verkar varken nöjda eller roliga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 19:39

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.

Dom som köpte kom först och lyssnade på annat jag redan byggt och la sen beställning på anpassade högtalare.

Körde du registrerad firma enligt det lagstadgade regelverket med moms, skatt och avgifter osv. eller körde du svart typ "hobbytillverkning" och gav f¤n i lagarna?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-15 19:42

Flint skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?

Körde du registrerad firma enligt det lagstadgade regelverket med moms, skatt och avgifter osv. eller körde du svart typ "hobbytillverkning" och gav f¤n i lagarna?

Som pensionär sedan 1975 för utbrändhet så fick jag tjäna hyfsat med pengar utan att betala skatt och moms.
Så nej, registrerad var jag inte. Men Perfector Ljudservice var ändå välkänt i stora delar av Sverige samt i Tyskland och England dit jag levererade högtalare i liten skala.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-08-16 06:50

HenrikE skrev:Det är ju ganska svårt att sätta rätt pris när man vill sälja ett par hembyggda högtalare. Jag tänkte prova en liten omröstning för att se vad som är rimligt, och jag antar att det är fler som har funderat på samma sak.

Säg att jag har högtalare modell X med element av vettig kvalité . Filtret är välkonstruerat och lådorna är snygga men det syns att de inte är proffsbyggda. Komponenterna (element+filter) har kostat A kr. Sen har jag lagt B kr på material till lådan. Total byggkostnad är alltså A+B.

Jag har använt högtalarna några år, och tagit väl hand om dem.

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för dem?

Om köparen är en annan hembyggare som endast ska använda elementen till nytt projekt tror jag priset landar runt a/2. Om elementen slutat tillverkas och är eftersökta kryper det upp. Säljer man till nån som vill använda dem som de är, trots att de ser hembyggda ut, kan man kanske få upp till (a+b)/2, dvs motsvarande halva nypriset. Inget man blir förmögen på tyvärr.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-08-16 07:18

Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 07:51

hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.

Du uttrycker dig bättre än jag :-)
Medhåll till 100%.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-16 10:11

Vad kostade bygget?
Är ju en viss skillnad att sälja hemmabygge för 3k och 35kSEK...
Och ta lite bilder så får vi se på talarna!

Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 10:34

sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?

Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?

Pris för en x 3 = utpris
Slutade för att små äckliga telefoner förstörde folks känsla för musikkvalitet och för att man inte ville betala skäligt.
Senast redigerad av Perfector 2016-08-16 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 10:39

sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?

priset 1 högtalare x 3 är ett skäligt pris till kund.
Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.
De jag nu visar är alla inkomna för antingen elementbyte eller allmän genomgång och inte representativa för hur dom såg ut som nytillverkade.
Bilagor
Perfector Mini-Max b.jpg
Perfector Mini-Max b.jpg (104.73 KiB) Visad 5702 gånger
Perfector Ideal-1.JPG
Perfector Ideal-1.JPG (244.74 KiB) Visad 5702 gånger
Perfector Ideal 11.jpg
Perfector Ideal 11.jpg (136.06 KiB) Visad 5702 gånger
isophonelement.jpg
isophonelement.jpg (112.47 KiB) Visad 5702 gånger
DSC_0275.jpg
DSC_0275.jpg (39.12 KiB) Visad 5702 gånger
DSC_0051.jpg
DSC_0051.jpg (160.89 KiB) Visad 5702 gånger
DSC_0050.jpg
DSC_0050.jpg (201.52 KiB) Visad 5702 gånger
DSC_0036.jpg
DSC_0036.jpg (209.68 KiB) Visad 5702 gånger
DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (180.99 KiB) Visad 5702 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-16 11:30

Perfector skrev:Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.

Folk har inte längre lust att betala för en riktig kamera heller, av några av dina bilder att döma! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 11:34

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.

Folk har inte längre lust att betala för en riktig kamera heller, av några av dina bilder att döma! :)

Ibland har jag bara nallens kamera med 1.3 Mpixels i sig.
Är det nå't mer magistern inte gillar i klassrummet? :mrgreen:

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-16 15:46

Lite OT men jag pratade lite med en invandrare som jobbat Radio TV reparatör i Afrika, Dom använde aldrig nya komponenter en Radio eller Tv blev antingen reparerad eller delar till andra Maskiner är konstruktionen dålig så borde ju ändock komponenterna gå att återanvända så...
200% Bra konstruktion och välutfört arbete
100% Duglig
30% Att Plocka begagnade delar från...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 15:51

Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.

Perfektors exempel stannar på tvåsiffriga belopp troligen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 17:46

Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.

Du har uppenbara problem med min existens, helt klart.
Är dt någon särskild vinkel på det eller är det nåt jag har missat?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-08-16 17:55

Högtalare är svåra grejer, helt klart.

Jag gillar bild nr.5 - snyggt fräsjobb!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 18:01

En bild med godkänd? upplösning.
Även om jag inte bygger själv kan jag få en bra snickare att göra som jag säger.
Bilagor
IMG_5950.JPG
IMG_5950.JPG (115.1 KiB) Visad 5581 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 18:18

En till som bara drar 2-siffriga belopp
Bilagor
Supreme 1 b.jpg
Supreme 1 b.jpg (93.84 KiB) Visad 5570 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 18:29

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.

Du har uppenbara problem med min existens, helt klart.
Är dt någon särskild vinkel på det eller är det nåt jag har missat?

Din brist på ödmjukhet och vilja att lära dig nytt. Du dissar folk som kan räkna på saker på allvar för att istäkllet lita på gamla tabeller eller tumregler - det är o-faktiskt:igt.

Sen erkänner jag villigt att de två sista bilderna håller bra mycket högre klass och definitivt ser fyrsiffriga ut till skillnad från det tidigare junket.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till DIY-forum