Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Vad avses med Modell X - är det en känd konstruktion för DIY, eller menar du något helt eget påfund?
Generellt är dock min erfarenhet att det är lättare att elda upp lådorna och sälja elementen separat, tyvärr...
Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
För mig låter frågeställningen som om en egenbyggd högtalare inte skulle vara väl så bra som en fabriksbyggd.
Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
För mig låter frågeställningen som om en egenbyggd högtalare inte skulle vara väl så bra som en fabriksbyggd.
HenrikE skrev:Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.
Perfector skrev:HenrikE skrev:Perfector skrev:Är den hembyggda högtalaren väl så musikalisk finns ingen anledning att sänka priset på den.
Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.
Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Jag räknade ut vad en högtalare kostade att bygga och tog sedan 3 x det priset per par som utpris till kund.
33% och det var tillräckligt för att ge pengar och kunder under 25 års tid.
Flint skrev:Perfector skrev:HenrikE skrev:Det var inte så jag menade. För fabriksbyggda finns det gott om annonser att titta på för att få en uppfattning om värdet. Men ska man sätta pris på ett hembygge är det näst intill omöjligt att hitta något liknande att jämföra mot.
Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Jag räknade ut vad en högtalare kostade att bygga och tog sedan 3 x det priset per par som utpris till kund.
Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Naturlig följdfråga, blev du oförskämt rik på kuppen?
Perfector skrev:Och nej, rik blev jag inte. Men ack så kul jag hade under tiden.
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Priset på delarna plus arbetet ger en god fingervisning om prisbilden.
Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Dom som köpte kom först och lyssnade på annat jag redan byggt och la sen beställning på anpassade högtalare.
Och nej, rik blev jag inte.
Men ack så kul jag hade under tiden.
Flint skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Då hade du tydligen det anséende som dina kunder var beredda att betala för. Hade dom pröjsat om dom inte hade litat eller trott på dig?
Dom som köpte kom först och lyssnade på annat jag redan byggt och la sen beställning på anpassade högtalare.
Och nej, rik blev jag inte.
Men ack så kul jag hade under tiden.
Körde du registrerad firma enligt det lagstadgade regelverket med moms, skatt och avgifter osv. eller körde du svart typ "hobbytillverkning" och gav f¤n i lagarna?
HenrikE skrev:Det är ju ganska svårt att sätta rätt pris när man vill sälja ett par hembyggda högtalare. Jag tänkte prova en liten omröstning för att se vad som är rimligt, och jag antar att det är fler som har funderat på samma sak.
Säg att jag har högtalare modell X med element av vettig kvalité . Filtret är välkonstruerat och lådorna är snygga men det syns att de inte är proffsbyggda. Komponenterna (element+filter) har kostat A kr. Sen har jag lagt B kr på material till lådan. Total byggkostnad är alltså A+B.
Jag har använt högtalarna några år, och tagit väl hand om dem.
Vad skulle ni kunna tänka er att betala för dem?
hifikg skrev:Konstig frågeställning. Är högtalaren bra och ger lyssnaren en positiv upplevelse som denne vill ha så borde väl priset istället handla om byggkostnad + x%. Någonstans finns väl en "utvecklingskostnad" dold i projektet också, utöver en "arbetskostnad" även om det byggs för att det är roligt. Å andra sidan, om det låter som skräp så ska väl ingen behöva betala något alls, om det inte är för att återvinna delar för ett nytt projekt.
sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Är ju en viss skillnad att sälja hemmabygge för 3k och 35kSEK...
Och ta lite bilder så får vi se på talarna!
Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?
sportbilsentusiasten skrev:Vad kostade bygget?
Är ju en viss skillnad att sälja hemmabygge för 3k och 35kSEK...
Och ta lite bilder så får vi se på talarna!
Perfector - även här vill vi se bilder. Och vad sålde du dom för? Varför slutade du tillverka dom?
Perfector skrev:Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Slutade för att folk inte längre har musiköra för ljud utan bara för pod och nallelurar.
Folk har inte längre lust att betala för en riktig kamera heller, av några av dina bilder att döma!
Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.
Perfektors exempel stannar på tvåsiffriga belopp troligen.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Ju finare element, destu större del av totalkostnaden står de för och går att ta ut. En supersnygg högtalare med sämre element kommer att ha svårt att ta ut priset för finishen. En mycket snygg högtalare med element i toppklass kan däremot ta ut snudd på hela kostnaden.
Perfektors exempel stannar på tvåsiffriga belopp troligen.
Du har uppenbara problem med min existens, helt klart.
Är dt någon särskild vinkel på det eller är det nåt jag har missat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster