Ok, nu ska vi se. Har hunnit lyssna lite mer men ingen mätning, tycker inte jag behöver göra en just nu.
Det som är bra med MJKs Alpha OB är att den är lättlyssnad, inget som är vasst eller jobbigt att lyssna på efter korrekt delningsfilter. OB-bas funkar bra i mitt vardagsrum och de sätter inte igång rumsresonanserna som lådhögtalarna gjort tidigare. Bas finns även på låg volym. MEN, basen är lite luddig och odefinerad och det skyller jag faktiskt på Alpha 15 med sin yttepyttiga magnet. Visst det finns billiga/dåligt konstruerade lådhögtalare som är än värre men det är inte riktigt det jag söker helt enkelt. Även bredbandaren som jag ändå till viss del är impad av har sina brister. Röster och vissa instrument saknar "kropp" och mer kanske man inte ska begära av en 3"? Diskanten är förvånantsvärd bra och den upplevda disten på vissa kvinnliga röster tror jag ligger i lägre register.
Högtalaren får stanna tills något nytt kommer, frågan är vad det här nya skall vara dock? Inser att det är aktiv drift och delning som kommer gälla (ev med passiv delning mellanreg - diskant).
Vill fortfarande ha membranyta och 15" är lockande men vilken och hur ska det komponeras högre upp i register? AE Speaker kommer några säga, ja jo kanske, vill helst inte behöva vänta minst 6mån på beställning när jag gör det samt att jag tycker det blir i dyraste laget..
Troels Gravesen har bla med Faital Pro 15PR-400 som har en väldigt fin frekvenskurva upp mot 2-3kHz och 2st sådana per sida kanske skulle funka, det som är frågetecken är x-max som är rätt litet om det skall till eq? Gissar även att elementen inte heller skall sitta för nära golvet om de skall spela högre upp i frekvens?
http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm#Faital_15PR-400