Ännu en OB?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Ännu en OB?

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-08 10:47

Har länge varit nyfiken på att bygga en OB och eftersom man ska ha någon kris när man närmar sig 40 får väl detta bli just det!? När dessutom frugan sa att vi behöver fylla upp vardagsrummet med något stort hoppade jag direkt på! :) Efter lite bildvisande är det helt ok upp till 1x15" eller tom 2x15" bara det är stilrent..

Vad ska man då bygga? Något med för många element och slutsteg i överflöd går bort och därmed även Linkwitz skapelser (slutsteg och eq är ok om det är ett extra som gäller, har en integrerad med delbart för/slusteg tillgodo). Vill mer ha stora element minst 12 helst 15"
Tittar man ute i världen används det mycket Eminence Alpha 15 så som MJK, Manzanita (Ultra), "allemans ob" mfl och passiva lösningar. En viss skepsis har jag dock till element med så svag motor att q>1, vill inte ha en "ennots bas". Stora spolar på 20mH osv..
Många PA tillverkare har fina element men q är då istället nere mot 0,3-0,4. Behöver man kompensera med eq mer då och jag gissar att det är aktivt som gäller här. Tanken är att komma ner till 40-45Hz iaf.

Har ni några förslag? Hela projekt som ni hört eller tror är bra eller vilka elemnt som kan användas. Funkar det med en bredbandare på toppen? (har snart Faital pro 3fe22 hemma för test).

Lagt ut lite krokar och fått lite olika förslag, Faital pro 15pr400/15fh510, Eminence deltalite 2, Cetec Gauss 4583 men i huvudet är det lite virrvarr.

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Ännu en OB?

Inläggav joakimfors » 2016-09-08 11:13

Heh, du går i lite samma tankar som jag även om ett sådant projekt ligger rätt långt fram i tiden för mig. Råkade snubbla över R 39 lite längre ner på den här sidan: http://www.audiojam2.com/pagina_2_2.html

Lite obskyra jämfört med de andra designerna du räknat upp. Men iaf de som verkar ha lite koll på OB har inte klagat där jag läst om dom.

Edit: Troels har ju också en ny klassisk OB med 15" bas och lyxfilter. :D
Senast redigerad av joakimfors 2016-09-08 11:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-08 11:23

Linkwitz kör med eq i basen på sina öppna bafflar, så det funkar förstås med PA-basar också, om man inte överstiger Xmax.
När det gäller bredbandare så är det en metod att nå ganska långt i ljudkvalitet med enkla mede till bra pris, men när man ska lite längre upp på kvalitetsskalan så snubblar dom och når inte ända fram.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-08 12:06

Det är ju det jag tänker mig, Använder man en el 2 Alphor funkar det säkert helt ok med en enklare bredbandare. Vill man upp i kvalité är det mellan + diskant som gäller. Dipoldiskanter växer inte på träd dock el är speciellt billiga.

Troels skapelse låter nog väldigt bra men den är så bred! Ev om det går att göra yttre vingarna vikbara/borttagbara. Sedan är det ju så med hans filter..

R39 går hem utseendemässigt och både komponenter och element blir inte så dyra. Det jag tycker verkar mindre bra att basen rullar av så tidigt, om det är för att baffeln är så smal eller filtret kan jag inte avgöra.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-08 13:24

Mjo, Troels skapelse är lite väl bred och kanske lite föråldrad ur rent designteknisk synpunkt när det kommer till OB. Angående R39: vad jag lyckats göggelöversätta från diverse italienska forum så lär den nog ta sig ner till minst 40 Hz om inte lägre utan problem men man vet ju aldrig med sådan hörsägen som dessutom tröskats genom maskinöversättare. ;)

Finns ju även "hel- och halvfabrikatet" Trio15 som jag kollat lite på: http://www.pureaudioproject.com/ där man kan köpa element och filter etc separat. Dock åker man upp en del i pris med den lösningen. Basarna verkar iaf vara modifierade Alpha15 och snygga, i mitt tycket, högtalare är det.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-08 18:14

Trio15 är ju en högtalare frugan gillade till utseendet. Har mailat och frågat vad upptaterade varianten av alphan kostar till sverige, inget svar dock.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-09-10 17:46

Kul tråd. Jag är i samma byggnads tankar. Jag har också kikat lite på "allemans ob" och lite andra byggen med eminence basen. Men frågan är väl om kappa basen är bra nog för mig. Har ju lyssnat på "trio 15" och gillade verkligen dem. Men det är ju som sagt en modifierad kappa bas.
Det går ju alltid ta hem andra kul element ifrån Staterna. Men det känns som att det kommer att det kommer bli ganska dyrt.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-09-10 18:07

Kom på en sak, går det ens hitta det monacor element som brukas i "allemans OB"?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-10 18:47

PAP OB-A15neo borde väl rimligtvis sändas från Tyskland om man ska tro deras sida.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-11 10:31

Prisförfrågan fick svar
"Price for 2 x OB-A15Neo shipped from Germany to Sweden is 369.-EUR + 70.11 EUR (VAT) + 45.-EUR (shipping)
Total: 484.11.-EUR"

Ang "allemans ob" och "Mjau" är det svårt att hitta Monacor-elementen ja. Den senares filter är även okänt för mig, det gjordes en ändring efter en DIY-mässa i gbg men alla bilder på forumen är borta.

Kommer nog att testa MJKs ob med Alpha 15 först ändå men med modifikationen att använda Faital Pro 3FE22 ist för Fostex 103EN samt en viss mod på filtret. Får se det som en läropeng om ob och vem vet? Kanske jag gillar både det och Alpha 15! :)

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-09-11 10:43

Har läst lite ang Martin Kings OB,och det är väl den jag fundrat att bygga. Men missat det ang faital pro elementet. Ska det vara en förbättring av hans koncept?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-09-11 11:44

Oido Audio kommer att visa sina OB på Hifimässan i helgen, de kan kanske ge lite inspiration:

Bild

Annars är du givetvis välkommen hem till mig (bor 4 mil sydost om Göteborg), det går ju alltid att koppla bort en eller två basar och justera förstärkningen därefter:

Bild

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-09-11 20:24

Ja Oido högtalarna är ju riktigt läckra, inspirerande, Var tvungen att dra iväg ett mail ang pris. Det var allt för dyrt för mig iaf.
Din anläggning är ju riktigt imponerande. Synd att AE basarna är så dyra och krångliga att få tag på.
Hade jag bara vetat att OB högtalare hade funkat i mitt rum och att jag visste att allt skulle bli så bra som jag hoppas på, så hade jag kunnat bränna ganska mycket pengar :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-12 07:47

Ang Faital pro ist för Fostex så är det mitt eget påhitt. Funkar det inte har jag ett annat ändamål för de där småttingarna.

Solhaga, kommer gärna förbi någon gång när det passar och lyssnar på dina skapelser, följt med i ditt byggande och är impad.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-09-12 12:52

Byggde Hawthorne Silver Iris Duo och det lät riktigt bra.

https://hawthorneaudio.us/wp-site/

Kolla deras forum

http://www.hawthorneaudio.us/forums/
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-29 08:33

Så, nu har jag faktiskt slängt ihop ett par testbafflar och knåpat ihop filter för MJK OB med Alpha 15 samt Faital Pro 3FE22. Bild kan säker ordnas om så önskas men en i 19mm MDF och en i 15mm plyfa (tager vad man haver hemma).

På det stora hela är jag nöjd, basen bättre än jag trodde och inte så entonig heller. Visst, mer definition kan man få men som sagt inte alls så dåligt som q-värdet på basen skvallrar om.
Diskanten överaskande bra och ljudbilden stor om du sitter på rätt ställe (i mitt fal ca 5-6m från högtalarna just nu). Timingen är riktigt bra och man blir glad av att lyssna.
Det negativa då? Ja vissa röster och instrument saknar lite kropp, basen finns där men det är nog lite mer uppe i värmeregistret det saknas och 3" är nog boven i dramat här, för liten membranyta helt enkelt el någon dipp pga delning? Dock låter det toppen på vissa andra cd-skivor.

Högtalarna får stå och poppa och spelas in ett tag för fortsatt utvärdering, tyvärr har jag ingen mätutrustning men finns någon i gbg som är villig att låna ut så?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-09-29 12:15

Jag har mätutrustning, ivart fall mikar. U-mik från Minidsp och Room analyser.
Inga program just nu, datorn som mätprogramen fanns på har gett upp.

Men har du en laptop så borde det inte vara några problem.

Henrik

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-29 22:44

Laptop har jag men enbart inbyggt ljudkort. Kanske funkar ändå?

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2016-09-30 09:56

Vad kul att du har byggt ett par. Kul att du verkar vara ganska nöjd med resultatet. Själv sitter jag och klurar fortfarande på om jag ska försöka hitta ett par eminence basar, eller om jag ska all in och beställa ifrån AE, blir nog ett par kappa basar till att börja med. AE är ju ganska långt ifrån billigt att testa med om det inte skulle funka här hemma med öppna bafflar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-09-30 11:23

Emanuelgbg skrev:Laptop har jag men enbart inbyggt ljudkort. Kanske funkar ändå?

Funkar ändå, bara ladda ner rätt program från resp leverantör.

Henrik

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-04 11:27

Ok, nu ska vi se. Har hunnit lyssna lite mer men ingen mätning, tycker inte jag behöver göra en just nu.

Det som är bra med MJKs Alpha OB är att den är lättlyssnad, inget som är vasst eller jobbigt att lyssna på efter korrekt delningsfilter. OB-bas funkar bra i mitt vardagsrum och de sätter inte igång rumsresonanserna som lådhögtalarna gjort tidigare. Bas finns även på låg volym. MEN, basen är lite luddig och odefinerad och det skyller jag faktiskt på Alpha 15 med sin yttepyttiga magnet. Visst det finns billiga/dåligt konstruerade lådhögtalare som är än värre men det är inte riktigt det jag söker helt enkelt. Även bredbandaren som jag ändå till viss del är impad av har sina brister. Röster och vissa instrument saknar "kropp" och mer kanske man inte ska begära av en 3"? Diskanten är förvånantsvärd bra och den upplevda disten på vissa kvinnliga röster tror jag ligger i lägre register.

Högtalaren får stanna tills något nytt kommer, frågan är vad det här nya skall vara dock? Inser att det är aktiv drift och delning som kommer gälla (ev med passiv delning mellanreg - diskant).
Vill fortfarande ha membranyta och 15" är lockande men vilken och hur ska det komponeras högre upp i register? AE Speaker kommer några säga, ja jo kanske, vill helst inte behöva vänta minst 6mån på beställning när jag gör det samt att jag tycker det blir i dyraste laget..

Troels Gravesen har bla med Faital Pro 15PR-400 som har en väldigt fin frekvenskurva upp mot 2-3kHz och 2st sådana per sida kanske skulle funka, det som är frågetecken är x-max som är rätt litet om det skall till eq? Gissar även att elementen inte heller skall sitta för nära golvet om de skall spela högre upp i frekvens? http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm#Faital_15PR-400

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-04 13:14

Kom att tänka på en design som jag gillar.

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=91341.0

Bild

/Johan

Återgå till DIY-forum