Bashorn till Surround system

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tiger75

Bashorn till Surround system

Inläggav Tiger75 » 2016-09-19 10:05

Funderar på att bygga ett bashorn till mitt surround system och vill gärna ha synpunkter.

Intro
Har för närvarande LTS-F1 som front högtalare och center/surround baserat på Seas P14RCY. Vill få till lite mer bas för filmer så man verkligen känner planen flyga på låg höjd. Tidigare har jag haft MK1 horn, och dom gav enligt mitt tycke en väldigt bra känsla i basen dock gick dom inte så djupt. Då jag nu har lite plats i mitt vardags rum funderade jag på att sätta in en subwoofer, och min första tanke är ett bashorn. Dock tänkte jag lite åt IKEA hållet att bygga på höjden, som annars är helt outnyttjad, dvs (bxhxd) 70+50+220cm. Då har jag även chansen till ett mycket större horn och därmed kan jag gå ner i basen. Vill även tillägga att mitt rum är 5x4x2,5m

Hornet
Har läst runt en del fastnade jag på en sammanfattning: http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d26_Bass_Horn_Design.html.
Efter mycket letande och testande med dessa formler kom jag fram till att Beyme 15P80Fe-N hade dom parametrar som var fördelaktiga: https://www.beyma.com/getpdf.php?pid=15P80Fe/N
Tanken är att ha en rakt horn med drivern överst en och böj vid golvet, Detta skulle ju även bli snyggt (sambons medgivande är viktigt :roll: ) och i ögonfallande (skrytfakorn är ju också viktig 8) ).
Som material tänkte jag 22mm MDF samt 25mm brädor som jag limmar i hop i böjen (har torkat sen 40-talet, så risken för att dom spricker och slår sig är mindre). Funderar även på att göra hornet oktagonalt, eftersom det blir stabilare, men koncept bilden är rektangulär då jag inte kan programmet så bra än.
Ni kan se Koncept bild, data och plottar from Hornresp (Hornresp borde ger ju en andra syn på hornet)
Sista böjen expanderar också, jag räknar på medellängden på böjen som segment längden.

Funderingar hittils
    - Vilka frekvenser bör en subwoofer ligga i?
    - Kan jag ha ett horn på en sidoväggen utan att få en stark riktning på ljudet, det är ända stället jag får plats?
    - Förslag på drivers om ni har bättre förslag....
    - Hur påverkar böjen ljudet, jag använder den som sista expansionen i hornet?
    - Synpunker på resultatet från Hornresp!
    - Hur kan rummet påverka ljudet hjälper eller stjälper det?
    - Är detta rimligt eller går den inte tillräckligt djupt i basen?
    - Kan jag använda akrylplast på ena sidan i bakre lådan så man kan se drivern?
    - Jag har 50mm breda brädor, men fick en synpunkt att inte ha för rund böj pga. resonanser, vilket är bättre?
    - Är jag helt ute och cyklar???

Ställ också gärna frågor har säkert missat något.

Hornresp_Beyma 15P80Fe-N-Data.png
Hornresp_Beyma 15P80Fe-N-Data.png (9.07 KiB) Visad 3572 gånger
Hornresp_Beyma 15P80Fe-N-Power.png
Hornresp_Beyma 15P80Fe-N-Power.png (10.81 KiB) Visad 3572 gånger

Bashorn.png
Bashorn.png (47.1 KiB) Visad 3572 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bashorn till Surround system

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 10:31

Ned till 20Hz, helst 15 vill man väl för biolyssnande... Tror inte horn är det du helst vill jobba med. Tror du får mer bio med att göra en rejäl basreflexlåda (eller IB om det funkar) av den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-19 10:32

Cool design, påminner om öppna spisar! :)

Trevligt att se ett hornberäkningsprogram som ger realistiska resultat.

Att göra riktiga bashorn som återger djupbas är omöjligt om man håller sig till rimliga storlekar, så i praktiken är nästan alla bashorn hybrider där de arbetar som horn över 100-200 Hz (där hornmynningen är tillräckligt stor och expansionskoefficienten är tillräckligt låg) och därunder som en kvarsvågspipa. Din pipa har en akustisk längd om ungefär 1,5 meter.

Om du kan tänka dig att göra hornet väsentligt längre, t ex genom att låta det båda starta och sluta vid golvet (med ett veck uppe vid taket) så kan du förpassa kvartsvägsresonansen till en väsentligt lägre frekvens än 60 Hz, men om du inte gör hornet större på även de andra ledderna så kommer det att bli en svacka mellan registret där du har riktig hornverkan (med det nuvarande hornet typ över 130 Hz) och resonansen som du kanske kan lägga så lågt som 30 Hz.

Men stort blir det, väldigt stort, om man vill ha både verkningsgrad och stor utsträckning nedåt.

- - -

Men skall dock inte underskatta förmågan att ge en fysisk bas, hos bashorn dimensionerade som i ditt exempel. De låter djupbasigare än de flesta tror som bara tittar på tonkurvan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-19 10:54

Hej och välkommen till Faktiskt.se!

Vi har precis (i en annan forumtråd) avhandlat olämpligheten att använda PA-basar (inte bara från Beyma) som subbas i hemmiljö.
PA-basar (och särskilt i hornlådor) är lämpligast i stora lokaler eller utomhus. Och för att komma tillräckligt långt ner i frekvens krävs stora element i stora lådor (>18 tum i regel). De hornen du skissat på skulle jag använda i klubblokal eller disco för 100 pers eller så...

I ett rum på 20 m2 bör du välja slutna eller portade lådor och gärna fler än två, om du har möjlighet (för ett jämnare basljud och större kapacitet/headroom). De behöver inte vara så särskilt stora/skrymmande. T.ex. 4 st x 10/12 tums element i ca 40-60 liter styck kan återge de mest brutala ljudeffekter så det både hörs ock känns. Du bör ha någorlunda rak frekvensgång ner till (minst) 20 Hz för att bli riktigt nöjd. Sen finns det nördar som promt vill ha infrabas, men frågar du mej är det mest otrevligt. Man blir åksjuk och illamående...

Sök på subbas, LT-bas, basmoduler mm här på forat så hittar då åtskilliga bra (och mindre bra) exempel på lösningar. Lycka till!

Edit, IÖ redigerade sitt inlägg medans jag skrev mitt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-19 12:22

IngOehman skrev:Cool design, påminner om öppna spisar! :)

Att göra riktiga bashorn som återger djupbas är omöjligt om man håller sig till rimliga storlekar, så i praktiken är nästan alla bashorn hybrider där de arbetar som horn över 100-200 Hz (där hornmynningen är tillräckligt stor och expansionskoefficienten är tillräckligt låg) och därunder som en kvarsvågspipa. Din pipa har en akustisk längd om ungefär 1,5 meter.

Om du kan tänka dig att göra hornet väsentligt längre, t ex genom att låta det båda starta och sluta vid golvet (med ett veck uppe vid taket) så kan du förpassa kvartsvägsresonansen till en väsentligt lägre frekvens än 60 Hz, men om du inte gör hornet större på även de andra ledderna så kommer det att bli en svacka mellan registret där du har riktig hornverkan (med det nuvarande hornet typ över 130 Hz) och resonansen som du kanske kan lägga så lågt som 30 Hz.

Men stort blir det, väldigt stort, om man vill ha både verkningsgrad och stor utsträckning nedåt.

- - -

Men skall dock inte underskatta förmågan att ge en fysisk bas, hos bashorn dimensionerade som i ditt exempel. De låter djupbasigare än de flesta tror som bara tittar på tonkurvan.

Vh, iö

Stora horn känns roligt om man har plats detta http://web.tiscali.it/royaldevice/custom3.htm bygge tycker jag är inspirerade 8O
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-19 17:35

Kalejdokom skrev:Sen finns det nördar som promt vill ha infrabas...

Kallar du mig för nörd!!? 8O :? :D :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-19 19:26

Ja, det gör jag! :D * . En gång har jag lyssnat på ett s.k. infrasystem och det var ingen behaglig upplevelse...
Men man kan väl lyssna på infrabas vid mer moderata SPL-nivåer och då kanske upplevelsen blir en annan :? .

*) För mig är ordet nörd inte något nedsättande, utan någon med en något överdriven passion i ämnet; hängiven och övertygad :) .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-19 20:14

Infrabasen måste ju vara kraftigt boostad för att ge nån effekt. :wink:
Det är en vanesak.

Idag när jag lyssnar på system som bara spelar mellanregister (bas ner till 20-25 Hz) känns det direkt att nåt saknas.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 12:15

Tiger75
Bra idé. Låt dig inte nedslås av dystergökarna. Hornbas har en imponerande atack och pondusverkan som troligen passar mycket bra i filmsammanhang. Men fundera ev. på lite på mindre element typ 10-12" för att hålla nere lådvolymen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-20 12:41

Håller med om att hornbas definitivt har karaktär som vissa gillar.

Att lyssna på vad folk säger är en sämre ide än att lyssna till högtalarsystemen.

Men när det gäller baselementstorlek så är det alls inte givet att mindre element ger mindre horn. Snarare tvärtom faktiskt. Ett horn fungerar på ett helt annat sätt än slutna lådor eller basreflexlådor, och hornets storlek bestäms mera av önskemål om utvidgningskoefficient och mynningsarea, det vill säga om vilken bandbredd man vill ha. Men elementets storlek kommer in också, men faktiskt omvändt! Ju mindre element man startar med desto längre behöver hornet göras för att få i övrigt liknande egenskaper.

Lite förenklat man kan säga att man kan tittar på hornet baklänges, från mynningen och till elementets membran. Med en given mynningsstorlek och utvidgningskoefficient så är det helt enkelt kortare väg till den punkt i hornet där man nått ned till et 15"-membran än till den punkt där man nått ned till 10".

Riktigt så enkelt är det såklart inte, jag förenklar lite, och skall man se på det lite mera oförenklat så måste man ta hänsyn till att horn sällan är så rena horn som man kan tro. De är "smutsiga" i betydelsen att de flesta beter sig mera som ljudledningshögtalare än som horn vid låga frekvenser, och då är det riktigt att mindre element kan göra att man kan tillåta sig att göra pipan smalare (men inte kortare).

Kort sagt - varnar för att förenkla dimensioneringen av horn alltför mycket. Med det sagt så kräver ett äkta horn (vilket ÄR en förenkling jämfört med de flesta av verklighetens smutsiga horn) en större volym om baselementet väljs mindre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 12:52

Lätt för Tiger75 att kolla att det stämmer eftersom han kan simulera det i Hornresp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-20 14:36

Om du kollar lite högre upp i tråden så ser du att han redan använder det programmet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 19:59

IngOehman skrev:Om du kollar lite högre upp i tråden så ser du att han redan använder det programmet.

Vh, iö

Japp. Det var därför jag skrev det jag skrev. Bara att kolla vad som händer med både verkningsgrad och fu med olika elementstorlek för samma lådvolym. Testa det gärna själv så kan du prata av egen erfarenhet.
Senast redigerad av Flint 2016-09-20 20:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2016-09-20 20:47

Har du kollat in "http://www.billfitzmaurice.com/THT.html"

Kan rekommendera detta horn, det finns också i lågprofils utförande som kan ställas upp mot taket.
< ? >

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-09-20 21:31

i min ungdom byggde jag R&t Mk 1 eller var det Mk 2 hornet? Med sluten låda bakom elementet och i den trekantiga lådan under den liggande lådan. Om 12 tums basen klarar av att återge en ton på 20 hz så förstår jag inte riktigt teorin varför tonen på 20 hz inte kommer ut ur hornet? Mitt R&t v horn hade skaplig och ganska skön bas men gick inte särskilt långt ner i frekvensen. Annars tycker jag att ett horn går bra även om hornet inte går så djupt ner i basen. Har en känsla av att tryckvågen från hornet känns tydligare.

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 19:51

IngOehman skrev:[...]

[...]
Vh, iö

Intressant idé så jag testade att länga hornet matchade med 25Hz kvart våglängd. Får djupare bas men också ett rejält dip vid 50 Hz. Håller på att testa runt med Hornresp för att se hur jag skulle kunna få upp dippet. Göra öppningen större blir svår med platsen jag har till mitt förfögande. Sedan kommer konstruktions utmaningen, men jag tänkter två böjar med drivern överst då fär jag massor med extra längd.

Bashorn 70-25.png
Bashorn 70-25.png (10.72 KiB) Visad 3116 gånger

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 19:58

IngOehman skrev:Cool design, påminner om öppna spisar! :)
[...]
[...]
[...]
Vh, iö

Värmer nog mer i själen än kroppen :D

Jo Hornresp verkar göra ett seriöst försök.

Det var de jag minns av mina gamla Mk1 horn dom lät väldigt bra.

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 20:01

Nattlorden skrev:Ned till 20Hz, helst 15 vill man väl för biolyssnande... Tror inte horn är det du helst vill jobba med. Tror du får mer bio med att göra en rejäl basreflexlåda (eller IB om det funkar) av den.

Funderar också på hur djupt det är rimligt att gå då jag bor i lägenhet och jag vill ju inte ha för sura grannar.

Jag är ju fortfarande i koncept stadiet så jag håller alterativen öppna.

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 20:10

Kalejdokom skrev:Hej och välkommen till Faktiskt.se!

Vi har precis (i en annan forumtråd) avhandlat olämpligheten att använda PA-basar (inte bara från Beyma) som subbas i hemmiljö.
PA-basar (och särskilt i hornlådor) är lämpligast i stora lokaler eller utomhus. Och för att komma tillräckligt långt ner i frekvens krävs stora element i stora lådor (>18 tum i regel). De hornen du skissat på skulle jag använda i klubblokal eller disco för 100 pers eller så...

I ett rum på 20 m2 bör du välja slutna eller portade lådor och gärna fler än två, om du har möjlighet (för ett jämnare basljud och större kapacitet/headroom). De behöver inte vara så särskilt stora/skrymmande. T.ex. 4 st x 10/12 tums element i ca 40-60 liter styck kan återge de mest brutala ljudeffekter så det både hörs ock känns. Du bör ha någorlunda rak frekvensgång ner till (minst) 20 Hz för att bli riktigt nöjd. Sen finns det nördar som promt vill ha infrabas, men frågar du mej är det mest otrevligt. Man blir åksjuk och illamående...

Sök på subbas, LT-bas, basmoduler mm här på forat så hittar då åtskilliga bra (och mindre bra) exempel på lösningar. Lycka till!

Tackar!

Jag har lagt en hel del tid på att kolla runt men inte hittat tråden olämpligheten om PA basar. SKulle du kunna posta en länk vore jag tacksam!

jag har söktrunt mycket på baslådor i forumet, men jag har hittat mest rena diskussioner, med väldigt lite kvantitativt data typ plottar. Har någon några bra exempel med frekvens/effekt plottar på bra baslådor så jag kan se hur högtalarna teoretisk borde uppföra sig?

Vad ger rummet för effekter i sig?

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 20:12

dewpo skrev:Stora horn känns roligt om man har plats detta http://web.tiscali.it/royaldevice/custom3.htm bygge tycker jag är inspirerade 8O

Ju visst är det läckert, fast jag tror jag behöver köpa hus först. Kan nog bli lite gnäll från föreningen om jag köper lägenheten under och tar upp hål i golvet....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-24 20:15

Tiger75 skrev:Jag har lagt en hel del tid på att kolla runt men inte hittat tråden olämpligheten om PA basar. SKulle du kunna posta en länk vore jag tacksam!

Sorry, tråden var så färsk att jag inte tänkte på att länka till den:
viewtopic.php?f=3&t=64215

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 20:20

Helmut skrev:i min ungdom byggde jag R&t Mk 1 eller var det Mk 2 hornet? Med sluten låda bakom elementet och i den trekantiga lådan under den liggande lådan. Om 12 tums basen klarar av att återge en ton på 20 hz så förstår jag inte riktigt teorin varför tonen på 20 hz inte kommer ut ur hornet? Mitt R&t v horn hade skaplig och ganska skön bas men gick inte särskilt långt ner i frekvensen. Annars tycker jag att ett horn går bra även om hornet inte går så djupt ner i basen. Har en känsla av att tryckvågen från hornet känns tydligare.

Det är därför jag har fokuserat på horn, hade själv R&T MK1, och det var en uppfyllande bas även vid låga effekter, har inte fått den känslan med de basreflexer jag försökt köra på efter. Så därför har jag kört utan bas i mitt 5.1 tills jag kunde få plats med ett horn igen.

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-24 20:50

Kalejdokom skrev:
Tiger75 skrev:Jag har lagt en hel del tid på att kolla runt men inte hittat tråden olämpligheten om PA basar. SKulle du kunna posta en länk vore jag tacksam!

Sorry, tråden var så färsk att jag inte tänkte på att länka till den:
viewtopic.php?f=3&t=64215

Kanon, intressant diskussion läste i genom och spontant så jobbar horn på ett helt annat sätt än sluten eller basreflex.

Min förståelse är att hornet gör sa att man får en bättre koppling mellan elementet och luften utanför, för mindre utslag på elementet får man samma effekt utanför hornet som man skulle få med mycket större utslag med en basreflex eller sluten låda.

Skulle faktist vara kul att se en CFD beräkning av horn mot basreflex hur dom funkar. Ska google runt lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-25 07:12

Det ultimata är kanske horn för midbasen och sluten/BR för den riktiga subbasen (typ <60Hz) :) .

Så har jag gjort med mina dipoler. Dom räcker gott och väl för musik, men till film har jag två subbar med slavbas, som gräver en oktav djupare.

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-28 16:32

Kalejdokom skrev:Det ultimata är kanske horn för midbasen och sluten/BR för den riktiga subbasen (typ <60Hz) :) .

Så har jag gjort med mina dipoler. Dom räcker gott och väl för musik, men till film har jag två subbar med slavbas, som gräver en oktav djupare.

Kollade runt på dina bipoler, snygga!

Vad kör du som bas? Vore intressant att se vad som går att ådstakomma.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-28 18:50

Det är lång historia, som ingår i en serie uppgraderingar. Subbasbygget börjar på sidan 4 i den här tråden. Observera moddning som gjordes i somras börjar på sidan 8 :) :
viewtopic.php?f=3&t=24565

Det är samma baselement som i dipolerna, XLS-10 men med slavbas.

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-09-28 19:25

Kalejdokom skrev:Det är lång historia, som ingår i en serie uppgraderingar. Subbasbygget börjar på sidan 4 i den här tråden. Observera moddning som gjordes i somras börjar på sidan 8 :) :

Nu kopplar jag...det var din fräs-jigg jag kopierade för en och halv månad sen. Jag målade om mina LTS-F1or och surround högtalare, passade på att fräsa in alla element. Dock fick jag ta omvägen via en extramall då det inte fanns material kvar i mitten av hålen på lådorna :roll:

Kul! Tackar!

Ska kolla på dina basar!

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-10-10 14:12

Kalejdokom skrev:Det är lång historia, som ingår i en serie uppgraderingar. Subbasbygget börjar på sidan 4 i den här tråden. Observera moddning som gjordes i somras börjar på sidan 8 :) :

Jag såg dina mätningar, hur ser din teoretiska kurva ut? Behöver nåt att relatera till.

Lutar åt Portad Subbas får inte ihop hornstorleken med den plats jag har, hittade detta element som ger bra teoretisk kurva: Scan Speak 30W/4558T00

Tänkte flytta över min frågor till viewtopic.php?f=3&t=64215 då dom passar bättre där nu när jag funderar på att inte köra horn.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-10 22:59

Tiger75 skrev:Jag såg dina mätningar, hur ser din teoretiska kurva ut? Behöver nåt att relatera till.

Osäker på vad du syftar på, men den enda teoretiska kurva jag sneglat på är denna simulering, som jag gjorde efter att ha läst på någon tysk DIY-sajt om XLS-bas i slavlåda på 33 liter:

Bild

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-10-11 08:39

Kalejdokom skrev:
Tiger75 skrev:Jag såg dina mätningar, hur ser din teoretiska kurva ut? Behöver nåt att relatera till.

Osäker på vad du syftar på, men den enda teoretiska kurva jag sneglat på är denna simulering, som jag gjorde efter att ha läst på någon tysk DIY-sajt om XLS-bas i slavlåda på 33 liter:

Jepp, Tack!

Återgå till DIY-forum