Raspberrypi streamerbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Raspberrypi streamerbygge

Inläggav galder » 2016-12-07 20:36

Tänkte rådfråga expertisen angående streamer.
Idag så lyssnar jag på Tidal via laptop/USB/USB converter/DAC, vilket börjar bli lite jobbigt att vid vaje lyssningstillfälle behöva dra fram USB-sladden till laptopen. Jag har tidigare använt en streamer/DAC, men nuvarande DAC är så pass mycket bättre så den vill jag fortsättningsvis behålla.
Jag har letat men inte hittat någon streamer som fallit mig i smaken, om man bortser från de s.k. high end apparaterna, vilket jag inte är beredd att betala för. Fann en intressant streamer som jag tänkte slå till på, men när jag såg uppbyggnaden av den så föll tankarna på ett litet trevligt (hoppas jag på, och inte frustrerande, men vad vet väl jag) projekt. I synnerhet då det inte såg ut att bli så kostsamt vad jag förstår. Jag avser att koppla den via SPDIF coaxial. Den jag hittade var Audio-gd Mano streamer http://magnahifi.com/index.php/webshop/ ... MH-HE-Pi2S

Så vad tror ni om nedanstående lista?
Raspberrypi 3 model B
HiFIBerry Digi + transformer (galvaniskt isolerad)
PiCoreplayer, mjukvara
Orange squeeze, Android app
Låda
Ringkärnetransformator

Är det värt att satsa tid, pengar på detta bygget, eller är det lika bra att beställa en direkt fån Magna HiFi?
Som jag har fattat det så medför PiCoreplayer stöd för Tidal?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Re: Raspberrypi streamerbygge

Inläggav ottovonkopp » 2016-12-07 21:49

Chromecast Audio funkar väl med Tidal och har minitoslink.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-07 22:50

Var tvungen att kolla upp den lite, men nej i varje fall inte direkt. Kanske via något tillägg? Sedan hur är egentligen ljudet på en sådan?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-12-07 23:10

galder skrev:Var tvungen att kolla upp den lite, men nej i varje fall inte direkt. Kanske via något tillägg? Sedan hur är egentligen ljudet på en sådan?

http://www.digitalaudioreview.net/2016/ ... o-w-tidal/

Tror att Tidal på Picoreplayer kräver LMS på en dator och det går inte att använda Tidals egna app.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-08 00:08

Picoreplayer Features

Raspberry Pi
Squeezelite
piCore Linux
Support for:
- Analog output
- I2S DACs
- HDMI output
- USB DACs
- Wifi adaptors
- LMS Logitech Media Server

Jag har inte läst in mig på detta ännu, men tror att HifiBerry Digi kan innebära avsevärt förbättrat ljud?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-08 04:15

Din dac bör väl gå att koppla in på usb på en rasPi? Då räcker det väl bara med en sån i en låda så är du hemma?
Häpp!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-08 08:50

Jo det stämmer, men jag läste en recension där det påstods att rasberrypi i sig "väsnades", så galvaniskt isolerad, "avstörd" borde då tysta ned det hela?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-08 14:20

Köp en och testa. I minidsp-tråden så var det mkt snack om nätadapter, att vissa skulle ge störningar. Kan ju vara nåt sånt? Hur som helst, dom är billiga och funkar den inte till belåtenhet så kan du ju alltid modda i efterhand. Så skulle jag gjort iaf.
Häpp!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-08 19:23

Ja det får väl bli ett testprojekt. Raspberrypi gururna har väl inte hittat hit (än).
Knallar ner imorgon och köper lite grejer pi, digi +, SD-kort/adapter, nätbula, DNLA-sladd, låda.
Testar väl utan Digi + först för att försöka höra ev. ljudskillnad med, utan denna, och gentemot min nuvarande setup.
Sedan var det, det där med mjukvara. Appar för minAndroid mobil verkar finnas olika för lite olika players bl.a bubbleupnp som jag testade mot deras server med Tidal.
Vilken player jag använder har jag inte bestämt än. Det finns ju en del, men bubbleupnp kanske.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-09 17:19

As simple as that!
Jaha det var inte mer komplicerat.
Då har man varit och inhandlat delar och installerat det hela.
Då slipper man leta vidare efter en streamer. I mitt fall för en audiostreamer.
Kom ju billigt undan också jämfört med t.ex. Audio-gd Mano som jag funderade på och kostar närmare 8000kr.

Jag införskaffade följande,
Raspberrypi 3
Micro SD-kort
USB SD-läsare (USB adapter för SD kort)
Reseladdare 2.4A
Nätverkskabel 10m

Jag köpte detta på Kjell & co, men de hade inte övriga delar hemma som jag funderade på, t.ex. låda, Digi + kort (för SPDIF coaxial anslutning).
Så det fick bli grunduppsättningen bara för att testa.

Tillvägagångssätt,
Jag valde OS Runeadio http://www.runeaudio.com/documentation/ ... art-guide/
Detta skall installeras på Raspberrypi. Under länken ovan så finns en utförlig beskrivning hur man går tillväga. Som sammanfattning, koppla in allt i Raspberrypi, utan micro SD-kortet som först OS-et måste installeras på. Vänta med nätsladden tills detta är gjort. Ladda sedan ned en klient för t.ex. Android, vilket i mitt fal blev BubbleUPnP (gratisvarianten för att testa). När denna app öppnas väljer man bara renderer vilket i detta fall blir Runeaudio.
Nätverkssladden behövs för att komma åt inställningar om man vill ställa in för WiFi-uppkoppling.
USB SD-läsaren behövde jag då min nya laptop inte har en inbyggd SD-läsare.
Mjukvara som också behövs, eller liknande, 7-zip (för att extrahera Runeaudio från nedladdad fil), Win32diskImager för att skriva in Runeaudio på SD-kortet.
Jag ställde in för WiFi, men fick inte detta att fungera stabilt, så i varje fall tillsvidare så kör jag över nätverkssladden.
Ljudkvalitén törs jag inte uttala mig om, men det skall väl vara bitperfekt, och det lät inte alls dåligt så…
Runeaudio OS-et hade inbyggt Spotifystöd, visserligen stod det experimental, men det innebär väl att man kan använda även deras egen Androidapp.
Tidal fungerade då BubbleUPnP har stöd för det. Man väljer bara som nämnts renderer Runeaudio i appen så fungerar det.
Nu återstår att utvärdera vilket OS som skall användas och klient (app på Android). Men tillsvidare får det bli denna uppsättning, Runeaudio/BubbleUPnP.
Sedan får jag väl fundera på om jag skall köpa och koppla in ett SPDIF coaxialkort i st.f. nuvarande USB-konverter.
Ni får gärna komma med tips på andra OS, Android-appar om ni har erfarenhet av sådana.

Bild

Ett tips!

Ladda inte ner Runeaudio-verisonen på 1a sidan, utan använd versioner på denna sida.

http://www.runeaudio.com/certified-devices/

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2016-12-09 23:02

Jeg har en pi3 med hifiberry digi og picoreplayer med lms installert. Fungerer perfekt. Ikke noe behov for dator som server. All musik på en 256gb USB stick.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-10 10:19

Sedär Gnibur kul att höra. :)

Ang wifi
Vad jag har kunnat läsa så verkar det inte vara ett ovanligt problem med avbrott vid användande av den inbyggda wifi i Raspberrypi 3 model B. En firmware uppdatering kanske löser detta.

Ang nätförsörjning
Vad jag kunde hitta så har tydligen en vanlig nätbula omkring 20mV i brusnivå. Jag såg att Ifi audio (iPower) har tagit fram en som uppges ligga på 1mV. Pratar vi här om ormoljeprodukter, eller kan detta vara hörbart? Kom att tänka på batteri-backup pack för mobiler. Ett sådant kanske har lägre brusnivå? Det borde nog kunna gå att använda om man inte kopplar på USB-enheter som drar för mycket ström.

Ang Digi +
Undrar vilken som är bäst, har minst påverkan negativt på ljudet, den nuvarande USB-konvertern (galvaniskt avskild), eller Digi +? Digi + finns ju också i en galvaniskt avskild variant.

NisseGandhi

Inläggav NisseGandhi » 2016-12-10 10:39

Har du kikat på Volumios hemsida?

https://volumio.org/blog/

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-10 11:05

Jodå, det finns några stycken varianter till Runeaudio.
Kanske dags att köpa ett till SD-kort att switcha mellan olika OS?
Får över tid titta lite på de olika varianterna, vilket som är bäst.
Volumio går tydligen det med att använda för Tidal-steamning.

Kommentar från ett forum.
I've been successfully playing back Tidal on a Raspberry Pi 2 flashed to Volumio and using BubbleUPNP

BubbleUPnP finns det en variant av som heter BubbleDS alltså framtagen för Linn DS. Fungerar lika bra den.

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2016-12-10 12:15

galder skrev:Sedär Gnibur kul att höra. :)

Ang wifi
Vad jag har kunnat läsa så verkar det inte vara ett ovanligt problem med avbrott vid användande av den inbyggda wifi i Raspberrypi 3 model B. En firmware uppdatering kanske löser detta.

Ang nätförsörjning
Vad jag kunde hitta så har tydligen en vanlig nätbula omkring 20mV i brusnivå. Jag såg att Ifi audio (iPower) har tagit fram en som uppges ligga på 1mV. Pratar vi här om ormoljeprodukter, eller kan detta vara hörbart? Kom att tänka på batteri-backup pack för mobiler. Ett sådant kanske har lägre brusnivå? Det borde nog kunna gå att använda om man inte kopplar på USB-enheter som drar för mycket ström.

Ang Digi +
Undrar vilken som är bäst, har minst påverkan negativt på ljudet, den nuvarande USB-konvertern (galvaniskt avskild), eller Digi +? Digi + finns ju också i en galvaniskt avskild variant.

Ang wi-fi, som jag förstått det er det mer ET hardware problem med wi-fi. Dåligt chip. Om du ska använda wi-fi rekommenderas en wi-fi dongle. I picoreplayer finns en egen inställning för att stänga av den inbyggda wifien.

Ström mm. Jag löste det Hela med att ta ut ljudet med optisk så har inte behov för galvanisk skille. Om jag skulle köpa idag skulle jag se på iqaudios variant. http://www.iqaudio.co.uk/pi-audio/48-pi-digi.html

Glömde at säga sist att Tidal Hifi är den huvudsakliga ljudkällan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-10 14:27

Tack för info och tips Gnibur. Funderar ändå på om inte min Bel Canto-konverter håller bättre klass än Digi +. Får väl testa ett tag så får vi se. Min största oro är om nätbulans brus påverkar ljudet, och kanske om *pi distar och försämrar ljudet?
Är tvungen att kommentera ottovonkopps inlägg ang. Chromecast. Köpte en sådan idag istället för en längre HDMI-kabel, då nuvarande kabel låg tvärs över rummet. Så nu har man fått undan kablarna, snubbelpotentialen och "waf" godkänt.
Chromcast kan öppna Tidal-appen, så nu kan jag i varje fall Cast'a videorna till TV'n. Men någon mini Toslink fanns inte.
Men Raspberrypi fungerar bättre än förväntat så jag är nöjd.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-12-10 19:12

Följer

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-11 16:35

Funderade på vad som möjligen kan störa ljudets kvalité via Rpi. Följande kom jag fram till,
Jordad nätverkskabel – kan föra över störningar från routern. Lösning, oskärmade tvistade ledningar (UTP)?
Nätbula - störningar från nätet. Lösning, ferrit kärna?
Ej galvaniskt avskild, skärmad usb-kabel – kan medföra störningar från Rpi?
Distorsion – beroende på om Rpi kan användas som slav, eller inte angående klockning
Hf – högfrekvens signalers negativa påverkan. Wifi mm.
EMS – avskärmad USB-kabel?

Här skulle det vara bra utifall expertisen kunde komma in och råda.

Jag använder själv skärmad USB-kabel, men samtidigt så är ju USB-konvertern galvaniskt avskild, så det borde ju inte vara något problem?

Det lilla jag har kunnat hitta angående mätningar av lite olika varianter på Rpi, verkar visa på låga störnivåer.
Såg att tillverkaren bakom Rpi inte rekommenderade plåtlåda vid användande av WiFi, då detta skulle försämra signalen. Vilket ju ändå inte verkar fungera.
Jag plockade fram ett nätfilter från gömmorna idag och kopplade in det. Kan inte påstå att jag hörde någon skillnad. Det sitter väl redan lite sådant i nätbulan?
Angående ljudet så har jag en känsla av att det inte låter lika öppet via Rpi, men det skulle väl lika gärna i sådana fall kunna bero på skillnad på strömningen via laptopen respektive Rpi? Linux som Rpi bygger på skall ju vara en bättre miljö för ljudströmning påstås det ju på många ställen på nätet. Samtidigt så använder väl säkert ljudstudior i stor utsträckning windows kan jag förmoda. Och att strömma Tidal via windows så går väl ljudet förbi windows ljudkretsar likväl som med användande av USB-DAC’ar med drivrutiner. Svårt det där att höra skillnader mellan de olika uppsättningarna. Får väl lyssna vidare. Den där känslan av att det möjligen inte låter lika öppet via Rpi, gör ju ändå inte att det via Rpi låter dåligt, möjligen lite dovare, om det nu inte låter riktigare istället då.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-12 11:41

Oj, nu har man hamnat i Rpi "träsket".

HDMI. hm, använda i2s?

Läste en intressant artikel

http://www.dimdim.gr/2014/12/the-rasber ... rough-i2s/

Hittade även ett inlägg. Där stod,
"Check out the driver source and you will clearly see that the Raspberry Pi runs in slave mode."

Kanske kan vara idé ändå att skaffa en Digi +
Fungerar det som avsett, så har man sannolikt en riktigt bra lösning?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-12 16:09

Idag så kopplade jag ur WiFi på Rpi. Grundinställningen på Runeaudio är att det är inaktiverat, men då jag testade det tidigare så har det varit aktiverat. Skiftade också fas på nätfiltret. Detta filter har jag monterat själv i en låda, där jag inte har märkt upp fasen på kontakten. Nätfilterkortet är byggt efter att ansluta fasen korrekt. Kanske dags att uppgradera det med en spänningsregulator. Jag har tidigare använt detta då jag hade Logitech Squeezebox Duet och upplevde då ett uppstramat ljud, i synnerhet i basen, som fick ett fastare, distinktare ljud.
Vill hävda att nu låter det riktigt bra, något åt hållet som mitt ljudminne känner igen från laptopen.
Har idag skickat efter HiFiBerry Digi+ transformer. Så pass bra som hag upplever det nu, så tyckte jag att det skulle vara intressant att koppla in dacen utan USB. Då tar ju också dacen ta hand om klockningen. Ytterligare en potentiell störkälla minimerad alltså, (ev. orenheter från nätet via USB). Förväntar mig kanske ingen hörbar förbättring, men minst så kan jag ju i varje fall få bort USB-konverten ur kedjan.
Verkar som jag ser det vara synnerligen viktigt med rätt vald strömkälla för Rpi.
Nu har jag inte växlat mellan mina olika uppkopplingar så mina uttryck är baserade helt och hållet på mitt tyckande. Så hur det egentligen förhåller sig får var och en ha sin egen uppfattningen om trovärdigheten på.
Så jag tror inte någon skall behöva bli missnöjd med ”endast” Rpi som mediespelare, men varför inte för säkerhets skull använda odiskutabelt tekniska sanningar, såsom icke skärmad nätverkskabel UTP utförande, bästa möjliga nätanslutning.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-12-12 18:14

Nu har jag inte läst allt, men har du provat köra Kodi på din paj?
Det finns alternativ att klicka i så den ses som en airplay-enhet, fast du kanske körde android?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-12 19:28

Det enda jag i nuläget använder Rpi till är att strömma musik från Tidal, så i mitt fall är OS'et/mediespelare av underordnad betydelse. Stämmer Android gäller för mig. Klient/styrapp BubbleUPnp. Känner mig nöjd med detta, annars finns ju också Squeeze... som renderer/klient.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-14 19:58

Idag kom Digi + kortet I brevlådan. (Eg. igår, men jag kollade inte postlådan förrens idag. 1 dags leveranstid utfört av Postnord, dessutom i jultider. Nytt rekord.)
Får väl också tipsa om köpstället, https://www.m.nu/ snabb leverans, och bra support.
Monterade distanserna och tryckte kortet på plats, färdigt! Nope!
Inget ljud 
Bytte ut coaxial-kabeln till Toslink-dito. Hjälpte inte det heller.
Letade som galning på nätet efter info, en timme senare och yr i mössan efter att förgäves funnit något användbart. Trodde i min enfald att det var plug and play, men tji. Slängde iväg en fråga till m.nu, fick svar efter ett par minuter om frågan om jag hade konfigurerat Rpi för Digi. Vad för något?
Bläddra, leta på nätet igen. Hittade så småningom lösningen.
”Uncomment” en av raderna nedan. Alltså, i mitt fall. På SD-kortet och Runeaudio-installationen öppnade jag konfigurationsfilen och gjorde följande ändring,

från
#dtoverlay=hifiberry-digi

till
dtoverlay=hifiberry-digi

Sparade filen och monterade dit SD-kortet. Musik strömmade nu ut.
Ovanstående gäller även för övriga HiFiBerry (m.fl.) kort stödda av Runeaudio.
Blir till att provlyssna imorgon.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-15 15:44

Hm, jag skrev att med Digi + (SPDIF coaxial) istället för min nuvarande USB konverter, så förväntade jag mig inte en ljudförbättring, men jag hade samtidigt inte förväntat mig en ljudförsämring. Vilket nu då blev resultatet. Först lät det något vasst och obehagligt, men efter att jag hade kopplat in mitt nätfilter lugnade det ned sig och blev riktigt behagligt. Hade inte mitt ljudminne sagt till mig att jag har hört det mer rumsligt och nyanserat så hade jag varit nöjd, men som sagt i förhållande till USB konvertern så var det ett nedköp. USB konvertern ger en lite mer öppen ljudkaraktär.
Men för pengarna Rpi och Digi + så är det riktigt, riktigt bra köp, till en bråkdel av pengarna för USB konvertern. Jag skulle inte avråda någon till köp av Digi +, för säger vi så här, att min USB konverter ger 10 poäng, så skulle nog Digi + få en 8’a. Som sagt en lite mer återhållen öppenhet.

Köper nog en HiFiBerry Digi+ Pro och testar. Denna bör vara bättre?

Så är någon intresserad av min HiFiBerry Digi+ transformer så kan vi nog komma överens. Vistas i Solna över jul/nyår, men tar med den så jag kan också skicka den.

I Runeaudio så kan man via webbgränssnittet också välja vilken ljudutgång man vill spela via. HifiBerry Digi + dyker upp med namn, vilket likaså min USB konverter gör då den har en inbyggd drivrutin.

Detta under MPD Configuration.

Lyssningstestar väl ytterligare en gång imorgon så att jag får se om intrycken består.

Men tycker det är klart att en bra nätdel är avgörande för ljudkvalitén. Kan nämna att mitt nätfilter är framtaget för datorer som förr var känsliga för nätstörningar, så detta håller en bra kvalitet.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-15 16:33

Det poppar visst upp fler tillverkare som baserar en produkt på Rpi/Digi +
Sätter Bryston sitt märke på denna kombination så är väl det en kvalitetsstämpel om något?

https://www.hifiberry.com/blog/bryston- ... gi-inside/

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-16 15:36

Idag hände något märkligt. Under lyssning så knäppte det till från systemet och ljudet öppnade upp sig. Detta under lyssning med Digi +. Det var skillnad det. Ungefär som om Tidal växlade mellan lågupplöst till full CD kvalitét. Nu har jag ju inget hölje över Rpi/Digi +, kanhända EMS störningar? Blir att köpa en plåtlåda, som väl bör skärma av bra. Det rapporteras att man bör ta upp ett hål i höljet för att WiFi skall fungera. Så en plåtlåda verkar då vara bra för avskärmning förutom att de kanske är lite snyggare också. Gillar personligen inte plast och elektronik, efter att jag har läst en ESD-kurs.

Så försäljningen av Digi + är tillbakadragen. (Hade ni varit snabba kunde ni ha sparat några hundra).

Oavsett att kanske min USB-konverter har lite mer kropp, men ingen stor skillnad. Rpi/Digi + låter väl kanske lite mer likt de där ESS DAC’arna som är så populära. Upplösningen är nog jämförbar nu efter ”knäppet”, knäppt va.

Såg att Bryston pi har 12V ingång. Det sitter ju en skärm på den och den har fjärrkontroll, så den har nog en transformator av lite bättre klass än en nätbula.

Fick jag någon att tveka igår efter mitt inlägg av mina lyssningsintryck så kan ni gott gå och köpa er en julklapp.
Angående MPD under settings för val av uppspelningsutgång så kan ni använda följande adress i webbläsaren så skall ni kunna koppla upp er mot er Rpi. Gäller som vanligt vid användande av Runeaudio.

http://runeaudio/

Skulle vara kul att höra någon med lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-12-16 18:39

Ett tips!
Runeaudio har en androidapp som kan användas för att t.ex. ändra MPD. Den har samma utförande som webbgränssnittet.
Smidig lösning.

Återgå till DIY-forum