As simple as that!
Jaha det var inte mer komplicerat.
Då har man varit och inhandlat delar och installerat det hela.
Då slipper man leta vidare efter en streamer. I mitt fall för en audiostreamer.
Kom ju billigt undan också jämfört med t.ex. Audio-gd Mano som jag funderade på och kostar närmare 8000kr.
Jag införskaffade följande,
Raspberrypi 3
Micro SD-kort
USB SD-läsare (USB adapter för SD kort)
Reseladdare 2.4A
Nätverkskabel 10m
Jag köpte detta på Kjell & co, men de hade inte övriga delar hemma som jag funderade på, t.ex. låda, Digi + kort (för SPDIF coaxial anslutning).
Så det fick bli grunduppsättningen bara för att testa.
Tillvägagångssätt,
Jag valde OS Runeadio
http://www.runeaudio.com/documentation/ ... art-guide/Detta skall installeras på Raspberrypi. Under länken ovan så finns en utförlig beskrivning hur man går tillväga. Som sammanfattning, koppla in allt i Raspberrypi, utan micro SD-kortet som först OS-et måste installeras på. Vänta med nätsladden tills detta är gjort. Ladda sedan ned en klient för t.ex. Android, vilket i mitt fal blev BubbleUPnP (gratisvarianten för att testa). När denna app öppnas väljer man bara renderer vilket i detta fall blir Runeaudio.
Nätverkssladden behövs för att komma åt inställningar om man vill ställa in för WiFi-uppkoppling.
USB SD-läsaren behövde jag då min nya laptop inte har en inbyggd SD-läsare.
Mjukvara som också behövs, eller liknande, 7-zip (för att extrahera Runeaudio från nedladdad fil), Win32diskImager för att skriva in Runeaudio på SD-kortet.
Jag ställde in för WiFi, men fick inte detta att fungera stabilt, så i varje fall tillsvidare så kör jag över nätverkssladden.
Ljudkvalitén törs jag inte uttala mig om, men det skall väl vara bitperfekt, och det lät inte alls dåligt så…
Runeaudio OS-et hade inbyggt Spotifystöd, visserligen stod det experimental, men det innebär väl att man kan använda även deras egen Androidapp.
Tidal fungerade då BubbleUPnP har stöd för det. Man väljer bara som nämnts renderer Runeaudio i appen så fungerar det.
Nu återstår att utvärdera vilket OS som skall användas och klient (app på Android). Men tillsvidare får det bli denna uppsättning, Runeaudio/BubbleUPnP.
Sedan får jag väl fundera på om jag skall köpa och koppla in ett SPDIF coaxialkort i st.f. nuvarande USB-konverter.
Ni får gärna komma med tips på andra OS, Android-appar om ni har erfarenhet av sådana.

Ett tips!
Ladda inte ner Runeaudio-verisonen på 1a sidan, utan använd versioner på denna sida.
http://www.runeaudio.com/certified-devices/