Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Byta plats på de stora pelarna och de andra?
Kan ju hjälpa dig en bit på vägen.
Samt lycka till.
rajapruk skrev:Min gissning att problemet iaf delvis är SBIR från frontväggen bakom högtalarna. Du kan ju prova att flytta ut högtalarna längre ut i rummet och se om dippen flyttar sig uppåt i frekvens.
jansch skrev:En sådan kraftig utsläckning är nästan svår att uppnå med ett "dåligt rum".
Den första tanken jag får är givetvis att avståndet till den bakre väggen som "spökar".
Avståndet till sidoväggar?
I teorin kan man visserligen fokusera på EN eller ETT problem. I själva verket är det oerhört komplext att teoretiskt förklara exakt vad som påverkar resultatet av mätningen.
Man kan ju t.ex. leka med tanken att något i rummet fungerar som en Helmholzresonator (dörr på glänt eller ventilationskanal eller...) och rumsdimensionerna blir därmed underordnade i problemställningen - bara en tanke för att stimulera kreativiteten att hitta orsaken.....
Först och främst - mät i olika punkter i rummet och se om resultatet blir annorlunda. Kolla också om det blir olika vid drivning av 1 alternativt 2 högtalare.
NADifierad skrev:Har du någon mätning med basarna inkopplade?
Ser dippen snarlik ut då med?
rajapruk skrev:Frontväggen bakom högtalarna är väldigt sannolikt inblandad, eftersom utsläckningen går neråt i frekvens och minskar i styrka, när du flyttar högtalaren längre ut. Och att öppen dörr på den väggen hjälper till just där pekar på det ännu tydligare.
MagnusÖstberg skrev:Japp, precis som jag skrev
Fast det gör stor skillnad bara med en 20cm absorbent, 3cm luftspalt, 145mm markskiva och typ Ino/annan dämpskiva. Då försvinner det mesta.
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Japp, precis som jag skrev
Fast det gör stor skillnad bara med en 20cm absorbent, 3cm luftspalt, 145mm markskiva och typ Ino/annan dämpskiva. Då försvinner det mesta.
Håller med men behöver man verkligen så mycket som en 145a? Borde det inte duga gott 95mm mineralull +aco?
Adhoc skrev:En absorbent lika tjock som baffelns utstick från väggen bakom skulle också döda reflektion, -inte kul det heller att ha permanent.
rajapruk skrev:Reflexer från frontväggen är väldigt sannolikt ett av dina problem i alla fall, det känns ju ganska säkerställt av dina mätningar ovan.
Tror jag.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 20 gäster