Innertak till stugan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Innertak till stugan

Inläggav Kraniet » 2017-01-03 17:48

Jag behöver fixa innertaket i ett av rummen i stugan. Det sitter idag ett väldigt fult paneltak där som varit täkt med papp. Papptaket var ju spikat utav bara attan så det är inte aktuellt att bara måla paneltaket. Har heller inte tänkt bråka med nytt papptak.

Första tanken var att sätta gips, men jag blev lite fundersam kring hur smart det är att sätta upp 300 kg i taket när jag inte riktigt har koll på reglar osv. Men det kanske inte är något problem egentligen?

Andra tanken var istället att använda masonit men jag har inte kommit fram till hur jag ska fästa det för bästa resultat. Är ju antagligen väldigt svårt att få ett helt slätt tak då det ju blir skruvar här och där. Så frågan är hur ska jag bära mig åt? En tanke är att jag sågar upp masoniten i remsor med lämplig bredd (tex 150mm) så det kommer likna ett bräd/paneltak. Tänkte mig då vitmålad masonit för att spara på målningen.

Anledningen till att jag inte använder ett färdigt innertak är att det är cirka 30 m2 och även det billigaste taket blir cirka 3000 kr

Någon som har lite tips/idéer?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Innertak till stugan

Inläggav Piotr » 2017-01-03 18:40

Har du kikat på sån där fuskpanel i skivor? Vet inte om det är masonit eller mdf. Betydligt lättare än gips lär det bli iaf.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-03 19:13

Menar du "stugan" som i stuga på landet? I så fall skulle jag överväga att ändå bara måla taket. Lite spikhål skulle jag tycka var trevligare än alternativen.

Att spackla är visserligen jobbigt, men nästan gratis, om det nu är så att du inte står ut med spikhålen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-01-03 19:42

Piotr skrev:Har du kikat på sån där fuskpanel i skivor? Vet inte om det är masonit eller mdf. Betydligt lättare än gips lär det bli iaf.

Sökord: Huntonit

Billiga tak är inte vackra, vackra tak är inte billiga.

I like pärlspont.

Är underlaget jämt?

Vilket intryck ska rummet ge?

Vad ska du använda rummet till?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-03 19:54

Den här har jag använt väldigt mycket, billig, snygg, lätt och lättmonterad. Skjuts fast i sponten med häftklammer pistol. Helt suverän!
Finns i några olika varianter.
http://www.jemfix.se/takpaneler__11557/ ... sy_9035614

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-03 22:49

Det är ju så att den gamla panelen har lite inslag av vad jag antar är svartmögel. dessa har jag strukit med boracol. Men vi satt och pratade nu och det vettigaste är kanske att ta bort den gamla panelen ändå.
I det fallet kan jag regla upp ordentligt och sätta upp gipsskivorna som jag ändå har stående.
Hur viktigt är det att ta bort mögelangripna byggmaterial? Jag menar allt är ju nu torrt och så.

Stugan är egentligen ett hus på 180 kvadrat som vi eventuellt kommer sälja. Så pengarna fås kanske igen i det fallet? Dumsnål är ju inget bra att vara heller..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-01-18 18:11

I min stuga revs spänntaket ner och panelen ovanför ströks med matt lack med en gnutta vitfärg i.
(Gjordes av mina föräldrar för många år sedan, innan jag tog över stället)
Det blev riktigt bra. Man ser fortfarande träet, men istället för gulaktig furu är det vitaktigt trä.
Spikhålen tänker man knappast på, men om man vill dölja dom borde det gå att göra med plastiskt trä. (eller vitlim blandat med slipspån.)
Om jag kommer ihåg kan jag ta en bild till helgen då jag ska dit en sväng.
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-01-21 21:32

Så här ser taket ut:
DSC_0243b.png
DSC_0243b.png (756.41 KiB) Visad 2407 gånger

Det är svårt att tänka sig hur det såg ut direkt efter att spänntaket plockades ner - För eländigt!
Nu ser det ganska skapligt ut istället... Tittar man nära så ser man såklert spåren, men det märker man inte i praktiken.
Det är stor skillnad på ett helt slätt och vitt tak. Där syns minsta skavank.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-22 19:58

väldigt fint.

men hur gjorde ni med alla spikar där pappvåderna skarvats? I mitt tak är det inte nådigt med spik. Att dra alla spik med hovtång kändes inte så lockande.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2017-01-22 20:27

Man använder en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000019229/

Har gjort det i 2 rum och grannen lånat den till 2 rum
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-01-23 08:37

Just här var jag inte med och gjorde jobbet, men jag har gjort liknande jobb och då har jag dragit ur spikar med en hovtång och haft en tunn plåt (spackelspade eller liknande) mot träet för att inte ge tryckmärken från hovtången.

Waxxarn: Blir det inte märken i träet av det verktyget?

/Sam

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2017-01-23 18:44

Inte om är försiktig, pappspik brukar har en bra bred skalle som den greppar om.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-24 20:10

Jag skulle sätta upp ny panel. Eller beroende på vad som är över göra som jag gjorde i mitt torp - ta fram balkarna, isolera efter taklutningen och öka rymden.

Bild

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-24 21:04

väldigt snyggt. jag är också ett fan av synliga bjälkar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2017-02-26 10:34

Hej
Jag har använt mig av Brandens panelskivan i stugan. V-fas i taket och pärlspont på väggarna i köket. Valde den grundmålade varianten. Otroligt smidigt när man har mycket att göra på kort tid. I vardagsrum och matrummet har jag använt Moelven trend rough som är färdigmålad. Bra resultat snabbt. Innan dessa projekt så köpte jag mig en Paslode dyckerpistol (gas+batter). Hittade en i nyskick på blocket. Värt hur mycket som helst jämfört med at spika för hand.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.78 MiB) Visad 2087 gånger
image.jpeg
image.jpeg (1.46 MiB) Visad 2087 gånger
image.jpeg
image.jpeg (1.49 MiB) Visad 2087 gånger
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Återgå till DIY-forum