Jag behöver fixa innertaket i ett av rummen i stugan. Det sitter idag ett väldigt fult paneltak där som varit täkt med papp. Papptaket var ju spikat utav bara attan så det är inte aktuellt att bara måla paneltaket. Har heller inte tänkt bråka med nytt papptak.
Första tanken var att sätta gips, men jag blev lite fundersam kring hur smart det är att sätta upp 300 kg i taket när jag inte riktigt har koll på reglar osv. Men det kanske inte är något problem egentligen?
Andra tanken var istället att använda masonit men jag har inte kommit fram till hur jag ska fästa det för bästa resultat. Är ju antagligen väldigt svårt att få ett helt slätt tak då det ju blir skruvar här och där. Så frågan är hur ska jag bära mig åt? En tanke är att jag sågar upp masoniten i remsor med lämplig bredd (tex 150mm) så det kommer likna ett bräd/paneltak. Tänkte mig då vitmålad masonit för att spara på målningen.
Anledningen till att jag inte använder ett färdigt innertak är att det är cirka 30 m2 och även det billigaste taket blir cirka 3000 kr
Någon som har lite tips/idéer?