DIY FM-antenn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

DIY FM-antenn

Inläggav Belker » 2005-05-29 12:38

Hur knåpar man ihop en sådan som är billig och bra?

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: DIY FM-antenn

Inläggav n3mmr » 2005-05-29 12:54

Belker skrev:Hur knåpar man ihop en sådan som är billig och bra?

Inomhus eller utomhus?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-29 13:00

Tja, radion står inomhus. Källare med möjlighet att dra ut lite sladdar genom fönster.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-29 13:02

Belker skrev:Tja, radion står inomhus. Källare med möjlighet att dra ut lite sladdar genom fönster.

köp en riktad antenn för utomhusbruk. Kjell o Co är nog billigare än Elfa.
får du montera på taket?
Alternativet är en sladd slängd på måfå.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-29 13:56

Ok. Jo jag har eget hus så taket funkar. Fast helst inte, för det är sånt bök. Jag är inte fanatisk på ljudkvalitén här. För tillfället har jag en sladd slängd på måfå. Undrar bara om det med enkla och billiga medel går att få det snäppet bättre. Hur ser pris&arbete/prestandakurvan ut för radioantenner?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-29 14:09

Du kan göra en dipolantenn av billig bandkabel.
Ser ut som ett T som man spänner upp vinkelrätt mot sändaren.
Du har säkert sett sånna förr.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-29 16:58

En bandkabeldipol för FM-bandet finns på Clas Ohlson, kostar 29:- färdigkopplad med antennkontakt. www.clasohlson.se sök på 32-7728

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-29 18:04

Tack, jag kör väl på det.

Hur dimensionerar förresten man en dipolantenn?
Större/länge = Bättre?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-29 18:05

phon skrev:En bandkabeldipol för FM-bandet finns på Clas Ohlson, kostar 29:- färdigkopplad med antennkontakt. www.clasohlson.se sök på 32-7728

Min enkla erfarenhet är att sladd slängd på måfå blir bättre än bandkabeldipol. Oftast.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-29 23:59

Belker skrev:Tack, jag kör väl på det.

Större/länge = Bättre?

Lagom är bättre :D

En dipol är normalt en halv våglängd lång, en kvartsvåglängd åt varsitt håll alltså. 100MHz ger tre meter våglängd, hälften är 1,5 meter, men sedan får man minska med en faktor våghastigheten i kabeln.

Faktorn varierar med olika dimensioner och isolationsmaterial, kan vara runt 0,8 -0,9 ggr våghastigheten i luft (eller snarare vacuum). Vanlig gammal bandkabel har väl 0,88 om jag inte missminner mig.

En trådstump är kanske enkelt, den kanske skulle vara en kvartsvåg då, runt 75cm eller nåt? Då får tunern vara jordplan tillsammans med skatboet där bakom vid antenningången .... 8O

Antenner får gärna sitta fritt placerade, i fallet dipol så är ytterändarna känsligare än mittdelen för (ledande) föremål i närheten. Man kan försöka rikta "bredsidan" mot sändaren.

Antennen bör sitta horisontellt för P1 - P4, men vertikalt för alla småsändare, reklamradion. Det här är då Stockholm, hur det är på andra ställen vet jag inte.

Bandkabeldipolen här är egentligen lite skum till en modern tuner. Det sitter "fel" kontakt på den, en 75 ohms kontakt. Dipolen har 300 ohms anslutning och tunern antagligen 75 ohm, så egentligen borde det sitta en trafo (en balun) mellan matarledningen och tuneringången. Sådana finns också att köpa för en billig peng. Riktigare vore en tvåpinnars stiftpropp och motsvarande 300 ohms ingång på tunern.

Och som vanligt kan man DIY'a även balunen, det går åt en liten stump koaxialkabel och lite knep och knåp. Gillar man det kan man lika gärna göra hela antennen också. Det kan vi ta om någon är intresserad.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-30 08:29

phon skrev:
Belker skrev:Tack, jag kör väl på det.

Större/länge = Bättre?

Lagom är bättre :D

En dipol är normalt en halv våglängd lång, en kvartsvåglängd åt varsitt håll alltså. 100MHz ger tre meter våglängd, hälften är 1,5 meter, men sedan får man minska med en faktor våghastigheten i kabeln.

Faktorn varierar med olika dimensioner och isolationsmaterial, kan vara runt 0,8 -0,9 ggr våghastigheten i luft (eller snarare vacuum). Vanlig gammal bandkabel har väl 0,88 om jag inte missminner mig.

En trådstump är kanske enkelt, den kanske skulle vara en kvartsvåg då, runt 75cm eller nåt? Då får tunern vara jordplan tillsammans med skatboet där bakom vid antenningången .... 8O

Antenner får gärna sitta fritt placerade, i fallet dipol så är ytterändarna känsligare än mittdelen för (ledande) föremål i närheten. Man kan försöka rikta "bredsidan" mot sändaren.

Antennen bör sitta horisontellt för P1 - P4, men vertikalt för alla småsändare, reklamradion. Det här är då Stockholm, hur det är på andra ställen vet jag inte.

Bandkabeldipolen här är egentligen lite skum till en modern tuner. Det sitter "fel" kontakt på den, en 75 ohms kontakt. Dipolen har 300 ohms anslutning och tunern antagligen 75 ohm, så egentligen borde det sitta en trafo (en balun) mellan matarledningen och tuneringången. Sådana finns också att köpa för en billig peng. Riktigare vore en tvåpinnars stiftpropp och motsvarande 300 ohms ingång på tunern.

Och som vanligt kan man DIY'a även balunen, det går åt en liten stump koaxialkabel och lite knep och knåp. Gillar man det kan man lika gärna göra hela antennen också. Det kan vi ta om någon är intresserad.

Förr fanns det små vita plastlådor med en 300-ohms utgång och 75 ohm in. som kunde köpas i radiohandeln. Dom innehöll en "balun" eller eg oftast bara en trafo med omsättning 1:2. Kanske nåt liknande finns på Clas Ohlson eller radiohandlarns påshängare??

lambda/n - koaxtrafos är för smalbandiga för FM.

Och, antennvinsten för en dipol kontra en isotrop antenn är väl bara 3 dB??
(liten kula på kanske 1 dm Ø ca 1 m över en jordstrut...) så placeringen är värd oerhört mycket mer än formen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-30 09:04

n3mmr skrev:Förr fanns det små vita plastlådor med en 300-ohms utgång och 75 ohm in. som kunde köpas i radiohandeln. Dom innehöll en "balun" eller eg oftast bara en trafo med omsättning 1:2. Kanske nåt liknande finns på Clas Ohlson eller radiohandlarns påshängare??

lambda/n - koaxtrafos är för smalbandiga för FM.

Och, antennvinsten för en dipol kontra en isotrop antenn är väl bara 3 dB??
(liten kula på kanske 1 dm Ø ca 1 m över en jordstrut...) så placeringen är värd oerhört mycket mer än formen.

Jo, +3dB över en isotrop antenn. Och du har rätt, placeringen gör många gånger mer än typen av antenn. Men en trådsnutt hamnar ju direkt bakom tunern, inte mycket placering att välja på där. En bandkabeldipol kan man kanske flytta nån meter runt tunern, kanske lite bättre. Bäst är att få ut den, gärna en bit upp.

Det finns en (som jag tycker) bra FM-antenn som ser ut som ett Z fast på andra ledden. Den har en kort rak mittsektion och två längre delar upp/ner. Den kan användas tillsammans med ett speciellt sugfilter som man trimmar på dom fyra "stora" P1-4. Sedan förstärker man efter behov och får en rätt jämn respons över bandet, både från vertikala och horisontella stationer.

Vet inte hur smal en koaxbalun blir, men 88 - 108 klarar den kanske inte så bra? Fast 300 -> 75 ger ju också missanpassning och förluster, undrar vad som är värst. Jag kan sätta två koaxbaluner efter varann och svepa nån dag, kunde ju vara ett kul projekt.

Det borde finnas såna här små filter mest överallt kan man tycka, men dom kanske har försvunnit efterhand som allt blev 75 ohm in? Har inte kollat marknaden på länge, vilket i sig betyder att åtminstånde mitt intresse fär filtren är litet. Då extrapolerar man vilt så att allas intresse är litet .... 8O och vips så finns inga filter längre :D Elfa har inga i vart fall.

Återgå till DIY-forum