Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Hur knåpar man ihop en sådan som är billig och bra?
Belker skrev:Tja, radion står inomhus. Källare med möjlighet att dra ut lite sladdar genom fönster.
phon skrev:En bandkabeldipol för FM-bandet finns på Clas Ohlson, kostar 29:- färdigkopplad med antennkontakt. www.clasohlson.se sök på 32-7728
Belker skrev:Tack, jag kör väl på det.
Hur dimensionerar förresten man en dipolantenn?
Större/länge = Bättre?
phon skrev:Belker skrev:Tack, jag kör väl på det.
Hur dimensionerar förresten man en dipolantenn?
Större/länge = Bättre?
Lagom är bättre![]()
En dipol är normalt en halv våglängd lång, en kvartsvåglängd åt varsitt håll alltså. 100MHz ger tre meter våglängd, hälften är 1,5 meter, men sedan får man minska med en faktor våghastigheten i kabeln.
Faktorn varierar med olika dimensioner och isolationsmaterial, kan vara runt 0,8 -0,9 ggr våghastigheten i luft (eller snarare vacuum). Vanlig gammal bandkabel har väl 0,88 om jag inte missminner mig.
En trådstump är kanske enkelt, den kanske skulle vara en kvartsvåg då, runt 75cm eller nåt? Då får tunern vara jordplan tillsammans med skatboet där bakom vid antenningången ....![]()
Antenner får gärna sitta fritt placerade, i fallet dipol så är ytterändarna känsligare än mittdelen för (ledande) föremål i närheten. Man kan försöka rikta "bredsidan" mot sändaren.
Antennen bör sitta horisontellt för P1 - P4, men vertikalt för alla småsändare, reklamradion. Det här är då Stockholm, hur det är på andra ställen vet jag inte.
Bandkabeldipolen här är egentligen lite skum till en modern tuner. Det sitter "fel" kontakt på den, en 75 ohms kontakt. Dipolen har 300 ohms anslutning och tunern antagligen 75 ohm, så egentligen borde det sitta en trafo (en balun) mellan matarledningen och tuneringången. Sådana finns också att köpa för en billig peng. Riktigare vore en tvåpinnars stiftpropp och motsvarande 300 ohms ingång på tunern.
Och som vanligt kan man DIY'a även balunen, det går åt en liten stump koaxialkabel och lite knep och knåp. Gillar man det kan man lika gärna göra hela antennen också. Det kan vi ta om någon är intresserad.
n3mmr skrev:Förr fanns det små vita plastlådor med en 300-ohms utgång och 75 ohm in. som kunde köpas i radiohandeln. Dom innehöll en "balun" eller eg oftast bara en trafo med omsättning 1:2. Kanske nåt liknande finns på Clas Ohlson eller radiohandlarns påshängare??
lambda/n - koaxtrafos är för smalbandiga för FM.
Och, antennvinsten för en dipol kontra en isotrop antenn är väl bara 3 dB??
(liten kula på kanske 1 dm Ø ca 1 m över en jordstrut...) så placeringen är värd oerhört mycket mer än formen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster