Moderator: Redaktörer
mawes skrev:Att köpa dämplim från swedac är dyrt, frakten skenar iväg och kostar nästan mer än produkten om man bara ska ha 10kg.
Vilka alternativ finns som är vettiga?
DQ-20 skrev:mawes skrev:Att köpa dämplim från swedac är dyrt, frakten skenar iväg och kostar nästan mer än produkten om man bara ska ha 10kg.
Vilka alternativ finns som är vettiga?
Om du bor i Stockholmområdet finns ett alternativ - Vibratec Noisekiller Yellow. Annars är det bara att gilla läget. Beställ under sommarhalvåret - annars måste du använda frakt som garanterar frostfria utrymmen fram till slutkund. Det blir dyrt. Green Glue behöver inte förvaras frostfritt men är dyrare vid större mängd. Gissar att det dock kan bli billigare om man räknar med frakt under vinterhalvåret. Nattlorden tror jag kört med detta.
Adhoc skrev:Alternativ är limmer som efter härdning förblir mer eller mindre mjuka/gummiartade och ger ett dämpande skikt mellan två andra styvare och tjockare skikt, vilka utgör själva konstruktionsmaterialet vars resonanser du vill dämpa. (Om dom är billigare/L än Swedacs, -vet ej men du kanske kan hitta lämpligare förpackningsstorlekar.)
...
Adhoc skrev:Alternativ är limmer som efter härdning förblir mer eller mindre mjuka/gummiartade och ger ett dämpande skikt mellan två andra styvare och tjockare skikt, vilka utgör själva konstruktionsmaterialet vars resonanser du vill dämpa. (Om dom är billigare/L än Swedacs, -vet ej men du kanske kan hitta lämpligare förpackningsstorlekar.)
För dämpning av ”lägre” frekvenser: Gå mot kladd med lägre elasticitetsmodul. För mellanregister- och diskantlådor (eller lådor med stagning som tvingar upp lådsidornas resonanser i frekvens), gå mot kladd med högre elasticitetsmodul. Källa för dom synpunkterna: https://www.google.com/patents/US8181738 , -en massa juridiskt bla bla bla-text, tekniskt ”prat” och en bit ned en intressant tabell ”TABLE II Shear modulus vs. Frequency". Som anger frekvensen för maximal förlustfaktor beroende på limmets styrka (shear modulus). Limmet i patentet (Quiet Glue) tycker jag påminner ganska mycket om Swedacs och Vibratecs iom att det är vattenbaserat + akryl/latex i varierande mängd och små mängder ”annat”. Se också diagrammet, figur 2, för de hur de olika limmernas styrka påverkar vid olika frekvenser. Vilka är du mest intresserad av ... ?
(Jag gick på en liknande tabell från annan källa när jag valde dämplim för mina stagade mellanbas/mellanregister- och diskantlådor.)
Adhoc skrev:Om det är en eventuellt levande katt i rummet, vad händer med den om man öppnar dörren för att veta?
Adhoc skrev:Om det är en eventuellt levande katt i rummet, vad händer med den om man öppnar dörren för att veta?
Adhoc skrev:För dämpning av ”lägre” frekvenser: Gå mot kladd med lägre elasticitetsmodul. För mellanregister- och diskantlådor (eller lådor med stagning som tvingar upp lådsidornas resonanser i frekvens), gå mot kladd med högre elasticitetsmodul.Limmet i patentet (Quiet Glue) tycker jag påminner ganska mycket om Swedacs och Vibratecs iom att det är vattenbaserat + akryl/latex i varierande mängd och små mängder ”annat”. Se också diagrammet, figur 2, för de hur de olika limmernas styrka påverkar vid olika frekvenser. Vilka är du mest intresserad av ... ?
Kraniet skrev:jag har provat dg-a2 men jag tyckte det var väldigt svårjobbat. skivorna ska tryckas ihop men samtidigt ska det vara en spalt och hej å hå.. Jag skulle mycket hellre ha ett membran som gick att klistra fast mellan skivorna. finns det ingen sådan produkt?
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:jag har provat dg-a2 men jag tyckte det var väldigt svårjobbat. skivorna ska tryckas ihop men samtidigt ska det vara en spalt och hej å hå.. Jag skulle mycket hellre ha ett membran som gick att klistra fast mellan skivorna. finns det ingen sådan produkt?
Det där med spalt är en missuppfattning som skapat bekymmer genom att man fått för sig att man skall skapa en spalt med allehanda egenpåhittade mellanlägg. Det ska man inte, eftersom det ger för lite presstryck och dålig kontakt mellan skivor och limskikt. Rätt spalt skapas genom att man lägger ut korrekt mängd lim och sedan lägger i press. Bra spalt reder sig själv.
Rätt sätt:
1. Räkna ut hur mycket lim som skall läggas på ytan för rätt våttjocklek
2. Väg upp och lägg på
3. Spackla ut jämnt med en tandspackel med lagom stora tänder. Tänk på att du kommer att luta spackeln när du bestämmer tandstorlek. Snabba ryck innan limmet skinnar sig.
4. Lägg skivorna i press så att limmet får kontakt med båda ytorna. Lagom tryck är så att inte betydande mängd lim pressas ur fogen. För större skivor innebär det att det i princip är svårt att lägga för mycket tryck ens med fanerpress - limmet är verkligen högvisköst och viskositeten stiger snabbt när limmet börjar torka. I väggar får man skapa så mycket presstryck man kan genom att stödskruva över ytan och sedan ta bort skruvarna och spackla.
5. Vänta gärna tills limmet härdat innan bearbetning. Det tar ett par dar. Först torkar det, sedan härdar det. Börjar man bearbeta fogen innan den härdat är det som snor.
Green Glue har en liten annan approach genom att spritsa lite hipp som happ som en annan Jason Pollock, lägga ihop och pressa. Det verkar fungera för den produkten för att uppnå specen, men då måste man rimligen ha maskinspruta om man skall göra en hel skiva. Eller nävar som Stålmannen. Nattlorden?
/DQ-20
Aerob skrev: presstryck motsvarande 0,5Kp/cm2.
Nattlorden skrev:Här på en pyttebit:
DQ-20 skrev:...15 tons kraft...
Svante skrev:DQ-20 skrev:...15 tons kraft...
Usch...
DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:...15 tons kraft...
Usch...
Max kraft kan ligga på över 100 ton, dvs. 3 kg/cm2 för en vanlig skiva. Inte så mycket tryck egentligen men ska man göra en stor yta så plockar det på.
/DQ-20
paa skrev:Presskraft brukar mätas i ton för stora pressar:
http://ursviken.com/produkter/kantpress ... a/?lang=sv
darkg skrev:Hur skulle butyltätning funka tro?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster