Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-07 20:26

... med dessa element:

Scan-speak Revelator 32W/4878T00

Tanken är att de ska spela i stora lådor (vardera c:a 120 - 140 l.) avstämda till runt 20 Hz medelst ett väl tilltaget rör (dia. 100 mm) alternativt en slitsport. Elementen är på väg och jag efterfrågar tips och idéer i väntan på att bygget kommer igång. Det jag är intresserad av att veta är om det finns några vinster med slitsport gentemot ett (eller flera) rör och hur en dylik ska dimensioneras för att stämma av lådan till motsvarande Hz. Jag har bra koll på hur detta ska gå till med ett rör men inte med slits då tillgängligt lådberäkningsprogram saknar den funktionen. Jag är också tacksam för förslag på vad ni anser vore lämplig lådvolym och avstämning för att få de aktuella elementen att prestera optimalt. Jag är med andra ord öppen för en annan helhetslösning än den jag tänkt mig utifrån de beräkningar jag redan gjort.

Bilder kommer givetvis läggas upp efterhand som bygget fortskrider (förutsatt att jag begriper mig på hur man gör dvs.).

Shoot!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-07 20:38

www.forumbilder.se

Jättekul att någon ger sig på det elementet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-07 21:01

Tackar för länken!

Bilder gör det hela så mycket roligare så jag ska inte snåla med kameralinsen. Om allt förlöper accordingly kommer lådorna att påbörjas framåt veckoslutet.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav philipbtz » 2017-03-07 21:15

Grymt! Har velat se någon bygga med detta element!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-07 21:16

Mycket bra val av element. Kommer bli skoj att följa :)

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Nusse » 2017-03-07 21:41

Jag var så när att beställa två st för ett par veckor sedan, då Norska Dynabel sålde dem för 4000 Nkr/st ~4100 Skr. Eller går det att köpa dem billigare?
Du har väl koll på diverse uppmätningar, analyser och förslag? tex http://www.audioxpress.com/article/test ... -subwoofer

Klang&Ton 2013: Fazit: "Der beste uns bekannte 30-Zentimeter-Tieftöner."


Jag tror iaf att det kan bli riktigt bra.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-07 21:53

Tankarna far runt i huvudet och frågan är vilken typ av låda som gör elementet mest rättvisa. Brorsan pratade om att ha dem i slutna lådor till att börja med och ge dem lite extra knuff längst ner medelst någon slags filtrering. Det kanske är en god idé, om inte annat så för att spara utrymme i en redan trång lägenhet. Elementet ser ut att spela utmärkt också i en sluten låda enligt simuleringar och det är kanske lättare att "lyckas". Det tål att funderas på. Samtidigt vill jag ha output och får jag till det med basreflex vore det kanon :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Perfector » 2017-03-07 22:10

en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Nusse » 2017-03-07 22:27

Du skulle ev kunna bygga lådan och testa den med sluten variant först. Om du inte blir nöjd kan du ta upp ett hål och trycka i ett rör... 130 Liter ser väl ganska bra ut för båda varianterna.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-07 22:59

Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.


Nä, nog skall han utnyttja de akustiska förutsättningarna med flera strålningspunkter.

Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Cortado » 2017-03-07 23:30

MagnusÖstberg skrev:Har du ens räknat på det där svaret kompis?


Nej, tippar jag på. :D


Till TS, jag tror att portdiametern är på tok för liten om du vill slippa flås. Ta hem Basta! som är gratis numera (www.tolvan.com) och se om du kan få fram en trevlig kompromiss. Det finns massor av hjälp här. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav paa » 2017-03-07 23:41

Rishna skrev:... med dessa element:

Scan-speak Revelator 32W/4878T00

Tanken är att de ska spela i stora lådor (vardera c:a 120 - 140 l.) avstämda till runt 20 Hz medelst ett väl tilltaget rör (dia. 100 mm) alternativt en slitsport. Elementen är på väg och jag efterfrågar tips och idéer i väntan på att bygget kommer igång. Det jag är intresserad av att veta är om det finns några vinster med slitsport gentemot ett (eller flera) rör och hur en dylik ska dimensioneras för att stämma av lådan till motsvarande Hz. Jag har bra koll på hur detta ska gå till med ett rör men inte med slits då tillgängligt lådberäkningsprogram saknar den funktionen. Jag är också tacksam för förslag på vad ni anser vore lämplig lådvolym och avstämning för att få de aktuella elementen att prestera optimalt. Jag är med andra ord öppen för en annan helhetslösning än den jag tänkt mig utifrån de beräkningar jag redan gjort.

Bilder kommer givetvis läggas upp efterhand som bygget fortskrider (förutsatt att jag begriper mig på hur man gör dvs.).

Shoot!


Du kan räkna på samma area på slitsporten som på runda röret för jämförelsens skull. Men ändå tror jag ändå det behöver justeras portlängder även om man simulerat och beräknat, vare sig man väljer rund port eller slitsport. I en slitsport kan luften flöda mycket snabbare innan luftvirvlarna blockerar flödet jämfört med en rund port med samma tvärnittsarea, och kapaciteten blir således bättre runt avstämningen.
Sök eller googla slitsport här på forumet så finns det en hel del. Isidor här på forumet har beskrivit en stadig grund för slitsportteori som flera andra har utgått ifrån.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Perfector » 2017-03-08 01:14

MagnusÖstberg skrev:
Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.


Nä, nog skall han utnyttja de akustiska förutsättningarna med flera strålningspunkter.

Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?

Sinus räknade och fick det att vara rätt volym.
Det räcker för mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav UrSv » 2017-03-08 07:29

Har Sinus räknat på det elementet alltså och fram den volymen?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-08 07:39

Med så här mycket samlad kunskap kommer det bli ett kanonbra resultat. Jag tackar för alla tips, idéer och förslag! Slitsport låter lockande då det dessutom kan bli riktigt snyggt. Just nu går tankarna mot att fanéra lådorna i ek.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 09:53

Öhmans formler i Basta ger förslaget 84 liter och 24 Hz avstämning.

100 liter med 18 Hz tycker jag ser vettigt ut. Problemet är ju dock hur en ska få plats med tillräckligt stor port.

Ang slitsport så är det inte så mycket konstigare än att räkna ut en viss portarea och se till att bevara den arean till slitsporten. I princip alltså, den får du testa dig fram för att hitta längden för att nå rätt avstämning.

En portarea på ca 100cm2 area (2x80mm diameter) ser ut att behövas för att utnyttja elementet någorlunda maximalt. Problemet är bara att längden som behövs är typ 850mm lång..
Skulle kunna gå upp till 20 Hz vilket bara kräver ca 680 mm portlängd för samma area. Samtidigt skulle kanske portarean behöva gå upp till ca 120 cm2 vilket då ger längden 800mm igen.

Ang att inte ha program att simulera så är ju Basta numera freeware så det är bara att ladda ner

http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Svante har ju även släppt sirp fritt för den som vill mäta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav sladdbarn » 2017-03-08 13:50

Börja med en för lågt avstämd slitsport och kapa ner den efterhand alternativt börja
med en för högt avstämd slitsport och sätt igen delar av den allt eftersom.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 14:01

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Elfsberg » 2017-03-08 14:22

Oavsett så hade jag först gjort en testlåda med basreflexrör som spelar bra, för att sen göra en slitslösning som spelar likadant.
Det är inte svårt att få plats med rör i en låda som är större än 100 l.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav boom » 2017-03-08 14:23

Jag skulle gått på slutet då det inte skiljer mera än några dB i mellan br & slutet.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav solhaga » 2017-03-08 14:26

boom skrev:Jag skulle gått på slutet då det inte skiljer mera än några dB i mellan br & slutet.

Håller med. Varför introducera fler variabler än nödvändigt.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 14:38

skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.

Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist

Men visst är det enkelt att bygga slutet :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav solhaga » 2017-03-08 15:16

Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.

Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist

Men visst är det enkelt att bygga slutet :)


Javisst, givet det förstås.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav philipbtz » 2017-03-08 15:24

Antar att slutna lådor kan göras mindre än BR och det är inte att underskatta när du vill ha två till sen :lol:

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav boom » 2017-03-08 15:33

Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.

Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist

Men visst är det enkelt att bygga slutet :)

körde i mellan br och slutet i basta på samma volym samma mängd moff skiljer fort farande inte mera än några dB
2017-03-08_142424.png
basreflex avstämd till 20hz 100mm rör, längd långt ,moff 10% ,120 liter
2017-03-08_142424.png (28.47 KiB) Visad 3674 gånger
2017-03-08_142604.png
sluten låda moff 10% ,120 liter
2017-03-08_142604.png (21.78 KiB) Visad 3674 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 16:14

ser nu att jag hade fel siffra inlagd för effekten (tåligheten). så skillnaden för MOL är ännu större. 8 dB vid 15 Hz och 10 dB vid 20 Hz.

Så vi måste ha några olika inställningar i programmet antar jag.

90 liter och avstämning 18 Hz.

33% viso och Qb 10
porten Qp är satt till 20. Sen har jag max velocity för porten satt till 20 m/s och peak excursion satt till 50% relativt längd.

Max velocity för porten gör ju stor skillnad på MOL. 10 m/s istället för 20 m/s ger 5dB lägre MOL, allt annat lika.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-08 16:27

Paketet ska avhämtas i eftermiddag på DHL :D . Planen är att åka och få sågat upp MDF-board så snart jag kommit fram till någon slags konklusion, men det lutar nog mot att bygga BR-lådor för att få ut den där sista knuffen längst ner. Rummet är att betrakta som medelstort (c:a 25 kvadrat) men hela kåken är byggd i moduler med träreglar, gipsväggar och en massa rockwool mellan de olika delarna. Lägenheten "äter" bas och det har rent historiskt sett varit svårt att få ut de sista Hz:en från 30 och ner mot 20. I en god värld kan jag också få plats med basarna utan att snava över dem. Det är lite ont om plats men det löser sig alltid. Oavsett ska lådorna stå i varsitt hörn utmed en kortvägg framför lyssningsposition.

Jag är för övrigt mycket nyfiken på en lösning med slitsport :wink:. Det sista jag vill är att bygga ett par snygga lådor med ordentlig volym och sen kröna verket med en port som inte gör elementen rättvisa. Tidigare har jag byggt stora lådor (140 l. med 100 mm. portdiameter) med Scanspeak 30W4558T00 men de tappade ganska snabbt energi redan vid 25 Hz i det aktuella rummet trots avstämning runt 20 Hz. Brorsan har nämnt att det inte är helt enkelt att påta ihop BR-lådor enbart utifrån vad ett program säger, att det finns flera andra variabler som inverkar på slutresultatet.

Oavsett ska det bli spännande att bygga!

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Kraniet » 2017-03-08 16:46

Ja visst är det snyggt med slitsport :)
Bild

140 liter tycker jag verkar vara lite väl stor volym. Det ger en lite mer puckelartad group delay som kanske(?) inte låter allt för trevligt.

Men bygg en testlåda som är för stor och testa dig fram. Både vad gäller lådvolym och portarea/längd.

Kan ju också vara värt att fundera på att rådfråga/anlita Öhman att dimensionera lådan åt dig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav schmutziger » 2017-03-08 17:32

Kul!
Något att tänka på är ju att en port inte slutar putta luft bara för att man träffar MOL i Basta! vi är ju rätt okänsliga för dist där nere så frågan är om du egentligen inte får än mer umpf än vad basta säger innan röret börja komprimera hörbart.

När jag byggt slits så har jag inte limmat botten på lådan utan bara tejpat skarvarna och slitsen tills att jag hittat rätt, sen limmade jag fast det hela.
Mer eller mindre en service lucka.
En detalj är att slitsen inte ska vara lätt att få in, tråkigt om den kan röra på sig för enkelt när man utvärderar :)

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-08 20:31

Jag vill minnas att mina 30W i 140 liter lät ganska så oartikulerade och det var bl.a. därför jag istället provade med små slutna lådor. Det blev inte heller riktigt bra då jag upplevde att den lägsta oktaven försvann. Karaktären var klart bättre; rappt och välartikulerat men ändå inte tillfredsställande. Det bästa resultatet fick jag med 110 liter BR avstämt till 21 Hz. De lådorna var jag riktigt nöjd med tills de fick stå åt sidan för ett par större golvare. Som sagt, rummet är inte alltför stort :wink:

Förresten har elementen kommit och den lokala färghandeln vittjats på papprör i lämplig storlek (100 mm diameter). Det är ett tips: de får taklister skickade till sig i papprör av varierande storlek. Dessa kasseras sedan. Fråga om dylika rör nästa gång ni besöker en färgbutik.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster