Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.
MagnusÖstberg skrev:Har du ens räknat på det där svaret kompis?
Rishna skrev:... med dessa element:
Scan-speak Revelator 32W/4878T00
Tanken är att de ska spela i stora lådor (vardera c:a 120 - 140 l.) avstämda till runt 20 Hz medelst ett väl tilltaget rör (dia. 100 mm) alternativt en slitsport. Elementen är på väg och jag efterfrågar tips och idéer i väntan på att bygget kommer igång. Det jag är intresserad av att veta är om det finns några vinster med slitsport gentemot ett (eller flera) rör och hur en dylik ska dimensioneras för att stämma av lådan till motsvarande Hz. Jag har bra koll på hur detta ska gå till med ett rör men inte med slits då tillgängligt lådberäkningsprogram saknar den funktionen. Jag är också tacksam för förslag på vad ni anser vore lämplig lådvolym och avstämning för att få de aktuella elementen att prestera optimalt. Jag är med andra ord öppen för en annan helhetslösning än den jag tänkt mig utifrån de beräkningar jag redan gjort.
Bilder kommer givetvis läggas upp efterhand som bygget fortskrider (förutsatt att jag begriper mig på hur man gör dvs.).
Shoot!
MagnusÖstberg skrev:Perfector skrev:en dubbelkammare på 97 liter totalt.
38x76 cm på baffel med en mellanvägg mitt i lådan.
Ett rör i mellanväggen som belastar basarna mot varandra.
Ett rör från varje kammare ut i luften för reflexavstämningen.
SPLförstärkning Ca: 9 dB enligt tidigare prov gjorda av Sinus i Bureå.
Rören blir efter dina 100 mm innerdiameter 236 mm långa alla 3.
380 x 380 mm topp och botten
380 x 760 mm fram och bakstycke.
380 x 804 mm sidostycken baserat på 22 mm material
topp och botten sänks in i sidostycken och fram/bakstycke sänks in i lådan
Måttet på innerväggen måste räknas beroende på hur mycket fronten skall sänkas in i låda, om den alls ska sänkas in.
Nä, nog skall han utnyttja de akustiska förutsättningarna med flera strålningspunkter.
Dessutom är din lådvolym på tok, tok för liten. Har du ens räknat på det där svaret kompis?
boom skrev:Jag skulle gått på slutet då det inte skiljer mera än några dB i mellan br & slutet.
Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.
Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist
Men visst är det enkelt att bygga slutet
Kraniet skrev:skillnaden för lådan avstämd till 18 Hz är ca 3 dB vid 15 och 20 Hz. Det är ändå rätt mycket, det är ju dubbla effekten. Även uppe vid 40 Hz är skillnaden 2 dB.
Skillnaden i konrörelse är ju dock betydligt större. Basreflexlådan nyttjar mycket mindre xmax vid samma ljudtryck. Borde ge skillnader i dist
Men visst är det enkelt att bygga slutet
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster