Moderator: Redaktörer
peter042 skrev:Hej alla kunniga!
Jag har läst här på forumet ett tag och lärt mig en hel del, och har en fråga som inte verkar ha besvarats innan. Kanske för att den är lite… korkad. Och kanske inte direkt en HiFi-fråga heller. Hursomhelst.
Jag har byggt en sub bakom en soffa, ett 15-tumselement i en 95liters basreflexlåda. Volym och port någorlunda avstämt. Så långt allt väl.
Men jag har av en händelse ett till identiskt element och delningsfilter som ligger och skräpar. Jag har inte plats att bygga en till låda (vilket naturligtvis vore det bästa), så min fråga är vad som händer om jag bygger in det andra elementet i samma låda. Det är ju identiska element som kommer spela nästan identiskt eftersom det är en sub. Att dela lådan i två blir inte bra antar jag, men om de delar samma volym? Porten är stor nog att inte spela blåsljud.
Tacksam för svar!
Kalejdokom skrev:Tyvärr är det lika fel att sätta två element i en befintlig låda, oavsett om du monterar dem konventionellt eller som isobarik (mot varandra). I det första fallet blir lådan för liten och i andra fallet blir lådan för stor. Enligt teorin (och oftast även i praktiken)...
Att bara chansa är inte att rekommendera, om du inte är beredd att bygga en ny låda (om/när resultatet inte blir som önskat).
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Tyvärr är det lika fel att sätta två element i en befintlig låda, oavsett om du monterar dem konventionellt eller som isobarik (mot varandra). I det första fallet blir lådan för liten och i andra fallet blir lådan för stor. Enligt teorin (och oftast även i praktiken)...
Att bara chansa är inte att rekommendera, om du inte är beredd att bygga en ny låda (om/när resultatet inte blir som önskat).
Nja, nu är du lite för hård i din bedömning tror jag.
Att sätta det andra mot befintligt element gör ju ingen skillnad för lådan, men han får ju veta vad som händer och hur det låter. Det kan aldrig vara fel att börja där det gör minst skada, eller?
Tarzan skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Tyvärr är det lika fel att sätta två element i en befintlig låda, oavsett om du monterar dem konventionellt eller som isobarik (mot varandra). I det första fallet blir lådan för liten och i andra fallet blir lådan för stor. Enligt teorin (och oftast även i praktiken)...
Nja, nu är du lite för hård i din bedömning tror jag.
Att sätta det andra mot befintligt element gör ju ingen skillnad för lådan, men han får ju veta vad som händer och hur det låter. Det kan aldrig vara fel att börja där det gör minst skada, eller?
Jag förstår hur du menar, men Kalejdokom beskriver ju vad som händer – att lådan skulle behöva vara hälften så stor för att få det att låta på samma sätt som det gör med ett element. Och det är ju en dålig idé, om man gillar tonkurvan så som den är och bara vill öka kapaciteten.
Är målet att lära sig om olika elementkonfigurationers påverkan på ljudet i en baslåda är din idé bra. Är målet att på ett så bra sätt som möjligt utnyttja ett till element av samma sort är det en dålig idé.
Kalejdokom skrev:Det förändrar inget i det aktuella området - i lågbasområdet har filtret ingen inverkan.
.5-konstruktioner har ju bara påverkan i midbas/mellanregisterområdet.
darkg skrev:Kalejdokom skrev:Det förändrar inget i det aktuella området - i lågbasområdet har filtret ingen inverkan.
Hav tålamod, jag känner på mig att jag håller på att lära mig något.
Normalt innebär en .5-lösning att det ena av två lika element bara spelar bas. Båda spelar bas men ett hänger också med upp i mellanregistret.
Här skulle det innebära att det ena av de två lika bara spelar den lägsta basen. Båda spelar den lägsta basen men ett hänger också med upp till, ja, hur högt nu den här baslådan går.
Det skulle inte förvåna mig om detta är en heldålig idé på alla sätt, jag är dock nyfiken på om jag förstår vad jag säger.
Perfector skrev:darkg skrev:Kalejdokom skrev:Det förändrar inget i det aktuella området - i lågbasområdet har filtret ingen inverkan.
Hav tålamod, jag känner på mig att jag håller på att lära mig något.
Normalt innebär en .5-lösning att det ena av två lika element bara spelar bas. Båda spelar bas men ett hänger också med upp i mellanregistret.
Här skulle det innebära att det ena av de två lika bara spelar den lägsta basen. Båda spelar den lägsta basen men ett hänger också med upp till, ja, hur högt nu den här baslådan går.
Det skulle inte förvåna mig om detta är en heldålig idé på alla sätt, jag är dock nyfiken på om jag förstår vad jag säger.
2.5 vägare finns det gott om med mindre element.
8" som spelar bas och ett till som går upp mot delning till diskanten.
Den blir då skenbart större i basen och får ett mjukare mellanregister.
Lådberäkningen är dock lite knepig och inget jag vill ha en åsikt om.
Kalejdokom skrev:Nåja, enligt en enkel simulering på ett noname baselement så ser det ut enligt följande:
Grön kurva är optimerad volym och avstämning för elementet.
Gul kurva visar vad som händer om man sätter två lika element i samma låda (volym och port oförändrat)
Röd kurva visar vad som händer med två lika element i isobarik - inget jag skulle satsa på!
Perfector skrev:tycker fortfarande att inte prova när man har både element och låda är befängt.
Och öronen kan få ett ord med i laget.
Därefter nya tankar om hur det ska gå vidare, men prova först.
IngOehman skrev:Tiden går ändå, så det blir man oavsett.
Men man kan kanske ha roligare dit än att testa saker?
Vh, iö
IngOehman skrev:Bara av att testa sådant där resultatet inte är givet.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster