Rotade fram lite gamla element (2-vägare?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Rotade fram lite gamla element (2-vägare?)

Inläggav Termos_friend » 2018-02-28 18:19

Öppnade en flyttlåda igår och hittade två peerless hds 8" tummare (830884) och två sb acoustics (sb29rdc-c000-4) diskanter. Funderade ett tag om man skulle kunna bygga enklast möjlliga 2-vägs högtalare. Typ i stil med proac d30. Efter en del googling så verkar det som basarna har en del skumt beteende.

Vad tror ni, går det att göra något av dem så det blir en vettig golvstående högtalare? Min första tanke var att dela de ganska lågt och bygga något av en waveguide för diskanterna. Men även där ser det ut att inte bli så bra, troelsgravesen har mätt upp lite frekvensgång.

Nu har iaf en ide kläckts att bygga en klon https://www.proac-loudspeakers.com/html ... sponseD30S

Skulle vilja något större bas-mellan än normala 6.5tum men det kanske bara är till besvär?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Rotade fram lite gamla element (2-vägare?)

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-28 19:05

Om det är ok med en högtalare i storlek som ProAc hystar jag in ett alternativt förslag - en transmission line!
Jag har själv snöat in på detta koncept och insett att det inte är så mycket hokus-pokus runt TL som jag tidigare trott. Det finns väl dokumenterade designguider på webben och "how-to" filmer på Youtube.
Utan att ha tittat vidare på just dina basar, så skulle jag i alla fall utvärdera TL innan jag valde en traditionell basreflex.

Edit: med Fs på 32,4 Hz och Qts på 0,38 ser det ut att passa bra i TL :) . En snabb simulering ger att det skulle rymmas i (nästan) samma yttermått som en ProAc D30S.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-02-28 19:47

Kalejdokom skrev:Om det är ok med en högtalare i storlek som ProAc hystar jag in ett alternativt förslag - en transmission line!
Jag har själv snöat in på detta koncept och insett att det inte är så mycket hokus-pokus runt TL som jag tidigare trott. Det finns väl dokumenterade designguider på webben och "how-to" filmer på Youtube.
Utan att ha tittat vidare på just dina basar, så skulle jag i alla fall utvärdera TL innan jag valde en traditionell basreflex.

Edit: med Fs på 32,4 Hz och Qts på 0,38 ser det ut att passa bra i TL :) . En snabb simulering ger att det skulle rymmas i (nästan) samma yttermått som en ProAc D30S.

ok, hur långt har du kommit? Några byggen eller bara i tankestadiet ännu?

Jag ska väl erkänna att det känns lite overkill. Det jag byggt tidigare har endast varit på mycket simpel nivå och att addera en konstruktionsprincip som är "svårare" att implementera och beräkan kännns som en utmaning :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-28 21:30

Efter mina mer eller mindre (miss-)lyckade försök i den här tråden:
viewtopic.php?f=3&t=64408
har jag spårat in på TL som en möjlig sista utväg med hedern i behåll. :oops: :)

Jag har tagit inspiration från t.ex. Seas Thor och Troels Gravesens JA8008 samt även läst på en hel del om de klassiska TL-principerna från Kef, Linn, TDL m.fl.

Utifrån den här on-line kalkylatorn:
http://www.mh-audio.nl/TML.asp
har jag också skissat upp en tänkt design för det aktuella elementet, Peerless HDS-164. Lådan bygger på sidor i 19mm MDF med bredden 195 mm (finns att köpa i färdiga längder om 1200 mm på byggmarknader). Runda hörn i form av 33 mm kvartsstav. Totala yttermått blir 223x223x730 mm.
Porten på baksidan är lika stor som konytan på basen (Sd). Utmaningen som jag ser det, är att få till rätt dämpning i ljudledningen - det avgör hur pass lyckat resultatet blir. Jag avser att testa med en kombination av dämpfilt från Biltema, profilskum och fårull.
Bilagor
TL-HDS164.jpg
TL-HDS164.jpg (61.64 KiB) Visad 2555 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-03-01 14:28

Ett annan typ =>
TL-HDS164.jpg
TL-HDS164.jpg (34.42 KiB) Visad 2504 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-01 17:50

Termos_friend skrev:Öppnade en flyttlåda igår och hittade två peerless hds 8" tummare (830884) och två sb acoustics (sb29rdc-c000-4) diskanter. Funderade ett tag om man skulle kunna bygga enklast möjlliga 2-vägs högtalare. Typ i stil med proac d30. Efter en del googling så verkar det som basarna har en del skumt beteende.

Vad tror ni, går det att göra något av dem så det blir en vettig golvstående högtalare? Min första tanke var att dela de ganska lågt och bygga något av en waveguide för diskanterna. Men även där ser det ut att inte bli så bra, troelsgravesen har mätt upp lite frekvensgång.

Nu har iaf en ide kläckts att bygga en klon https://www.proac-loudspeakers.com/html ... sponseD30S

Skulle vilja något större bas-mellan än normala 6.5tum men det kanske bara är till besvär?

varför inte göra en GRIMM klon med lite andra element ? :)
Kanske är det nästa ett måste med en slags waveguide och delning rätt lågt med en 8:a.
Seasdiskanten med inbyggd waveguide kostar kring 600:- styck.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-01 18:07

Varenda gång nå'n säger jag har dessa element vad kan jag bygga, så kommer det alltid förslag på andra element.
Jag fattar nada.
Vitsen är ju att göra nåt med vad man har, inte att köpa nya prylar och bygga.
Då blir ju de man har över i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-01 18:50

Vem har föreslagit andra element?
Jag har inte föreslagit några andra element, bara kommit med förslag på vad man kan göra, baserat på en idé jag har (förvisso med andra element, men det har ingen betydelse i sammanhanget).
Tangband föreslår också ett koncept med de föreslagna elementen ("med lite andra element" - syftar förstås på de aktuella elementen), men påpekar att det kanske inte blir optimalt med diskanten.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-03-01 20:38

Ja men jag är tacksam för förslag.

Rotade fram en ecm8000 och ljudkort ur en annan flyttlåda precis. Det representerar någon slags mobilisering :)
Det eventuella bygget är också av lite av en estetisk fråga. Min fru vill bli av med nuvarande högtalare och jag har ingen lust att köpa nya. Proac utseendet gillar jag och även hon. Tycker även att WLM Diva är otroligt läckra.

Att byta högtalare tycker jag är jobbigt. Det är svårt att välja rätt. Provlyssningar i all ära, men hur många "ljudrum" ute i butiker är bra?
Eller vad ger det för garanti hur det kommer låta hemma hos mig.

Kanske enklast att köpa ett par elac debut och bygga egna snygga lådor till dem?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-03-02 09:24

Bygga nytt är ju förstås mer jobb. Basarna behöver nog delas rätt så lågt för att det ska låta bra. Men 1500 Hz går de kanske dela. De har ju en peak strax över 3kHz vilken måste bekämpas aggressivt för att inte höras.
Diskanten ska väl också klara den delning vid 1500, så det kan ju vara värt ett försök. Har du möjlighet att fixa en WG till den så blir det nog inte sämre.
Men när du fått till konstruktionen så borde den ju kunna låta bättre än en Debut. Men det hänger ju på hur väl du lyckas.
Mvh
Magnus

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-03-02 11:19

Blir det något bygge kommer jag nog sälja basarna. Min bedömning är att det blir för svårt för mig att få till något hyfsat bra.
Men jag behåller gärna diskanterna och sedan har jag kikat på sb acoustique som har midbasar/basar på 7.5". Finns en del byggen på nätet som kan ge lite väglednig.

Nog om det just nu. Jag testade min mikrofon (en ecm8000) igår och jag får väldigt inkonsekventa resultat. Mäter jag 5 ggr från samma plats med samma svep så blir kurvorna radikalt olika.
Jag måste vrida upp level och/eller gain på ljudkortet på max för att micen ens ska mäta och registrera tidssignalen som skickas ut med sirp eller tombstone. Kan en sån här mic bli dålig och åldras?
Den har legat i ca 11år, funderar om något membran torkat ihop? Funderar också på om det blir väldigt mycket dist då jag drar upp level på ljudkortet som får mätningarna att bli väldigt inkonsekventa.

Såg att det fanns något kit som heter UMIK-1. Inte så fasligt dyrt. Kan det vara något för en glad amatör eller är det bara sopor? Även om jag inte kommer igång med bygget så kan det vara kul att möta på befintliga högtalare.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-03-02 11:52

Har funderat en del på waveguide. Om jag förstått det rätt så kan man inte veta innan hur en diskant påverkas av en specifik v-guide. Så min tanke var att det kanske går att labba med olika vguides på något smart sätt. Jag är ju relativt van att arbeta med polyester och glasfiber. Det borde vara ganska lätt att plasta upp några mot formar med lite olika vinklar. Eller om det finns något smartare sätt?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-03-07 20:00

Umiken har jag själv den är bra. Men det finns ju även andra varianter t.ex. Dayton audio har en bra. Många tycker även sound of science har en bra variant.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-03-07 20:02

Termos_friend skrev:Har funderat en del på waveguide. Om jag förstått det rätt så kan man inte veta innan hur en diskant påverkas av en specifik v-guide. Så min tanke var att det kanske går att labba med olika vguides på något smart sätt. Jag är ju relativt van att arbeta med polyester och glasfiber. Det borde vara ganska lätt att plasta upp några mot formar med lite olika vinklar. Eller om det finns något smartare sätt?

3dprinter om man har tid och tillgång till en. Naturligtvis går det att simulera. Men kräver ganska avancerade program.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-03-07 20:08

landa skrev:
Termos_friend skrev:Har funderat en del på waveguide. Om jag förstått det rätt så kan man inte veta innan hur en diskant påverkas av en specifik v-guide. Så min tanke var att det kanske går att labba med olika vguides på något smart sätt. Jag är ju relativt van att arbeta med polyester och glasfiber. Det borde vara ganska lätt att plasta upp några mot formar med lite olika vinklar. Eller om det finns något smartare sätt?

3dprinter om man har tid och tillgång till en. Naturligtvis går det att simulera. Men kräver ganska avancerade program.

Jag kan bidra med profilen till WG300, om det kan vara intressant. Skulle vara kul att se om det med lite händighet kan gå att göra en som är bättre än ursprungstillverkarens (som är ju är rätt dassig kvalite på).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-03-07 21:07

Perfector skrev:Varenda gång nå'n säger jag har dessa element vad kan jag bygga, så kommer det alltid förslag på andra element.
Jag fattar nada.

:D Du är rolig du, Perfector.
Dina rekommendationer brukar väääldigt ofta innebära en länk hit : http://www.monacor.se/produkter/ .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-07 21:18

NADifierad skrev:
Perfector skrev:Varenda gång nå'n säger jag har dessa element vad kan jag bygga, så kommer det alltid förslag på andra element.
Jag fattar nada.

:D Du är rolig du, Perfector.
Dina rekommendationer brukar väääldigt ofta innebära en länk hit : http://www.monacor.se/produkter/ .

Jo, men nu har han ju elementen och då verkar det överkurs att föreslå nåt han inte har och bara kostar pengar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-03-07 21:27

Fast det är ju det jag menar :D . Du brukar inte låta sådana petitesser hindra dig 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2018-03-09 20:18

aja, men jag har fastnat i "mätträsket". Har noterat/mätt att mina nuvarande högtalare är rejält dämpade i diskanten så just nu har jag lite andra bekymmer. Har skrivit om det i en annan tråd så jag ska inte gå in på det mera.

Återgå till DIY-forum