Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Om det är ok med en högtalare i storlek som ProAc hystar jag in ett alternativt förslag - en transmission line!
Jag har själv snöat in på detta koncept och insett att det inte är så mycket hokus-pokus runt TL som jag tidigare trott. Det finns väl dokumenterade designguider på webben och "how-to" filmer på Youtube.
Utan att ha tittat vidare på just dina basar, så skulle jag i alla fall utvärdera TL innan jag valde en traditionell basreflex.
Edit: med Fs på 32,4 Hz och Qts på 0,38 ser det ut att passa bra i TL. En snabb simulering ger att det skulle rymmas i (nästan) samma yttermått som en ProAc D30S.
Termos_friend skrev:Öppnade en flyttlåda igår och hittade två peerless hds 8" tummare (830884) och två sb acoustics (sb29rdc-c000-4) diskanter. Funderade ett tag om man skulle kunna bygga enklast möjlliga 2-vägs högtalare. Typ i stil med proac d30. Efter en del googling så verkar det som basarna har en del skumt beteende.
Vad tror ni, går det att göra något av dem så det blir en vettig golvstående högtalare? Min första tanke var att dela de ganska lågt och bygga något av en waveguide för diskanterna. Men även där ser det ut att inte bli så bra, troelsgravesen har mätt upp lite frekvensgång.
Nu har iaf en ide kläckts att bygga en klon https://www.proac-loudspeakers.com/html ... sponseD30S
Skulle vilja något större bas-mellan än normala 6.5tum men det kanske bara är till besvär?
Termos_friend skrev:Har funderat en del på waveguide. Om jag förstått det rätt så kan man inte veta innan hur en diskant påverkas av en specifik v-guide. Så min tanke var att det kanske går att labba med olika vguides på något smart sätt. Jag är ju relativt van att arbeta med polyester och glasfiber. Det borde vara ganska lätt att plasta upp några mot formar med lite olika vinklar. Eller om det finns något smartare sätt?
landa skrev:Termos_friend skrev:Har funderat en del på waveguide. Om jag förstått det rätt så kan man inte veta innan hur en diskant påverkas av en specifik v-guide. Så min tanke var att det kanske går att labba med olika vguides på något smart sätt. Jag är ju relativt van att arbeta med polyester och glasfiber. Det borde vara ganska lätt att plasta upp några mot formar med lite olika vinklar. Eller om det finns något smartare sätt?
3dprinter om man har tid och tillgång till en. Naturligtvis går det att simulera. Men kräver ganska avancerade program.
Perfector skrev:Varenda gång nå'n säger jag har dessa element vad kan jag bygga, så kommer det alltid förslag på andra element.
Jag fattar nada.
Vitsen är ju att göra nåt med vad man har, inte att köpa nya prylar och bygga.
Då blir ju de man har över i alla fall.
NADifierad skrev:Perfector skrev:Varenda gång nå'n säger jag har dessa element vad kan jag bygga, så kommer det alltid förslag på andra element.
Jag fattar nada.
Vitsen är ju att göra nåt med vad man har, inte att köpa nya prylar och bygga.
Då blir ju de man har över i alla fall.
Du är rolig du, Perfector.
Dina rekommendationer brukar väääldigt ofta innebära en länk hit : http://www.monacor.se/produkter/ .
Användare som besöker denna kategori: data_foggen, Google [Bot], Neuhausen och 19 gäster