Att ha jorden tejpad känns inte så värst säkert, så hur löser man detta på ett snyggt sätt? Är det någon som har koll om en jordisolator fixar detta?
Moderator: Redaktörer
albin967 skrev:Jag har ett t.amp 400 som driver ett par sls 10 där det är konstant brus/surr och blir ännu värre om jag t.ex. scrollar i webbläsaren på datorn. Prövade att tejpa för jorden i vägguttaget och då försvann alla störningar.
Att ha jorden tejpad känns inte så värst säkert, så hur löser man detta på ett snyggt sätt? Är det någon som har koll om en jordisolator fixar detta?
Bill50x skrev:albin967 skrev:Jag har ett t.amp 400 som driver ett par sls 10 där det är konstant brus/surr och blir ännu värre om jag t.ex. scrollar i webbläsaren på datorn. Prövade att tejpa för jorden i vägguttaget och då försvann alla störningar.
Du har ju fixat en jordisolator med tejpen
Jag ser inte problemet. Det finns massor med apparater som används utan jordanslutning utan att man har några problem med det. Ett bekymmer är förstås om någon av nätledarna lossnar internt i apparaten och kommer i kontakt med metallhöljet men förutom detta ser jag ingen risk att köra ojordat.
/ B
Bill50x skrev:albin967 skrev:Jag har ett t.amp 400 som driver ett par sls 10 där det är konstant brus/surr och blir ännu värre om jag t.ex. scrollar i webbläsaren på datorn. Prövade att tejpa för jorden i vägguttaget och då försvann alla störningar.
Du har ju fixat en jordisolator med tejpen
Jag ser inte problemet. Det finns massor med apparater som används utan jordanslutning utan att man har några problem med det. Ett bekymmer är förstås om någon av nätledarna lossnar internt i apparaten och kommer i kontakt med metallhöljet men förutom detta ser jag ingen risk att köra ojordat.
/ B
nuffe skrev:Hur har du det kopplat?
albin967 skrev:nuffe skrev:Hur har du det kopplat?
XLR/RCA från slutsteget till subout på receivern och HDMI från receivern till datorn
Perfector skrev:albin967 skrev:nuffe skrev:Hur har du det kopplat?
XLR/RCA från slutsteget till subout på receivern och HDMI från receivern till datorn
Har du möjligen en stående jordvåg som stör?
Är allt kopplat till samma fas?
Har du provat att vända någon kontakt ½ varv och se om det kan hjälpa?
Är det i någon speciell ordning när du har enheterna påslagna som det börjar brumma?
Prova att slå på en enhet i taget och se om det uppstår brum med en specifik enhet som slås på.
albin967 skrev:Perfector skrev:albin967 skrev:XLR/RCA från slutsteget till subout på receivern och HDMI från receivern till datorn
Har du möjligen en stående jordvåg som stör?
Är det i någon speciell ordning när du har enheterna påslagna som det börjar brumma?
Prova att slå på en enhet i taget och se om det uppstår brum med en specifik enhet som slås på.
Vad är en jordvåg?
studentlägenhet med bara en säkring/fas till alla vägguttag
vända ett halvt varv hjälpt inte, så fort jag slår på slutsteget så börjar det brusa :/
WhereNextColumbus skrev:Det där slutsteget har väl rca-ingångar? Nu ser det ju ut som att du kopplat en balancerad ingång (t. amp) till en rca på receivern.
Perfector skrev:albin967 skrev:Perfector skrev:Har du möjligen en stående jordvåg som stör?
Vad är en jordvåg?
vända ett halvt varv hjälpt inte, så fort jag slår på slutsteget så börjar det brusa :/
Ett stående jordplan som kan ge brum.
Det kan man bryta som du nu gjort med avskärmning av uttagets jordplan.
Om det börjar när du slår på slutsteget ligger väl felet i den kantänka.
albin967 skrev:Perfector skrev:albin967 skrev:Vad är en jordvåg?
Ett stående jordplan som kan ge brum.
Prövade att slå av strömmen till allt i hela lägenheten inklusive kyl/Frys och spis, fortfarande samma brus :/
så är det bara en linjetrafo som fixar biffen? kanske skulle ta och pröva med den som nuffe länkade ovan.
eller typ denna från behringer https://www.amazon.co.uk/Behringer-MICR ... B000KUD2G4
vad tror ni om det?
Perfector skrev:albin967 skrev:Perfector skrev:Ett stående jordplan som kan ge brum.
Prövade att slå av strömmen till allt i hela lägenheten inklusive kyl/Frys och spis, fortfarande samma brus :/
så är det bara en linjetrafo som fixar biffen? kanske skulle ta och pröva med den som nuffe länkade ovan.
eller typ denna från behringer https://www.amazon.co.uk/Behringer-MICR ... B000KUD2G4
vad tror ni om det?
Brusar den även om inget är kopplat till den, annat än högtalarna?
Sista testet är att göra en kortslutningsplugg till ingångarna, då blir det max störavstånd och minsta genomgångsbrus.
Om det fortfarande brusar i slutsteget med ingångarna kortslutna så behöver du förmodligen se över steget på en verkstad.
albin967 skrev:Perfector skrev:albin967 skrev:Prövade att slå av strömmen till allt i hela lägenheten inklusive kyl/Frys och spis, fortfarande samma brus :/
vad tror ni om det?
Brusar den även om inget är kopplat till den, annat än högtalarna?
Sista testet är att göra en kortslutningsplugg till ingångarna, då blir det max störavstånd och minsta genomgångsbrus.
Om det fortfarande brusar i slutsteget med ingångarna kortslutna så behöver du förmodligen se över steget på en verkstad.
Prövade igen och med RCA kablarna utdragna så blir det helt tyst. Har jag RCA kablarna(slutsteg till receiver) inkopplade så blir det mer ett hum/brum än störningar. Startar jag sen datorn och tvn så blir det ett brus, börjar jag scrolla i webbläsaren så låter det som om man har en mobiltelefon nära en mic. I förra lägenheten där jag bodde så kunde man få ett högt knäpp ljud om man släkte lampan i badrummet.
Blir inte klok på detta
Perfector skrev:albin967 skrev:Perfector skrev:Brusar den även om inget är kopplat till den, annat än högtalarna?
Prövade igen och med RCA kablarna utdragna så blir det helt tyst. Har jag RCA kablarna(slutsteg till receiver) inkopplade så blir det mer ett hum/brum än störningar. Startar jag sen datorn och tvn så blir det ett brus, börjar jag scrolla i webbläsaren så låter det som om man har en mobiltelefon nära en mic. I förra lägenheten där jag bodde så kunde man få ett högt knäpp ljud om man släkte lampan i badrummet.
Blir inte klok på detta
Prova då att ansluta en pryl i taget till slutsteget.
Då märker du vilken som börjar generera brus och oljud.
Har du försökt att dra en chassijord mellan apparaterna?
albin967 skrev:nuffe skrev:Hur har du det kopplat?
Michael skrev:albin967 skrev:nuffe skrev:Hur har du det kopplat?
Är det rca i receivern och xlr i slutsteget?
Vet du exakt hur denna rca-xlr kabel är kopplad?
Eller har du kanske en rca-xlr-adapter?
Finns sådana som är helgalet kopplade.
//Michael
Michael skrev:8O Ajaj, de där är helfel - borde inte existera. Snälla förstör de.
Skaffa en rca->xlr kabel, som är rätt kopplad.
PS. Eventuellt löser inte det dina problem, men du miskar risken för problem (och kanske sänker brus/störnivån) genom att ha en korrekt kabel.
//Michael
Michael skrev:Du får inte 'balancerat' över kabeln.
Plus att de där kopplar ihop signaljord med chassiet, som troligen är skyddsjordat. I och för sig finns det apparater (med xlr) där signaljorden sitter till chassit med engång, men inte alla. Bättre köra som konstruktören tänkt och inte införa någon egen fulkoppling.
De är liksom på alla vis gjorda för att skapa problem.
//Michael
albin967 skrev:Michael skrev:Du får inte 'balancerat' över kabeln.
Plus att de där kopplar ihop signaljord med chassiet, som troligen är skyddsjordat. I och för sig finns det apparater (med xlr) där signaljorden sitter till chassit med engång, men inte alla. Bättre köra som konstruktören tänkt och inte införa någon egen fulkoppling.
De är liksom på alla vis gjorda för att skapa problem.
//Michael
Är det en sådan här jag ska ha då? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... AoQAvD_BwE
skulle dock behöva 5m och bara 1st rca
albin967 skrev:Är det en sådan här jag ska ha då? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... AoQAvD_BwE
boom skrev:du skall ha en kabel som ser ut som den i länken då du har 6.3mm ingång på steget .
https://www.conrad.se/category.htm?webs ... gIVgvD_BwE
Emanuelgbg skrev:https://www.totalljud.se/Produkt/1048/Adapterkablage-XLR-Hane-RCA-15m
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MacBruce och 29 gäster