Störningar i basar, jordfel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
albin967

Störningar i basar, jordfel

Inläggav albin967 » 2018-02-28 22:26

Jag har ett t.amp 400 som driver ett par sls 10 där det är konstant brus/surr och blir ännu värre om jag t.ex. scrollar i webbläsaren på datorn. Prövade att tejpa för jorden i vägguttaget och då försvann alla störningar :).
Att ha jorden tejpad känns inte så värst säkert, så hur löser man detta på ett snyggt sätt? Är det någon som har koll om en jordisolator fixar detta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Störningar i basar, jordfel

Inläggav Bill50x » 2018-02-28 23:18

albin967 skrev:Jag har ett t.amp 400 som driver ett par sls 10 där det är konstant brus/surr och blir ännu värre om jag t.ex. scrollar i webbläsaren på datorn. Prövade att tejpa för jorden i vägguttaget och då försvann alla störningar :).
Att ha jorden tejpad känns inte så värst säkert, så hur löser man detta på ett snyggt sätt? Är det någon som har koll om en jordisolator fixar detta?

Du har ju fixat en jordisolator med tejpen :-)
Jag ser inte problemet. Det finns massor med apparater som används utan jordanslutning utan att man har några problem med det. Ett bekymmer är förstås om någon av nätledarna lossnar internt i apparaten och kommer i kontakt med metallhöljet men förutom detta ser jag ingen risk att köra ojordat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-03-01 09:05

Hur har du det kopplat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-01 09:10

Bill50x skrev:
albin967 skrev:Jag har ett t.amp 400 som driver ett par sls 10 där det är konstant brus/surr och blir ännu värre om jag t.ex. scrollar i webbläsaren på datorn. Prövade att tejpa för jorden i vägguttaget och då försvann alla störningar :).

Jag ser inte problemet. Det finns massor med apparater som används utan jordanslutning utan att man har några problem med det. Ett bekymmer är förstås om någon av nätledarna lossnar internt i apparaten och kommer i kontakt med metallhöljet men förutom detta ser jag ingen risk att köra ojordat.

/ B

Jag hoppas det finns jordfelsbrytare bara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2018-03-01 12:24

Bill50x skrev:

/ B

Du ser inte problemet? Du nämner det ju själv i din sista mening. Klass 1-apparaten i fråga är konstruerad så att skydd mot elchock uppnås genom grundläggande isolering, dvs. korrekta kryp- och luftavstånd SAMT att detta skydd kompletterats med att berörbara delar, dvs. höljet jordats. Uppstår ett isolationsfel ska inte höljet bli strömförande.

Det är dumt att koppla bort jordanslutningen. Jättedumt faktiskt.

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-01 13:36

nuffe skrev:Hur har du det kopplat?

XLR/RCA från slutsteget till subout på receivern och HDMI från receivern till datorn

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-01 14:31

albin967 skrev:

XLR/RCA från slutsteget till subout på receivern och HDMI från receivern till datorn

Har du möjligen en stående jordvåg som stör?
Är allt kopplat till samma fas?
Har du provat att vända någon kontakt ½ varv och se om det kan hjälpa?
Är det i någon speciell ordning när du har enheterna påslagna som det börjar brumma?
Prova att slå på en enhet i taget och se om det uppstår brum med en specifik enhet som slås på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-01 16:30

Det där slutsteget har väl rca-ingångar? Nu ser det ju ut som att du kopplat en balancerad ingång (t. amp) till en rca på receivern.
Häpp!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-03-01 16:44

Funderar på om det kan hjälpa med en sån här,
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... end-p24137

Henrik

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-01 17:00

Perfector skrev:
albin967 skrev:

Är det i någon speciell ordning när du har enheterna påslagna som det börjar brumma?
Prova att slå på en enhet i taget och se om det uppstår brum med en specifik enhet som slås på.

Vad är en jordvåg?
studentlägenhet med bara en säkring/fas till alla vägguttag
vända ett halvt varv hjälpt inte, så fort jag slår på slutsteget så börjar det brusa :/

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-01 17:01

albin967 skrev:
Perfector skrev:
albin967 skrev:XLR/RCA från slutsteget till subout på receivern och HDMI från receivern till datorn

Vad är en jordvåg?
vända ett halvt varv hjälpt inte, så fort jag slår på slutsteget så börjar det brusa :/

Ett stående jordplan som kan ge brum.
Det kan man bryta som du nu gjort med avskärmning av uttagets jordplan.
Om det börjar när du slår på slutsteget ligger väl felet i den kantänka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-01 17:07

WhereNextColumbus skrev:Det där slutsteget har väl rca-ingångar? Nu ser det ju ut som att du kopplat en balancerad ingång (t. amp) till en rca på receivern.

Har en äldre modell där det bara finns XLR/6.3mm att välja på

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-01 17:13

Perfector skrev:
albin967 skrev:
Perfector skrev:Har du möjligen en stående jordvåg som stör?

Vad är en jordvåg?

Prövade att slå av strömmen till allt i hela lägenheten inklusive kyl/Frys och spis, fortfarande samma brus :/
så är det bara en linjetrafo som fixar biffen? kanske skulle ta och pröva med den som nuffe länkade ovan.
eller typ denna från behringer https://www.amazon.co.uk/Behringer-MICR ... B000KUD2G4
vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-01 17:17

albin967 skrev:
Perfector skrev:
albin967 skrev:Vad är en jordvåg?

Prövade att slå av strömmen till allt i hela lägenheten inklusive kyl/Frys och spis, fortfarande samma brus :/
så är det bara en linjetrafo som fixar biffen? kanske skulle ta och pröva med den som nuffe länkade ovan.
eller typ denna från behringer https://www.amazon.co.uk/Behringer-MICR ... B000KUD2G4
vad tror ni om det?

Brusar den även om inget är kopplat till den, annat än högtalarna?
Sista testet är att göra en kortslutningsplugg till ingångarna, då blir det max störavstånd och minsta genomgångsbrus.
Om det fortfarande brusar i slutsteget med ingångarna kortslutna så behöver du förmodligen se över steget på en verkstad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-01 18:53

Men om brum och brus uppstår pga kopplingen mellan dator och receiver med hdmi så hjälper ingen isolering senare i kedjan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-01 20:23

Perfector skrev:
albin967 skrev:
Perfector skrev:Ett stående jordplan som kan ge brum.

vad tror ni om det?

Sista testet är att göra en kortslutningsplugg till ingångarna, då blir det max störavstånd och minsta genomgångsbrus.
Om det fortfarande brusar i slutsteget med ingångarna kortslutna så behöver du förmodligen se över steget på en verkstad.

Prövade igen och med RCA kablarna utdragna så blir det helt tyst :D. Har jag RCA kablarna(slutsteg till receiver) inkopplade så blir det mer ett hum/brum än störningar. Startar jag sen datorn och tvn så blir det ett brus, börjar jag scrolla i webbläsaren så låter det som om man har en mobiltelefon nära en mic. I förra lägenheten så kunde man få ett högt knäpp ljud om man släkte lampan i badrummet.
Blir inte klok på detta :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-01 20:29

albin967 skrev:
Perfector skrev:
albin967 skrev:Prövade att slå av strömmen till allt i hela lägenheten inklusive kyl/Frys och spis, fortfarande samma brus :/
vad tror ni om det?

Prövade igen och med RCA kablarna utdragna så blir det helt tyst :D. Har jag RCA kablarna(slutsteg till receiver) inkopplade så blir det mer ett hum/brum än störningar. Startar jag sen datorn och tvn så blir det ett brus, börjar jag scrolla i webbläsaren så låter det som om man har en mobiltelefon nära en mic. I förra lägenheten där jag bodde så kunde man få ett högt knäpp ljud om man släkte lampan i badrummet.

Prova då att ansluta en pryl i taget till slutsteget.
Då märker du vilken som börjar generera brus och oljud.
Har du försökt att dra en chassijord mellan apparaterna?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-01 21:12

Misstänker att felet kan minimeras genom att du byter uttag till TVn eller datorn (misstänker TVn) till en annan fas. Sen skulle jag undersöka närmre hur den där XLR->RCA kopplingen ser ut egentligen.
Häpp!

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-01 23:14

Perfector skrev:
albin967 skrev:
Perfector skrev:Brusar den även om inget är kopplat till den, annat än högtalarna?

Prövade igen och med RCA kablarna utdragna så blir det helt tyst :D. Har jag RCA kablarna(slutsteg till receiver) inkopplade så blir det mer ett hum/brum än störningar. Startar jag sen datorn och tvn så blir det ett brus, börjar jag scrolla i webbläsaren så låter det som om man har en mobiltelefon nära en mic. I förra lägenheten där jag bodde så kunde man få ett högt knäpp ljud om man släkte lampan i badrummet.

Prova då att ansluta en pryl i taget till slutsteget.
Då märker du vilken som börjar generera brus och oljud.
Har du försökt att dra en chassijord mellan apparaterna?

Det är fel på HDMI! drog ut HDMI kabeln från datorn och då försvann de "högfrekventa" störningarna och bruset sen kopplade jag bort HDMI kabeln som går från receivern till TVn och då försvann hum/brummet
så nu är det helt tyst :D Aux från mobilen fungerade prima.

Går det och lösa så att jag kan använda HDMI igen?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-01 23:20

testa att byta eluttag på apparaterna vars hdmiuttag du stoppar i receivern. testa en åt gången. testa att dra en förlängskabel från ett annat rum
Häpp!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-03-05 00:54

albin967 skrev:

Är det rca i receivern och xlr i slutsteget?

Vet du exakt hur denna rca-xlr kabel är kopplad?
Eller har du kanske en rca-xlr-adapter?
Finns sådana som är helgalet kopplade.

//Michael

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-05 17:22

Michael skrev:
albin967 skrev:

Är det rca i receivern och xlr i slutsteget?

Vet du exakt hur denna rca-xlr kabel är kopplad?
Eller har du kanske en rca-xlr-adapter?
Finns sådana som är helgalet kopplade.

//Michael

så här
bild t.amp.jpg
bild t.amp.jpg (1.25 MiB) Visad 5068 gånger

har prövat med tele och annan rca kabel blir ingen skillnad.
Om jag skaffar en toslink-kabel istället för HDMI från datorn, hur viktiga är de ljudformaten som man tappar? jag kör 5.1

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-03-05 21:52

8O Ajaj, de där är helfel - borde inte existera. Snälla förstör de.

Skaffa en rca->xlr kabel, som är rätt kopplad.

PS. Eventuellt löser inte det dina problem, men du miskar risken för problem (och kanske sänker brus/störnivån) genom att ha en korrekt kabel.

//Michael

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-08 08:39

Hur har du HDMI-kabeln som "löste problemet" kopplad? Kan det vara något senare i kedjan som stör, t.ex. en TV som sitter kopplad i samma jord som HDMI-kablen och kanske dessutom en antennkabel kopplad i TVn? Testa koppla in HDMI-kablen igen och ryck sladd för sladd av de övriga som sitter i samma apparat som HDMI kommer från.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-03-08 15:59

Michael skrev:8O Ajaj, de där är helfel - borde inte existera. Snälla förstör de.

Skaffa en rca->xlr kabel, som är rätt kopplad.

PS. Eventuellt löser inte det dina problem, men du miskar risken för problem (och kanske sänker brus/störnivån) genom att ha en korrekt kabel.

//Michael

Jag har likadana. Och massor av brum.
Vad är felet på dom där?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-03-08 18:46

Du får inte 'balancerat' över kabeln.
Plus att de där kopplar ihop signaljord med chassiet, som troligen är skyddsjordat. I och för sig finns det apparater (med xlr) där signaljorden sitter till chassit med engång, men inte alla. Bättre köra som konstruktören tänkt och inte införa någon egen fulkoppling.

De är liksom på alla vis gjorda för att skapa problem.

//Michael

Användarvisningsbild
albin967

Inläggav albin967 » 2018-03-08 22:42

Michael skrev:Du får inte 'balancerat' över kabeln.
Plus att de där kopplar ihop signaljord med chassiet, som troligen är skyddsjordat. I och för sig finns det apparater (med xlr) där signaljorden sitter till chassit med engång, men inte alla. Bättre köra som konstruktören tänkt och inte införa någon egen fulkoppling.

//Michael

Är det en sådan här jag ska ha då? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... AoQAvD_BwE
skulle dock behöva 5m och bara 1st rca

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2018-03-09 06:40

albin967 skrev:
Michael skrev:Du får inte 'balancerat' över kabeln.

//Michael

Är det en sådan här jag ska ha då? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... AoQAvD_BwE
skulle dock behöva 5m och bara 1st rca

du skall ha en kabel som ser ut som den i länken då du har 6.3mm ingång på steget .
https://www.conrad.se/category.htm?webs ... gIVgvD_BwE

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-03-09 14:13

Jag har denna kabeln från lågnivå förstärkare in till inuke-slutsteg. Funkar utan störningar och brum men kanske bara haft tur?

https://www.totalljud.se/Produkt/1048/A ... ne-RCA-15m

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-03-10 17:26

albin967 skrev:Är det en sådan här jag ska ha då? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... AoQAvD_BwE

Du vill ju ha rca->xlr, inte xlr->rca... men enligt bilden så är det ju rca->xlr, så de har nog bara skrivit fel. Om det är rätt är en annan sak, måste öppnas för att kolla. Har svagt minne jag gjorde det engång någon frågade här och jag hade vägarna förbi Kjell. Tror det då var en dålig kabel, men minns inte va det var för kabel.

boom skrev:du skall ha en kabel som ser ut som den i länken då du har 6.3mm ingång på steget .
https://www.conrad.se/category.htm?webs ... gIVgvD_BwE

Det där är garanterat inte bra, då det inte ens är rätt kontakt. Telepluggen skall vara tre polig.

Emanuelgbg skrev:https://www.totalljud.se/Produkt/1048/Adapterkablage-XLR-Hane-RCA-15m

Öppna XLR-kontakten och kolla, så ser vi om det är bra.

//Michael

Nästa

Återgå till DIY-forum