jonny1 skrev:Jodå,ska köra på en 2-vägare så länge,vilket är lite enklare! blir rs225-4 med diskant.
Du behöver ju inte nödvändigtvis bygga något än, men simulering av dels låda och filter kan vara saker som tänder lampor. Kompletterar man det sedan med att bygga och även att MÄTA det man bygger så kommer både lampor att tändas och polletter att trillas, så att säga.
jonny1 skrev:Bättre att lära sig mer av grunden,jag snöade in mig mycket på inpedansen,och med alla 4ohms element blir de struligt och onödigt mkt element.
Jo, exakt - det är lätt att bli överengagerad och liksom vilja springa innan man kan stå..

jonny1 skrev:Har svårt att förstå bara hur amerikanen kan få till en mer normal kurva mot min"going crazy" kurva he he...
Kör ju på samma upplägg i filtret... kankse fel värden inställda i frd zma.
Inte helt säker på om jag är med på vilken amerikan vi pratar om, han på nått forum eller den där i youtubeklippet jag skickade?
I vilket fall - skulle nog strunta i dem tillsvidare och fylla på grunderna.. sen kommer du säkert att hajja det du frågar om.
jonny1 skrev:Första delen kan man välja frd 0-45,sedan zma filen,och sedan frd 0
Det där med 0-45 är vinkeln på mätningen. Ställer du mätmikrofonen rakt framför högtalaren, så är den on axis eller 0 grader mot högtalaren. Vinklar du sedan högtalaren t.ex. 15 grader åt sidan och mäter igen så har du en annan tonkurva. Högtalare mäter nämnligen inte likadant åt alla håll. Det finns mängder av faktorer som spelar in här.
Du kan ju bara på skoj ladda in 4 element och ladda varsin FRD-data på varje element, iom att Daytons data innehåller fyra mätningar 0, 15, 30 och 45. Typ såhär:

- FyraMätningarEnHögtalare.PNG (44.39 KiB) Visad 3636 gånger
Sedan ska det nämnas att dessa mätningar är med en "oändlig" baffel, vilket innebär att när du monterar elementet i en låda så kommer den mäta annorlunda eftersom baffels form/storlek påverkar det utstrålade ljudet genom diffraktion. Mer om det senare, om du fortfarande orkar.