Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Du borde dela mellanregistret neråt. Annars får du en kraftig boost i det område där båda rs225 jobbar samtidigt. Om du ska köra trevägare borde du nog välja ett annat (mindre) mellanregister för att inte få spridningsproblem i delningen mellanregister - diskant. Om du ändå vill köra på två rs225 borde båda elementen jobba i samma basreflexlåda, helst som 2,5v, där du delar av det undre elementet uppåt och låter det övre spela ända upp till delningen mot diskanten.
För att inte fullständigt famla i mörkret måste du mäta elementens tonkurvor samt impedans.
DanNorman skrev:Du borde dela mellanregistret neråt. Annars får du en kraftig boost i det område där båda rs225 jobbar samtidigt. Om du ska köra trevägare borde du nog välja ett annat (mindre) mellanregister för att inte få spridningsproblem i delningen mellanregister - diskant. Om du ändå vill köra på två rs225 borde båda elementen jobba i samma basreflexlåda, helst som 2,5v, där du delar av det undre elementet uppåt och låter det övre spela ända upp till delningen mot diskanten.
För att inte fullständigt famla i mörkret måste du mäta elementens tonkurvor samt impedans.
jonny1 skrev:tänkter på belastningen på stärkaren..
Cortado skrev:Vilken kurva är det du syftar på?
Tonkurvan, som är mest intressant har du inte synlig. Antagligen behöver du justera "vertical center" i Scale-menyn så att tonkurvan kommer fram. Sänk den tills tonkurvan kommer fram.
Sen vet jag inte vad du tänkt med ditt filter där, 3mH med en 75uF kondensator.. ser okonventionellt ut. Hur kom du fram till det?
.. vilken RS225 är det du har exakt?
DVD-ai skrev:Hej !
Men jag tror du missade att DanNorman tippsade om 2,5vägs konstruktion nu när eu har 4st lika element, det är en smart ide för att få upp känsligheten på högtalaren som helhet.
Du delar då den undra basen uppåt med en LP filter i närheten av där baffelsteget går in, brukar bli ca 500-700Hz för en golvhögtalare.
Mellanbasen delar du inte ner alls, du delar denna uppåt mot diskanten på lämpligt ställe och diskanten delar du nedåt i samma område.
Båda basarna kan du montera i var sin kavitet, gemensam låda med avskiljande vägg går bra.
jonny1 skrev:Synpunkter på detta filter? har ju bara 4ohms element hemma,impedanskurvans verkar ju bra.
frågan är om min lilla yamaha rx-a3030 orkar driva riktigt isåfall,vad tros om detta?
jonny1 skrev:Tonkurvan vet jag själv inget om,grekiska för mig!
Cortado skrev:Vilken kurva är det du syftar på?
Tonkurvan, som är mest intressant har du inte synlig. Antagligen behöver du justera "vertical center" i Scale-menyn så att tonkurvan kommer fram. Sänk den tills tonkurvan kommer fram.
Sen vet jag inte vad du tänkt med ditt filter där, 3mH med en 75uF kondensator.. ser okonventionellt ut. Hur kom du fram till det?
.. vilken RS225 är det du har exakt?
jonny1 skrev:kör jag samma spec i mitt xsim blir kurvan tokig
Cortado skrev:jonny1 skrev:kör jag samma spec i mitt xsim blir kurvan tokig
Det var denna jag tyckte var tokig:
Bortsett från det, läste du det andra inlägget jag skrev?
jonny1 skrev:Jodå,ska köra på en 2-vägare så länge,vilket är lite enklare! blir rs225-4 med diskant.
jonny1 skrev:Bättre att lära sig mer av grunden,jag snöade in mig mycket på inpedansen,och med alla 4ohms element blir de struligt och onödigt mkt element.
jonny1 skrev:Har svårt att förstå bara hur amerikanen kan få till en mer normal kurva mot min"going crazy" kurva he he...
Kör ju på samma upplägg i filtret... kankse fel värden inställda i frd zma.
jonny1 skrev:Första delen kan man välja frd 0-45,sedan zma filen,och sedan frd 0
Morgan skrev:Filtret ser lite konstigt ut när du har en kondensator bara hängande i luften utan att vara inkopplad. Är det en synvilla, eller ska det verkligen se ut sådär i schemat?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jonasp, matssvensson, RogerGustavsson och 12 gäster