Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Dufbo
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-11-15

Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Dufbo » 2020-11-21 15:41

Hej,

Har en Luxor Dirigent 3000 som jag fått ta över nyligen. Det kommer tyvärr inget ljud ur högtalarna. Kopplar man in hörlurar så är det inga problem utan bra ljud. Någon som har varit med om problemet eller har ett kopplingsschema att dela? Har ännu inte öppnat upp spelaren.

Stort tack på förhand!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-21 16:07

Har du kollat så högtalarna funkar?

Har du skruvat isär DIN kontakten och sett så högtalarkablarna sitter som de ska? De är små och pilliga de där DIN anslutningarna.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav STDI » 2020-11-21 18:53

Du har väl inte andra knappen från vänster intryckt? Jag har bara tittat på bild men jag antar att den knappen växlar mellan högtalare och hörlurar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-23 16:28

Dufbo hallå . Fick du det att lira? :)

Dufbo
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-11-15

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Dufbo » 2020-11-24 14:28

Baffel skrev:Har du kollat så högtalarna funkar?

Har du skruvat isär DIN kontakten och sett så högtalarkablarna sitter som de ska? De är små och pilliga de där DIN anslutningarna.


Stort tack för snabbt svar och ledsen för sent svar. Har inte haft tid att skruva isär kontakterna än. När det gäller högtalarna, kan man mäta upp högtalarna med en multimeter (då jag inte har en annan anläggning att testa på)?

Dufbo
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-11-15

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Dufbo » 2020-11-24 14:30

STDI skrev:Du har väl inte andra knappen från vänster intryckt? Jag har bara tittat på bild men jag antar att den knappen växlar mellan högtalare och hörlurar.


Tackar för svar. Knappen har inte varit intryckt. Men när jag testar med hörlurar så har jag musik i hörlurarna oberoende om knappen är intryckt eller inte. När jag trycker in knappen så lyser lampan som indikerar "hörlurar". Vet du om det skall vara så?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2511
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav STDI » 2020-11-24 15:48

I den här tråden kan du läsa mer.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=51307

Där hänvisas också till servicemanul:
http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/Parm%202/E%20Forstarkare/R2E-13%20B%20Dirigent%203200.pdf
Där kan man läsa att knapp två är "Inkopplingsknapp för hörtelefon".

Det borde innebära att inte hörlurarna ska höras i båda lägena. Inte heller högtalarna. Så kanske är det fel i den knappen. Testa med att trycka många gångar (flera tiotal) på den knappen. Om det finns oxid i knappen så kanske det försvinner. Annars bör man öppna och spraya med elektronikrengöring.

Men det kan vara annat fel också.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-24 16:09

Dufbo skrev:
Baffel skrev:Har du kollat så högtalarna funkar?

Har du skruvat isär DIN kontakten och sett så högtalarkablarna sitter som de ska? De är små och pilliga de där DIN anslutningarna.


Stort tack för snabbt svar och ledsen för sent svar. Har inte haft tid att skruva isär kontakterna än. När det gäller högtalarna, kan man mäta upp högtalarna med en multimeter (då jag inte har en annan anläggning att testa på)?


Kör ett gammalt bonnaknep. Ifall du inte har multimeter. . Ta ett litet batteri . Nudda högtalarkablarna på plus och resp minus . Kolla om högtalarelementen , basen rör på sig.

Obs detta har jag läst! Kolla med någon här först så det är ok att göra så.

Ser din DIN kontakt ut så här:

https://www.av-connection.se/?PNo=01-08 ... e0QAvD_BwE

Med det STDI säger låter vettigt.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-24 16:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav PerStromgren » 2020-11-24 16:11

Dufbo skrev:
Baffel skrev:Har du kollat så högtalarna funkar?

Har du skruvat isär DIN kontakten och sett så högtalarkablarna sitter som de ska? De är små och pilliga de där DIN anslutningarna.


Stort tack för snabbt svar och ledsen för sent svar. Har inte haft tid att skruva isär kontakterna än. När det gäller högtalarna, kan man mäta upp högtalarna med en multimeter (då jag inte har en annan anläggning att testa på)?


Du kan alltid mäta resistansen. Den bör vara en handfull ohm, mellan 3 och 8, typ.
... tycker jag!

Per

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav rolfzetterberg » 2020-11-24 20:25

"Knappen har inte varit intryckt. Men när jag testar med hörlurar så har jag musik i hörlurarna oberoende om knappen är intryckt eller inte. När jag trycker in knappen så lyser lampan som indikerar "hörlurar". Vet du om det skall vara så"

Jo,det stämmer.Hörlurarna är alltid inkopplade.Det är högtalarna som kopplas till eller från så visst kan det vara dålig kontakt i omkopplaren.
(om nu Dirigent 3200-schemat i länken-har samma koppling som 3000 men det är väl troligt)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav MacBruce » 2020-11-25 06:21

PerStromgren skrev:
Dufbo skrev:
Baffel skrev:Har du kollat så högtalarna funkar?

Har du skruvat isär DIN kontakten och sett så högtalarkablarna sitter som de ska? De är små och pilliga de där DIN anslutningarna.


Stort tack för snabbt svar och ledsen för sent svar. Har inte haft tid att skruva isär kontakterna än. När det gäller högtalarna, kan man mäta upp högtalarna med en multimeter (då jag inte har en annan anläggning att testa på)?


Du kan alltid mäta resistansen. Den bör vara en handfull ohm, mellan 3 och 8, typ.


Man brukar (inte på alla universalinstrument) kunna "balansera bort" mätsladdarnas resistans till att börja med. De brukar ligga omkring någon Ohm. Kan göra skillnad, o(h)m man vill vara noggrann. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Dufbo
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-11-15

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Dufbo » 2020-11-25 11:00

Stort tack för all input. Uppskattas mycket. Högtalarna är uppmätta till 4 ohm så de verkar vara ok. DIN-kontakterna hade dock sämre beläggning än det såg ut som så de siktar jag på att byta ikväll.

När det gäller elektronikspray, är exempelvis Biltemas elektronikspray ok eller måste man använda Kontakt 60 eller liknande?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav PerStromgren » 2020-11-25 11:17

Dufbo skrev:Stort tack för all input. Uppskattas mycket. Högtalarna är uppmätta till 4 ohm så de verkar vara ok. DIN-kontakterna hade dock sämre beläggning än det såg ut som så de siktar jag på att byta ikväll.

När det gäller elektronikspray, är exempelvis Biltemas elektronikspray ok eller måste man använda Kontakt 60 eller liknande?


Oxid kan knappast vara orsaken till att det är helt tyst i högtalarna, men det skadar givetvis inte att ta bort oxid eller byta kontakter.

Du behöver leta på annat håll för att hitta grundfelet.

PS. Biltema duger säkert fint, om du redan har det. Ska du köpa, kan det möjligen vara värt att gå upp ett snäpp i tjusighet på sprejen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-25 13:22

Man blir ju lite nostalgisk... första stereon... 1977... :D

Det sitter fyra säkringar på baksidan. Inte osannolikt att t.ex. två av dom går till slutstegen. Värt att kolla.
Inte heller osannolikt att trissorna till slutstegen är kass, om dom drivits för hårt eller råkat ut för kortslutning.

Edit: jag har en burk Teslanol SP Elektrofeinreiniger som blåst nytt liv i många gamla prylar genom åren. Minns inte var jag handlade, men den finns på Ebay.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-25 13:52

Dufbo skrev:Stort tack för all input. Uppskattas mycket. Högtalarna är uppmätta till 4 ohm så de verkar vara ok. DIN-kontakterna hade dock sämre beläggning än det såg ut som så de siktar jag på att byta ikväll.

När det gäller elektronikspray, är exempelvis Biltemas elektronikspray ok eller måste man använda Kontakt 60 eller liknande?


Har du mätt på stiften på DIN-kontakterna så ligger ju felet i kedjan inte där.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-25 18:24

Funkar inget av ovan nämnda kan du ju kolla hur det ser ut inuti. Sitter tex denna fast med kablar , som det ska

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... age-p39930

Långsökt , i och för sig.

Dufbo
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-11-15

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Dufbo » 2020-11-25 20:30

Hej alla!

Tog ut och mätte upp säkringarna som alla var hela. Sätter tillbaks och testar och då fungerar högtalarna...??? Stereon måste iofs ha stått oanvänd i tio år eller mer men ändå. Säkringshållarna verkade sitta i ordentligt när jag tog ut så inga konstigheter där. Glad men förvånad såklart.

När jag nu lyssnar på stereon så hör man att tallriken snurrar lite långsamt. Måste man byta drivrem eller är det något som skall smörjas upp?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-25 21:20

Kul , grattis . :D Då var det väl dålig kontakt säkringshållaren -säkringen .

Här tips ang att det går långsamt

viewtopic.php?f=19&t=65597

https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_o ... hastighet/

Dufbo
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-11-15

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Dufbo » 2020-11-26 10:41

Baffel skrev:Kul , grattis . :D Då var det väl dålig kontakt säkringshållaren -säkringen .

Här tips ang att det går långsamt

viewtopic.php?f=19&t=65597

https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_o ... hastighet/



Tackar för länkarna! Skall skruva isär och använda lite symaskinsolja i helgen mellan julpyntandet. Hoppas den blir som ny.

Det är lite brus i högtalarna när man inte har på musik men det kanske man får räkna med?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Baffel » 2020-11-26 11:01

Beror väl på hur mycket brus du kan leva med? Hur nära , eller långt ifrån högtalarna hör du bruset?

Om du känner för det så tanka en decibelmätarapp (finns gratisappar) och mät en meter från högtalaren (eller närmare, det gör du hur du vill) . Jämför hur mycket dB det är när det är tyst jämfört med när du har högtalarna på . Låt appen vara på i typ 10 min så ser du ett medelvärde. De är inte så exakta de där apparna så själva dB nuffran i sig kanske inte mäter rätt men du får ett relativt värde. Skulle vara kul om du gjorde och berättade vad du kom fram till.

Är det brus eller brum? Är det brum kan det ju vara dåligt jordat. Är det en ton typ 100hz kan det vara elektrolyter det är fel på (tror jag , det får i så fall någon mer kunnig här ge dig tips och råd kring).

Gamla kontaktdon?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7333
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Luxor Dirigent 3000 - inget ljud i högtalarna.

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-26 13:57

Kul att det funkar. På min 3000 fick jag byta remmen efter några år då den tänjt ut sig och slirade lite på tallriken. Kan vara svårt att få tag på en rem i rätt storlek.
Är det originalhögtalarna från Luxor? Bäst att kolla så att kanterna är hela på basarna så att du inte bränner slutstegen om du drar på volymen lite.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: danfra och 4 gäster