Drog på rejält, Your latest trick, distar riktigt fult (alltså riktigt fult, åt digitaldisthållet ljudmässigt) direkt i introt.
Det är diskanterna som distar (eller i alla fall återger distorsion) en Seas H1318 och en Ino T22oa, delade vid cirka 3k respektive 10k.
Frågan är om det är elementen eller förstärkaren? Hur tar jag reda på det?
Testat att dela H1318 med annat filter (enkelt med 1uF och 0,3mH och 10R i serie) distar ändå.
Samma på båda högtalarna.
Tycker ju att diskantelementen skulle palla mer än mellan, noname (JWS/Dynavoice) femtummare, delad vid cirka 150Hz.
Läste något av Svante att distorsionen pressas uppåt under vissa omständigheter, kanske något sådant här?
Har inte testat med bortkopplat baselement, går det att testa så? Volymkontroller på samma nivå, men effektuttaget blir väl betydligt lägre utan baselement=ingen dist?
Har testat med annan stärkare och får samma resultat, Den ena (Onkyo A-8170) ska ge 80W/kanal i 8 Ohm och den (Yamaha A-17) andra troligen 40.
Den dist jag brukar få från förstärkare brukar låta mjukare, men då är det en liten 20-watts Rotel (RA-810A), men den kanske presterar bättre vid dist än nu aktuella Onkyo och Yamaha.
Tips, tankar erfarenheter, hur går jag vidare?