Distande diskant eller förstärkare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980

Distande diskant eller förstärkare?

Inläggav platon1980 » 2020-12-14 16:42

Drog på rejält, Your latest trick, distar riktigt fult (alltså riktigt fult, åt digitaldisthållet ljudmässigt) direkt i introt.
Det är diskanterna som distar (eller i alla fall återger distorsion) en Seas H1318 och en Ino T22oa, delade vid cirka 3k respektive 10k.
Frågan är om det är elementen eller förstärkaren? Hur tar jag reda på det?

Testat att dela H1318 med annat filter (enkelt med 1uF och 0,3mH och 10R i serie) distar ändå.
Samma på båda högtalarna.
Tycker ju att diskantelementen skulle palla mer än mellan, noname (JWS/Dynavoice) femtummare, delad vid cirka 150Hz.
Läste något av Svante att distorsionen pressas uppåt under vissa omständigheter, kanske något sådant här?

Har inte testat med bortkopplat baselement, går det att testa så? Volymkontroller på samma nivå, men effektuttaget blir väl betydligt lägre utan baselement=ingen dist?

Har testat med annan stärkare och får samma resultat, Den ena (Onkyo A-8170) ska ge 80W/kanal i 8 Ohm och den (Yamaha A-17) andra troligen 40.
Den dist jag brukar få från förstärkare brukar låta mjukare, men då är det en liten 20-watts Rotel (RA-810A), men den kanske presterar bättre vid dist än nu aktuella Onkyo och Yamaha.

Tips, tankar erfarenheter, hur går jag vidare?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Distande diskant eller förstärkare?

Inläggav Baffel » 2020-12-14 16:53

Släng dem.

Skämt å sido. Du har ju testat med olika förstärkare ,delningsfilter och inkopplingar hit och dit (olika kanaler osv) . Du får väl mäta på dem till att börja med. Inte vet jag om kan du skruva isär dem utan att skada dem ? Är väl nån tåt som skaver. Eller något annat rörligt som inte är som det ska vara. Någon vätska i diskanterna som runnit ut? (Inte troligt om båda blev dåliga samtidigt, då borde det ju vara en konding i delningsfiltret men det har du ju kollat med annat delningsfilter, andra kondingar.....som är bra? )
J
Sen undrar jag om det är så nyttigt för förstärkaren att du provar och lyssnar om diskanterna är paj.

Utöver det så lär du ju ha ett annat problem . Vad orsakade felet från början, om diskanterna pajat och du kopplar in nya högtalare med det du lirade med. Vad är det som säger att det inte kan hända igen?

Obs . Som du ser ställer jag mer frågor än ger svar så avvakta tills någon med mer kunskap tipsar dig.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-14 18:10

Hände det efter att du spelat rejält högt alltså?
Det låter som om elementen är skadade...du har ju provat med olika förstärkare.
Det är inte ovanligt att element skadas när man drar på högt med en lite klenare förstärkare, dvs förstärkaren pressas hårt och skickar ut oren signal som elementen inte gillar.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 18:38

Här lite mer om varför diskanter kan paja:

https://sound-au.com/tweeters.htm

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-12-14 18:56

juanth skrev:Hände det efter att du spelat rejält högt alltså?
Det är inte ovanligt att element skadas när man drar på högt med en lite klenare förstärkare, dvs förstärkaren pressas hårt och skickar ut oren signal som elementen inte gillar.

Nä, lite otydligt formulerat av mig, det låter illa bara vid otäckt höga nivåer, (har hörselskydd när jag är nära högtalaren).
Sänker jag volymen låter det bra igen.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-12-14 19:03

Baffel skrev:Här lite mer om varför diskanter kan paja:

https://sound-au.com/tweeters.htm

Intressant sida, tack.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 19:53

Så med andra ord med det som sägs i den artikel, det juanth påpekade, samt att du själv sa (alltså riktigt fult, åt digitaldisthållet ljudmässigt) så uppstår frågan . Vad körde du med för typ av förstärkare? Och hur mycket är effekttåligheten på högtalarna?
Senast redigerad av Baffel 2020-12-14 19:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-14 19:53

platon1980 skrev:
juanth skrev:Hände det efter att du spelat rejält högt alltså?

Nä, lite otydligt formulerat av mig, det låter illa bara vid otäckt höga nivåer, (har hörselskydd när jag är nära högtalaren).
Sänker jag volymen låter det bra igen.

Jaha ok. Troligen behöver du då tåligare högtalare. Pressar du dem så högt att det låter illa så är det bara en tidsfråga innan de går sönder. Svårt att veta hur högt du spelar men otäckt höga nivåer som du säger låter som om du nått gränsen.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
mcrj

Inläggav mcrj » 2020-12-14 19:55

Varför spela så högt att man måste ha hörselskydd?

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-12-15 00:32

Hörselskydd beror på vilket avstånd. Jag förväntade mig att det vid höga nivåer skulle låta illa från hela högtalaren, att diskanterna skulle tåla mer än bas och mellan, alternativt att förstärkaren skulle ge upp först, 80W är väl inte så mycket? Syftet är alltså att reda ut vad som distar och varför.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-12-15 00:34

Baffel skrev:Så med andra ord med det som sägs i den artikel, det juanth påpekade, samt att du själv sa (alltså riktigt fult, åt digitaldisthållet ljudmässigt) så uppstår frågan . Vad körde du med för typ av förstärkare? Och hur mycket är effekttåligheten på högtalarna?

Förstärkarna är nämnda ovan, effekttålighet vet jag inte, basen är Tangband w8q1071, ska väl tåla en del. Funderar alltså kring att basen konsumerar effekt från stärkaren som då distar i diskantregistret.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-12-15 10:04

Tja, dina högtalare -hur ser filtren ut till diskanterna? om de är alltför flacka och du spelar så högt att du måste ha hörselkåpor :D kan förstås diskanterna tvingas spela mer låga toner än vad de tål.

Det låter ändå som om du driver förstärkarna högre än de tål, det är nog min gissning.

Att baselementet konsumerar effekt så att diskanterna distar har iaf jag inte hört om förut.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-15 12:13

platon1980 skrev:Hörselskydd beror på vilket avstånd. Jag förväntade mig att det vid höga nivåer skulle låta illa från hela högtalaren, att diskanterna skulle tåla mer än bas och mellan, alternativt att förstärkaren skulle ge upp först, 80W är väl inte så mycket? Syftet är alltså att reda ut vad som distar och varför.

Titta på specifikationen för förstärkaren, om 80w levereras med tex 1% distorsion över hela registret så är det inte 80 användbara watt
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 12:32

Men om det är Onkyon har ju den inte hög dist. Dock mottryckskraft 50 , fixar den vid höga nivåer att hantera det högtalarna trycker tillbaka till den?

Spekulerar lite. Om det rör sig om stora baselement får förstärkaren det jobbigare med impedanserna . Ju större tyngre element ju mer massa som rör sig , ju mer trycks tillbaka till förstärkaren (elektromekaniskt) . Det i sin tur ställer till det för diskanterna, vid hög volym dvs, eller? Står kondingarna i delningsfiltret pall?

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 8170.shtml

Dämpningsfaktor beskrivet pedagogiskt , med mätningar dessutom .

https://youtu.be/AJmDcfU6NkU

Användarvisningsbild
mcrj

Inläggav mcrj » 2020-12-15 15:31

Roteln är en riktigt bra förstärkare har haft en sån själv låg dist & orkar driva större högtalare trots sina 20w.

https://www.hifiengine.com/manual_library/rotel/ra-810a.shtml

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-12-15 16:31

mcrj skrev:Roteln är en riktigt bra förstärkare har haft en sån själv låg dist & orkar driva större högtalare trots sina 20w.

https://www.hifiengine.com/manual_library/rotel/ra-810a.shtml

Jamen precis, min första förstärkare, som jag haft i 30 år, lite oxid bara, har pressats hårt och vilt genom åren.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 17:23

Aha . Pressats hårt i 30 år. Det kan inte vara några komponenter i den som behöver bytas? Som kan ha orsakat felet med diskanterna dvs. Tidens tand nöter på en stärkare.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2020-12-16 11:33

Baffel skrev:Aha . Pressats hårt i 30 år. Det kan inte vara några komponenter i den som behöver bytas? Som kan ha orsakat felet med diskanterna dvs. Tidens tand nöter på en stärkare.

Jag kanske är lite otydlig, men Roteln har inte använts till dessa högtalare, utan bara Yamaha och Onkyo i nuläget.
Diskanterna har tidigare spelat i andra konstruktioner drivna med Marantz SR7001 och PM4001.
Så jag tror inte diskanterna är trasiga, eftersom det låter bra vid normal till hög lyssningsnivå, jag kanske helt enkelt förväntar mig för mycket av enkla integrerade förstärkare och enkla diskanter, att de ska spela så starkt. Jag förväntade mig mer än jämn distorsion över frekvensspektrat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-16 12:11

Jo men vad är normal lyssningsvolym för dig? Du gillar ju att lira med hörselskydd. :D

Återgå till DIY-forum