Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9716
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav sprudel » 2023-10-09 11:58

sammel skrev:
Calleberg skrev:
sammel skrev:Den kabelgenomdragningsmetoden funkar...

Om man skippar silikonet. Finns en hel uppsjö av diverse byggfog som är bättre lämpade.


Calleberg har säkert rätt, han är tätningsexpert.

Tec 7 är fint.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 40331
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bygga Räv

Inläggav petersteindl » 2023-10-09 12:02

I-or skrev:Ojämnare frekvensgång, högre distorsion och något bredare spridning är de skillnader relativt NBAC som man får med det elementet (beroende på den mindre styva konen).


Hej, jag vill inflika med lite info från vårat mätlab.
Då jag bytte ut Scan-Speak 5,5” med glasfiberkon till SB 5,5” med aluminiumkon så var jag först lite rädd angående spridningen över 1 kHz. Men vid lilltrolls mätningar så såg vi att det var tvärtom. Det blev bättre/större och jämnare spridning med SB och aluminiumkon. Anledningen till det är att i praktiken ges spridningen av både konen och kombinationen av konen och upphängningen och det lim som ger förbandet mellan kon och upphängning.
SB har verkligen lyckats med konststycket att få till en rak och jämn tonkurva över 1 kHz i alla riktningar från 0 grader till 60 grader. Det bidrog till jämn och god spridning. SS med glasfiberkon är betydligt sämre i det avseendet.
Mätresultatet var lite förvånande men desto mer glädjande. Det visar sig att spridningen med SB 5,5” är ett av elementets starkaste sidor.
Dessutom ligger första uppbrytningen vid 9,5 kHz vilket är en hel oktav högre än alla andras 5,5” element med aluminiumkon. Det är en anmärkningsvärd bedrift.

Jag har genom åren lärt mig att högtalarelementutvecklare med rang i princip har trollformler för att få till kombinationen talspole-lim-kon-lim-upphängning-lim-korg. Då jag tittat på deras utvecklingslab gällande just detta, så skakar jag bara på huvudet och inser att detta med att utveckla högtalarelement överlåter jag med varm hand till de som har just den erfarenheten och erfarenhetskunskapen. Vad jag förstått är att det i modern nuvarande tid faktiskt finns möjlighet till simulering av just ovanstående kombination av material inklusive lim, där man kan simulera tonkurva i flera olika riktningar. Men det är rätt nytt och jag tippar att erfarenhetsmässiga gamla trollformler står sig bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bygga Räv

Inläggav goat76 » 2023-10-09 12:16

Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?

rigi
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Bygga Räv

Inläggav rigi » 2023-10-09 12:23

goat76 skrev:Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?


Jodå men slutna. Ska fixa lite mätningar och lägga upp på min medlemstråd när tid finnes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bygga Räv

Inläggav goat76 » 2023-10-09 12:49

rigi skrev:
goat76 skrev:Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?


Jodå men slutna. Ska fixa lite mätningar och lägga upp på min medlemstråd när tid finnes.


Det vore spännande att även höra dina intryck om hur du upplever dem låta. Hittills har det mesta när det kommer till dessa högtalare handlat om hur de mäter, men jag är inte alls lika övertygad som många andra här att ett gäng utvalda mätparametrar avslöjar hela sanningen om hur ett par högtalare verkligen låter. Amir på ASR har ju exempelvis stött på några olika högtalare som på pappret sett fantastiskt bra ut men som han subjektivt inte gillat, och även det omvända har skett att högtalare som haft sina mätmässiga brister tilltalat honom rent ljudmässigt.

I trådarna som avhandlar rävarna har vi ju fått se mätningar på några Ino högtalare som inte ser fullt optimala ut, men samtidigt är de väldigt populära här på Faktiskt. Jag tror att det vi hör från ett par högtalare i ett rum är ofantligt mycket mer komplicerat i sin sammantagna helhet, och inte alls så lätt att utröna från ett gäng valda mätpunkter. Bra mätvärden tror jag dock kan vara en bra utgångspunkt för att iallafall upptäcka eventuella fel, men lyssning bör alltid ingå i den slutgiltiga utvärderingen.

rigi
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Bygga Räv

Inläggav rigi » 2023-10-09 13:13

goat76 skrev:
rigi skrev:
goat76 skrev:Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?


Jodå men slutna. Ska fixa lite mätningar och lägga upp på min medlemstråd när tid finnes.


Det vore spännande att även höra dina intryck om hur du upplever dem låta. Hittills har det mesta när det kommer till dessa högtalare handlat om hur de mäter, men jag är inte alls lika övertygad som många andra här att ett gäng utvalda mätparametrar avslöjar hela sanningen om hur ett par högtalare verkligen låter. Amir på ASR har ju exempelvis stött på några olika högtalare som på pappret sett fantastiskt bra ut men som han subjektivt inte gillat, och även det omvända har skett att högtalare som haft sina mätmässiga brister tilltalat honom rent ljudmässigt.

I trådarna som avhandlar rävarna har vi ju fått se mätningar på några Ino högtalare som inte ser fullt optimala ut, men samtidigt är de väldigt populära här på Faktiskt. Jag tror att det vi hör från ett par högtalare i ett rum är ofantligt mycket mer komplicerat i sin sammantagna helhet, och inte alls så lätt att utröna från ett gäng valda mätpunkter. Bra mätvärden tror jag dock kan vara en bra utgångspunkt för att iallafall upptäcka eventuella fel, men lyssning bör alltid ingå i den slutgiltiga utvärderingen.


Är på jobbet så ett snabbt svar blir att jag trivs väldigt bra med rävarna.

spoz
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-10-09 13:23

sprudel skrev:Tec 7 är fint.


BT Multibond är väl något liknande så den borde kunna funka?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000028571

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3394
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-10-09 15:13

spoz skrev:
sprudel skrev:Tec 7 är fint.


BT Multibond är väl något liknande så den borde kunna funka?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000028571


Funkar finfint.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

spoz
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-10-10 09:00

På bilden som Maarten bifogade två sidor bak i tråden ser det ut som att det är en glipa där porten är limmad.
Jag får inte mina sågsnitt så fina som jag skulle önska och jag tror att mina limfogar kommer se ut på samma sätt. Förhoppningsvis är det bara bitarna till slitsporten som jag sågade med kap/gersågen som är så ojämna och inte själva lådan men jag är inte säker.

Vanligt PVA-trälim är inte tänkt att fylla ut några glipor. Borde man använda något annat lim? Eller fylla eventuella glipor som uppstår med något lämpligt lim i efterhand?

Maarten skrev:
Låda_o_slits.png


Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2212
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bygga Räv

Inläggav sammel » 2023-10-10 09:36

Jag har också fått glipor vid mina slitsar som jag fick
fylla ut med nån fog , men det blev. lite orolig att det skulle bli fult,
men det var inte så farligt tycker jag :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4998
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga Räv

Inläggav Glebster » 2023-10-10 14:08

spoz skrev:
sprudel skrev:Tec 7 är fint.


BT Multibond är väl något liknande så den borde kunna funka?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000028571


Mest prisvärda MS-polymerlimmet jag hittat och som dessutom finns i olika färger och är mjukt (och kletigt) att trycka ut. Fäster på allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9716
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav sprudel » 2023-10-10 17:31

Glebster skrev:
spoz skrev:
sprudel skrev:Tec 7 är fint.


BT Multibond är väl något liknande så den borde kunna funka?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000028571


Mest prisvärda MS-polymerlimmet jag hittat och som dessutom finns i olika färger och är mjukt (och kletigt) att trycka ut. Fäster på allt.


Tec 7 är inte billigt men jag chansar inte när det t ex gäller en fog mellan trä/aluminium på fönstersalning utomhus.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4998
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga Räv

Inläggav Glebster » 2023-10-11 12:11

sprudel skrev:Tec 7 är inte billigt men jag chansar inte när det t ex gäller en fog mellan trä/aluminium på fönstersalning utomhus.


Varför skulle det vara en chansning? Har nog anvvänt åtminstone 25 tuber från Biltema. En tub senast igår på ickesugande material (klinker och formplyfa) och idag sitter det som berget.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9716
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga Räv

Inläggav sprudel » 2023-10-11 14:02

Glebster skrev:
sprudel skrev:Tec 7 är inte billigt men jag chansar inte när det t ex gäller en fog mellan trä/aluminium på fönstersalning utomhus.


Varför skulle det vara en chansning? Har nog anvvänt åtminstone 25 tuber från Biltema. En tub senast igår på ickesugande material (klinker och formplyfa) och idag sitter det som berget.


För att jag inte har någon erfarenhet av BTs motsvarighet, vilket jag däremot har av Tec7
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

spoz
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-10-12 08:33

Det gick ju rätt bra att hyvla MDF, som någon sa tidigare i tråden. Det är bara en testbit på bilden.
IMG_20231011_213824616.jpg
IMG_20231011_213824616.jpg (461.69 KiB) Visad 2647 gånger


I-or skrev:Även om det ger ett hyggligt resultat så är det inte helt korrekt att rekommendera en konstant 15 graders vinkel för portändarna, då den optimala formen huvudsakligen har betydligt mindre vinkel än så. Den diagonala linjen i bilden ovan har en vinkel om drygt 12 grader, men som synes ökar den optimala porthöjden mycket långsamt till en början för att öka snabbt mot slutet.

I-or, skulle du kunna dela med dig av en bild på hela din variant av slitsporten samt mått? Om det bara är en rak bit istället för tre bitar med vinklade sågsnitt så skulle det kunna underlätta konstruktionen en hel del.

spoz
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-10-30 00:37

Det går framåt.
Om jag skulle ge mig själv ett råd i efterhand så skulle det vara att låta sidorna sticka ut några mm utanför lådan och använd kantfräs med kullager efter limning för att jämna till sidorna. Det är mycket trevligare än att spackla eller slipa mycket.

Lite off topic men subwoofers blir Dayton RSS390HF-4 15" i ca 110l slutna lådor. Dom vita bafflarna består av 22mm HDF, tror jag, från en gammal bordsskiva. Gamla kontorsbord av bättre kvalitet brukar använda sånt material så det kanske är en användbar resurs. Jag såg att det finns ett stort L-format bord som skänkes i Stockholm på Facebook marketplace t ex.

IMG_20231017_121220525.jpg
IMG_20231017_121220525.jpg (450.54 KiB) Visad 2439 gånger

IMG_20231022_154629237.jpg
IMG_20231022_154629237.jpg (481.11 KiB) Visad 2439 gånger

IMG_20231025_211250795.jpg
IMG_20231025_211250795.jpg (528.13 KiB) Visad 2439 gånger

IMG_20231029_154342259.jpg
IMG_20231029_154342259.jpg (385.44 KiB) Visad 2439 gånger

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2212
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bygga Räv

Inläggav sammel » 2023-10-30 10:08

Det där ser ju jättebra ut :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2023-10-30 14:53

Det kanske bör tilläggas att det inte är meningsfullt att porta rävarna om man tänker använda dem tillsammans med basmoduler.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4998
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bygga Räv

Inläggav Glebster » 2023-10-30 16:33

I-or skrev:Det kanske bör tilläggas att det inte är meningsfullt att porta rävarna om man tänker använda dem tillsammans med basmoduler.


Ger inte en port headroom till följd av minskad slaglängd och därigenom sänkt dist inom arbetsområdet för porten?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2023-10-30 16:43

Jo, men detta kräver en ganska högfrekvent avstämning som antagligen inte är nödvändig i det här fallet. Portar har en benägenhet att skapa problem både via turbulens, pipresonanser och allmänt ljudläckage från kaviteten, men i många fall utgör de i alla fall den bästa kompromissen. Det bästa för rävarna är att man låter basmodulerna ta över under ca 200 Hz, vilket gör portarna överflödiga.

Om man stämmer av rävarna för basmodulstöd med en delningsfrekvens om 200 Hz så kan man även modifiera filtret och öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.

P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3113
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bygga Räv

Inläggav schmutziger » 2023-10-30 18:30

Bra uppdatering på inlägget!
Frågan är dock om man verkligen kan realisera 1.5l då nbac är ventilerad bakåt, det kanske räcker med en cm bakom , ingen aning här.
Ang känsligheten menar du att delningen hamnar så högt att man kan ta bort baffelstegskompenseringen? Och räcker diskantens känslighet till för den manövern om man är så oioraktig att man väljer passivt filter?

Edit:
Själv har jag gjort en basreflexladdad topp som jag delar 12db/oktav vid 140hz men som summerar perfekt med en basmodul som delas vid 80hz 24db/oktav, just för att reducera dist och öka maxspl till en väldigt rimlig kostnad map extra volym behövd. Funkar väldigt bra! Har dock fler än 2 subwoffrar så jag ville inte dela vid 2-300hz som här

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3394
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-10-30 18:38

I-or skrev:....öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.

P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.


Mellan raderna läser jag här: Rävar gjorda för seriösa Basmodulsstöd bör istället byggas slutna som VARGAR med dubbla mellanregister i två och en halvvägskonfiguration med den stora Bliesmadiskanten i vågledare... :mrgreen:

Kanske är jag något färgad av konfirmeringsbias...

Maarten kom tillbaka, jag vill bygga VARGAR! :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3113
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bygga Räv

Inläggav schmutziger » 2023-10-30 18:51

Calleberg: De kallas för räv-älg, men de bör nog använda 8ohmsvarianten.
Frågan är dock om du behöver wg, det finns än sålänge bara för t34b som är såpass dyr att det kanske är roligare med purifi basar då?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6862
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga Räv

Inläggav I-or » 2023-10-30 19:04

schmutziger skrev:Bra uppdatering på inlägget!
Frågan är dock om man verkligen kan realisera 1.5l då nbac är ventilerad bakåt, det kanske räcker med en cm bakom , ingen aning här.
Ang känsligheten menar du att delningen hamnar så högt att man kan ta bort baffelstegskompenseringen? Och räcker diskantens känslighet till för den manövern om man är så oioraktig att man väljer passivt filter?

Edit:
Själv har jag gjort en basreflexladdad topp som jag delar 12db/oktav vid 140hz men som summerar perfekt med en basmodul som delas vid 80hz 24db/oktav, just för att reducera dist och öka maxspl till en väldigt rimlig kostnad map extra volym behövd. Funkar väldigt bra! Har dock fler än 2 subwoffrar så jag ville inte dela vid 2-300hz som här


Den tunna räv (skabbräv?) som nämns ovan har en sluten konstruktion för undvikande av diverse portsvårigheter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

spoz
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Re: Bygga Räv

Inläggav spoz » 2023-10-30 19:14

Jag såg rigis slutna rävar + basmoduler men kopplade inte att jag kunde göra likadant själv. Jaja, kan alltid bygga fler lådor i framtiden.

Små slutna lådor + basmoduler som datorhögtalare, hur skulle man kunna få det att funka? Det funkar väl inte med basmoduler på golvet under skrivbordet om man delar vid 200 Hz? Det blir kanske svårt att få plats med basmoduler på skrivbordet.

rigi
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Bygga Räv

Inläggav rigi » 2023-10-30 19:18

I-or skrev:Jo, men detta kräver en ganska högfrekvent avstämning som antagligen inte är nödvändig i det här fallet. Portar har en benägenhet att skapa problem både via turbulens, pipresonanser och allmänt ljudläckage från kaviteten, men i många fall utgör de i alla fall den bästa kompromissen. Det bästa för rävarna är att man låter basmodulerna ta över under ca 200 Hz, vilket gör portarna överflödiga.

Om man stämmer av rävarna för basmodulstöd med en delningsfrekvens om 200 Hz så kan man även modifiera filtret och öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.

P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.


Hm. Hur moddar man filtret för att få upp känsligheten? Tur man byggde filtret med wago…

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3394
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-10-30 19:18

schmutziger skrev: ...bör nog använda 8ohmsvarianten.
Frågan är dock om du behöver wg, det finns än sålänge bara för t34b...


#1 Apselut :)

#2 Har för mig att jag presentarat alternativ för A varianten i feta trevägartråden

Resized_20231030_181644.jpeg
Resized_20231030_181644.jpeg (243.07 KiB) Visad 2211 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3113
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bygga Räv

Inläggav schmutziger » 2023-10-30 19:31

I-or skrev:
schmutziger skrev:Bra uppdatering på inlägget!
Frågan är dock om man verkligen kan realisera 1.5l då nbac är ventilerad bakåt, det kanske räcker med en cm bakom , ingen aning här.
Ang känsligheten menar du att delningen hamnar så högt att man kan ta bort baffelstegskompenseringen? Och räcker diskantens känslighet till för den manövern om man är så oioraktig att man väljer passivt filter?

Edit:
Själv har jag gjort en basreflexladdad topp som jag delar 12db/oktav vid 140hz men som summerar perfekt med en basmodul som delas vid 80hz 24db/oktav, just för att reducera dist och öka maxspl till en väldigt rimlig kostnad map extra volym behövd. Funkar väldigt bra! Har dock fler än 2 subwoffrar så jag ville inte dela vid 2-300hz som här


Den tunna räv (skabbräv?) som nämns ovan har en sluten konstruktion för undvikande av diverse portsvårigheter.

Ja det förstod jag, men att se mr slitzport säga att det inte är lösningen är nästan kryss i taket :lol:
Men man kan göra det och hörbarheten av dessa svårigheter skulle jag ssäga är noll i de försöken jag gjort iaf.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3113
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bygga Räv

Inläggav schmutziger » 2023-10-30 19:35

Calleberg skrev:
schmutziger skrev: ...bör nog använda 8ohmsvarianten.
Frågan är dock om du behöver wg, det finns än sålänge bara för t34b...


#1 Apselut :)

#2 Har för mig att jag presentarat alternativ för A varianten i feta trevägartråden

Resized_20231030_181644.jpeg

Jag tror vi är på samma våglängd :twisted: :mrgreen:
Bild
Dock anväds nbac i od11 och i carlsson 2vägarna förtillfället..kanske blir en topp med purifi och t34a till slut

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3394
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygga Räv

Inläggav Calleberg » 2023-10-30 20:34

Se på fan, men VARGARNA ska ha Bliesmas aludiskant i så de där små får du slänga... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster