sammel skrev:Calleberg skrev:sammel skrev:Den kabelgenomdragningsmetoden funkar...
Om man skippar silikonet. Finns en hel uppsjö av diverse byggfog som är bättre lämpade.
Calleberg har säkert rätt, han är tätningsexpert.
Tec 7 är fint.
Moderator: Redaktörer
sammel skrev:Calleberg skrev:sammel skrev:Den kabelgenomdragningsmetoden funkar...
Om man skippar silikonet. Finns en hel uppsjö av diverse byggfog som är bättre lämpade.
Calleberg har säkert rätt, han är tätningsexpert.
I-or skrev:Ojämnare frekvensgång, högre distorsion och något bredare spridning är de skillnader relativt NBAC som man får med det elementet (beroende på den mindre styva konen).
goat76 skrev:Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?
rigi skrev:goat76 skrev:Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?
Jodå men slutna. Ska fixa lite mätningar och lägga upp på min medlemstråd när tid finnes.
goat76 skrev:rigi skrev:goat76 skrev:Är det ingen här som lyckats bygga ett par rävar än förutom Maarten?
Jodå men slutna. Ska fixa lite mätningar och lägga upp på min medlemstråd när tid finnes.
Det vore spännande att även höra dina intryck om hur du upplever dem låta. Hittills har det mesta när det kommer till dessa högtalare handlat om hur de mäter, men jag är inte alls lika övertygad som många andra här att ett gäng utvalda mätparametrar avslöjar hela sanningen om hur ett par högtalare verkligen låter. Amir på ASR har ju exempelvis stött på några olika högtalare som på pappret sett fantastiskt bra ut men som han subjektivt inte gillat, och även det omvända har skett att högtalare som haft sina mätmässiga brister tilltalat honom rent ljudmässigt.
I trådarna som avhandlar rävarna har vi ju fått se mätningar på några Ino högtalare som inte ser fullt optimala ut, men samtidigt är de väldigt populära här på Faktiskt. Jag tror att det vi hör från ett par högtalare i ett rum är ofantligt mycket mer komplicerat i sin sammantagna helhet, och inte alls så lätt att utröna från ett gäng valda mätpunkter. Bra mätvärden tror jag dock kan vara en bra utgångspunkt för att iallafall upptäcka eventuella fel, men lyssning bör alltid ingå i den slutgiltiga utvärderingen.
sprudel skrev:Tec 7 är fint.
spoz skrev:sprudel skrev:Tec 7 är fint.
BT Multibond är väl något liknande så den borde kunna funka?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000028571
Maarten skrev:
spoz skrev:sprudel skrev:Tec 7 är fint.
Glebster skrev:spoz skrev:sprudel skrev:Tec 7 är fint.
Mest prisvärda MS-polymerlimmet jag hittat och som dessutom finns i olika färger och är mjukt (och kletigt) att trycka ut. Fäster på allt.
sprudel skrev:Tec 7 är inte billigt men jag chansar inte när det t ex gäller en fog mellan trä/aluminium på fönstersalning utomhus.
Glebster skrev:sprudel skrev:Tec 7 är inte billigt men jag chansar inte när det t ex gäller en fog mellan trä/aluminium på fönstersalning utomhus.
Varför skulle det vara en chansning? Har nog anvvänt åtminstone 25 tuber från Biltema. En tub senast igår på ickesugande material (klinker och formplyfa) och idag sitter det som berget.
I-or skrev:Även om det ger ett hyggligt resultat så är det inte helt korrekt att rekommendera en konstant 15 graders vinkel för portändarna, då den optimala formen huvudsakligen har betydligt mindre vinkel än så. Den diagonala linjen i bilden ovan har en vinkel om drygt 12 grader, men som synes ökar den optimala porthöjden mycket långsamt till en början för att öka snabbt mot slutet.
I-or skrev:Det kanske bör tilläggas att det inte är meningsfullt att porta rävarna om man tänker använda dem tillsammans med basmoduler.
I-or skrev:....öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.
P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.
schmutziger skrev:Bra uppdatering på inlägget!
Frågan är dock om man verkligen kan realisera 1.5l då nbac är ventilerad bakåt, det kanske räcker med en cm bakom , ingen aning här.
Ang känsligheten menar du att delningen hamnar så högt att man kan ta bort baffelstegskompenseringen? Och räcker diskantens känslighet till för den manövern om man är så oioraktig att man väljer passivt filter?
Edit:
Själv har jag gjort en basreflexladdad topp som jag delar 12db/oktav vid 140hz men som summerar perfekt med en basmodul som delas vid 80hz 24db/oktav, just för att reducera dist och öka maxspl till en väldigt rimlig kostnad map extra volym behövd. Funkar väldigt bra! Har dock fler än 2 subwoffrar så jag ville inte dela vid 2-300hz som här
I-or skrev:Jo, men detta kräver en ganska högfrekvent avstämning som antagligen inte är nödvändig i det här fallet. Portar har en benägenhet att skapa problem både via turbulens, pipresonanser och allmänt ljudläckage från kaviteten, men i många fall utgör de i alla fall den bästa kompromissen. Det bästa för rävarna är att man låter basmodulerna ta över under ca 200 Hz, vilket gör portarna överflödiga.
Om man stämmer av rävarna för basmodulstöd med en delningsfrekvens om 200 Hz så kan man även modifiera filtret och öka känsligheten med ca 5-6 dB för att därmed reducera deras enda egentliga svaghet förutom basåtergivningen (som givet 6,5"-elementet naturligtvis inte är av allra högsta klass). Distorsionen blir då även närmast obefintlig i hela passbandet. Prestandapriset för detta blir en något högre grad av termisk kompression i diskanten, men det kan det vara värt om man inte har nästan obegränsat med effekt att tillgå och praktiskt sett har man i HiFi-sammanhang sällan något problem här i alla fall.
P.g.a. den mycket begränsade kavitetsvolymen om sådär 1,5 liter kan man dessutom göra lådorna extremt grunda, vilket kan vara lite kul. Baffeldimensionerna vill vi förstås inte ändra på, då Maarten med blod, svett och tårar har knåpat ihop en optimerad konstruktion här.
schmutziger skrev: ...bör nog använda 8ohmsvarianten.
Frågan är dock om du behöver wg, det finns än sålänge bara för t34b...
I-or skrev:schmutziger skrev:Bra uppdatering på inlägget!
Frågan är dock om man verkligen kan realisera 1.5l då nbac är ventilerad bakåt, det kanske räcker med en cm bakom , ingen aning här.
Ang känsligheten menar du att delningen hamnar så högt att man kan ta bort baffelstegskompenseringen? Och räcker diskantens känslighet till för den manövern om man är så oioraktig att man väljer passivt filter?
Edit:
Själv har jag gjort en basreflexladdad topp som jag delar 12db/oktav vid 140hz men som summerar perfekt med en basmodul som delas vid 80hz 24db/oktav, just för att reducera dist och öka maxspl till en väldigt rimlig kostnad map extra volym behövd. Funkar väldigt bra! Har dock fler än 2 subwoffrar så jag ville inte dela vid 2-300hz som här
Den tunna räv (skabbräv?) som nämns ovan har en sluten konstruktion för undvikande av diverse portsvårigheter.
Calleberg skrev:schmutziger skrev: ...bör nog använda 8ohmsvarianten.
Frågan är dock om du behöver wg, det finns än sålänge bara för t34b...
#1 Apselut![]()
#2 Har för mig att jag presentarat alternativ för A varianten i feta trevägartråden
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster