Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:"Doofus" har ett par 4435. Så därifrån kan du kanske få lite inspiration och tips.
Kalejdokom skrev:Dolly...![]()
JBL beskriver det som att spridningen är lika för båda registren vid delningsfrekvensen, men sen skiljer det sig kanske åt. Står inget om eq i filtret, men att man håller sig inom +/-3dB@35Hz-16kHz.
The network has a characteristic of 12dB/oct so that a smooth response can be obtained over a wide bandwidth. Moreover, by controlling the off-axis acoustic characteristics with the w-open network, a flat power response can be obtained both on-axis and off-axis.
The network is also designed to adjust the driver's mid - and high-frequency ranges independently, and is compensated by the level control of the front baffle.
BellsnWhistles skrev:Det är möjligt att JBL har rätt om spridningen men delas de inte vid 1000 Hz? En 15" har väl knappast 100 graders spridning vid 1000 Hz?
Calleberg skrev:BellsnWhistles skrev:Det är möjligt att JBL har rätt om spridningen men delas de inte vid 1000 Hz? En 15" har väl knappast 100 graders spridning vid 1000 Hz?
De kan nog absolut ha rätt ok spridning vid 100Hz +-45 grader vilket motsvarar hornet rätt bra.
Kalejdokom skrev:Problemet, som ofta, när det dyker upp oväntade och oplanerade projekt, så är det svårt att hitta ett behov att fylla. Det är ju inga små bokhyllehögtalare vi pratar om. De basar jag tittar på kräver ju alla >100 liter om de skall stå på egna ben. Jag får klura lite. Tack för input så här långt.
Kalejdokom skrev:5
Sedan dess har de använts vid en handfull fester och spelningar, men har ingen framtida användning i sikte. Elementen är P.Audio C-12LF, ganska stöddiga PA-basar på 12 kg/st. I dessa lådor får jag -3dB vid ca 40Hz med endast 55 liters volym. Jag minns att jag inte var imponerad av ljudet från subbarna när jag delade över 150 Hz, men med rätt dämpning borde de väl kunna spela upp till 1kHz (där JBL-monitorerna delar av mot diskanthornet). Återkommer när jag gjort lite mätningar och tester.
Kalejdokom skrev:Snubblade över ett par "hemmabyggen" som hängt i en kyrka under 80/90-talet. Dessa skulle slängas i helgen och jag fick frågan om jag var intresserad att "ta hand om dom". Lite överraskad blev jag när jag satte kniven i fronttyget och fann detta horn i lådan, JBL 2344 - gigantiska spridare på 32x32 cm! När jag väl fått ur dom ur lådan fann jag att de var bestyckade med compressionsdrivers typ RCF N480. Så nu blir man ju sugen på att bygga någon supermonitor av dessa. Efter lite sökande hittade jag bilden nedan, som verkar vara en JBL 4430, som just nu kan köpas på Ebay för 104 papp! Vad tror vi om att använda dessa horn till något liknande dessa JBL-monitorer, kombinerad med någon duglig 12/15-tums PA-driver?
Spridningen är 100x100 grader och frågan är om det är någon nackdel i ett vanligt rum. Kan det bli "för bra" spridning?
Edit, ytterligare bild:
Imperial-Blomman skrev:De enda ja kan störa mej på m JBL e att vissa av deras högtalare har
en viss ketchup effekt när man ökar volymen.
Kraniet skrev:Du har kikat i JBLs dokument antar jag?
https://jblpro.com/zh/site_elements/2344a-information
Det kluriga med horn för horndrivers är att spridningsvinkeln hos drivern ska passa hornet. Så samma driver funkar olika bra i olika horn och vice versa.
BellsnWhistles skrev:
Som sagt angående behov av eq:
Vid 15 kHz är känsligheten 90 db/W/m och nivån har sjunkit c:a 17 db jämfört med 1 kHz.
Kräver ett ganska speciellt filter om det är passivt.
sportbilsentusiasten skrev:Imperial-Blomman skrev:De enda ja kan störa mej på m JBL e att vissa av deras högtalare har
en viss ketchup effekt när man ökar volymen.
Kan du utveckla detta så vi vanliga dödliga förstår?
Calleberg skrev:BellsnWhistles skrev:
Som sagt angående behov av eq:
Vid 15 kHz är känsligheten 90 db/W/m och nivån har sjunkit c:a 17 db jämfört med 1 kHz.
Kräver ett ganska speciellt filter om det är passivt.
Det här är ju fullständigt normalt beteende för de allra flesta horn och waveguides, även om magnituden av nödvändig korrektion är lite olika, alltså inget speciellt för storstjärtarna.
BellsnWhistles skrev:Men det spelar ingen roll, ska bli kul att följa ev. bygge av Kalejdokom!
Kalejdokom skrev:Om jag bygger något lär det bli med passiva filter...
För egen del bryr jag mig heller (tyvärr) inte längre så mycket om vad som händer över 10 kHz...
...The consequence was a periodic ripple in frequency response. It wasn't real bad...about 2 dB total ripple.
If you look at the impedance curve you see impedance peaks that correspond to the response peaks. This gave a challenge in the network design.
You needed to keep the networks driving impedance low otherwise the voltage at the compression driver would start to follow the ripple of the impedance curve and make the response worse.
With the 4430 network the driving voltage had a ripple of about 1 dB and so the horn's total ripple was about 3 dB. The consequence of the ripple was a slight coarsening of the sound of the midrange,
most noticeable on pink noise. I always thought that biamping would help a little here (directly coupling the amplifiers low output impedance to the compression driver) but what would be really neat
would be to drive it with and amplifier with a slightly negative output impedance. This is can be achieved with various amplifier feedback schemes. Then for every frequency where the impedance bumps up
the amplifier output voltage would actually drop. A negative output impedance amplifier would act to equalize the first couple of octaves of the horn's response to something really smooth. Any experimenters out there up to the task??
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster