SB15 eller SB17?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

SB15 eller SB17?

Inläggav LeifB » 2025-02-08 12:19

2 vägsystem.
Vilken modell ger bäst ljud?
SB15 eller SB17?
Vilken typ av kon ger ett detaljerat ljud och bra tryck i basen?
Hur skiljer sig ljudet beroende på kon material?
Lägst distorsion?

Användarvisningsbild
Chris71

Re: SB15 eller SB17?

Inläggav Chris71 » 2025-02-08 12:56

LeifB skrev:2 vägsystem.
SB15 eller SB17?
Lägst distorsion?

Frågan är omöjlig att svara på då det endast är en storleksangivelse på SB Acoustic element och jämför du samma modell så är det ju bara anpassningen till lådan som avgör slutresultatet.
I generella termer så finns det ju alltid mer bas att hämta från ett större element förutsatt att allt annat blir rätt.

Hur mycket är väl ett svårt mått att använda, men man får anta att svaret är tillräckligt då SB valt att tillverka 5" och 6" element i en rad olika material och prisklasser, CAC och NBAC har störst potential att spela med låg distortion inom sitt verkningsområde om allt annat stämmer vilket kräver ett mer avancerat filter, plast och papp är snällare när det gäller potentiella uppbrytningar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-02-08 13:08

Chris71 skrev:
SB15 eller SB17?
Lägst distorsion?

Frågan är omöjlig att svara på då det endast är en storleksangivelse på SB Acoustic element och jämför du samma modell så är det ju bara anpassningen till lådan som avgör slutresultatet.
I generella termer så finns det ju alltid mer bas att hämta från ett större element förutsatt att allt annat blir rätt.

Hur mycket är väl ett svårt mått att använda, men man får anta att svaret är tillräckligt då SB valt att tillverka 5" och 6" element i en rad olika material och prisklasser, CAC och NBAC har störst potential att spela med låg distortion inom sitt verkningsområde om allt annat stämmer vilket kräver ett mer avancerat filter, plast och papp är snällare när det gäller potentiella uppbrytningar.

Tack!
Finns många typer av kon material. Svårt att värdera.
Funderar på Satori oxo. Priset ökar betydligt.
Vad får man för prisökningen?
Ljudmässigt och kvalite?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-02-08 13:29

LeifB skrev:
Chris71 skrev:
SB15 eller SB17?
Lägst distorsion?

Tack!
Ljudmässigt och kvalite?

De flesta element med namnet Satori är både när det gäller tonkurva, spridning och distorsion sämre än de som heter SB15 eller SB17. Plus att de är dyrare.
Två undantag jag känner till är WO24 (basar) och Satori Middome 3” (Md60N-6)
Diskanter med namnet Satori är generellt mycket bra.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-02-08 14:06

juanth skrev:
LeifB skrev:
Chris71 skrev:

Tack!
Ljudmässigt och kvalite?

De flesta element med namnet Satori är både när det gäller tonkurva, spridning och distorsion sämre än de som heter SB15 eller SB17. Plus att de är dyrare.
Två undantag jag känner till är WO24 (basar) och Satori Middome 3” (Md60N-6)
Diskanter med namnet Satori är generellt mycket bra.

Tackar för din kommentar.
Dyrast är inte alltid bäst.
SB17 har lite lägre Fo än SB15.
Jag har kikat på frekvenskurvorna och nästan alla har en dipp på 50hz.
Någon som vet varför?
Vilken enhet kan ni rekommenderar av SB Acoustics sortiment?
Kan man säga att 4ohm eller 8ohm är att föredra?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-08 21:21

4 lr 8 Ohm's element beror helt på användning.
Rörstärkare brukar ofta passa bättre m 8 Ohm's element.
De skiljer lite i ts parametrarna så man måste kolla vilken låda man ska ha dom i å vilken diskant å delnings frekvens man vill ha.

Ja håller m Juhanth å Chris71 :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-08 22:23

LeifB skrev:. . .

SB17 har lite lägre Fo än SB15.
Jag har kikat på frekvenskurvorna och nästan alla har en dipp på 50hz.
Någon som vet varför?

Vilken enhet kan ni rekommenderar av SB Acoustics sortiment?
Kan man säga att 4ohm eller 8ohm är att föredra?

Vågigheten i deras uppmätta tonkurvor under c:a 500 Hz beror på deras mätrum. De mäter inte i något ekofritt rum. De har byggt en liten mätkammare som man kan gå in i och där väggarna är snedställda för att minska rumsresonanser och 1a reflexer.

Elementen med aluminiumkon eller keramisk kon är de jag föredrar.

Impedansen på basen bör anpassas nivåmässigt till diskantelementet. Jag använder 4 ohm.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-02-09 14:30

Strålande...
Tack alla!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-09 15:09

Imperial-Blomman skrev:4 lr 8 Ohm's element beror helt på användning.
Rörstärkare brukar ofta passa bättre m 8 Ohm's element.
De skiljer lite i ts parametrarna så man måste kolla vilken låda man ska ha dom i å vilken diskant å delnings frekvens man vill ha.

Jag börjar bilda mig en uppfattning om att 8 ohm är lämpligare för passivt delade trevägssystem med de här elementen då LP och HP filtret på mellanbasen hamnar betydligt närmare varandra än på traditionella trevägssystem på grund av uppbrytningar med ungefär 15dB högre nivå vid 7kHz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-09 15:22

Min upplevelse är att allt under dubbla 6,5-7 tum är för litet. Det ger inte "rätt" känsla.
Även delat till subwoofer vid 80-100 hz alltså.

Har har i nuläget en 2,5vägare med dubbla 6,5" i biorummet och är inte helt nöjd alltid.
En enkel 8" eller större blir nästa uppgradering.

Funderat på en topplåda med 10 tum" i sluten låda ett tag nu.
I en sådan applikation tror jag SB15 är det bättre valet.

Men det är ju bara vad jag tycker :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-02-09 16:09

På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-02-09 16:42

Tittat runt lite.
Verkar som dom som har använt SB15 och SB17 med metall kon delar vid låga 2200hz.
Ingen har högre frekvens.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-09 16:48

paa skrev:På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.

Det är en skillnad i kortslutningsringar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-09 19:51

paa skrev:På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.

Ta dig en ny titt så ser du att det inte är någon skillnad. Det är skalan på Y-axeln som är annorlunda. Jag jämförde SB17CAC-8 med SB17NBAC-8. Peter S får gärna berätta mer om saken, men jag har svårt att tro på att det är skillnad hos magnetsystemen av databladen att döma. Tillverkningsmässig rationalitet lär råda. SB Acoustics verkar för övrigt vara roade av att göra ett antal element i olika storlekar med olika membranmaterial; ibland blev det bra och ibland mindre bra.

Edit: Jag jämförde även 4-ohmarna och SB15 8 ohm. Där var y-axlarna lika.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-10 00:58

Johan_Lindroos skrev:

Ta dig en ny titt så ser du att det inte är någon skillnad. Det är skalan på Y-axeln som är annorlunda. Jag jämförde SB17CAC-8 med SB17NBAC-8. Peter S får gärna berätta mer om saken, men jag har svårt att tro på att det är skillnad hos magnetsystemen av databladen att döma. Tillverkningsmässig rationalitet lär råda. SB Acoustics verkar för övrigt vara roade av att göra ett antal element i olika storlekar med olika membranmaterial; ibland blev det bra och ibland mindre bra.

Sorry, det är på 4" elementet som de infört extra kortslutningsring på SB12CACS25-4 i jämförelse med SB12PAC25-4.

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2025-02-10 02:56

SB12PAC25-4 är ju med plastkorg så är nog mer liknande motor som på SB12PFC25-4 och SB12PFCR25-4.
Impedanskurvorna är väldigt lika men verkar vara kraftigare magnet på PAC än PFC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-02-10 13:14

Johan_Lindroos skrev:

Jag tror jag kollade snett nånstans och jämförde en åtta-ohmare med en fyr-ohmare, ber så mycket om ursäkt för förvirringen!
Men en följdfråga kan då bli; om den lägre induktansen hos fyr-ohmarna kan ge någon fördel i sig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-10 13:42

Det är förhållandet mellan induktans och resistans som avgör styrkan på strömdistorsionen och därför är av vikt. Detta blir i princip (något beroende på hur lindningen ser ut i praktiken) oförändrat mellan 8-ohms- och 4-ohms-versioner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-16 14:20

Jag läste någonstans att SB17nbac var tröttande att lyssna på. Någon som har liknade känsla av aluminium koner?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-16 14:29

Nej, jag har inte sådan känsla. Vill man hitta de svaga punkterna, så är det i vart fall inte hos aluminiumkonerna man skall söka och inte heller i deras upphängning.

Återgå till DIY-forum