2 vägsystem.
Vilken modell ger bäst ljud?
SB15 eller SB17?
Vilken typ av kon ger ett detaljerat ljud och bra tryck i basen?
Hur skiljer sig ljudet beroende på kon material?
Lägst distorsion?
Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:2 vägsystem.
SB15 eller SB17?
Lägst distorsion?
Chris71 skrev:LeifB skrev:2 vägsystem.
SB15 eller SB17?
Lägst distorsion?
Frågan är omöjlig att svara på då det endast är en storleksangivelse på SB Acoustic element och jämför du samma modell så är det ju bara anpassningen till lådan som avgör slutresultatet.
I generella termer så finns det ju alltid mer bas att hämta från ett större element förutsatt att allt annat blir rätt.
Hur mycket är väl ett svårt mått att använda, men man får anta att svaret är tillräckligt då SB valt att tillverka 5" och 6" element i en rad olika material och prisklasser, CAC och NBAC har störst potential att spela med låg distortion inom sitt verkningsområde om allt annat stämmer vilket kräver ett mer avancerat filter, plast och papp är snällare när det gäller potentiella uppbrytningar.
LeifB skrev:Chris71 skrev:LeifB skrev:2 vägsystem.
SB15 eller SB17?
Lägst distorsion?
Frågan är omöjlig att svara på då det endast är en storleksangivelse på SB Acoustic element och jämför du samma modell så är det ju bara anpassningen till lådan som avgör slutresultatet.
I generella termer så finns det ju alltid mer bas att hämta från ett större element förutsatt att allt annat blir rätt.
Hur mycket är väl ett svårt mått att använda, men man får anta att svaret är tillräckligt då SB valt att tillverka 5" och 6" element i en rad olika material och prisklasser, CAC och NBAC har störst potential att spela med låg distortion inom sitt verkningsområde om allt annat stämmer vilket kräver ett mer avancerat filter, plast och papp är snällare när det gäller potentiella uppbrytningar.
Tack!
Funderar på Satori oxo. Priset ökar betydligt.
Vad får man för prisökningen?
Ljudmässigt och kvalite?
juanth skrev:LeifB skrev:Chris71 skrev:
Tack!
Funderar på Satori oxo. Priset ökar betydligt.
Vad får man för prisökningen?
Ljudmässigt och kvalite?
De flesta element med namnet Satori är både när det gäller tonkurva, spridning och distorsion sämre än de som heter SB15 eller SB17. Plus att de är dyrare.
Två undantag jag känner till är WO24 (basar) och Satori Middome 3” (Md60N-6)
Diskanter med namnet Satori är generellt mycket bra.
LeifB skrev:. . .
SB17 har lite lägre Fo än SB15.
Jag har kikat på frekvenskurvorna och nästan alla har en dipp på 50hz.
Någon som vet varför?
Vilken enhet kan ni rekommenderar av SB Acoustics sortiment?
Kan man säga att 4ohm eller 8ohm är att föredra?
Imperial-Blomman skrev:4 lr 8 Ohm's element beror helt på användning.
Rörstärkare brukar ofta passa bättre m 8 Ohm's element.
De skiljer lite i ts parametrarna så man måste kolla vilken låda man ska ha dom i å vilken diskant å delnings frekvens man vill ha.
paa skrev:På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.
paa skrev:På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.
Johan_Lindroos skrev:paa skrev:På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.
Ta dig en ny titt så ser du att det inte är någon skillnad. Det är skalan på Y-axeln som är annorlunda. Jag jämförde SB17CAC-8 med SB17NBAC-8. Peter S får gärna berätta mer om saken, men jag har svårt att tro på att det är skillnad hos magnetsystemen av databladen att döma. Tillverkningsmässig rationalitet lär råda. SB Acoustics verkar för övrigt vara roade av att göra ett antal element i olika storlekar med olika membranmaterial; ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Edit: Jag jämförde även 4-ohmarna och SB15 8 ohm. Där var y-axlarna lika.
Johan_Lindroos skrev:paa skrev:På databladet ser det ut som elementen med keramisk kon har lägre induktans jämfört med dom med aluminiumkon, kan tyda på (betydelsfulla?) skillnader i magnetmotorn.
Ta dig en ny titt så ser du att det inte är någon skillnad. Det är skalan på Y-axeln som är annorlunda. Jag jämförde SB17CAC-8 med SB17NBAC-8. Peter S får gärna berätta mer om saken, men jag har svårt att tro på att det är skillnad hos magnetsystemen av databladen att döma. Tillverkningsmässig rationalitet lär råda. SB Acoustics verkar för övrigt vara roade av att göra ett antal element i olika storlekar med olika membranmaterial; ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Edit: Jag jämförde även 4-ohmarna och SB15 8 ohm. Där var y-axlarna lika.