Kondensatorbyte ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Kondensatorbyte ?

Inläggav NADifierad » 2026-01-16 23:10

Jag använder fyra äldre slutsteg i min ljudanläggning.
Har förstått att kondensatorer är något som inte åldras med värdighet.
Hur märker man att det är dags att eventuellt , lämna in på service ?
Bortsett från att öppna och syna ?
Hur påverkar åldersstigna konningar, prestandan ?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MartinRF

Re: Kondensatorbyte ?

Inläggav MartinRF » 2026-01-18 17:20

NADifierad skrev:Jag använder fyra äldre slutsteg i min ljudanläggning.
Har förstått att kondensatorer är något som inte åldras med värdighet.
Hur märker man att det är dags att eventuellt , lämna in på service ?
Bortsett från att öppna och syna ?
Hur påverkar åldersstigna konningar, prestandan ?

Det är inte säkert att överåriga elektrolyter -- för det är väl det du tänker på när du skriver "kondensatorer" -- ser dåliga ut. Jag har en Denon AVR-2105 som lät akut illa när jag försökte använde de 'normala' analoga ingångarna. Mha schemor och lite tester med andra ingångar kunde jag dra slutsatsen att felet antagligen var isolerat till ett kretskort. Genom att nyttja andra ingångar hankade jag mig fram ett tag men i somras tog jag mig i den berömda kragen och bytte ut knappt 100 elektrolyter. Ingen av de utbytta elektrolyterna såg dåliga ut. Nu låter det 'bra' igen. Om jag är tillbaks till originalprestanda har jag ingen aning om och jag vet inte hur den presterar jämfört med sprillans nya förstärkare för jag har inte haft någon möjlighet att jämföra.

Hur tydligt ljudet påverkas måste bero på detaljer i konstruktionen (hur beroende är den av komponenters parameterdrift...) och var de mest åldrade komponenterna sitter. I mitt fall var det en del av träblåsinstrumenten (saxofon, oboe...) som drabbades tydligast. Om det har med övertonssammansättning eller just de inspelningarna att göra låter jag vara osagt.

Pga placebo/nosebo-effekter går det antingen väldigt långt innan man inser att det låter illa eller, alternativ, så tycker man att det låter skit när det egentligen är OK. Jag har varit med om bådadera :-)

/Martin

Återgå till DIY-forum