Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från orkester som man mätt på konserthuset på parkett var då Leningrads symfoniorkester var på besök på 70-talet och gästspelade Shostakovich 7e symfoni Leningradsymfonin 1:a satsen mot slutet. Dirigent var Svetlanov om jag minns rätt, eller Rozhdestvensky. Det skulle vart Mravinsky men han blev sjuk. Jag var i alla fall där och den upplevelsen är fortfarande oöverträffad. Omtumlande, helt galet. Leningradarnas hornister och brass saknade motstycke. Jag tror det var 8 hornister på rad, men det kan ha varit någon/några till. Han började starkt och då trodde jag att loppet var kört, men det blev bara starkare och starkare och starkare och starkare och då man redan sprängt gränsen så reser sig samtliga hornister och övriga i brasset och hornisterna vinklar upp sina horn och drar på utav h-e.Då var man knäsvag. Ingen popföreställning som jag varit på kan konkurrera i ljudupplevelse. Närmast jag upplevt var Birgit Nilsson på Operan.
Jag minns inte siffran i dB, men det var inte över 120 dB, men det var mer än 116 dB.
Det näst starkaste som spelats i konserthuset var Bolero.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från symfoniorkester som mätts upp på lyssnarplats i Stockholms konserthus är på drygt 116 dB. Minns inte om det mättes upp på parkett eller på 1a balkong.petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från orkester som man mätt på konserthuset på parkett var då Leningrads symfoniorkester var på besök på 70-talet och gästspelade Shostakovich 7e symfoni Leningradsymfonin 1:a satsen mot slutet. Dirigent var Svetlanov om jag minns rätt, eller Rozhdestvensky. Det skulle vart Mravinsky men han blev sjuk. Jag var i alla fall där och den upplevelsen är fortfarande oöverträffad. Omtumlande, helt galet. Leningradarnas hornister och brass saknade motstycke. Jag tror det var 8 hornister på rad, men det kan ha varit någon/några till. Han började starkt och då trodde jag att loppet var kört, men det blev bara starkare och starkare och starkare och starkare och då man redan sprängt gränsen så reser sig samtliga hornister och övriga i brasset och hornisterna vinklar upp sina horn och drar på utav h-e.Då var man knäsvag. Ingen popföreställning som jag varit på kan konkurrera i ljudupplevelse. Närmast jag upplevt var Birgit Nilsson på Operan.
Jag minns inte siffran i dB, men det var inte över 120 dB, men det var mer än 116 dB.
Det näst starkaste som spelats i konserthuset var Bolero.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Toppnoteringar i all ära. Men vad kan det bruka handla om i "normalfallet"?
I-or skrev:Peter har helt rätt, sanna toppar för ljudtrycksnivån på åhörarplats är oerhört kraftfulla för en symfoniorkester och faktiskt inte mycket lägre än för dirigenten eftersom källorna är utbredda över en stor yta. Ofta kan man se diverse information angående de ljudtrycksnivåer som förekommer, men dessa visar i princip aldrig sanna toppnivåer.
Keith Howard har skrivit en intressant artikel i detta ämne: https://www.psaudio.com/wp-content/uploads/2018/06/Investigation-High-SPL-Loudspeakers.pdf
I-or skrev:En typisk lyssnare har dock en tendens att associera höga ljudtrycksnivåer med distorsion, varför det rena ljud man hör på plats inte alls framstår som jobbigt för öronen.
---
När jag för teständamål spelar en billig och halvkass högtalare med medelnivåer om ca 80 dB och toppnivåer om ca 95 dB, tycker min bättre hälft att det är "jättehögt". Jag förklarar då att det definitivt låter illa, men inte är särskilt högt varpå hon naturligtvis inte håller med.
Belker skrev:En gång skulle jag stresstesta stereon lite. Jädrans vilket tryck och vad starkt det lät! Tills jag insåg hade jag råkat sätta delningsfiltret på full range till topparna och mest lyssnade på distorsion från den stackars boomern.
Belker skrev:Självklart. Men dåligt kan bli sämre. Det var en kommentar kring upplevd ljudstyrka och distorsion.
goat76 skrev:Belker skrev:En gång skulle jag stresstesta stereon lite. Jädrans vilket tryck och vad starkt det lät! Tills jag insåg hade jag råkat sätta delningsfiltret på full range till topparna och mest lyssnade på distorsion från den stackars boomern.
Jag skulle nog gissa att även ett extremt rent spelande ljudsystem aldrig kommer ens i närheten av den renhet de ursprungliga ljuden har direkt från instrumenten. Det man inte kommer runt är all den påverkan hela inspelningskedjan från mikrofon och genom hela inspelningskedjan, och sen på det hela uppspelningskedjan fram till högtalare och påverkan från det egna relativt lilla lyssningsrummets färgning. Skillnaden är nog mycket större än vad man tror om man hade haft möjlighet till en direkt jämförelse.
Strmbrg skrev:En annan aspekt, som förvisso inte har så mycket med ljudtrycks-autencitet att göra är storleks-illusionen.
Märkligt nog så kan jag erhålla en större grad av upplevd realism på ganska låga nivåer, om det inte "låter dockskåp". Dvs jag behöver inte dra på utav helsike om ljudsceneriet presenteras på ett geometriskt sett gynnsamt vis.
paa skrev:Efterklangen i subbasregistret står för en betydande del av upplevelsen av storleken av det inspelade rummet. Det går dåligt att kompensera med högre nivå.
Belker skrev:Självklart. Men dåligt kan bli sämre. Det var en kommentar kring upplevd ljudstyrka och distorsion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster