Angående tråden om loudnesracet, där IngOehman säger: "Jag har ju haft lite speciella möjligheter att jämföra och delar faktiskt din uppfattning om att det finns gott om exempel på inspelningar där det kan bli obehagligt när man når fortissimo. Men jag delar inte din konsekvensanalys. Alltså att det betyder att man borde komprimera mera.
Saken är ju den att de inspelningar jag har tillgång till, där ljudkvaliteten är på topp och där ingen kompression användts överhuvudtaget, inte alls är drabbade av detta fenomen!
Det verkar alltså bara vara, eller framförallt vara, inspelningar som är olinjärt processade på olika sätt som man får känslan av att det blir påfrestande då det "tas i"...
De inspelningar jag gjort själv (alltid simpla inspelningar, bara ett par mikrofoner och rätt in på inspelningsmediat utan processning) och som garanterat är okomprimerade, lider inte alls av problemet."
Det händer då och då på konserter med symfoniorkester att jag upplever nån form av distorsion. Det börjar helt enkelt skorra i öronen, för att uttrycka sig enkelt. Vad sjutton kan det vara? Är det öronen som når en gräns, eller kan ett akustiskt ljud i ett av de bästa (Helsingborgs) konserthus framkalla den här störningen?
Synpunkter och erfarenheter om det här tas tacksamt emot.