Moderator: Redaktörer
Nej, jag tror inte det skulle ge mig så mycket. Även om grannen mot förmodan skulle göra sig av med hunden (vilket jag ser som väldigt osannolikt) så har hon även en bebis som skriker en del, så oljudet är nog vad det är, tyvärr. Utöver detta är jag också intresserad av att kunna föra lite mer oväsen utan att störa.PerStromgren skrev:Har du pratat med grannen?
doglas2009 skrev:Nej, jag tror inte det skulle ge mig så mycket. Även om grannen mot förmodan skulle göra sig av med hunden (vilket jag ser som väldigt osannolikt) så har hon även en bebis som skriker en del, så oljudet är nog vad det är, tyvärr. Utöver detta är jag också intresserad av att kunna föra lite mer oväsen utan att störa.PerStromgren skrev:Har du pratat med grannen?
Jag har på inget sätt uteslutit att tala med henne om detta men faktumet kvarstår, hennes hund skäller och hennes barn skriker och detta stör mig väldigt mycket. Om jag utan att lägga några extrema summor kan bli av med stora delar av oljudet så tycker jag det hade varit väldigt värt det.PerStromgren skrev:doglas2009 skrev:Nej, jag tror inte det skulle ge mig så mycket. Även om grannen mot förmodan skulle göra sig av med hunden (vilket jag ser som väldigt osannolikt) så har hon även en bebis som skriker en del, så oljudet är nog vad det är, tyvärr. Utöver detta är jag också intresserad av att kunna föra lite mer oväsen utan att störa.PerStromgren skrev:Har du pratat med grannen?
Okej, men det där sista är bara det en orsak att prata med henne. Människor är förvånansvärt tålmodiga om de är förvarnade!
Noise cancelling lurar har jag, dessa används flitigt. Lurar är dock inte samma sak som att lyssna på musik i riktiga högtalare, eller kolla på film med riktigt surround.hifikg skrev:Noise cancelling hörlurar... kan man åstadkomma samma effekt med stora högtalare? Släcka ut allt oönskat ljud!?
Stort tack för svaret!I-or skrev:Om det handlar om en hyreslägenhet så måste förstås alla större förändringar gå att återställa. Om det handlar om en bostadsrätt så höjer ljudisoleringsåtgärder värdet vid försäljning.
Den enda praktiskt rimliga och verkningsfulla lösningen är att bygga en dubbelvägg. S.k. akustikreglar går att fästa mot befintlig vägg och på dessa fäster man i sin tur gips- eller spånskivor. Luftkaviteterna fyller man med mineralull. På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen. I ditt fall måste du dock även ha koll på ljudtransmissionen genom hallväggen om det inte finns någon dörr mot vardagsrummet.
Att flytta ut eluttagen är inget större problem i sammanhanget.
Som synes handlar det om ganska omfattande åtgärder, vilka kräver en hel del arbete både vid byggnation och eventuell rivning.
I-or skrev:På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen.
Froggy skrev:Har du grannar över och under kanske det inte räcker med att behandla väggen.... De kan komma att störas av ditt musiklyssnande och filmtittande.
Jag har inga grannar under mig och grannarna över mig hör jag i princip aldrig så det verkar vara mycket bättre isolerat i höjdledd.Froggy skrev:Har du grannar över och under kanske det inte räcker med att behandla väggen.... De kan komma att störas av ditt musiklyssnande och filmtittande.
Jag upplever i dagsläget att basljuden inte sprids särskilt mycket utan att det snarare är högre frekvenser som hörs. I-or talade ju även ovan om att man kan isolera basen genom att använda dubbelgips?Almen skrev:I-or skrev:På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen.Froggy skrev:Har du grannar över och under kanske det inte räcker med att behandla väggen.... De kan komma att störas av ditt musiklyssnande och filmtittande.
Ja, precis. Det är isolerat för >100 Hz, men allt därunder kommer förmodligen att höras mycket tydligt.
Stort tack för dessa bilder och beskrivningen!Kraniet skrev:Finns flera tillverkare av akustikregel Kanuf tex.
https://www.knauf.se/byggsystem/system- ... kregel-ar/
Här är uppbyggnaden om du tänker att ena sidan är betong.
[ Bild ]
Sett uppifrån blir det ungefär såhär med en 95mm regel. Från vänster till höger betong, regel, två lager gips. Det gula är då isolering som fyller utrymmet mellan reglarna.
70mm regel gör ju att det tar mindre plats men ger lägre isolering.
Man kan även använda träreglar men då bör de inte fästas i betongen utan ställas en bit ifrån. Man fäster då reglarna enbart i tak och golv.
Jag gick runt och lyssnade lite nu när hunden skällde som värst och det är ett ganska konstant oljud tyvärr, oavsett var jag lyssnar.STDI skrev:Ljud med låga frekvenser hörs på andra sidan väggen genom att hela konstruktionen vibrerar. Höga frekvenser kan inte sätta igång vibrationerna på samma sätt.
Eftersom du skriver att det i första hand är höga frekvenser som smiter igenom kan de bero på sprickor och otätheter i väggen.
Ta ett längre papprör till hjälp. Sätt det mot örat och leta över väggen, framför allt i kanterna/hörnen, efter ljudläckor. Hittar du någon ska de lämpligtvis tätas med någon fogmassa.
Behövs det bygger du en vägg enligt tidigare förslag. Men även då är det viktigt att få allt tätt.
Man blir onekligen väldigt optimistisk när du säger att det blir tvärtyst, måste bara få in en vägg mellan vardagsrummet och hallen också...I-or skrev:Barnskrik och hundskall hörs ganska tydligt i ett äldre hus även utan otätheter.
Om man vill ha maximal ljudisolering även för låga frekvenser så väljer man 95 mm-reglar och trippel gips, men detta leder till att konstruktionen "bygger" väldigt mycket. Mer rimligt är 70 mm-reglar och trippel eller dubbel gips, vilket ger ungefär denna insättningsdämpning, d.v.s. ljudisoleringsökning, för montage på betongvägg:
I praktiken blir det tvärtyst oavsett vilken lösning som man väljer förutsatt att det inte finns några andra direkta transmissionsvägar in i lägenheten och vidare till vardagsrummet. Begränsningen om 15 dB beror på s.k. flanktransmission, d.v.s. att böjvågor även kan breda ut sig i golv, tak och sidoväggar.
Det är tyvärr inget specifikt ställe ljudet kommer ifrån, utan det är oväsen i hela lägenheten när hunden skäller, men väggen i vardagsrummet är största ytan mot grannen. Jag kommer även sätta ny tätningslist runt ytterdörren och eventuellt ett draperi för ytterdörren också för att kanske slippa lite mer oväsen.Kronkan skrev:Det här kan på olika sätt vara problem när man bor i lägenhet. Tidigare lägenhet var det fönster och ytterdörren som jag åtgärdade. Det var ett hus med betongstomme.
Nuvarande lägenhet är nybyggt med betongstomme och i grunden mycket tyst i den lägenhet vi har. Ventilation låter något så där kommer jag nog få tänkta till.
De flesta människor gör nog få åtgärder mot oljud/buller.
Först skulle jag undersöka varifrån oljudet kommer ifrån. Finns det några punkter som enklare kan förbättras. Lyssna sig fram. Visst kan man bygga en vägg. Men kosta då på en elektriker för eluttag kan man inte få för många av. I det här fallet kanske utanpåliggande för att få så litet genomföring som möjligt.
Här några videos[ YouTube ][ YouTube ]
Skulle du kunna ge lite flera detaljer? Blev det 95mm reglar? Dubbel eller trippelt-lager gips? "Hur mycket" tystare blev det? Är det stor skillnad?RogerGustavsson skrev:Jag föreslog en liknande vägg hos min svärmor. Gjorde en ritning som hantverkarna förhoppningsvis följde. Det blev i alla fall tystare i rummet när grannens oljud dämpats.
doglas2009 skrev:Skulle du kunna ge lite flera detaljer? Blev det 95mm reglar? Dubbel eller trippelt-lager gips? "Hur mycket" tystare blev det? Är det stor skillnad?RogerGustavsson skrev:Jag föreslog en liknande vägg hos min svärmor. Gjorde en ritning som hantverkarna förhoppningsvis följde. Det blev i alla fall tystare i rummet när grannens oljud dämpats.
doglas2009 skrev:
När du säger att det bygget "väldigt" mycket funderar jag på hur tjocka gipsskivor bör man använda? När jag googlar lite så verkar 13mm var det vanligaste, 3 sådana + 95mm blir ju endast 134mm, det känns otroligt värt om det betyder att jag slipper stora delar av oljudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst