Högljudd granne, alternativ?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-05 18:25

Hejsan, länge sedan jag var inne på detta forum nu.

Det är så att jag bor i en lägenhet i ett 50/60-tals hus och min granne har en liten hund som skäller otroligt mycket mer än man önskat och det är väldigt lyhört. Utöver detta så gillar jag att kolla på film/lyssna på musik, men jag kan knappt inte med att göra det givet hur lyhört det är. Väggen som gränsar mot grannen är en tjock betongvägg, jag upplever att det främst är högre frekvenser som smiter igenom och inte direkt basfrekvenser, men efter att ha läst lite på forumet så har jag fattat det som är att det borde vara basfrekvenserna som smiter igenom i första hand. Jag har vissa funderingar på vad jag kan göra åt detta. Alternativen jag har funderat på:

1. Köpa ett riktigt tjock draperi, har hittat en hemsida som säljer tyg som väger 500g/kvm. Om man hänger upp ett sådant på väggen som gränsar mot grannen, och då lämnar en luftspalt till väggen samt täcker hela vägen ut till golv/tak/väggar. Jag har fattat det som att det skulle kunna göra lite för att dämpa ljudet, ffa. om man även hänger tyget veckat. Vad tror ni om detta? Kan det göra någon märkbar skillnad?

2. Först funderade jag på om man skulle bygga en helt ny ljuddämpad vägg mot grannen, men då det är eluttag på väggen så blir det ett lite väl stort och permanent jobb. Därför har jag filurat på om man skulle kunna köra på alternativ 1 tillsammans med att man bygger "väggmoduler" som man ställer upp längs väggen, som man sedan kan flytta ut vid behov. Tanken är att dessa väggmoduler är byggda som en vanlig vägg men att dom inte skruvas fast i golv/tak utan att man bara ställer upp dom längs väggen. Kanske att man då även ska ställa dessa väggar på SD-fötter eller liknande och sedan täcka gapet som blir med något icke permanent och ljuddämpande, vad det nu skulle vara..?

Har ni några tankar på ovan eller kanske några bättre råd? Att flytta är inte riktigt ett alternativ i dagsläget, jag flyttade till lägenheten ganska nyligen och har planer på att bo här ett tag till.

Stort tack på förhand!
Bilagor
Vägg.PNG
Vägg.PNG (473.1 KiB) Visad 5799 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav PerStromgren » 2023-11-05 20:30

Har du pratat med grannen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-05 20:37

PerStromgren skrev:Har du pratat med grannen?
Nej, jag tror inte det skulle ge mig så mycket. Även om grannen mot förmodan skulle göra sig av med hunden (vilket jag ser som väldigt osannolikt) så har hon även en bebis som skriker en del, så oljudet är nog vad det är, tyvärr. Utöver detta är jag också intresserad av att kunna föra lite mer oväsen utan att störa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-11-05 20:42

doglas2009 skrev:
Nej, jag tror inte det skulle ge mig så mycket. Även om grannen mot förmodan skulle göra sig av med hunden (vilket jag ser som väldigt osannolikt) så har hon även en bebis som skriker en del, så oljudet är nog vad det är, tyvärr. Utöver detta är jag också intresserad av att kunna föra lite mer oväsen utan att störa.

Okej, men det där sista är bara det en orsak att prata med henne. Människor är förvånansvärt tålmodiga om de är förvarnade!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-05 20:52

PerStromgren skrev:
doglas2009 skrev:

Okej, men det där sista är bara det en orsak att prata med henne. Människor är förvånansvärt tålmodiga om de är förvarnade!
Jag har på inget sätt uteslutit att tala med henne om detta men faktumet kvarstår, hennes hund skäller och hennes barn skriker och detta stör mig väldigt mycket. Om jag utan att lägga några extrema summor kan bli av med stora delar av oljudet så tycker jag det hade varit väldigt värt det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-05 23:12

Noise cancelling hörlurar... kan man åstadkomma samma effekt med stora högtalare? Släcka ut allt oönskat ljud!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-05 23:28

hifikg skrev:Noise cancelling hörlurar... kan man åstadkomma samma effekt med stora högtalare? Släcka ut allt oönskat ljud!?
Noise cancelling lurar har jag, dessa används flitigt. Lurar är dock inte samma sak som att lyssna på musik i riktiga högtalare, eller kolla på film med riktigt surround.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-06 00:08

Om det handlar om en hyreslägenhet så måste förstås alla större förändringar gå att återställa. Om det handlar om en bostadsrätt så höjer ljudisoleringsåtgärder värdet vid försäljning.

Den enda praktiskt rimliga och verkningsfulla lösningen är att bygga en dubbelvägg. S.k. akustikreglar går att fästa mot befintlig vägg och på dessa fäster man i sin tur gips- eller spånskivor. Luftkaviteterna fyller man med mineralull. På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen. I ditt fall måste du dock även ha koll på ljudtransmissionen genom hallväggen om det inte finns någon dörr mot vardagsrummet.

Att flytta ut eluttagen är inget större problem i sammanhanget.

Som synes handlar det om ganska omfattande åtgärder, vilka kräver en hel del arbete både vid byggnation och eventuell rivning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 07:01

I-or skrev:Om det handlar om en hyreslägenhet så måste förstås alla större förändringar gå att återställa. Om det handlar om en bostadsrätt så höjer ljudisoleringsåtgärder värdet vid försäljning.

Den enda praktiskt rimliga och verkningsfulla lösningen är att bygga en dubbelvägg. S.k. akustikreglar går att fästa mot befintlig vägg och på dessa fäster man i sin tur gips- eller spånskivor. Luftkaviteterna fyller man med mineralull. På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen. I ditt fall måste du dock även ha koll på ljudtransmissionen genom hallväggen om det inte finns någon dörr mot vardagsrummet.

Att flytta ut eluttagen är inget större problem i sammanhanget.

Som synes handlar det om ganska omfattande åtgärder, vilka kräver en hel del arbete både vid byggnation och eventuell rivning.
Stort tack för svaret!

Det rör sig om en bostadsrätt.

Först tänkte jag att man bara kunde avvaktivera dom två eluttagen som sitter på väggen mot grannen, för att slippa ta in en elektriker vid flera tillfällen medan man bygger väggen, men då fick jag det påpekat för mig att det sannolikt kommer sänka värdet på lägenheten, och det är ju onödigt. Då tänkte jag att man istället skulle bygga väggen på detta vis så kan man när man flyttar bara lyfta ut väggen. https://www.byggmax.se/bygga-tillfallig-innervagg

Men det kanske är bättre att bara göra det ordentligt på en gång, och bygga en ny vägg och flytta med eluttagen. Några nya frågor:

1. Hur mycket luft måste jag lämna mellan befintlig vägg och den nya väggen för att få ovan nämna effekt?

2. När du pratar om dubbelgips, talar du då bara om två lager gips? Eller kommer det bli totalt fyra lager gips? Tycker jag sett lite olika när jag googlar runt. Har vi någon som byggt en sådan här vägg som man skulle kunna förklara vilka lager jag kommer se om jag kollar på väggen i genomskärning? Sett att vissa lämnar en luftspalt i själva väggen också, men trodde det räckte med luftaspalten som blir mot den gamla väggen?

3. Rummet är som en betongbunker, men i taket är det någon form av "träplatta" med lite mönster i, och sedan lister runt om. Om man ska bygga en ny vägg, bör man då bygga mot betongen i taket, eller kommer det räcka att bygga mot denna "träplatta" och sedan täta längst upp innan man sätter dit listen igen?

4. Förstår det som att eluttag kan släppa igenom mycket ljud, hur tätar jag dom i min nya vägg?

I hallen kommer det bli lite tightare att bygga en ny vägg, även om det hade varit möjligt. Ett tjockt draperi mot hallen kommer inte göra något eller? Är dock inte främmande för att bara sätta in en dörr till vardagsrummet istället.

Som säkert märks är jag ingen rutinerad renoverare men kommer förhoppningsvis kunna få lite hjälp med byggandet, vill bara läsa på och lära mig lite innan så man inte bygger en ny vägg och så blir det ingen skillnad...

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-11-06 10:02

Har du grannar över och under kanske det inte räcker med att behandla väggen.... De kan komma att störas av ditt musiklyssnande och filmtittande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-11-06 10:25

I-or skrev:På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen.

Froggy skrev:Har du grannar över och under kanske det inte räcker med att behandla väggen.... De kan komma att störas av ditt musiklyssnande och filmtittande.

Ja, precis. Det är isolerat för >100 Hz, men allt därunder kommer förmodligen att höras mycket tydligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 10:30

Froggy skrev:Har du grannar över och under kanske det inte räcker med att behandla väggen.... De kan komma att störas av ditt musiklyssnande och filmtittande.
Jag har inga grannar under mig och grannarna över mig hör jag i princip aldrig så det verkar vara mycket bättre isolerat i höjdledd.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 10:34

Almen skrev:
I-or skrev:På detta sätt erhåller man i runda slängar 10-15 dB ljudisoleringsökning från ca 100 Hz och uppåt (för basisolering får man utnyttja dubbelgips), vilket i praktiken gör rummet i princip knäpptyst vad gäller buller från just den grannen.

Ja, precis. Det är isolerat för >100 Hz, men allt därunder kommer förmodligen att höras mycket tydligt.
Jag upplever i dagsläget att basljuden inte sprids särskilt mycket utan att det snarare är högre frekvenser som hörs. I-or talade ju även ovan om att man kan isolera basen genom att använda dubbelgips?

Jag har heller ingen plan på att blasta musik/film utan huvudmålet är att slippa höra hundskall/skrikande bebisar/rökhosta, sedan om jag kan lyssna på musik på moderata nivåer utan att själv störa är det bara ett extra plus.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-06 10:52

Finns flera tillverkare av akustikregel Kanuf tex.

https://www.knauf.se/byggsystem/system- ... kregel-ar/

Här är uppbyggnaden om du tänker att ena sidan är betong.
Bild

Sett uppifrån blir det ungefär såhär med en 95mm regel. Från vänster till höger betong, regel, två lager gips. Det gula är då isolering som fyller utrymmet mellan reglarna.
70mm regel gör ju att det tar mindre plats men ger lägre isolering.

Man kan även använda träreglar men då bör de inte fästas i betongen utan ställas en bit ifrån. Man fäster då reglarna enbart i tak och golv.
Bilagor
Väggisolering.jpg
Väggisolering.jpg (85.18 KiB) Visad 5638 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2023-11-06 10:58

Ljud med låga frekvenser hörs på andra sidan väggen genom att hela konstruktionen vibrerar. Höga frekvenser kan inte sätta igång vibrationerna på samma sätt.
Eftersom du skriver att det i första hand är höga frekvenser som smiter igenom kan de bero på sprickor och otätheter i väggen.
Ta ett längre papprör till hjälp. Sätt det mot örat och leta över väggen, framför allt i kanterna/hörnen, efter ljudläckor. Hittar du någon ska de lämpligtvis tätas med någon fogmassa.

Behövs det bygger du en vägg enligt tidigare förslag. Men även då är det viktigt att få allt tätt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-06 13:00

Jag vet hur mycket en dämpning på 10-15 decibel är. Men hur uppfattar man dämpning av störningar från grannen i praktiken?

Under de sista tjugofem åren har jag försökt hålla mina datorer så tysta som möjligt, men tycker inte att det gjort någon skillnad förrän man fått dem nästan helt ljudlösa. Tills man når dit anpassar man sig till den nya ljudnivån och det är först när man jämför med en vanlig dator som man märker hur tyst det är. Det blir inte bra förrän man inte kan höra datorn.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-06 14:34

Barnskrik och hundskall hörs ganska tydligt i ett äldre hus även utan otätheter.

Om man vill ha maximal ljudisolering även för låga frekvenser så väljer man 95 mm-reglar och trippel gips, men detta leder till att konstruktionen "bygger" väldigt mycket. Mer rimligt är 70 mm-reglar och trippel eller dubbel gips, vilket ger ungefär denna insättningsdämpning, d.v.s. ljudisoleringsökning, för montage på betongvägg:

Dubbelvägg.png
Dubbelvägg.png (17.07 KiB) Visad 5582 gånger

I praktiken blir det tvärtyst oavsett vilken lösning som man väljer förutsatt att det inte finns några andra direkta transmissionsvägar in i lägenheten och vidare till vardagsrummet. Begränsningen om 15 dB beror på s.k. flanktransmission, d.v.s. att böjvågor även kan breda ut sig i golv, tak och sidoväggar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-11-06 15:22

Det här kan på olika sätt vara problem när man bor i lägenhet. Tidigare lägenhet var det fönster och ytterdörren som jag åtgärdade. Det var ett hus med betongstomme.

Nuvarande lägenhet är nybyggt med betongstomme och i grunden mycket tyst i den lägenhet vi har. Ventilation låter något så där kommer jag nog få tänkta till.

De flesta människor gör nog få åtgärder mot oljud/buller.

Först skulle jag undersöka varifrån oljudet kommer ifrån. Finns det några punkter som enklare kan förbättras. Lyssna sig fram. Visst kan man bygga en vägg. Men kosta då på en elektriker för eluttag kan man inte få för många av. I det här fallet kanske utanpåliggande för att få så litet genomföring som möjligt.

Här några videos

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-06 16:51

Läckage runt eluttag eller andra genomföringar kommer att vara fullständigt försumbart i det här fallet, då öppningsarean är försvinnande liten i förhållande till väggarean och insättningsisoleringen är begränsad till ca 15 dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-06 16:59

Jag föreslog en liknande vägg hos min svärmor. Gjorde en ritning som hantverkarna förhoppningsvis följde. Det blev i alla fall tystare i rummet när grannens oljud dämpats.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 18:29

Kraniet skrev:Finns flera tillverkare av akustikregel Kanuf tex.

https://www.knauf.se/byggsystem/system- ... kregel-ar/

Här är uppbyggnaden om du tänker att ena sidan är betong.
[ Bild ]

Sett uppifrån blir det ungefär såhär med en 95mm regel. Från vänster till höger betong, regel, två lager gips. Det gula är då isolering som fyller utrymmet mellan reglarna.
70mm regel gör ju att det tar mindre plats men ger lägre isolering.

Man kan även använda träreglar men då bör de inte fästas i betongen utan ställas en bit ifrån. Man fäster då reglarna enbart i tak och golv.
Stort tack för dessa bilder och beskrivningen!

Behövs det alltså ingen luft mellan betongväggen och den nya väggen? Jag trodde det var en del i att få bra ljuddämpning.

Är det något speciellt med just akustikreglar eller är det egentligen samma sak som valfria stålreglar som finns på byggvaruhusen?

Det känns inte som det finns någon anledning på att snåla och köra 70mm istället för 95mm, det viktigaste är att jag får så god effekt som möjligt (utan att det blir en orimligt tjock vägg såklart...)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 18:32

STDI skrev:Ljud med låga frekvenser hörs på andra sidan väggen genom att hela konstruktionen vibrerar. Höga frekvenser kan inte sätta igång vibrationerna på samma sätt.
Eftersom du skriver att det i första hand är höga frekvenser som smiter igenom kan de bero på sprickor och otätheter i väggen.
Ta ett längre papprör till hjälp. Sätt det mot örat och leta över väggen, framför allt i kanterna/hörnen, efter ljudläckor. Hittar du någon ska de lämpligtvis tätas med någon fogmassa.

Behövs det bygger du en vägg enligt tidigare förslag. Men även då är det viktigt att få allt tätt.
Jag gick runt och lyssnade lite nu när hunden skällde som värst och det är ett ganska konstant oljud tyvärr, oavsett var jag lyssnar.

Gällande att få en ny vägg tät. Är det någon speciell tätningsmassa man bör använda i skarvarna mellan golv/tak/väggar och kanske även mellan gipsskivorna?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 18:38

I-or skrev:Barnskrik och hundskall hörs ganska tydligt i ett äldre hus även utan otätheter.

Om man vill ha maximal ljudisolering även för låga frekvenser så väljer man 95 mm-reglar och trippel gips, men detta leder till att konstruktionen "bygger" väldigt mycket. Mer rimligt är 70 mm-reglar och trippel eller dubbel gips, vilket ger ungefär denna insättningsdämpning, d.v.s. ljudisoleringsökning, för montage på betongvägg:

Dubbelvägg.png

I praktiken blir det tvärtyst oavsett vilken lösning som man väljer förutsatt att det inte finns några andra direkta transmissionsvägar in i lägenheten och vidare till vardagsrummet. Begränsningen om 15 dB beror på s.k. flanktransmission, d.v.s. att böjvågor även kan breda ut sig i golv, tak och sidoväggar.
Man blir onekligen väldigt optimistisk när du säger att det blir tvärtyst, måste bara få in en vägg mellan vardagsrummet och hallen också...

När du säger att det bygget "väldigt" mycket funderar jag på hur tjocka gipsskivor bör man använda? När jag googlar lite så verkar 13mm var det vanligaste, 3 sådana + 95mm blir ju endast 134mm, det känns otroligt värt om det betyder att jag slipper stora delar av oljudet.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 18:45

Kronkan skrev:Det här kan på olika sätt vara problem när man bor i lägenhet. Tidigare lägenhet var det fönster och ytterdörren som jag åtgärdade. Det var ett hus med betongstomme.

Nuvarande lägenhet är nybyggt med betongstomme och i grunden mycket tyst i den lägenhet vi har. Ventilation låter något så där kommer jag nog få tänkta till.

De flesta människor gör nog få åtgärder mot oljud/buller.

Först skulle jag undersöka varifrån oljudet kommer ifrån. Finns det några punkter som enklare kan förbättras. Lyssna sig fram. Visst kan man bygga en vägg. Men kosta då på en elektriker för eluttag kan man inte få för många av. I det här fallet kanske utanpåliggande för att få så litet genomföring som möjligt.

Här några videos
[ YouTube ]

[ YouTube ]
Det är tyvärr inget specifikt ställe ljudet kommer ifrån, utan det är oväsen i hela lägenheten när hunden skäller, men väggen i vardagsrummet är största ytan mot grannen. Jag kommer även sätta ny tätningslist runt ytterdörren och eventuellt ett draperi för ytterdörren också för att kanske slippa lite mer oväsen.

Som du säger är det nog smartast att behålla vägguttagen och flytta ut dom till den nya väggen.

Tack för tipsen, jag har kollat på dessa!

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-11-06 18:46

RogerGustavsson skrev:Jag föreslog en liknande vägg hos min svärmor. Gjorde en ritning som hantverkarna förhoppningsvis följde. Det blev i alla fall tystare i rummet när grannens oljud dämpats.
Skulle du kunna ge lite flera detaljer? Blev det 95mm reglar? Dubbel eller trippelt-lager gips? "Hur mycket" tystare blev det? Är det stor skillnad?

JM

Inläggav JM » 2023-11-06 19:33

Återge lågfrekvensen med lite PEQ jobb dämpväggen inte kan dämpa fasvänd i/invid väggen till grannen.
Låga frekvenser kan väl inte vara så svårt att släcka ut.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-06 20:35

doglas2009 skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag föreslog en liknande vägg hos min svärmor. Gjorde en ritning som hantverkarna förhoppningsvis följde. Det blev i alla fall tystare i rummet när grannens oljud dämpats.
Skulle du kunna ge lite flera detaljer? Blev det 95mm reglar? Dubbel eller trippelt-lager gips? "Hur mycket" tystare blev det? Är det stor skillnad?

Minnet sviker, är 20-25 år sedan. Jag gjorde en perspektivskiss, gips på båda sidor och isolering imellan (95-100 mm), luftspalt mot grannväggen. Vet inte hur väl de tyska hantverkarna utförde det efter min skiss, den var färdig vid mitt nästa besök hos svärmor. I Tyskland hade man lite andra dimensioner på gips, regler och isolering. I vilket fall, dämpades ljud liknande de du beskriver. Det var en murad vägg och på andra sidan ett trapphus.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-11-06 22:36

En tumregel, förlåt, är att fundera över hur oljudet uppstår.
Småbarn är nog svåra att göra något åt så länge det inte är uppenbar vanvård.

Själv har hund och funderat över detta. Frågan är om man inte bör tala med grannen. Men hundar är inte alltid tysta eftersom de är kommunikativa och använder olika strategier för detta. Så enstaka skällande får man kanske stå ut med.

Det kan möjligen få sätt att minska skällandet. Är det mycket måste man/du nog hjälpa matte att förstå att det inte upplevs positivt. Bör väl kunna ske på ett hjälpsamt sätt. Samma här är att kunna beskriva hur och varför hunden skäller.

https://faktaomhundar.se/hund-skaller/

I lägenheten så drar vi ner persiennerna i ett fönster, när vi är borta, för att hon inte skall se förbipasserande som kan få henne att skälla. Ofta har vi en radio på när vi inte är hemma. Men om vi bara rör låset lätt med nyckeln så blir hon en vaktmästare. Din Grannens hund kanske inte är tränad att vara ensam. Eller? Över- eller understimulerad?

jansch

Inläggav jansch » 2023-11-06 23:17

doglas2009,
Det är viktigt att skilja på stomljud och luftburet ljud. T.ex att väggen vibrerar (stomljud) som sedan skapar luftburet ljud i din lägenhet. Alternativt att du har "läckor" som får luftburet ljud att "smita igenom".
Typiskt är att stomljud är lågfrekvent pga av byggnadsmaterials egenskaper och förstärks genom resonans i bjälklag, och väggar. Därav kan man fundera över om ditt störande ljud verkligen kommeratt dämpas med extra vägg.

Att det måste finnas lite luft mellan ny och gammal vägg beror på att du inte skall koppla ihop nya väggen med den gamla. Annars överför du STOMLJUDET till den nya väggen och du vinner knappast något på det. Du kan alltså inte bara fästa reglar i den gamla väggen om det är stomljud , den måste vara "flytande".

Luft dämpar inte ljud (om vi inte pratar om 10-tals meterar, då är det åtminstone mätbart) utan isolerar för överföring av stomljud. Ljuddämpningen är mineralullen där ljud omvandlas till värme. Gips dämpar högre frekvenser av luftburet ljud men enkelskiva på cc 60cm kan vibrera/komma i resonans vid typiska basfrekvenser, därför dubbelgips eller ev. cc30cm reglar och enkelgips (jag hade föredragit dubbelgips).

Det finns alltid ett problem med "extravägg" då den måste fästas i något. I betonghus finns det normalt en förankring mellan bjälklag (t.ex försträckt armerade betongbjälkar och betongvägg). Förankring kan då göras i golv/väggar med filtremsa mellan för ändamålet.

Har du däremot (mot förmodan) en trävägg mot grannen kan man faktiskt ändra föutsättningarna för träväggen och bygga vidare direkt på denna vägg med horisontella reglar, mineralull och dubbelgips för att minska stomöverfört ljud.

Om du inte är säker på om det är stomljud från väggen, leta vidare me STHI:s tips.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-07 01:02

doglas2009 skrev:
När du säger att det bygget "väldigt" mycket funderar jag på hur tjocka gipsskivor bör man använda? När jag googlar lite så verkar 13mm var det vanligaste, 3 sådana + 95mm blir ju endast 134mm, det känns otroligt värt om det betyder att jag slipper stora delar av oljudet.

En typisk gipsskiva är 13 mm tjock. Med 70 mm akustikregel och dubbel gips "bygger" lösningen alltså 96 mm. I nästan samtliga fall som jag har dimensionerat dubbelväggar så har en tunn lösning varit kritisk för uppdragsgivaren.

Hela installationen är relativt rättfram och även helt ovana hantverkare brukar inte ha några problem.

Nästa

Återgå till Akustikforum