Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Jag förstår inte varför så många blir irriterade av #blåljusen#! ?
Affald skrev:Nefilim skrev:Jag förstår inte varför så många blir irriterade av #blåljusen#! ?
Inte! då kan du skratta dig lycklig
Men varför jag gör det är för att den lyser så jävla intensivt & letar sig rätt in i ögonen även snett framifrån![]()
Som att sitta mittemot ett helljus en hembiokväll, pröva det & kom tillbaka med ditt resultat, he hee.
Strauss skrev:Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.
Birger skrev:Själv tycker jag att Denon är som att käka sushi (apråpå en annan tråd) utan att ha någon som helst sås till.
Aptrista..
Martin skrev:Bill50x: Ärligt talat. Jag tror detta egentligen är en slags icke-diskussion. Om man skulle ställa upp en lämplig Denon brevid en valfri Linn så tror jag inte många skulle kunna peka ut vilken som är vilken bara på ljudet. Inte det att det inte skulle gå att höra skillnad men jag misstänker att de ljudskillnader som folk ettiketterar på apparattillverkare i sitt sinne inte stämmer så bra på hur apparaterna i själva verket låter i praktiken.
Nefilim skrev:Strauss skrev:Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.
Jag är själv även tveksam nu till att sälja dem. Jag har ingen erfarenhet av hembioreceivrar, så en annan fråga är. Kan man använda en sådan som försteg?
Man har ju som jag förstår större valmöjligheter med en sådan, såsom ett flertal digitala in-och utgångar.
Nefilim skrev:Strauss skrev:Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.
Jag är själv även tveksam nu till att sälja dem. Jag har ingen erfarenhet av hembioreceivrar, så en annan fråga är. Kan man använda en sådan som försteg?
Man har ju som jag förstår större valmöjligheter med en sådan, såsom ett flertal digitala in-och utgångar.
Brickman skrev:Små och subtila??
Ibland kanske, tom oftast möjligen men när jag jämförde Denon kontra H/K kontra Marantz nu senast så var det just Denon (1907) som utmärkte sig negativt med en i stereo krympt ljudbild och i flerkanal med klart mindre tryck i ljudet. på papperet var den inte alls effektsvagare tvärtom men verkligheten tydde på något annat.
Annars tror jag också att i "mellanklassen" så är likheterna oftast ganska stora
Martin skrev:Kommer ihåg en (ärlig) hififörsäljare som menade att skillnaden var så extremt liten mellan förstärkare att det vad den som spelade starkast som upplevdes låta bäst. Ganska ovanligt för en hififörsäljare att ha den inställningen, finns det några sådana försäljare kvar?
Vilket innefattas i ljudkvalitet eftersom gung och tune-dem är 100% uppburet av musik och musik är 100% uppburet av ljud...Inte i Linn-butiker heller, där är det bara tune-dem och "gung" som räknas...
Martin skrev:Vilket innefattas i ljudkvalitet eftersom gung och tune-dem är 100% uppburet av musik och musik är 100% uppburet av ljud...Inte i Linn-butiker heller, där är det bara tune-dem och "gung" som räknas...
Jag vet inte om jag håller med dig. När jag har varit i hifibutiker har det handlat om ljudkvalitet. Den ena förstärkaren låter bättre än den andra har det hetat utan tvekan. Men på något sätt är det ändå priset som har störst fokus. Prisklasser, prisvärt och tex 10000-kronorsljud är det mycket fokus på.
Brickman skrev:
Själv är jag lite av ett förstärkar/effektfan och gillar "biffiga" transistorförstärkare.
Affald skrev:Appropå " jucka i takt med musiken.." så finns det en snubbe i swe näst största stad som just sitter å "juckar" i takt i en hifibutik nära mig
Har upplevt det live, otroligt annorlunda första gången jag såg det![]()
/JB
Bill50x skrev:Affald skrev:Appropå " jucka i takt med musiken.." så finns det en snubbe i swe näst största stad som just sitter å "juckar" i takt i en hifibutik nära mig
Har upplevt det live, otroligt annorlunda första gången jag såg det![]()
/JB
Menar du Anders på Tonläget?
/ B
Nja, jag tror jag försöker ta hand om det i min rumsbehandling i stället....en mycket sofistikerad, 8-bands parametrisk equalizer som kan kompensera för många av de fel som rummets akustik orsakar – till exempel mullrande bas eller vass diskant. Systemet väljer ut de 8 områden som påverkas mest av akustiken och ger dig sedan tre olika alternativ/inställningar som du kan välja mellan, så att ljudet passar din smak och din lyssningsplats. Om du vill finjustera ljudet ytterligare efteråt så går det naturligtvis också bra.
Behöver jag inte - då skaffar jag en extra anläggning i sådana fall.Med hjälp av Zon 2-funktionen kan AVR-2807 [sic!] fungera som kontrollcentral för en komplett anläggning med TV och stereoljud i ett annat rum. Har du till exempel en extra anläggning i sovrummet så drar du bara bild- och ljudkablar från receivern till stereoanläggningen och TV:n där. Du kan också nöja dig med ett par extra stereohögtalare, om du har en 5.1-anläggning i vardagsrummet och alltså har två förstärkarkanaler över. Om du dessutom skaffar en extra, programmerbar fjärrkontroll med sändarfunktion så kan du styra hela härligheten utan behöva lämna den varma och sköna sängen!
Almen skrev:Jag blajade loss litet i den här tråden på Teknikforum, men insåg att den passade rätt bra här eftersom jag har precis samma frågeställning. Jag tänker använda receivern som försteg och utnyttja mitt befintliga stereoslutsteg till frontarna och på sikt uppdatera med surroundhögtalare. Jämförelsen är mellan Denon 1907 och 2307, och jag funderar på om man egentligen måste ha HDMI-faciliteten.
Så här skrev jag:
Jag har luskat ut att följande skiljer, alltså som 2307 har extra men inte 1907:
- HDMI
[...]
- "Room EQ"
[...]
- "Zon 2-funktion"
[...]
Tillägg: 2307 har även MM-ingång, men såsom varande icke-skivspelarägare behöver ju inte jag det.
Tillägg 2: Eller en Yamaha 757 för ytterligare en tusing billigare? Har ungefär samma features som 1907.
Användare som besöker denna kategori: danfra och 22 gäster