Receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-06 13:34

Nefilim skrev:
Strauss skrev:Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.

Jag är själv även tveksam nu till att sälja dem. Jag har ingen erfarenhet av hembioreceivrar, så en annan fråga är. Kan man använda en sådan som försteg?
Man har ju som jag förstår större valmöjligheter med en sådan, såsom ett flertal digitala in-och utgångar.

Som "i" säger.. absolut.
Upprepar en gång till, sälj inte dina slutsteg. Du kommer bli tvungen att köpa nya rätt fort, eller byta till mindre högtalare :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-06 13:40

Brickman skrev:Små och subtila??
Ja dom blir ju det om man bara får avgöra utifrån det man hör. Jag vet själv hur lätt det är att bara stätta en ljudettikett på en apparat när man vet vilken som spelar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 13:56

Brickman skrev:Små och subtila??

Ibland kanske, tom oftast möjligen men när jag jämförde Denon kontra H/K kontra Marantz nu senast så var det just Denon (1907) som utmärkte sig negativt med en i stereo krympt ljudbild och i flerkanal med klart mindre tryck i ljudet. på papperet var den inte alls effektsvagare tvärtom men verkligheten tydde på något annat.

Annars tror jag också att i "mellanklassen" så är likheterna oftast ganska stora :)

Håller nog med Brickan här. Skillnaderna KAN VARA allt anat än subtila och små. Jag har tex kört ett bra tag på en NAD3020 och bytte till en 3140 nyligen. Och det var skillnad! Jag hade inte förväntad mig någon skillnad alls utan var bara ute efter de lite fler omkopplingsmöjligheter som 3140 har (rec selector osv). Men redan första minuten på låg volym stod det klart att det var ett stort lyft. Tyvärr brummar den mekaniskt så frågan är vilken apparat som blir kvar i hyllan....

/ B

Användarvisningsbild
sture25

Inläggav sture25 » 2006-12-06 23:40

Jag är inne på samma sak Nefilim.

Har en Arcam A-80 och ett par Tannoy golvare.
Men har ett antal pryttlar jag vill koppla in digitalt bla en TV-boxer, squeezebox samt en plasma med HDMI.

Jag vill inte tappa mitt 2-kanals ljud som jag är mycket nöjd med, har därför sneglat på en Marantz SR5001 som komplement.

Ni som vet... Kan jag använda Arcamen som slutsteg till frontarna och låta resten skötas av AV-recivern?
Det finns ju så mycket livekonserter i DVD numera och det kan vara kul att ibland sitta "bland publiken" i surroundläge.

Jag antar att jag byter ner mig rejält om jag gör mig av med 2-kanalaren och låter Marantzen göra allt jobb.

Börsen räcker förövrigt inte till en Arcam AVR som naturligtvis är det optimala...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-07 11:36

Sture25: som jag ser det kan man inte ta särskillt mycket för självklart när det gäller förstärkares ljud. Låna hem marantzen och gör ett ordentligt test, ställ upp dem bredvid varandra, matcha volymerna och skifta fram och tillbaka. Jag tror de flesta misstar sig genom att inte jämföra ordentligt på lika villkor utan bara koppla in och anta att 2-kanalaren är bättre för att den var dyrare eller vad du vill.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-07 11:45

Jag kom just att tänka på en sak appropå det jag just skrev. Vart tog alla switchar i hifibutiikerna vägen? De där man med en kontrollbox kunda mata in ett nummer på en valfri förstärkare, CD-spelare och högtalare? Att de försvann kanske beror på att kunderna tyckte förstärkarna ändå lät likadant när man jämförde dem så i butiken.

Kommer ihåg en (ärlig) hififörsäljare som menade att skillnaden var så extremt liten mellan förstärkare att det vad den som spelade starkast som upplevdes låta bäst. Ganska ovanligt för en hififörsäljare att ha den inställningen, finns det några sådana försäljare kvar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 13:01

Martin skrev:Kommer ihåg en (ärlig) hififörsäljare som menade att skillnaden var så extremt liten mellan förstärkare att det vad den som spelade starkast som upplevdes låta bäst. Ganska ovanligt för en hififörsäljare att ha den inställningen, finns det några sådana försäljare kvar?

Dom som bara säljer en typ av förstärkare men många olika högtalare?

Jag handlar väldigt lite "på stan" och ska väl egentligen inte uttala mig. Men ur min begränsade horisont tycker jag de flesta säljer elektronik på egenskaper, funktioner och pris. Fler watt och högre pris räknas som automatiskt "bättre", i övrigt pratar man inte ljudkvalité. Inte i normala Svensson-butiker i alla fall. Inte i Linn-butiker heller, där är det bara tune-dem och "gung" som räknas...

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-07 13:37

Inte i Linn-butiker heller, där är det bara tune-dem och "gung" som räknas...
Vilket innefattas i ljudkvalitet eftersom gung och tune-dem är 100% uppburet av musik och musik är 100% uppburet av ljud...

Jag vet inte om jag håller med dig. När jag har varit i hifibutiker har det handlat om ljudkvalitet. Den ena förstärkaren låter bättre än den andra har det hetat utan tvekan. Men på något sätt är det ändå priset som har störst fokus. Prisklasser, prisvärt och tex 10000-kronorsljud är det mycket fokus på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 13:49

Martin skrev:
Inte i Linn-butiker heller, där är det bara tune-dem och "gung" som räknas...
Vilket innefattas i ljudkvalitet eftersom gung och tune-dem är 100% uppburet av musik och musik är 100% uppburet av ljud...

Jag vet inte om jag håller med dig. När jag har varit i hifibutiker har det handlat om ljudkvalitet. Den ena förstärkaren låter bättre än den andra har det hetat utan tvekan. Men på något sätt är det ändå priset som har störst fokus. Prisklasser, prisvärt och tex 10000-kronorsljud är det mycket fokus på.

Vi tar inte den diskussionen igen :-) Låt Linnisterna stå och jucka i takt med musiken...

Men visst har priset en avgörande roll. Och i bakhuvudet så har folk nästan alltid en tanke om att högre pris ger bättre prestanda. Titta bara på detta forum, frågar man om tips på en "CD" (vilket aldrig avser fonogrammet utan CD-spelaren...) så är det första man anger är prisramen. Inte ett maxpris, för det kan jag förstå. Har man bara femtusen att handla för spelar det ingen roll om en mer prisvärd apparat kostar 5.500:-. Man anger oftast också en nedre gräns (typ 3-5 tusen kronor) vilket jag tolkar som att "sämre apparat än så" vill man inte ha tips på.

Inte underligt att säljarna fokuserar på samma sak, kunden har ju redan accepterat urvalsprincipen.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-07 13:54

Så är det! :D

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-07 15:28

Appropå " jucka i takt med musiken.." så finns det en snubbe i swe näst största stad som just sitter å "juckar" i takt i en hifibutik nära mig ;)

Har upplevt det live, otroligt annorlunda första gången jag såg det 8O

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-07 15:29

Med risk för att hamna OT här så är det nog så att det spelar rätt stor roll hur förstärkaren i fråga skall jobba. Skall den driva "svåra" högtalare? hur högt spelar du?? mmmm

Själv är jag lite av ett förstärkar/effektfan och gillar "biffiga" transistorförstärkare. 8)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-07 15:32

Brickman skrev:
Själv är jag lite av ett förstärkar/effektfan och gillar "biffiga" transistorförstärkare. 8)

Det är aldrig fel med biffiga effektstarka klass A steg med hög värmeutveckling! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 15:32

Affald skrev:Appropå " jucka i takt med musiken.." så finns det en snubbe i swe näst största stad som just sitter å "juckar" i takt i en hifibutik nära mig ;)

/JB

Menar du Anders på Tonläget?

/ B

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-07 16:03

Nefilim:

Ge mig inte ett taskigt samvete nu :wink:

Klass A är väl att ta i. Personligen så har jag inte riktigt förstått hysterin kring klass A. Där har jag inte noterat någon påtaglig ljudförbättring när jag provlyssnat förstärkare som kan köra både klass a och klass a/b. Å andra sidan har jag ju bara jämfört med relativt billiga integrerade (ca 5-15kkr)

Så för växthuseffektens skull så lär jag inte köpa klass a :D

Affald: :lol: i den affären har jag också varit många gånger. Jag var inbitet Linnist länge men blev botad av det när jag lånade hem betydligt billigare men välbyggda Marantzgrejer från Ågrens. Ut med Linn för 70 papp och in med Marantz för 15 och det blev bättre.. :P

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-07 16:09

Brickman skrev:Nefilim:

Ge mig inte ett taskigt samvete nu :wink:

Klass A är väl att ta i.

Så för växthuseffektens skull så lär jag inte köpa klass a :D

Machostärkare förstår du! 8) :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-07 16:44

Jag skulle behöva ett biffigt klass A steg i källaren under vintertid.
Har ju slängt ut elementet som satt i rummet tidigare 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-12-07 18:06

Har du inte ett biffigt klass a steg redan? :lol:
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-12-07 22:18

Ärligt talat!! Ger verkligen klass A såå mycket bättre ljud??

Det finns säkert någon tråd om detta, jag skall kolla det men själv har jag inte varit sådär jätteimpad av klass A stärkare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-07 23:24

Birger skrev:Ärligt talat!! Ger verkligen klass A såå mycket bättre ljud??

Kanske inte, men det är rätt häftigt att kunna värma maten på stegen! 8) :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-08 16:25

Bill50x skrev:
Affald skrev:Appropå " jucka i takt med musiken.." så finns det en snubbe i swe näst största stad som just sitter å "juckar" i takt i en hifibutik nära mig ;)

/JB

Menar du Anders på Tonläget?

/ B

Vet ej vad han heter? men har har varit där i många år nu :)

//JB
- THE DEAD END -

JeLe

Inläggav JeLe » 2006-12-11 21:00

haha, har samma erfarenhet av just tonläget. Fast när jag var där så hade han ryggskott! Men han lyckades stampa takten till dylan ändå! :lol:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-12 09:13

Neifilim,
hur går det för dig, hittat något vettigt?

Du kan ju snegla på beggatsidan om du INTE är en 7:1, neo hitådit, ex, fetisch! & klarar dig utan den skiten ;)

Äger en, EN 6:1 & det är evil ed, om mixad från Mono!!! :evil:

Men så blir det ju lite, lite vanligare med 7:1 å andra sidan kommer jag inte att installera fler talare för det...

//JB
- THE DEAD END -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-28 15:48

Är så förbaskat ambivalent. Ju mer jag funderar, så tror jag att jag ska skaffa en reciever och enbart använda det som 2-kanalsförsteg? Samt de inbyggda DAC:arna. :?

Vad kan man då titta på tro? Behöver kanske inte "kosta skjortan" då, eller?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-29 18:52

Jag blajade loss litet i den här tråden på Teknikforum, men insåg att den passade rätt bra här eftersom jag har precis samma frågeställning. Jag tänker använda receivern som försteg och utnyttja mitt befintliga stereoslutsteg till frontarna och på sikt uppdatera med surroundhögtalare. Jämförelsen är mellan Denon 1907 och 2307, och jag funderar på om man egentligen måste ha HDMI-faciliteten.

Så här skrev jag:

Jag har luskat ut att följande skiljer, alltså som 2307 har extra men inte 1907:

- HDMI
Kommer jag att ångra mig om jag avstår från det? Projektor finns i köpeplanerna, men ganska långt fram i tid.

- "Room EQ"
...en mycket sofistikerad, 8-bands parametrisk equalizer som kan kompensera för många av de fel som rummets akustik orsakar – till exempel mullrande bas eller vass diskant. Systemet väljer ut de 8 områden som påverkas mest av akustiken och ger dig sedan tre olika alternativ/inställningar som du kan välja mellan, så att ljudet passar din smak och din lyssningsplats. Om du vill finjustera ljudet ytterligare efteråt så går det naturligtvis också bra.
Nja, jag tror jag försöker ta hand om det i min rumsbehandling i stället.

- "Zon 2-funktion"
Med hjälp av Zon 2-funktionen kan AVR-2807 [sic!] fungera som kontrollcentral för en komplett anläggning med TV och stereoljud i ett annat rum. Har du till exempel en extra anläggning i sovrummet så drar du bara bild- och ljudkablar från receivern till stereoanläggningen och TV:n där. Du kan också nöja dig med ett par extra stereohögtalare, om du har en 5.1-anläggning i vardagsrummet och alltså har två förstärkarkanaler över. Om du dessutom skaffar en extra, programmerbar fjärrkontroll med sändarfunktion så kan du styra hela härligheten utan behöva lämna den varma och sköna sängen!
Behöver jag inte - då skaffar jag en extra anläggning i sådana fall.

Tillägg: 2307 har även MM-ingång, men såsom varande icke-skivspelarägare behöver ju inte jag det.

Tillägg 2: Eller en Yamaha 757 för ytterligare en tusing billigare? Har ungefär samma features som 1907.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:19

Du Almen! Vi kanske ska göra ett gruppköp vi 2? :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-29 19:27

Haha, kraftfull prispressning med ett gruppköp på två! :D

Nä, men jag är intresserad av om någon kan jämföra ljudkvaliteten på pre-out mellan till exempel Denon 1907 och Yamaha 757. Finns mätvärden någon stans - det är ju alltid en ända att börja i, i alla fall.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:31

Förutom Denon och Yamaha som du nämner, så finns det ju en uppsjö av hembioapparater. Det är som att beställa pizza. Så många alternativ att man ger fasen i det till slut! :? Finns det då inga rena försteg/processorer till ett delikat pris? Skull ju oxå vara ett bra alternativ tycker jag, där man då även har tillgång till DAC med flera in-och utgångar, digitala alltså.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-29 19:50

Har kollat litet på rena försteg/processorer, men det är oftast märken typ Krell och Bryston som gör dem, och de är svindyra. Yamaha hade en sådan med enbart förstärkarsteg för center och surround, men den blev "discontinued" ganska snabbt. Ingen ville väl ha, antagligen... Billigast nu tror jag Rotel är, typ 10 000:-, om inte NAD har något billigare.

Men jag väljer nog mellan Yamma och Denon.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-01-01 14:31

Har just köpt en gammal rotel 960. Har de inte något idag? Kan köra mitt nuvarande slutsteg på det. Har ännu inte fått hem det. Så otålig. Misstänker att det blir nya högtalare då. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd