Jag blajade loss litet i
den här tråden på Teknikforum, men insåg att den passade rätt bra här eftersom jag har precis samma frågeställning. Jag tänker använda receivern som försteg och utnyttja mitt befintliga stereoslutsteg till frontarna och på sikt uppdatera med surroundhögtalare. Jämförelsen är mellan Denon 1907 och 2307, och jag funderar på om man egentligen måste ha HDMI-faciliteten.
Så här skrev jag:
Jag har luskat ut att följande skiljer, alltså som 2307 har extra men inte 1907:
- HDMI
Kommer jag att ångra mig om jag avstår från det? Projektor finns i köpeplanerna, men ganska långt fram i tid.
- "Room EQ"
...en mycket sofistikerad, 8-bands parametrisk equalizer som kan kompensera för många av de fel som rummets akustik orsakar – till exempel mullrande bas eller vass diskant. Systemet väljer ut de 8 områden som påverkas mest av akustiken och ger dig sedan tre olika alternativ/inställningar som du kan välja mellan, så att ljudet passar din smak och din lyssningsplats. Om du vill finjustera ljudet ytterligare efteråt så går det naturligtvis också bra.
Nja, jag tror jag försöker ta hand om det i min rumsbehandling i stället.
- "Zon 2-funktion"
Med hjälp av Zon 2-funktionen kan AVR-2807 [sic!] fungera som kontrollcentral för en komplett anläggning med TV och stereoljud i ett annat rum. Har du till exempel en extra anläggning i sovrummet så drar du bara bild- och ljudkablar från receivern till stereoanläggningen och TV:n där. Du kan också nöja dig med ett par extra stereohögtalare, om du har en 5.1-anläggning i vardagsrummet och alltså har två förstärkarkanaler över. Om du dessutom skaffar en extra, programmerbar fjärrkontroll med sändarfunktion så kan du styra hela härligheten utan behöva lämna den varma och sköna sängen!
Behöver jag inte - då skaffar jag en extra anläggning i sådana fall.
Tillägg: 2307 har även MM-ingång, men såsom varande icke-skivspelarägare behöver ju inte jag det.
Tillägg 2: Eller en Yamaha 757 för ytterligare en tusing billigare? Har ungefär samma features som 1907.