Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Man har väl två års garanti enligt konsumentköplagen oavsett vad handlarna ställer ut för garantier?
Koffe skrev:Förstår jag dej rätt? 6+9 > 12. Din 12 månaders garantitid gäller alltså inte längre. Jag tror (dessvärre) att du är stekt i ett civilmål också. Sorry.
Naqref™ skrev:Kan du leta upp en massa andra individer som har råkat ut för exakt samma problem med sina apparater så kan det ju gå lättare.
Naqref™ skrev:Nej man har två (numera 3) års reklamationsrätt och minst 1 år garanti.
Naqref™ skrev:JTarnstrom skrev:Man har väl två års garanti enligt konsumentköplagen oavsett vad handlarna ställer ut för garantier?
Nej man har två (numera 3) års reklamationsrätt och minst 1 år garanti.
philip skrev:Naqref™ skrev:JTarnstrom skrev:Man har väl två års garanti enligt konsumentköplagen oavsett vad handlarna ställer ut för garantier?
Nej man har två (numera 3) års reklamationsrätt och minst 1 år garanti.
Enligt lag har man:
6 månaders garanti
3 års reklamationsrätt
Sedan kan tillverkaren lämna längre garanti, ofta lämnas ett år. Konsumentköplagen gäller bara privatpersoner.
En sak som är väldigt okänd är att om man handlar produkter av professionell karaktär så gäller inte konsumentköpolagen heller.
Alltså, jag har varit med om tillfällen när kunder nekas kostnadsfri reparation inom reklamationsperioden pga att produkten inte riktar sig till privatpersoner, i något fall var det studiomonitorer om jag minns rätt.
Jag tror det är en av anledningarna till att de flesta tillverkare lämnar ett års garanti trots att de inte behöver.
//P
perstromgren_inaktiv skrev:Tack för ert engagemang!
Vi ska inte måla fan på vägen denna gång, utan låta JoS reagera på min anmälan. Kanske har de sett tillräckligt många dålig enheter för att inse att det vore badwill att inte fixa saken utan tvist.
Vi får se. Som sagt, jag ska hålla er underrättade.
Tumme skrev:Jag ställer frågan här även om den kanske handlar om öppet köp
Jag köpte mig en PS3 40GB på SIBA som jag skulle använda som Blu-ray spelare tills det kommer bättre stationära med analoga utgångar m.m. Speldelen skulle bara bli en bonus.
Nu låter fläkten väldigt högt när man spelar Blu-ray filmer och det är väldigt störande. Spelar jag spel så kan jag leva med att det väsnas lite men till film så förstörs mycket av upplevelsen när alla små ljud maskeras bort av fläktljudet.
Så jag tog med mig PS3 med kvitto till SIBA och ville åberopa 30 dagars öppet köp eller få den utbytt mot en som är tyst (Vilket jag hört att just 40GB modellen skulle vara) men då säger dom att öppet köp gäller inte på PS3 något jag inte blivit informerad om.
Det står på kvittot att apparater med inbyggd hårddisk tas en avgift på ca 600:- för kontroll och återställning. Den avgiften kan jag väl ta tänkte jag men det fick jag inte för att det inte är öppet köp på PS3 för att dom är plomberade.
När jag kom hem så ringde jag SIBAS kundservice och frågade om jag skulle köpa en PS3 har jag då öppet köp och kan få pengarna tillbaka. Ja svarade killen i kundtjänst. Då sa jag att jag redan hadde köpt en och att i butiken där jag köpt den sa att jag inte hadde öppet köp, dom sa att dom är plomberade. Vad är det för plombering frågade jag, ingen aning sa kundservice.
Plombering är väl sådant som mest är vanligt på CD/DVD och spel när man tagit bort plasten så är plomberingen spräckt och är väl mest till för att folk inte skall kopiera skivan och sedan få pengarna tillbaka. Dom brukar även klistra på en speciell plomberingsklisterlapp på sådana skivor som inte har plast.
Det står inget på SIBAS hemsida att öppet köp inte skall gälla för just PS3.
Vad kan jag göra? Har jag rätt till öppet köp?
Jag sade att jag kunde till och med tänka mig ett tillgodokvitto men fick nej där med.
Thomas
rhenrics skrev:Tumme skrev:Jag ställer frågan här även om den kanske handlar om öppet köp
Jag köpte mig en PS3 40GB på SIBA som jag skulle använda som Blu-ray spelare tills det kommer bättre stationära med analoga utgångar m.m. Speldelen skulle bara bli en bonus.
Nu låter fläkten väldigt högt när man spelar Blu-ray filmer och det är väldigt störande. Spelar jag spel så kan jag leva med att det väsnas lite men till film så förstörs mycket av upplevelsen när alla små ljud maskeras bort av fläktljudet.
Så jag tog med mig PS3 med kvitto till SIBA och ville åberopa 30 dagars öppet köp eller få den utbytt mot en som är tyst (Vilket jag hört att just 40GB modellen skulle vara) men då säger dom att öppet köp gäller inte på PS3 något jag inte blivit informerad om.
Det står på kvittot att apparater med inbyggd hårddisk tas en avgift på ca 600:- för kontroll och återställning. Den avgiften kan jag väl ta tänkte jag men det fick jag inte för att det inte är öppet köp på PS3 för att dom är plomberade.
När jag kom hem så ringde jag SIBAS kundservice och frågade om jag skulle köpa en PS3 har jag då öppet köp och kan få pengarna tillbaka. Ja svarade killen i kundtjänst. Då sa jag att jag redan hadde köpt en och att i butiken där jag köpt den sa att jag inte hadde öppet köp, dom sa att dom är plomberade. Vad är det för plombering frågade jag, ingen aning sa kundservice.
Plombering är väl sådant som mest är vanligt på CD/DVD och spel när man tagit bort plasten så är plomberingen spräckt och är väl mest till för att folk inte skall kopiera skivan och sedan få pengarna tillbaka. Dom brukar även klistra på en speciell plomberingsklisterlapp på sådana skivor som inte har plast.
Det står inget på SIBAS hemsida att öppet köp inte skall gälla för just PS3.
Vad kan jag göra? Har jag rätt till öppet köp?
Jag sade att jag kunde till och med tänka mig ett tillgodokvitto men fick nej där med.
Thomas
Vad står det på kvittot? Står det öppet köp där så är det det som gäller, oavsett vad de säger i butiken.
Tumme skrev:Problemet är löst jag har fått tillbaka pengarna. Efter att ha frågat en i en anna Siba butik om jag har öppet köp på PS3 om jag köpte den hos dom och det svarade dom ja på. Så ringde jag Sibas kundtjänst och frågade om man kunde lämna in en apparat och få pengarna tillbaka även om den inte är köpt i den butiken. Kundstjänst svarade ja. Så jag åkte helt enkelt till ett annat siba butik fick tag på en säljare som inte ens frågade om orsaken varför att jag ville lämna tillbaka den och kollade inte om alla grejor var med i kartongen. Han skrev lite på kvittot sen fick jag gå till kassan och där gjorde dom en retur på hela beloppet på mitt kort.
Vad jag har lärt mig av det här är att man inte kan ta öppet köp för givet även när det gäller dom stora elektronikvaruhusen. Det kan finnas kryphål när det gäller öppet köp så det kan vara bra att fråga speciellt.
Thomas
tvett skrev:En fråga Per. Varför har du registrerat en ny användare?
rylandes skrev:Nu till Pers situation: Du har ett följdfel, alltså samma fel igen. Praxis är därför att bevisbördan flyttat till företaget på just detta fel. Dom skall alltså åtgärda det inom reklamationstiden om dom inte kan peka på att du varit oaktsam.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster