Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag ägde PMA-757 och slet skiten ur den. Den gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.
Den som vill ha absolut högsta tänkbara ljudkvalitet kommer i regel inte undan en ganska kvalificerad högtalare, men finns inte behovet att spela starkt så behöver faktiskt inte förstärkeriet bli dyrt.
Denon gjorde för ett antal år sedan en liten 2 * 20 watts förstärkare som såldes ut för 695:-.
(Denon, Precision audio component / pre-main amplifier, PMA-707.)
Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
Den lilla Denon-apparaten var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ för förstärkare billigare än tusen kronor, men ändå…
Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
Den lilla Denon-apparaten var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ för förstärkare billigare än tusen kronor, men ändå…
…var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ...
Den gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.
Flamenco skrev:Citat från artikeln med I.Ö.Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
???????????????? kan det verkligen stämma![]()
![]()
Undrar hur I.Ö. skulle förhålla sig till detta påstående idag?
Undrar vad…var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ...
betyder?
Richard och andra det verkar som om jag allvarligt får överväga en förstärkare/RECEIVER ur DENON’s sortiment.![]()
Jag kan hålla med dig Olle att I.Ö. alltid verkar kunna ha uttryckt sig bra, både kunnigt och intressant, men frågan är om han inte i det här fallet har snubblat på tungan?
KaffeKoppenDen gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.
I like that!
Flamenco skrev: Hur skulle man annars kunna försvara den galopperande kostnadsökningen för High end förstärkare?
Flamenco skrev:BengtO
Om nu nämnd förstärkare nu är så förträfflig, vaffö då utveckla denna mängd förstärkare som är mångdubbelt mycket dyrare? Du menar alltså att andra förstärkare är endast något bättre?
dwain1 skrev:Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
Ehh vore kul med en kommentar om det som är skrivit där. för det verkar helt upp åt väggarna
If you are looking at a newer amplifier I would not suggest the AVR-2807.
This is an A/V surround receiver and as such does not perform as well as an integrated stereo amp.
We would suggest looking at either the PMA-700AE or the PMA-1500AE out of the modern range
It is possible that amps in the past like the PMA-350s have had a very good design and sound tuning process that they can hold there own against later amps.
The only way to confirm this is to compare amps and find the one you prefer.
Har Ingvar verkligen retat upp dig så mycket att du tycker det är okej att rulla ut sådanna här kommentarer titt som tätt??Lust skrev:dwain1 skrev:Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
Ehh vore kul med en kommentar om det som är skrivit där. för det verkar helt upp åt väggarna
Det är något som upphovsmannen aldrig kommer att erkänna.
Det är nog vi andra som missförstår bara.
Varför skulle en synnerligen välkonstruerad förstärkare bli relativt sämre med åren?
Flamenco skrev:UrSvVarför skulle en synnerligen välkonstruerad förstärkare bli relativt sämre med åren?
OK, vad vet du då om konstruktionen? Vill du ha vänligheten att dela med dig av din kunskap? Antar att "många" skulle vilja veta lite mer?
Att jag tror att den skulle bli "...relativt sämre med åren" baserar jag på min högst personliga, ej underbyggda teori, om att utvecklingen går framåt, samtidigt som priset går ner.
Det jag känner till om den är omdömmen och diskussioner på Internet och i facktidskifter
Kaffekoppen skrev:
Har Ingvar verkligen retat upp dig så mycket att...
Flamenco skrev:En kommentar från en prestigelös imbecill:
Usch vad jag är less på dessa alfahannars överallt florerande gräl sinsemellan, istället för bidra till allas vår nytta och delge varandra kunskap och råd, som borde vara något vara detta forums ledstjärna.
dwain1 skrev:Ärligt talat så tycker jag fortfarande att påståendet är uppåt väggarna
Det är något som upphovsmannen aldrig kommer att erkänna.
Det är nog vi andra som missförstår bara.
Det jag känner till om den är omdömmen och diskussioner på Internet och i facktidskifter samt de ibland höga begagnatpriser som ses på just den modellen i vissa länder.
Min undran kvarstår, kan den i inledningen nämnda förstärkare anses vara så pass bra, att ingen förbättring kan anses vara rimligt att hoppas på, vid köp av ny (eller beg.) förstärkare i prisklassen, säg 5 – 10.000kr? Jag saknar referenser, och finner det svårt att avgöra skillnader i butik, vid provlyssning, under helt andra förutsättningar än hemma. Confused
Lust skrev:Att Denonförstärkaren är 20 år har inget med saken att göra.
Där håller jag fullt med Ursv om att utvecklingen inte gjort några nämnvärda framsteg ljudmässigt, utan har i mitt tycke mest resulterat i mindre och billigare.
Jag vet ju föralldel inte om han läst denna tråd, och oavsett detta, så har han ju sin fulla rätt att inte svara.
Flamenco skrev:Undrar varför IÖ blev så förtjust i sin nya favvo, Byrston. Måtte vara andra egenskaper än ljudmässiga.
Soulman skrev:Ett litet bidrag.
Denon PMA-707
Power Amplifier Section
Continuous average power output into 8 ohms 60W (17dBW)
(Min power/channel, 20Hz-20kHz, no more than rated distortion)
Rated distortion (THD 20Hz-20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 55W
IHF dynamic headroom at 8 ohms 3.5dB
IHF dynamic power 8 ohms 60W (20 dBW)
(maximum short term power per channel) 4 ohms 130W (21.1 dBW)
2 ohms 170W (22.3 dBW)
Damping factor (ref 8 ohms 50 Hz) >60
Signal/noise ratio, A weighted ref. 1W 90dB
ref. rated power 104dB
Line Level Inputs (CD/ Video, Tape1, Tape2, Turner/Aux)
Input impedance (R and C) 20k ohms / 500pF
Input sensitivity ref. rated output 165mV
Frequency response, 20Hz-20kHz ±0.3dB
Line Level Outputs
Output impedance Pre-amp
Tape Source Z + 2k ohms
Phones 220 ohms
Controls
Treble/Bass 5dB at 10kHz
Remote Control NO
Physical Specifications
Dimensions in mm (WxHxD) 435x110x290