Hur pass bra är egentligen en gammal DENON förstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Flamenco

Hur pass bra är egentligen en gammal DENON förstärkare?

Inläggav Flamenco » 2007-07-11 20:37

Jag har fått tag i en DENON PMA-707 och upplevde en förbättring i ljudkvalitet jämfört med min nuvarande kombination med Yamaha ljudprocessor och förstärkare. Så jag undrar helt enkelt hur pass bra PMA-707 står sig i förhållande till de nya modellerna, och då förståss inte de dyraste, vilka bör vara överlägsna? Jag var på vippen att slå till på HiFi-klubbens erbjudande om DENON AVR-2807 för REA-priset 6000kr. Så jämfört med en sådan eller ev. enklare modeller vore att föredra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-12 00:19

Jag ägde PMA-757 och slet skiten ur den. Den gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-12 09:18

Kaffekoppen skrev:Jag ägde PMA-757 och slet skiten ur den. Den gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.

Kan hålla med kaffekoppen i detta.

Under 80-talet ägde jag en pma 737 och den lät inte bra ( ljus,hård).

Denon har dock haft ( har?) olika utvecklingsingengörer som utvecklar de integrerade förstärkarna, fö/slutsteg och deras receivrar, där receivrarna låtit mycket bättre.

Min bror hade under samma 80--tal en denonreceiver för 1700:- och den lär mycket bra. T.o.m i Linnbutiken, där min bror jobbade under 80-talet, lät den mycket bra i jämförelse med det mesta annat.

Det verkar som att samma ljudideal återfinns i denons nuvarande hemmabioreceivers, men jag är inte helt säker på detta ( jag har lyssnat för litet).

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-12 11:53

Det gjordes en intervju med Ingvar Öhman en gång...
Här finns den: http://www.sonicdesign.se/oeint15.html
Han tog faktiskt upp Denon PMA707!

Den som vill ha absolut högsta tänkbara ljudkvalitet kommer i regel inte undan en ganska kvalificerad högtalare, men finns inte behovet att spela starkt så behöver faktiskt inte förstärkeriet bli dyrt.
Denon gjorde för ett antal år sedan en liten 2 * 20 watts förstärkare som såldes ut för 695:-.
(Denon, Precision audio component / pre-main amplifier, PMA-707.)
Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
Den lilla Denon-apparaten var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ för förstärkare billigare än tusen kronor, men ändå…

FÖr övrigt så tycker jag att den intervjun var mycket läsvärd...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-07-12 12:45

Citat från artikeln med I.Ö.
Den låter än i dag bättre än 95% av alla audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, förutsatt att man inte försöker få ut 100 watt ur den förstås…
Den lilla Denon-apparaten var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ för förstärkare billigare än tusen kronor, men ändå…

???????????????? kan det verkligen stämma :?: 8O

Undrar hur I.Ö. skulle förhålla sig till detta påstående idag?

Undrar vad
…var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ...

betyder?

Richard och andra det verkar som om jag allvarligt får överväga en förstärkare/RECEIVER ur DENON’s sortiment. :)

Jag kan hålla med dig Olle att I.Ö. alltid verkar kunna ha uttryckt sig bra, både kunnigt och intressant, men frågan är om han inte i det här fallet har snubblat på tungan?

KaffeKoppen
Den gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.

I like that! :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 13:20

Flamenco skrev:Citat från artikeln med I.Ö.

???????????????? kan det verkligen stämma :?: 8O

Undrar hur I.Ö. skulle förhålla sig till detta påstående idag?

Undrar vad
…var förvisso en mycket speciell förstärkare, inte alls represenativ...

betyder?

Richard och andra det verkar som om jag allvarligt får överväga en förstärkare/RECEIVER ur DENON’s sortiment. :)

Jag kan hålla med dig Olle att I.Ö. alltid verkar kunna ha uttryckt sig bra, både kunnigt och intressant, men frågan är om han inte i det här fallet har snubblat på tungan?

KaffeKoppen
Den gick kraftigt åt det ljusa hållet, tror nästan den var ordentligt hissad i diskanten.

I like that! :D

He he...

Var glad att din förstärkare låter bättre än 95% av alla +50k-förstärkare... :lol:

:roll:

.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-07-12 14:11

Visst låter det bra, :D men nog kan det låta bättre väl(det kan det väl alltid i.o.f.s. :wink: )? Saknar egna referenser på ljudåtergivning i någon större omfattning. Annars har jag nog begränsning/ar någon annanstans i ljudkedjan? :cry: Påståendet om förstärkarens förträfflighet idiotförklarar ju närmast en hel yrkeskår med ingenjörer. 8O Hur skulle man annars kunna försvara den galopperande kostnadsökningen för High end förstärkare?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 14:17

Flamenco skrev: Hur skulle man annars kunna försvara den galopperande kostnadsökningen för High end förstärkare?

Dubbelt så dyrt garanterar ju inte dubbelt så bra, åtminstone när man kommit en bit på väg. 10 ggr dyrare är definitivt inte per automatik 10 ggr bättre. Eller hur menade du?

E väl detsamma med alla produkter oavsett typ.. Kläder, bilar, mat osv..

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-07-12 14:40

BengtO

Om nu nämnd förstärkare nu är så förträfflig, vaffö då utveckla denna mängd förstärkare som är mångdubbelt mycket dyrare? Du menar alltså att andra förstärkare är endast något bättre?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 14:50

Flamenco skrev:BengtO

Om nu nämnd förstärkare nu är så förträfflig, vaffö då utveckla denna mängd förstärkare som är mångdubbelt mycket dyrare? Du menar alltså att andra förstärkare är endast något bättre?

Nej jag kommenterar inte någon specifik förstärkarmodell, utan tänker mig enbart att en dyrare inte per automatik betyder "bättre".

Det finns säkert någon svindyr förstärkare på marknaden som inte innehåller ett uns "bättre" teknik än annan som kostar mindre än hälften. Vad jag vet får företag idag konstruera och marknadsföra produkter nästan hur som helst. Rent krasst skulle jag kunna köpa in 100-tal 2000-kronors Sony-recievers (eller annat märkes, fabriks eller tillverkares), bygga om dessa på utsidan och sen marknadsföra dem i eget namn för 10 ggr pengarna.

I detta fall är i bästa fall utsidan "bättre" men ljudet den producerar bör vara likvärdigt med originalprodukten.

Så länge det finns en marknad för dyrare produkter så kommer de att tillverkas, och vissa är säkert "bättre". Men jag tror inte allt som är dyrare per automatik är det.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-12 16:20

Ehh vore kul med en kommentar om det som är skrivit där. för det verkar helt upp åt väggarna 8O
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 16:23

dwain1 skrev:

Ehh vore kul med en kommentar om det som är skrivit där. för det verkar helt upp åt väggarna 8O

Det är något som upphovsmannen aldrig kommer att erkänna.

Det är nog vi andra som missförstår bara.

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2007-08-07 14:16

Jag har alltid undrat över vad I.Ö sa om pma-707:an i den där intervjun.
Eftersom jag själv har denna förstärkaren undrar man ju lite.

Det hade vart kul att få en kommentar av I.Ö om detta .

så snälla Ingvar, Lägg in ett inlägg i denna tråd.

Mvh Simon

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-08-08 14:30

Pratar ni inte om olika förstärkare i denna tråd? 707, 737, 757

Att 707 skulle kunna vara en bra återgivare är väl iofs inget konstigt. Sådana har ju ploppat upp lite här och var i olika modellserier.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-08 14:45

templar: Vad IÖ sade om förstärkaren var ju precis det som ollebolle citerade. Han länkade även till själva intervjun (vilken jag håller med om är läsvärd).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-08 19:56

Nog låter "i mitt tycke" 707'an bra. Än bättre sedan jag fick tag i ett par OA-51, renoveringsobjekt, jämfört med tidigare OA-58. :D Men inte har jag blivit klokare av detta, och snart är vintern här (inköpsdags!). :?:

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2007-08-08 20:14

Almen!!

Jo Jag vet vad han sa, jag har läst intervjun.
Jag är bara lite undrande om det verkligen är pma-707 han pratar om , och om han står för det han sa den gången om förstärkaren.

Eftersom jag själv inte har någon stor lyssningserfarenhet av förstärkare, men ändå misstänker att det inte låter så bra om förstärkaren som jag inbillar mig att en "audiofilförstärkare på marknaden i prisklassen 50 000:- och uppåt, borde låta, så blir jag lite osäker och förvirrad,.
Om I.Ö kunde bekräfta egenskaperna hos denna lilla Denon och berätta lite mer vad han menar med sitt uttalande vore det tacksamt och intressant.

mvh Simon

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-08 21:35

För skojs skull så har jag vänt mig till DENON (abroad) för en kommentar (old versus new). Vi får se om jag får svar därifrån, och hur försäljningssnacket blir i sådana fall? :)

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-09 18:39

Snabbt svar från DENON.

If you are looking at a newer amplifier I would not suggest the AVR-2807.

This is an A/V surround receiver and as such does not perform as well as an integrated stereo amp.

We would suggest looking at either the PMA-700AE or the PMA-1500AE out of the modern range

It is possible that amps in the past like the PMA-350s have had a very good design and sound tuning process that they can hold there own against later amps.

The only way to confirm this is to compare amps and find the one you prefer.
:)

Well, ja inte kan man förvänta sig att erfarenhet av en så gammal förstärkare finns i färskt minne hos yngre marknadspersoner. Eller som man frågar...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-09 19:08

Har en Denon AVR-1802 och kan bara komma på en anledning till att byta - jag vill ha den i svart.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-08-09 19:21

Jag är också lite nyfiken på vad som är så bra med Denon 707:an...
Vad som var det speciella med den förstärkaren som motiverade Ingvars uttalande...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-12 08:21

Lust skrev:
dwain1 skrev:

Det är något som upphovsmannen aldrig kommer att erkänna.

Det är nog vi andra som missförstår bara.
Har Ingvar verkligen retat upp dig så mycket att du tycker det är okej att rulla ut sådanna här kommentarer titt som tätt?? 8O 8O

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-12 09:07

Mycket vatten har flutit under bron sedan dess.
Jag är övertygad om att ett exempelpåstående så långt tillbaks i tiden, inte har någon större relevans idag. Han drev tydligen tesen om att minimala förstärkare gott och väl är bra nog för att prestera välljud redan på den tiden, (kul att det gäller än, med tanke på diverse uttalanden?). Detta baserat på att normalt ljudtryck inte kräver stor effekt? Han avsåg antagligen att denna så pass billiga förstärkare, var förhållandevis bra, jämfört vad man i en del fall kunde få ge för betydligt dyrare marginellt bättre skräckexempel på förstärkarkonstruktioner. I ett svagt tillfälle lät han sig slänga ut ett obetänksamt påstående som exempel, bara i syfte att exemplifiera sin ”tes” om det obskyra i den pågående effekt-, och kostnadsstegringshysterin. Men dessa spekulationer lär väl bli obesvarade. Oavsett detta så fungerar den för mig med mina amatöröron, till dess en ny förstärkare inköps i vinter. Då skulle man ha haft råd att köpa hans senaste favorit. :( Mitt förtroende har han i varje fall om ljudprodukter. :)

Ovanstående text har spekulationvarning! :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-12 14:49

Jag skulle nog tro att spekulationsvarningen är befogad och att påståendet fortfarande gäller likaväl som när det gavs. Varför skulle en synnerligen välkonstruerad förstärkare bli relativt sämre med åren? Jag själv skulle inte bli förvånad om den idag överglänser en ännu större andel än då eftersom det sedan dess har släppt massor med nya tvivelaktiga modeller.

Jag skulle nog tippa på att påståendet är korrekt (även om jag inte har på långt när samma erfarenhet av olika förstärkare) att det skulle vara helt uppåt väggarna förstår jag inte.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-12 15:28

UrSv
Varför skulle en synnerligen välkonstruerad förstärkare bli relativt sämre med åren?

OK, vad vet du då om konstruktionen? Vill du ha vänligheten att dela med dig av din kunskap? Antar att "många" skulle vilja veta lite mer?
Att jag tror att den skulle bli "...relativt sämre med åren" baserar jag på min högst personliga, ej underbyggda teori, om att utvecklingen går framåt, samtidigt som priset går ner. :oops:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-12 17:15

klart att utveckligen går framåt :)
Ärligt talat så tycker jag fortfarande att påståendet är uppåt väggarna :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-12 20:58

Flamenco skrev:UrSv
Varför skulle en synnerligen välkonstruerad förstärkare bli relativt sämre med åren?

OK, vad vet du då om konstruktionen? Vill du ha vänligheten att dela med dig av din kunskap? Antar att "många" skulle vilja veta lite mer?
Att jag tror att den skulle bli "...relativt sämre med åren" baserar jag på min högst personliga, ej underbyggda teori, om att utvecklingen går framåt, samtidigt som priset går ner. :oops:

Det jag känner till om den är omdömmen och diskussioner på Internet och i facktidskifter samt de ibland höga begagnatpriser som ses på just den modellen i vissa länder.

I den av mig uppfattade verkligheten har inte utvecklingen gått framåt i nån större utsträckning vad gäller förstärkarteknik de sista 40 åren eller så. Däremot har den gått utför under samma tid när antalet riktigt kunniga konstruktörer minskat kraftigt i antal och viljan att producera riktigt bra grejor fått ge vika för "behovet" att snabbt få ut billiga men någorlunda fungerande prylar på marknaden. Således ser jag nog snarare att denna stärkare förmodligen hävdar sig ännu bättre idag än när den kom.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-13 18:08

Hej UrSv - nabo! :)

Det jag känner till om den är omdömmen och diskussioner på Internet och i facktidskifter

Du får gärna informera mig/oss? om dessa källor du nämner i citatet ovan. Själv hittar jag nada om detta.

På sätt och vis kan jag förstå ditt resonnemang om man betänker svaret DENON gav. Jag syftar då på s.k. hemmabioförstärkare. :oops:
I min enfald har jag trott/tror jag, att nyare förstärkare låter bättre (om nu en förstärkare skall låta och inte bara återge ljud) än dåtidens enstaka bra förstärkare. Jag kan alltså inte förvänta mig bättre ljudåtergivning, om jag inte går upp rejält (över min budget) i pris, och hittar rätt skapelse, (ex.vis I.Ö's nya/senaste "favorit")? :(

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-14 20:12

Flamenco, du kanske ska kolla lite närmare på PMA 700/1500.. Det går ju att låna grejjer hos hifiklubben.
Jag personligen hatar digitala volymkontroller för det finns ingen känsla i de. Och de är inte lika exakta/snabba rent fysiskt.
Ska du inte köra hembio har du ju lite valmöjligheter. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-17 15:26

Kaffekoppen skrev:
Har Ingvar verkligen retat upp dig så mycket att...

Finns tydligen de som retar upp sig på mig med....
... något att fundera på i glashuset.

Men för att hålla oss till ämnet är det uttalandet och inte avsändaren jag har svårt för.

Skriver du själv under på det uttalandet?

Nästa

Återgå till Köpråd