Val av skivspelare. Pro-Ject eller Clearaudio?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
multimedia

Val av skivspelare. Pro-Ject eller Clearaudio?

Inläggav multimedia » 2007-08-31 22:14

Hej!

Det här är mitt första inlägg på detta eminenta forum. :)
Har dock spenderat många timmar som bisittare, och tagit del utav alla dessa goda råd som går att finna här inne.

Känner dock att nu var det läge att kliva in från avbytarbänken, och känna på hur det känns att gå en match med det stora pojkarna...

Min fråga lyder på följande vis:

Är det ngn på forumet som har erfarenhet utav dessa fyra spelare, eller som helt enkelt har ngr råd att ge "bara i allmänhet" när det kommer till att välja ngn av de fyra?

Pro-Ject Xperience med Speedbox samt Ortofon W-10 (paketpris)

Thorens TD-800 (pickup ännu inte vald, lutar dock åt en Denon DL-103R eller möjligtvis Dynavector 10x5)

Clearaudio Emotion med tonarm Satisfy (pickup ej vald, och dock tittat på Clearaudio Alpha, Beta S samt Virtuoso)

Roksan Radius V Acryl med tonarm Roksan Nima (pickup ej vald, lutar dock åt Roksan Corus Black)

Sen måste jag också införskaffa mig ett RIAA-steg. De jag har tittat på här, är som följer:

Thorens MM 005
Pro-Ject PhonoBox SE II
Pro-Ject TubeBox II
Clearaudio Basic
Clearaudio Smart Phono

(I dagsläget lutar det mest åt Smart Phono)

Förstår mycket väl att det kan vara svårt att bara på rak arm skriva/tycka till om vad man skulle kunna tänkas välja, just med tanke på prisskillnad samt att man ganska så ofta är ute efter olika ljudideal/upplevelser etc. Sen ska det ju också vara värt att lägga de där extra kulorna, och känna att man får ut ngt av den extra kostnaden. Om inte detta är nödvändigt, och att man ändå (som det så ofta är) får lika bra ljud/upplevelse för mindre pengar, ja då är ju detta inget som man direkt rycker på axlarna åt.

Så är det ngn som känner sig manad till lite rådgivning samt idéer om det som nämns ^ovan^, så tas detta emot med stor uppskattning.

mvh
multimedia
Senast redigerad av multimedia 2007-09-04 20:09, redigerad totalt 1 gång.
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 01:20

Oj, här skrivs det ju så mycket, att man inte ens hinner med att läsa alla tips och funderingar som kommit in kring det jag nämner ^ovan^... 8)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-09-03 01:40

Jag har inga svar, men några frågor kan du få.
Har du hört något av alternativen? Gillade du det?
Tycker du att något av alternativen känns klart roligast? Verkar något av de andra alternativen förnuftigare?
Har du en skivspelare?
Hur gammal är du?
Ska du jobba imorrn?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-03 07:52

Det var ju rätt många variabler i din lista. Inte ens någon gemensam nämnare. Vad har du för bakgrund på detta med skivspelare? Är ju rätt stora pengar inblandade och då utgår jag ifrån att man har en hyfsat stor vinylsamling. Om så inte är fallet tycker jag nog att du har lagt ribban högt, budgetmässigt.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 10:49

Nu vill jag inte låta spydig, speciellt inte eftersom jag är ny på forumet.

Men vilka märkliga svar. :roll:

Allt jag undrade var om ngn här på forumet har ngn erfarenhet utav dessa skivpselare, och om de i så fall skulle kunna dela med sig utav detta.

Vad min ålder, jobb, skivsamling etc etc etc... har med min frågeställning att göra, förstår jag inte alls. Eller så kanske man ska kontrafråga alla frågor som ställs på faktiskt.se på detta sätt? Kanske det bara är jag som missat ngt. :?:

På ett annat forum fick jag svar direkt, men tydligen så måste man vara med i "klubben här inne" enligt vissa, för att man ska få ställa ngr frågor alls.

Verkar som jag måste förtydliga mig, eftersom vissa tydligen vill göra sig lustiga istället, samt att man inte ska behöva undra över hur står skivsamlingen är... Kan förresten svara på den frågan, så att man möjligtvis får godkänt att införskaffa en ny vinylspelare. +500. Räcker det?

Jag undrar alltså bara om ngn hört ngn utav de skivspelare samt RIAA-steg som jag nämner i min tråd ^ovan^, och i så fall om man skulle vilja dela med sig lite utav dessa upplevelser/erfarenheter.

Lyssnade mycket på vinyl i slutet av 80-talet, fram till 90-talets mitt. Därefter svalnade intresset och CDn tog överhand. För ca ett år sedan fick jag tillbaka intresset igen, och införskaffade mig en enklare spelare med inbygd RIAA. Kände dock ganska så tidigt att det var ngt som fattades och att en uppgradering, för att också komma mer i fas med övrig utrusting, var på sin plats. Det är alltså därför jag nu är på jakt efter en ny skivspelare med externt RIAA-steg. Jag har lyssnat på både Pro-Ject och Clearaudio vid flera mässbesök. Skall också givetvis göra en rejäl lyssningsrunda innan inköp sker. Men det skulle givetvis också vara trevligt attt höra från andra som upplevt dessa skivspelare och vad de i så fall tycker om dem. Därav frågan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 11:54

multimedia skrev:Nu vill jag inte låta spydig, speciellt inte eftersom jag är ny på forumet.

...

Allt jag undrade var om ngn här på forumet har ngn erfarenhet utav dessa skivpselare, och om de i så fall skulle kunna dela med sig utav detta.

Vad min ålder, jobb, skivsamling etc etc etc... har med min frågeställning att göra, förstår jag inte alls. Eller så kanske man ska kontrafråga alla frågor som ställs på faktiskt.se på detta sätt? Kanske det bara är jag som missat ngt. :?:
...

Jag undrar alltså bara om ngn hört ngn utav de skivspelare samt RIAA-steg som jag nämner i min tråd ^ovan^, och i så fall om man skulle vilja dela med sig lite utav dessa upplevelser/erfarenheter.

Lyssnade mycket på vinyl i slutet av 80-talet, fram till 90-talets mitt. Därefter svalnade intresset och CDn tog överhand. För ca ett år sedan fick jag tillbaka intresset igen, och införskaffade mig en enklare spelare med inbygd RIAA. Kände dock ganska så tidigt att det var ngt som fattades och att en uppgradering, för att också komma mer i fas med övrig utrusting, var på sin plats. Det är alltså därför jag nu är på jakt efter en ny skivspelare med externt RIAA-steg. Jag har lyssnat på både Pro-Ject och Clearaudio vid flera mässbesök. Skall också givetvis göra en rejäl lyssningsrunda innan inköp sker. Men det skulle givetvis också vara trevligt attt höra från andra som upplevt dessa skivspelare och vad de i så fall tycker om dem. Därav frågan.

Se de lustiga motfrågorna som en önskan att kunna ge dig så relevanta synpunkter som möjligt! För detta med skivspelare är ibland ett hett ämne med lite olika läger som debatterar :-)
Fast jag håller med dig om att frågan om du ska gå till jobbet imorgon kanske inte är alldeles nödvändig... Tom helt onödig om du vill ha min åsikt.

Den bakgrund som du nu presenterar är alldeles utmärkt för då vet man lite mer i vilket sammanhang dina frågor ställs. Dessutom skulle det vara bra om man visste varför du valt just dessa skivspelare och pickupkombinationer. Är det pris, utseende, tidigare erfarenheter, tips från andra forum, tips från hifi-handlare, eller?

Personligen kan jag inte hjälpa dig med synpunkter på dessa spelare, inte mer än att jag hört andra Clearaudio-modeller som låtit mycket övertygande. Själv har jag spelat på en Linn LP12:a i en himlens massa år, är nöjd och letar inte vidare.

Att du själv lyssnar ordentligt på olika kombinationer och inte bara går på rekommendationer i diverse forum är väl ganska självklart. Däremot kan det vara lite klurigt att hitta handlare som kan demonstrera olika fabrikat under samma förutsättningar. Om det hela tiden spelas genom olika förstärkare och högtalare blir det ganska marigt att dra några slutsatser. Detta är en anledning till att jag på ett tidigt skede kastade in handuken eller handsken, eller vad man nu gör, och slantade av för en Linn-spelare. Idag är det helt enkelt för jobbigt (för mig i alla fall) att testa/prova olika kombinationer av spelare, pickuper och RIAA. Innan CD´n fanns mekade jag mycket med skivspelare, men de erfarenheterna är så gamla så dom är till noll hjälp idag.

Lycka till med spelar-köpet och berätta gärna om urvalsprocessen och vad det till slut blev!

/ B

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-09-03 12:15

Skulle också vilja slå ett slag för Linn LP 12:a men är det ovan alternativ endast hade jag nog valt Roksan trots att jag aldrig ägt en Cleraudio. Jag har ägt både Thorens och Project :)

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 12:56

Tack "Bill" för dina tankar runt detta. Mycket uppskattat från min sida!

Bill50x skrev:Den bakgrund som du nu presenterar är alldeles utmärkt för då vet man lite mer i vilket sammanhang dina frågor ställs. Dessutom skulle det vara bra om man visste varför du valt just dessa skivspelare och pickupkombinationer. Är det pris, utseende, tidigare erfarenheter, tips från andra forum, tips från hifi-handlare, eller?

Valen av just dessa skivspelare, är gjorda efter det jag kunnat läsa om dem i olika tester samt på forum runt om i "cyber-världen". Jag gillar det jag hört tidigare från Pro-Ject samt Clearaudio, samt även dessa fyras design. De pickupkombinationer jag nämner, är ofta de som nämnts på andra forum och där många varit nöjda med just dessa setuper.

Att du själv lyssnar ordentligt på olika kombinationer och inte bara går på rekommendationer i diverse forum är väl ganska självklart. Däremot kan det vara lite klurigt att hitta handlare som kan demonstrera olika fabrikat under samma förutsättningar. Om det hela tiden spelas genom olika förstärkare och högtalare blir det ganska marigt att dra några slutsatser.

Självklart ska det lyssnas på alla kombinationer i den mån möjlighet finns. :)
Men det är precis som du skriver, att det kan vara väldigt klurigt att få ett entydligt svar, just eftersom det troligtvis inte kommer att gå att lyssna på "valda" kombinationer hos en och samma handlare och dessutom med samma kringutrustning. Bästa vore ju helt klart att låna hem och lyssna, men det tror jag inte är möjligt... men man vet ju aldrig. Försöka duger, heter det ju. :wink:

Lycka till med spelar-köpet och berätta gärna om urvalsprocessen och vad det till slut blev!

Tack så mycket! Lovar att återkomma när spelare, pickup samt RIAA är inhandlat. :)

----------------------------------------------------------------------------------------

Brickman skrev:Skulle också vilja slå ett slag för Linn LP 12:a men är det ovan alternativ endast hade jag nog valt Roksan trots att jag aldrig ägt en Cleraudio. Jag har ägt både Thorens och Project

Tack för inputen. Ja, nämnda Linn är ju helt klart en klassiker. Dock känner jag mig själv så väl, att jag nog bör införskaffa en ny spelare, då mitt tekniska kunnande inte skulle mäkta med en "äldre" spelare. Jag vet helt enkelt inte vad det är jag ska titta efter när det kommer till; "kolla så att allt står rätt till" på en beg. spelare, som dessutom har ngr år på nacken.

Blev lite nyfiken att du nämner Roksan. Gör du detta av ngn speciell anledning? Samt hur gillade du de Thorens samt Pro-Ject spelare som du tidigare ägt?

Tack på förhand. :)

mvh
m

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 13:11

multimedia skrev:Tack för inputen. Ja, nämnda Linn är ju helt klart en klassiker. Dock känner jag mig själv så väl, att jag nog bör införskaffa en ny spelare, då mitt tekniska kunnande inte skulle mäkta med en "äldre" spelare. Jag vet helt enkelt inte vad det är jag ska titta efter när det kommer till; "kolla så att allt står rätt till" på en beg. spelare, som dessutom har ngr år på nacken.

LP12:an tillverkas fortfarande och strax före sommaren kom en uppgradering med helt nytt innerchassi (Keel). Ett inköp av en LP12:a är inte alls fråga om ett begagnatköp, även om du naturligtvis kan köpa begagnat. Även om 12:an ser likadan ut idag som när den kom för trettio (!) år sedan finns det inte en skruv som är lika.

Min egen spelare är från 88-89 någon gång och för fyra år sedan uppgraderade jag den med ny motorstyrning, RIAA, ny bottenplatta, nya lager i tonarmen och ny pickup. Om jag slänger in ytterligare 27 tusen för det nya innerchassit låter jag vara osagt....

Nu ryktas det för övrigt om en uppgradering av RIAA-delen, att den istället för separat låda kommer bli inbyggd i skivspelaren och att strömförsörjningen kommer ske från motorstyrningen, som ju även den är en separat låda. En låda mindre i racken och linjenivå direkt ut från skivspelaren låter mumma, tycker jag.

/ B

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 13:17

Bill50x skrev:LP12:an tillverkas fortfarande och strax före sommaren kom en uppgradering med helt nytt innerchassi (Keel). Ett inköp av en LP12:a är inte alls fråga om ett begagnatköp, även om du naturligtvis kan köpa begagnat. Även om 12:an ser likadan ut idag som när den kom för trettio (!) år sedan finns det inte en skruv som är lika.
/ B

Jag visste att LP12:an fortfarande produceras, dock trodde jag det var klart mycket dyrare än de fyra som jag nämner ovan. Har jag fattat det helt fel när jag trott att den ligger en bra bit över 10K ny?

Om inte, så är ju LP12:an en given kandidat! Det enda jag skulle ha invändningar mot, är just designen... dock kanske man i så fall får göra avkall för just designbiten den här gången. 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-03 13:36

För att återknyta till trådämnet, alltså välja mellan Thorens och Project så skulle jag köpa den sistnämnda. Det är en modern, enkel konstruktion (även de dyraste), den är lätt att sätta upp. Jag skulle välja en med icke fjädrande chassi, särskilt om du kan ställa den på en vägghylla. De flesta av deras modeller är icke fjäddrande. De enklaste har metalltallrik, RPM 4 och 6 har tallrik i MDF, RPM 11 har tallrik i akryl och fristående motor.
Kanske RPM-6?

Sedan så finns det andra klassiker. Well Tempered* har alltid varit min favorit. Olika Regor är också fina.

*på senaste diymötet har jag pratat om WT men en kille som använder STP olja ist.f. silikonolja, mkt lugnare enl honom.
Och ja, själv kör jag med Scheu Cello, gamla torensen ser lite ledsen ut där den nu står.
Senast redigerad av dimitri 2007-09-03 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 13:37

multimedia skrev:
Bill50x skrev:LP12:an tillverkas fortfarande och strax före sommaren kom en uppgradering med helt nytt innerchassi (Keel). Ett inköp av en LP12:a är inte alls fråga om ett begagnatköp, även om du naturligtvis kan köpa begagnat. Även om 12:an ser likadan ut idag som när den kom för trettio (!) år sedan finns det inte en skruv som är lika.
/ B

Jag visste att LP12:an fortfarande produceras, dock trodde jag det var klart mycket dyrare än de fyra som jag nämner ovan. Har jag fattat det helt fel när jag trott att den ligger en bra bit över 10K ny?

Om inte, så är ju LP12:an en given kandidat! Det enda jag skulle ha invändningar mot, är just designen... dock kanske man i så fall får göra avkall för just designbiten den här gången. 8)

Ahhh, fel av mig. Tänkte inte på att kolla prisnivån på dina förslag (Clearaudio tex har ju spelare för 100 tusentals kronor) eftersom någon i ett inlägg ovan menade att du lagt ribban för högt....

Tyvärr, en LP12:a under tiotusen är nog tufft att få tag på. Enbart drivverket kostar nytt 22 tusen, sedan kommer arm, pickup, RIAA och motorstyrning till. En komplett "maxad" LP12:a kostar 112.000 men man kan komma undan med kanske 30.000 om man är lite noggrann med val av tonarm och pickup.

Jag har dock sett 12:or i klassen 9-13 tusen men det är inte så ofta.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 13:40

dimitri skrev:*på senaste diymötet har jag pratat om WT men en kille som använder STP olja ist.f. silikonolja, mkt lugnare enl honom.
Jag har använt STP i några tallrikslager när inget annat hjälpt. Det verkar helt förhindra all stick-slip, om man har problem med det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-09-03 14:02

Nu har du nästan svarat på mina frågor på omvägar. :)

Eventuellt slarvig sammanställning:
-Du har hört skivspelare av samma fabrikat som två av alternativen, men kanske inte samma modeller.
-Du har inte nämnt om du gillade det du hörde eller ej
:?:
-Du har nämnt att de här modellerna känns designmässigt roligast, men inte om någon av dem känns roligare än de andra
-Du har inte nämnt om du tycker att något alternativ verkar förnuftigast :?:
-Du har nämnt att du har en skivspelare och en känsla av "ngt som fattades"

Du har fått höra några generella idéer om två av märkena (som kan tänkas stämma bra eller inte stämma bra).
Mitt förslag är att det bästa du kan få ut av det här just nu (snarare än någon slags statistisk sammanställning av andras erfarenheter av modellerna), är lärdomen om VAD som fattas med din nuvarande skivspelare. Det är nämligen DET som du behöver identifiera för att kunna utvärdera om din nya skivspelare har DET så det fullkomligt räcker och svämmar över, eller om den faktiskt inte heller har DET i tillräckligt hög grad.

Man får ju inte låna hem alla skivspelare i världen, men om den nya inte har DET så finns det ju en chans att du kan få pengarna tillbaka eller åtminstone kan förklara för försäljaren vad du upplever att skivspelaren gör fel (så att han har en chans att se över inställningarna).

Hur känns den idén? Som "Det än ingen idé att analysera ljudet på nuvarande spelare, för det hörs tydligt att den är skräp på så många sätt och vis" eller "Det verkar ju rätt smarrrt ja!" eller nåt annat alternativ? :)

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 14:08

dimitri skrev:För att återknyta till trådämnet, alltså välja mellan Thorens och Project så skulle jag köpa den sistnämnda.

*på senaste diymötet har jag pratat om WT men en kille som använder STP olja ist.f. silikonolja, mkt lugnare enl honom.
Och ja, själv kör jag med Scheu Cello, gamla torensen ser lite ledsen ut där den nu står.

Jag känner också att Pro-Ject är ett hetar alternativ än Thorens spelaren. Varför jag ens tagit med denna i mina funderingar, var att jag fått ett fint erbjudande på denna spelare. Men om jag tänker lite längre än vad näsan räcker, så inser jag nog rätt så snabbt att om jag inte redan från början, väljer "exakt" den spelaren som jag vill, så kan det bara bli dyrt i längden. Har ju, som jag även nämner tidigare i tråden, varit nöjd med det jag hört från både Pro-Ject samt Clearaudio, och borde kanske därför "minska ner" min lista till dessa två märken. Samt att jag även tycker att deras design är den klart mest tilltalande (då detta trots allt är "ganska" så viktigt för mig personligen).

Vilken arm kör du på Scheu spelaren? 250 eller 300 månne...

--------------------------------------------------------------------------------------

Ronnie skrev:Eventuellt slarvig sammanställning:
-Du har hört skivspelare av samma fabrikat som två av alternativen, men kanske inte samma modeller.

Kanske hade varit enklare om du skrivit frågorna på detta sätt direkt, och inte börjat bland in totalt meningslösa saker som "gå och jobba i morgon, hur gammal man är, etc..."

Av de två fabrikat som jag nämner att jag lyssnat på vid mässor, och som jag gillat vad jag hört, har jag tyvärr inte lyssnat på exakt de modeller som jag tar upp i denna tråd

-Du har inte nämnt om du gillade det du hörde eller ej
:?:

Jo, jag har gillat det jag hört

-Du har nämnt att de här modellerna känns designmässigt roligast, men inte om någon av dem känns roligare än de andra

Clearaudio vinner nog i längden.

-Du har inte nämnt om du tycker att något alternativ verkar förnuftigast :?:

Fram tills nu, så har Clearaudion kännts som det hetaste alternativet. Dock vill jag som sagt få lite mer "kött på benen" innan jag fattar mitt slutgiltliga beslut. Därav frågan här inne samt på annat forum. Därav läsning på andra forum, samt tester. Därav lyssningsrunda inom en mycket snar framtid... :wink:
Det är väl just pga detta som de flesta skriver och frågar om olika framtida inköp etc på ett forum? Just att man vill höra från andra och hur de ser på saken samt vad de har för intryck/erfarenheter att dela med sig utav. Om inte dessa frågor och funderingar skulle finnas på olika forum, så skulle det nog inte bli mycket skrivit alls. Enklare än så blir det väl inte?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-03 14:33

Ursäkta OT, men när ni skriver STP-olja vad tänker ni på då?

Märket STP? Vilken produkt isåfall, det finns några?

Förkortning STP som i vad?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-09-03 14:37

App app! Nu undvek du den viktiga frågan igen (längst ner).
Ta i tu med den nu! Just do it! :D

P.S. Jag tycker att Clearaudiospelaren är snygg och lite förtroendeingivande. Andra skulle fnysa och säga "Klirraudio" (Klirr = distorsion på tyska). Jag vet varken hur den eller någon av de andra modellerna presterar.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 14:53

Ronnie skrev:App app! Nu undvek du den viktiga frågan igen (längst ner).
Ta i tu med den nu! Just do it! :D

Jag hann inte för att jag måste ju jobba också, så att jag får en bra pension när jag blir gammal.. :wink:

Skämt å sidå, så vet jag var du vill komma, och att alla uppgraderingar inte alltid leder till det bättre. Bästa är givetvis att bestämta sig för ett märke och sedan förska låna hem och lyssna i "egen lugn och ro". Det jag hört från de Pro-Ject och Clearaudio spelare på mässor, slår min föredetta spelare med hästlängder. Dock går det ju inte att jämföra på detta vis, eftersom övrig utrustning samt lyssningsurm såg helt annorlunda ut.

Dock tyckte jag det kändes väldigt tunt och intetsägande med den "enkla" skivspelar-setup som jag hade tidigare. Det blev aldrig den där medryckande känslan etc, som man så ofta får vid användandet utav vinylsvarvar. Jag vill också ha möjlighet att köra med ett externt RIAA-steg, då detta var internt på den föra spelaren. Med ett extern har man ju också klart större möjlighet att "styra" ljudbilden åt det håll som man önskar.
Senast redigerad av multimedia 2007-09-03 14:59, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 14:56

BengtO skrev:Ursäkta OT, men när ni skriver STP-olja vad tänker ni på då?

STP Oil Treament, outspätt. Tjockt som sirap.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-03 15:24

paa skrev:
BengtO skrev:Ursäkta OT, men när ni skriver STP-olja vad tänker ni på då?

STP Oil Treament, outspätt. Tjockt som sirap.

Jaha, det gamla trixet.. Finns ju en del fett-produkter som borde vara kaka oxå från t.ex Slick eller svenska Tripak

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 15:38

Att fett verkar tjockare än olja beror på att det är olja emulgerat i såpa för att "hålla oljan på plats", så att säga, och inte på att det är tjockare olja.
Jag tror inte olja i såpa har bättre stick-slipminskande egenskaper än STP.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-03 19:09

multimedia skrev:Dock tyckte jag det kändes väldigt tunt och intetsägande med den "enkla" skivspelar-setup som jag hade tidigare.

Frågan är om du verkligen måste gå ända upp till 15000 kronorsklassen för att komma dit du vill?

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-03 19:37

Nä, detta behövs nog säkert inte. En ca 6mån beg. Clearaudio Emotion från t.e.x Tyskland kostar runt 5K + pickup och RIAA. En ny Emotion med Alpha Pickup kostar ca 8.700:- beställd från Tyskland.

Pro-Ject paketet jag nämner ^ovan^, går på ca 7.800:- nytt. Även detta om köp sker från Tyskland.

etc etc

Jag har inte tänkt att gå över 10K för hela paketet, trots att jag har +500 vinylskivor i min samling... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-04 00:22

Finns ju en intressant svensk spelare också.
Personligen sp tror jag spelare är inte så viktigt så länge den har en bra motor. Skulle vilja påstå det största problemet ligger där. Som pickup kan jag inte rek annat än OM-40. Har verkligen lyft mitt lyssnade.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-04 00:48

subjektivisten skrev:Finns ju en intressant svensk spelare också.
Personligen sp tror jag spelare är inte så viktigt så länge den har en bra motor. Skulle vilja påstå det största problemet ligger där. Som pickup kan jag inte rek annat än OM-40. Har verkligen lyft mitt lyssnade.

Tjenare! :D

Saknar dig på det "andra forumet". Vad hände där igentligen? (OT)

Ja, du brukar ju vurma om din OM-40. :wink: Har du dock fått hem Denon PU ännu? Den är jag väldigt intresserad att höra lite utlåtanden kring.

Antar förövrigt, att det är Opus du syftar på? Har tyvärr inte haft glädjen att höra detta märke en endaste gång. Blir nog samtidgt svårt att hitta ngn "nybeg. 3:a" för runt 5-6K. Vill nämligen inte helst gå över 10K i totalen. De spelare som jag nämnde i mitt första inlägg, går som sagt att hitta i Tyskland tillsammans med PU och RIAA för runt 10K.

mvh
m

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-04 00:56

Technics SL-12xxMK2 med tex. Denon DL-160 + Cambridge 640P
tror jag skulle ha en chans att göra dig nöjd (o förvåna många, tom.
subjektivisten). Allt nytt = ca: 7500:- :)

Edit: Priset
Senast redigerad av Laila 2007-09-04 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-04 01:08

Ja, jag har faktiskt tittat lite försynt på Technics spelarna. Vet inte riktigt vad det är jag gillar med dessa skapelser? Kanske är det retro looken samt alla goda minnen från tidigt 90-tal som gör sig påminda... :)

"Bästa stället" i Sverige som för Technics?

Ganska så intressant läsning från en amerikansk "användare". Som vanligt ska man ta dessa utlåtanden med en nypa salt... men men. :)

"So many reviews, what the heck one more wont matter. For what it is worth I think this is one of the best turntables period!. i have been using a Denon 103 cratridge(in various fromats) for over thirty years and can say this cartridge sounds fantastic with the 1200(with added counterweight). Speed stability is the best. try playing some solo piano on this turntable and then try the same cut on ANY other and you will hear what I mean. The turntable is dead silent, no rumble. There may be better arms out there but this one is pretty high quality. if you buy this turntable for home use in my opinion you will not be dissapointed especially for the price. I have had many high end units and overall this is the best."

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-05 22:31

multimedia skrev:Tjenare! :D

Saknar dig på det "andra forumet". Vad hände där igentligen? (OT)

Bevisligen så saknar inte vissa moderators mig där iaf. 8)
Kan ta vad som hände via pm

multimedia skrev:Ja, du brukar ju vurma om din OM-40. :wink: Har du dock fått hem Denon PU ännu? Den är jag väldigt intresserad att höra lite utlåtanden kring.

Ja, jag är extremt nöjd med den och känns bra att den är testad att både ge rekord lite "wear" som att den är väldigt neutral. Har inte köpt denon pickupen än, blir sen när jag väl får hem nya riaan.

multimedia skrev:Antar förövrigt, att det är Opus du syftar på? Har tyvärr inte haft glädjen att höra detta märke en endaste gång. Blir nog samtidgt svårt att hitta ngn "nybeg. 3:a" för runt 5-6K. Vill nämligen inte helst gå över 10K i totalen. De spelare som jag nämnde i mitt första inlägg, går som sagt att hitta i Tyskland tillsammans med PU och RIAA för runt 10K.

mvh
m

Ja, Opus jag menade. Inte "lyssnat" på någon själv, men den verkar sunt uppbyggd. Men sant, kan vara svårt att hitta beg.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 22:36

Här har du en Linn för 11 papp....
http://www.blocket.se/vi/12636709.htm?ca=11_s

/ B

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 01:11

Tack för tipset Bill! :)

Nu blev jag riktigt sugen, trots att den är lite lite över min utsatta budget. Saken är dock att jag inte direkt har ngn större kunskap när det kommer till "underhåll" utav "äldre" skivspelare. Är därför lite rädd för att köpa allt för gamla grejer, även om de kanske är i riktigt gott skick... (ser att jag pratar lite emot mig själv här, just eftersom man tenderar att inte behöva "fixa" så mycket med saker som är gott skick) :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-06 01:41

Bill50x skrev;
Här har du en Linn för 11 papp....
http://www.blocket.se/vi/12636709.htm?ca=11_s

Bra pris multimedia ! Men gör dig beredd på(om köp) att du
bör vara/bli nästintill expert på injusteringar av dito(om du
tex. inte vill/har råd att låta servicepersonal fixa till det hela ! :)

ps. Äger en själv sedan en massa år. ds.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 02:18

Ja, det är väl just detta som får mig att avstå en "gammal" skivspelare som jag vet att jag i så fall får mecka en del med. Just eftersom jag inte har ngr kunskaper inom detta område. När jag samtidigt inte heller har ngn lust att lägga ut pengar på att ngn annan ska göra det åt mig, är det nog bättre att avstå, och låta dessa guldklimpar säljas till personer som vet hur man ska handskas med dessa "bestar"... :)

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 09:36

Förresten, så för den som är intresserad, finns det här ännu en LP12:a till försäljning.

LP12 + LINGO 2 (Säljes)

Edit*
Fasen också! (Pardon my french)
Men jag fick precis ett mail som berättade att skivspelaren som jag var på väg att köpa, just blivit såld (anmälde mitt intresse i går). Det var en 4 mån. gammal Roksan Radius 5 Transparent med Nima Arm och Corus pickup. Allt sammans till det "fatala" priset av 9.000:-
Typiskt... :cry:
Men men, det får bli att jaga vidare. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 11:20

multimedia skrev:Men men, det får bli att jaga vidare. :)

Inga problem, det finns alltid spelare på G, det är bara en tidsfråga.

/ B

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 13:37

Jag gillade dock vad jag hört från Roksan (varit runt och lyssnat de senaste dagarna). Dock är nog det ändå så att Clearaudion är den som ligger bäst till.

Hur tycker ni detta låter? En Clearaudio Emotion med Satisfy arm för 5K. (ca 3 månader gammal)
Personligen tycker jag det låter rätt så prisvärt. Tankar kring detta? :)
Alltså just hur mycket en produkt kan tänkas tappa "bara den är uppackad och trots allt använd", dock väldigt lite? Finns att köpa för runt 6.800:- ny i från Tyskland, och Veteran tar 9.500:- för samma setup.

Så visst låter väl 5K för en; "så nära ny spelare som det igentligen går att få det till", som ett helt klart bra pris? (nu har jag ju nästan svarat på det själv :wink:)

Kollade även med Mirre/Veteran, och han nämnde att till Emotion är det bäst att använda antingen Classics eller Alpha. Detta, då de två dyrare alternativen som jag kollat på - Beta S samt Virtuoso - inte är att reka, eftersom verket på just Emotion är för klent för dem.
Senast redigerad av multimedia 2007-09-12 17:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-12 17:05

Det blev till slut en Clearaudio Emotion med Satisfy arm. Dock inte den spelare som jag nämner i inlägget ^ovan^, utan jag hittade en annan beg. som är spelad på endast 5-10 timmar, då säljaren nästan direkt efter köpet utav Emotion inhandlade en Champion (därav de korta speltimmarna). På denna Emotion setup sitter dessutom en Aurum Classic pickup monterad. Allt detta inc. frakt för 4.900:-

Känns helt klart som ett vettigt pris, och som sagt så fick jag "ju" tag i den vinylsvarv som jag allra helst ville ha, där både ljudbild samt design faller mig mest i smaken. :)

Nu är det bara RIAA-steg som skall inhandlas. Blir även där ett Clearaudio. Dock har jag ännu inte bestämt mig om det blir ett Smart Phono eller den "nya" Nano Phono, som båda har fått välidgt god kritik.

Vill också passa på att tacka alla som kommit med tips och förslag i denna sträng. Mycket uppskattat från min sida!

mvh
m

Återgå till Köpråd