Val av skivspelare. Pro-Ject eller Clearaudio?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-06 01:41

Bill50x skrev;
Här har du en Linn för 11 papp....
http://www.blocket.se/vi/12636709.htm?ca=11_s

Bra pris multimedia ! Men gör dig beredd på(om köp) att du
bör vara/bli nästintill expert på injusteringar av dito(om du
tex. inte vill/har råd att låta servicepersonal fixa till det hela ! :)

ps. Äger en själv sedan en massa år. ds.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 02:18

Ja, det är väl just detta som får mig att avstå en "gammal" skivspelare som jag vet att jag i så fall får mecka en del med. Just eftersom jag inte har ngr kunskaper inom detta område. När jag samtidigt inte heller har ngn lust att lägga ut pengar på att ngn annan ska göra det åt mig, är det nog bättre att avstå, och låta dessa guldklimpar säljas till personer som vet hur man ska handskas med dessa "bestar"... :)
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 09:36

Förresten, så för den som är intresserad, finns det här ännu en LP12:a till försäljning.

LP12 + LINGO 2 (Säljes)

Edit*
Fasen också! (Pardon my french)
Men jag fick precis ett mail som berättade att skivspelaren som jag var på väg att köpa, just blivit såld (anmälde mitt intresse i går). Det var en 4 mån. gammal Roksan Radius 5 Transparent med Nima Arm och Corus pickup. Allt sammans till det "fatala" priset av 9.000:-
Typiskt... :cry:
Men men, det får bli att jaga vidare. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 11:20

multimedia skrev:Men men, det får bli att jaga vidare. :)

Inga problem, det finns alltid spelare på G, det är bara en tidsfråga.

/ B

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 13:37

Jag gillade dock vad jag hört från Roksan (varit runt och lyssnat de senaste dagarna). Dock är nog det ändå så att Clearaudion är den som ligger bäst till.

Hur tycker ni detta låter? En Clearaudio Emotion med Satisfy arm för 5K. (ca 3 månader gammal)
Personligen tycker jag det låter rätt så prisvärt. Tankar kring detta? :)
Alltså just hur mycket en produkt kan tänkas tappa "bara den är uppackad och trots allt använd", dock väldigt lite? Finns att köpa för runt 6.800:- ny i från Tyskland, och Veteran tar 9.500:- för samma setup.

Så visst låter väl 5K för en; "så nära ny spelare som det igentligen går att få det till", som ett helt klart bra pris? (nu har jag ju nästan svarat på det själv :wink:)

Kollade även med Mirre/Veteran, och han nämnde att till Emotion är det bäst att använda antingen Classics eller Alpha. Detta, då de två dyrare alternativen som jag kollat på - Beta S samt Virtuoso - inte är att reka, eftersom verket på just Emotion är för klent för dem.
Senast redigerad av multimedia 2007-09-12 17:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-12 17:05

Det blev till slut en Clearaudio Emotion med Satisfy arm. Dock inte den spelare som jag nämner i inlägget ^ovan^, utan jag hittade en annan beg. som är spelad på endast 5-10 timmar, då säljaren nästan direkt efter köpet utav Emotion inhandlade en Champion (därav de korta speltimmarna). På denna Emotion setup sitter dessutom en Aurum Classic pickup monterad. Allt detta inc. frakt för 4.900:-

Känns helt klart som ett vettigt pris, och som sagt så fick jag "ju" tag i den vinylsvarv som jag allra helst ville ha, där både ljudbild samt design faller mig mest i smaken. :)

Nu är det bara RIAA-steg som skall inhandlas. Blir även där ett Clearaudio. Dock har jag ännu inte bestämt mig om det blir ett Smart Phono eller den "nya" Nano Phono, som båda har fått välidgt god kritik.

Vill också passa på att tacka alla som kommit med tips och förslag i denna sträng. Mycket uppskattat från min sida!

mvh
m

Föregående

Återgå till Köpråd