Billig fjärrkontroll

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Billig fjärrkontroll

Inläggav enJohn » 2007-10-10 21:47

Jaha, nu har drygt ett-årige sonen lyckats bada fjärrkontrollen till teven. Undrar om nån har nåt tips på en bra och billig (så långt under tusenlappen som möjligt!) fjärr som klarar av även "extra-funktionerna", såsom formatbyte osv till teve, dvd, samt cd-spelare. Förlslag någon?

/en john med sony-tjock-teve, Sharp-dvd och sony-cd

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-10-10 22:45

Jag har haft en Logitech Harmony 575 (den billigaste) ett tag nu. Bökig att programmera men väl med allt på plats så funkar den kanon. Bara att på hemsidan mata in vilka apparater du har så sköter den resten. Den frågar vad du behöver ha på för att "Watch TV" sen är allt klart. Tryck på en knapp så går MCE, projje, förstärkare igång i rätt läge.

Den kan verka lite plastig men mina båda killar (1 och 3) har inte lyckats sabba den än. Kostar väl ca 600 idag.

Tillägg: Eftersom du efterlyser "extrafunktioner" så ska det tilläggas att alla apparater du definierar dyker upp som devices i fjärren, med samtliga funktioner installerade. Det sitter en hel community bakom Logitech som hjälper dem att banka in koderna för alla apparater som finns. Tom lampstyrningar osv.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-10 23:48

Bästa pryl för pengarna jag köpt är denna fjärr:
Bild
Philips SBC-RU538
Den är riktigt ergonomisk. Viktigast av allt den är gummerad och extremt stöttålig och vattentät! Kostar <250kr
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-11 00:36

Viktigast av allt den är gummerad och extremt stöttålig och vattentät! Kostar <250kr

jaha det var en sådan de sk stureplansprofilerna använde?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-10-11 00:50

profbd skrev:
Viktigast av allt den är gummerad och extremt stöttålig och vattentät! Kostar <250kr

Du är otroligt smak-/taktlös och läser för mycket i Aftonbladet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-10-11 08:03

bomellberg skrev:Jag har haft en Logitech Harmony 575 (den billigaste) ett tag nu. Bökig att programmera men väl med allt på plats så funkar den kanon. Bara att på hemsidan mata in vilka apparater du har så sköter den resten. Den frågar vad du behöver ha på för att "Watch TV" sen är allt klart. Tryck på en knapp så går MCE, projje, förstärkare igång i rätt läge.

Den kan verka lite plastig men mina båda killar (1 och 3) har inte lyckats sabba den än. Kostar väl ca 600 idag.

Tillägg: Eftersom du efterlyser "extrafunktioner" så ska det tilläggas att alla apparater du definierar dyker upp som devices i fjärren, med samtliga funktioner installerade. Det sitter en hel community bakom Logitech som hjälper dem att banka in koderna för alla apparater som finns. Tom lampstyrningar osv.

Tackar för tipset! Verkar ju vettigt och bra. Och dessutom ordentligt kvalitetstestad av de tuffaste konsumenterna! Måste undersöka mer noggrant.

Alexi: är den du nämner lika flexibel när det gäller att styra extrafunktioner? Många skryter ju om det, men när det gäller så går man bet...

profbd: Håll din skit borta från min tråd! :evil:

/en john som faktiskt tror att ordinarie kontroll torkat över natten :oops: :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-10-11 08:28

Sorry 525 heter den. Inte 575 som jag trodde. Lägstapris på prisjakt är 600 inkl frakt.

Läs mer om den här:
http://www.logitech.com/index.cfm/remotes/universal_remotes/devices/371&cl=se,sv

Jag vet att de har haft nån slags provkörning på nätet tidigare, så att man kunde testa om ens egna apparater fanns i databasen. Ska försöka hitta den igen. Då kan du se exakt vilka funktioner du kommer att få tillgång till. Ska nämnas att för att komma åt dem måste du trycka "Devices", välja tex "TV" och bläddra fram tex "Aspect Ratio", men du kan också mappa frekvent använda funktioner till en egen knapp för snabbare åtkomst.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-11 10:53

tvett skrev:
profbd skrev:

Du är otroligt smak-/taktlös och läser för mycket i Aftonbladet.

jag tyckte det va rätt kul när jag läste profbds text :) vart dock lite smått sur när jag läste det i pressen

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-11 11:37

till en tv skulle jag satsa på en originalfjärr
de pengarna som den kommer att kosta extra är väl använda pengar

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-10-11 12:07

profbd skrev:till en tv skulle jag satsa på en originalfjärr

Hm, tja, det är en idé kanske, även om det vore skönt att slippa ett par kontroller. Varför är det värt lite extra, tycker du?

/en john

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-10-11 13:53

Harmony 525 är plastig och inte alls bra.
Den knarrar o håller på. Du kan få köpa min billigt om du vill, men att vara så låst till ett så dåligt program lockar inte kan jag lova.
Man MÅSTE gå via ett dåligt och långsamt program som vägrar starta om
man inte är uppkopplad mot Internet för att kunna programmera den.

Försök hitta en multifjärr från rotel R969, den har grym kvalite,är logisk och smidig att konfigurera. Den är ful men bra. Insidan vinner i längden alla ggr.
http://www.remotecentral.com/ureview/16.htm

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-11 15:18

jag har haft en del multifjärrar nu senast one fore all 6(den första designen) och de har mäst varit sissådär.
men för all del höja ljudet och skifta kanal brukar de klara
en pronto vore ju fränt men till hämska pengar
är det ingen här som fipplat med dessa prog som man har på datorn och fjärrstyr hembion med?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-11 15:59

profbd skrev:till en tv skulle jag satsa på en originalfjärr
Till min tv var iaf. orginalfjärren mycket sämre en Philipsen jag tipsade om. Den har samtliga knappar som finns på orginal bara bätre på allt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-11 16:38

Alexi skrev:Bästa pryl för pengarna jag köpt är denna fjärr:
Philips SBC-RU538
Den är riktigt ergonomisk. Viktigast av allt den är gummerad och extremt stöttålig och vattentät! Kostar <250kr

Såg intressant ut! Nån som vet om den klarar att manövrera en Denon 1802 (vars fjärr jag verkligen har tröttnat på!)?

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-10-11 16:52

Alexi skrev:Bästa pryl för pengarna jag köpt är denna fjärr:
Bild
Philips SBC-RU538

Hm, den finns inte på philips hemsida? Skulle behöva lite mer info om huruvida den kan styra just mina apparater. Logitech verkar ju vara på tå just i den frågan.

/en john som tackar för tips! :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-11 17:03

Här är länken till manualen.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-10-11 18:01

alexi vad var det för märke på tv?

Återgå till Köpråd