Jag är ny på detta forum och blev hitlockad via dokumentären "Guldörat" (som verkligen var ett trevligt tv-inslag
Rummets förutsättningar
Jag och min fru köpte en gammal Skånelänga (Brodda, utanför Skurup i Skåne) för ett par år sedan och har sedan dessa totalrenoverat detta hus. I mitten av huset har vi gjort ett rum som är ca. 10x6 meter. Detta rum är ett kombinerat kök och vardagsrum med öppet upp i taknock (ca. 6 meter upp i taknock). I detta rum vill jag ha någon form av välljudande hifi-anläggning och det är till detta rum som jag behöver högtalar-råd! Nedan finns en simpel Paint-teckning över rummet. Man kan se att den ena kortsidan inte är i en del utan 2-delad eftersom det går en trappa upp till ett entreslolplan vilket komplicerar eventuella högtalare. Den kortsida som är övert på bilden är egentligen en rak vägg på 6 meter som vi i efterhand har byggt en trappa framför (lutning ca. 45 grader). Den fyrkantiga saken i mitten är en skorsten med tillhörande öppen spis.
Tanken är att ha en platt-tv på den vägg som utgör sidan på trappan. På eller mot denna vägg skulle jag i alla fall teoretistk kunna ha högtalarna men det blir ingen enhetlig vägg bakom eftersom trappan har en lutning på 45 grader. den vänstra delen av denna vägg är 2.7 meter hög, men den högra delen är 0 meter hög (tappan går från höger till vänster). Därför har jag haft en tanke på att istället ha ett par högtalare på den del av väggen som är till vänster (utmärkt med 2 stycken 'H' på bilden) eftersom denna vägg är hel så att säga. Jag har också haft tankar på att ha högtalarna på den högra väggen, d.v.s. långsidan på bilden nedan (också utmärkt med 2 'H'). Ett PROBLEM med alla former av högtalarplaceringar i rummet är att jag inte på något ställe har plats med 0,5-1 metets luft mellan högtalare och vägg.
Das Referenz
Vem är jag och vilka är mina referenser? Musik har alltid haft en otroligt stor plats i mitt liv och jag både spelar (gitarr, trummor, sång osv) och lyssnar väldigt mycket på musik. Den sista "riktiga" anläggningen jag hade var i samband med att jag hade förmånen att bo en gigantisk lägernhet i Malmö där jag hade ett bio-rum på säkert 35m2 med projektor osv. Där hade jag ett par Dali Skyline fronthögtalare som jag även använde för musik (matat med Harman/Kardon DVD-25 och en Harman/Kardon AVR7000 om jag minns rätt). Jag vet inte om någon här hört Dali SKyline men det är en bandhybrid. Basen är, vad jag vet, en 12" CerwinVega utan låda (vilket kräver noggrann placering av högtalarna), ett mellanregister på 6,5" (om jag minns rätt) och en banddiskant. Dessa högtalare lät oerhört bra till singer/songwriter-musik, akustisk gitarr osv. Otroligt bra stereo-bild och om man satt i sweetspot var det verkligen som om musiken fanns i rummet så att säga. Mycket detalj också
När jag bodde i lägenheten där jag hade ett eget rum för lyssning och bio spelade utseendet på högtalarna ingen roll. I det rummet valde jag därför saker efter endast funktion. NU råkar jag även vara väldigt intresserade av formgivning, arkitektur osv. och det gör att jag i resten av den lägenheten valde att använda mig av B&O-prylar (Beocenter 2300 som CD-spelare och BeoLab 8000 högtalare, d.v.s. de högtalare som ser ut som orgelpipor) för ljud och TV. Diskussionen kring B&O's varande och icke-varande kan säkert bli lång och den kan vi lägga åt sidan
Min musik
Vad lyssnar jag då på för någonting? Jag är i grund och botten allätare...Allt från Bach till Laibach kan man säga
Jag har inte tänkt att lyssna på koncert-volym, men tillräckligt högt för att få en känsla av att rummet fylls av musik (om ni förstår?).
Budget
Jag har gått och funderat i termerna av att ge 7k för en förstärkare, 3k för en CD-spelare och 10k för högtalarna. Jag vet inte om det är rätt viktat eller fel så upplys mig gärna! Kan jag ge 5k för högtalare som låter bra är det såklart trevligt, men samtidigt är jag inte främmande för att ge 15k om det behövs. Nytt eller begagnat spelar ingen roll
Summering
Jag har ett stort rum (60 kvadrat) med öppet upp i taknock med en takhöjd på ca. 6 meter och jag vill ha högtalare som klarar att spela med bra stereoseparation och öppenhet men som även klarar snärtig bas. Jag har svårt att ha 0.5-1 meter mellan högtalare och vägg p.g.a. möblering och rummets karaktär. Budget för högtalare är ca 10k. Musiken som spelas är klassisk musik, jazz, rock, metal, synth, singer/songwriter.
Mycket text och säkert väldigt otydligt så ha tålamod! Tack för ett väldigt trevligt forum
/Kristian