Hjälp mig med högtalare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cy_berg

Hjälp mig med högtalare!

Inläggav cy_berg » 2007-12-29 01:26

Hejsan!
Jag är ny på detta forum och blev hitlockad via dokumentären "Guldörat" (som verkligen var ett trevligt tv-inslag :D). Jag har läst en hel del trådar på forumet under den senaste veckan och känner att jag behöver lite råd angående högtalare (och kanske mer än det). Jag har haft lite svårt att formulera något som ger ett bra underlag för råd från er erfarna audiofiler, så ha tålamod! För dig som inte orkar läsa mycket text finns det en summering längst ner:) Nedan finns lite grundläggande förutsättningar:

Rummets förutsättningar
Jag och min fru köpte en gammal Skånelänga (Brodda, utanför Skurup i Skåne) för ett par år sedan och har sedan dessa totalrenoverat detta hus. I mitten av huset har vi gjort ett rum som är ca. 10x6 meter. Detta rum är ett kombinerat kök och vardagsrum med öppet upp i taknock (ca. 6 meter upp i taknock). I detta rum vill jag ha någon form av välljudande hifi-anläggning och det är till detta rum som jag behöver högtalar-råd! Nedan finns en simpel Paint-teckning över rummet. Man kan se att den ena kortsidan inte är i en del utan 2-delad eftersom det går en trappa upp till ett entreslolplan vilket komplicerar eventuella högtalare. Den kortsida som är övert på bilden är egentligen en rak vägg på 6 meter som vi i efterhand har byggt en trappa framför (lutning ca. 45 grader). Den fyrkantiga saken i mitten är en skorsten med tillhörande öppen spis.

Tanken är att ha en platt-tv på den vägg som utgör sidan på trappan. På eller mot denna vägg skulle jag i alla fall teoretistk kunna ha högtalarna men det blir ingen enhetlig vägg bakom eftersom trappan har en lutning på 45 grader. den vänstra delen av denna vägg är 2.7 meter hög, men den högra delen är 0 meter hög (tappan går från höger till vänster). Därför har jag haft en tanke på att istället ha ett par högtalare på den del av väggen som är till vänster (utmärkt med 2 stycken 'H' på bilden) eftersom denna vägg är hel så att säga. Jag har också haft tankar på att ha högtalarna på den högra väggen, d.v.s. långsidan på bilden nedan (också utmärkt med 2 'H'). Ett PROBLEM med alla former av högtalarplaceringar i rummet är att jag inte på något ställe har plats med 0,5-1 metets luft mellan högtalare och vägg.

Bild

Das Referenz
Vem är jag och vilka är mina referenser? Musik har alltid haft en otroligt stor plats i mitt liv och jag både spelar (gitarr, trummor, sång osv) och lyssnar väldigt mycket på musik. Den sista "riktiga" anläggningen jag hade var i samband med att jag hade förmånen att bo en gigantisk lägernhet i Malmö där jag hade ett bio-rum på säkert 35m2 med projektor osv. Där hade jag ett par Dali Skyline fronthögtalare som jag även använde för musik (matat med Harman/Kardon DVD-25 och en Harman/Kardon AVR7000 om jag minns rätt). Jag vet inte om någon här hört Dali SKyline men det är en bandhybrid. Basen är, vad jag vet, en 12" CerwinVega utan låda (vilket kräver noggrann placering av högtalarna), ett mellanregister på 6,5" (om jag minns rätt) och en banddiskant. Dessa högtalare lät oerhört bra till singer/songwriter-musik, akustisk gitarr osv. Otroligt bra stereo-bild och om man satt i sweetspot var det verkligen som om musiken fanns i rummet så att säga. Mycket detalj också :D Basen funkade inte så bra till rock/metal om jag minns rätt. Det jag vill ha är en högtalare som skapar just känslan av att musiken finns i hela rummet, och där det finns bra stereoseparation, men som dessutom har en bas som är snärtig och som klarar rock/hårdare rock på ett vettigt sätt.

När jag bodde i lägenheten där jag hade ett eget rum för lyssning och bio spelade utseendet på högtalarna ingen roll. I det rummet valde jag därför saker efter endast funktion. NU råkar jag även vara väldigt intresserade av formgivning, arkitektur osv. och det gör att jag i resten av den lägenheten valde att använda mig av B&O-prylar (Beocenter 2300 som CD-spelare och BeoLab 8000 högtalare, d.v.s. de högtalare som ser ut som orgelpipor) för ljud och TV. Diskussionen kring B&O's varande och icke-varande kan säkert bli lång och den kan vi lägga åt sidan :roll: men i mitt nuvarade hus kan jag inte ha ett separat lyssningsrum vilket gör att jag gärna skulle vilja ha högtalare som BÅDE låter och ser bra ut! :D

Min musik
Vad lyssnar jag då på för någonting? Jag är i grund och botten allätare...Allt från Bach till Laibach kan man säga :lol: Jag lyssnar en del på klassisk musik även om det inte är varje dag. En del modernare jazz blir det också, men lika gärna rock, metal och lite tyngre synth (torrt och baskrävande), men även mycket pop och singer/songwriter.

Jag har inte tänkt att lyssna på koncert-volym, men tillräckligt högt för att få en känsla av att rummet fylls av musik (om ni förstår?).

Budget
Jag har gått och funderat i termerna av att ge 7k för en förstärkare, 3k för en CD-spelare och 10k för högtalarna. Jag vet inte om det är rätt viktat eller fel så upplys mig gärna! Kan jag ge 5k för högtalare som låter bra är det såklart trevligt, men samtidigt är jag inte främmande för att ge 15k om det behövs. Nytt eller begagnat spelar ingen roll
:)

Summering
Jag har ett stort rum (60 kvadrat) med öppet upp i taknock med en takhöjd på ca. 6 meter och jag vill ha högtalare som klarar att spela med bra stereoseparation och öppenhet men som även klarar snärtig bas. Jag har svårt att ha 0.5-1 meter mellan högtalare och vägg p.g.a. möblering och rummets karaktär. Budget för högtalare är ca 10k. Musiken som spelas är klassisk musik, jazz, rock, metal, synth, singer/songwriter.

Mycket text och säkert väldigt otydligt så ha tålamod! Tack för ett väldigt trevligt forum :)
/Kristian

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Hjälp mig med högtalare!

Inläggav phloam » 2007-12-29 03:12

cy_berg skrev:Allt från Bach till Laibach kan man säga :lol:

Klockren...! :mrgreen: Välkommen! :)

Användarvisningsbild
cy_berg

Re: Hjälp mig med högtalare!

Inläggav cy_berg » 2007-12-29 11:47

phloam skrev:
cy_berg skrev:Allt från Bach till Laibach kan man säga :lol:

Klockren...! :mrgreen: Välkommen! :)

:mrgreen: Tackar! :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-12-29 18:57

Vågar nog inte säga så mycket om högtalarplaceringen , mer än att du får pröva dig fram. En begagnad högtalare jag kan rekommendera för ungefär det priset är dali 40 (eller lite mindre). Dock kräver de ett stort rum enligt mig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-29 19:01

Rummet såg ju väldigt knepigt ut... Förslaget med högtalarna vid sidan av trappan, mot kortväggen, ser inte ut att resultera i någon speciellt mysig placering. Fungerar det inte med tv längs långväggen, tillsammans med högtalarna?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2007-12-29 19:17

JTarnstrom skrev:Rummet såg ju väldigt knepigt ut... Förslaget med högtalarna vid sidan av trappan, mot kortväggen, ser inte ut att resultera i någon speciellt mysig placering. Fungerar det inte med tv längs långväggen, tillsammans med högtalarna?

Tärnström

Jag håller helt med dig om att ha ha högtalarna vid sidan av trappan mot kortväggen inte är en speciellt bra förslag :roll: men de andra alternativen blir också knepiga. Anledningen att TV'n kommer att vara där den är utritad på ritningen är för att det blir en vettig möblering med soffor kontra den öppna spisen (som i alla fall jag gärna vill se från soffan :D ) och för att det är en garderob bakom vilket gör att jag drar alla sladdar rakt genom väggen (i trapp-huset så att säga). Där finns även antenn-sladd, telefonjack. Att ha TV + högtalare på långväggen blir knepigt eftersom inget är förberett för det vilket gör att det kommer att bli en tråkig sladd-härva. MEN, summa sumarum: jag vet att rummet är långt ifrån ett optimalt lyssningsrum så det kommer att bli en kompromiss oavsett lösning, och det är helt OK i dagsläget.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-12-29 19:51

Placering intill vägg, design och anar jag också lite "lounge". Det luktar ju Carlson eller Larsen lång väg. Nya stora Larsen kommer att rymmas i en utsträckt budget. Leta runt efter lite större Carlson (basen).
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2007-12-30 00:44

lasselite skrev:Placering intill vägg, design och anar jag också lite "lounge". Det luktar ju Carlson eller Larsen lång väg. Nya stora Larsen kommer att rymmas i en utsträckt budget. Leta runt efter lite större Carlson (basen).

Du har helt rätt gällande dina "antaganden" :) Carlsson och Larsen ska, om jag förstått det rätt, placeras intill en vägg snarare än en bit ifrån, och redan där blir det hela väldigt intressant för mig. Dessutom är dom ju snygga! Går det att få tag på begagnade Carlsson eller är det likabra att titta på Larsen istället?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-30 12:28

Dali Skyline kommer jag ihåg! Suktade själv efter sådana i min ekonomiskt fattiga ungdom, men kom påandra tankar när jag provlyssnade och upptäckte att basen var helt keff. Men på musik utan kraftigare inslag av bas lät dom kanon!

Det du ska ha nu är Carlsson eller Larsen. Jag kan inte tänka mig nåt annat, men det hindrar inte fråan att det finns andra produkter som kan fungera bra i ditt fall. B&O kanske, men då blir det väl en nolla för mycket på prislappen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2007-12-30 13:18

Max_Headroom skrev:Dali Skyline kommer jag ihåg! Suktade själv efter sådana i min ekonomiskt fattiga ungdom, men kom påandra tankar när jag provlyssnade och upptäckte att basen var helt keff. Men på musik utan kraftigare inslag av bas lät dom kanon!

Det du ska ha nu är Carlsson eller Larsen. Jag kan inte tänka mig nåt annat, men det hindrar inte fråan att det finns andra produkter som kan fungera bra i ditt fall. B&O kanske, men då blir det väl en nolla för mycket på prislappen?

Jag har för mig att det fanns 2 olika varianter av Skyline (1000 och 2000) och minns faktiskt inte vilken av dom det var jag hade, men jag har för mig att den ena varianten var något större med mer bas. EFtersom det är en helt öppen konstruktion (ingen låda för basen) kräver dessa högtalare en omsorgsfull placering för att låta bra, inte minst för basens skull. Jag hittade nån manual på nätet där det stod om placering i förhållande närmaste vägg, invinkling osv. och efter att ha labbat med det tyckte jag att dom lät bra i basen till singer/songwriter-musik, pop osv. Dock funkade basen mindre bra till sådant som synth/techno. Men vilket mellanregister och diskant! Jag minns att jag satte på nån skiva och plötsligt hörde en massa detaljer som jag inte hört tidigare, och om man sitter i sweetspot gav dessa högtalare en jäkla "närvaro". Dom funkade rätt bra i en bioanläggning eftersom man då sitter i ungefär samma höjd med huvudet hela tiden. Reser man sig upp kommer man utanför banddiskantens räckvidd och då låter det inte lika kul.

Jag har som sagt en del B&O-prylar redan och gillar deras koncept till 100%, d.v.s. att det är logiskt, intuitivt, snyggt, praktiskt osv. (samma fjärrkonroll till alla olika delar, inklusive styrning av lampor i taket). De högtalare jag har är BeoLab 8000 och dom är hur snygga som helst, MEN man får helt klart mer ljud för pengarna om man lägger motsvarande summa på mer seriösa saker. Jag har faktiskt inte ens hunnit testa dom i vårt nya hus eftersom jag just nu håller på med det absolut sista i vardagsrummet innan det är dags att flytta in. Jag kanske kommer på andra tankar när jag får testat dom i rummet (dom kanske duger menar jag). MEN, det hade varit väldigt kul att testa Carlsson eller Larsen, men frågan är bara var? Jag såg på Larsens hemsida att ett företag i Malmö är återförsäljare så det kansek blir att ringa dom och kolla om dom har några för demo...

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-12-31 08:17

Jag såg på Larsens hemsida att ett företag i Malmö är återförsäljare så det kansek blir att ringa dom och kolla om dom har några för demo...

Stämmer bra det, Hifi Skane har ett par Larsen 4 i sin butik.

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2007-12-31 11:26

Hammarstrand skrev:
Jag såg på Larsens hemsida att ett företag i Malmö är återförsäljare så det kansek blir att ringa dom och kolla om dom har några för demo...

Stämmer bra det, Hifi Skane har ett par Larsen 4 i sin butik.

Jaså, där ser man! Då får et bli ett besök där pronto :)

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-02 19:11

Sådärja, då har man varit ute på testrunda :D

Jag skulle ändå en sväng till HifiKlubben ute vid Mobilia i Malmö för att beställa en TV och brände lite snabbt en CD med lite blandad musik för att ha att lyssna med/på. Jag fick hjälp av en ung kille som var väldigt trevlig och hjälpsam men som jag inte uppfattade som superkunnig. Vi pratade lite om min budget (20-25k totalt för cd/stärkare/högtalare) och han rekommenderade en NAD C372 (7k) förstärkare tillsammans med en NAD C542 (4k) CD vilket lämnar i runda slängar drygt 10k över till högtalare. Dom hade inte den aktuella stärkaren hemma utan det blev en något mindre NAD istället. Följande högtalare fick sig en släng av min bland-skiva:

Dali Concept 8
Dali Concept 10
Dali Ikon 6
B&W 684 (tror jag...)

Dali Concept 8 och 10 lät ganska lika där 10 hade lite mer bas men samtidigt är dom väldigt stora (i mina ögon) och grymt fula så för min del hade 8'orna funkat bättre. Ljudet var helt OK men bra stuns och snärt i basen. Jag spelade låten "Flying in a blue dream" med Joe Satriani för att höra lite på separation och mellan/diskant i introt. Körde också "The Match" med Joey Tempest som jag minns precis hur den lät på mina gamla Dali Skyline men jag saknade lite spearation och öppenhet på gitarr/intro. Bra bas dock som sagt och jag hade nog kunnat leva med dessa. När det gäller B&W lät dom märkbart blurriga eller dova eller hur man ska säga, men killen som demade tyckte att det kunde bero på att förstärkaren var för klen för att driva dom...

Hursomhelst, därefter bar det iväg till HifiSkåne! Jag fick prata med en väldigt entusiastisk och trevlig man som var jäkligt bra att prata med (förutom att han pratade en hel del skit om HifiKlubben och dessprodukter...). Vi kollade lite på Arcam förstärkare och CD-spelare som direkt skulle spräcka min budget, men dom är ju så vackra!! Inne i lyssningsrummet blev jag lämnad för att i lugn och ro testa högtalare. Jag testade i stort sett bara följande:
Monitor Audio RS6 (9,5k)
Monitor Audio RS8 (12,5k)

Som referens tyckte expediten att jag skulle testa ett par AudioVector för ca. 25k men dom gav mig ingen aha-upplevelse så p.g.a. att dom var så mycket utanför budget struntade jag snabbt i dom. Både RS6 och 8 lät jäkligt mycket bättre än det jag testade på HifiKLubben
:D Jag märkte inte så väldigt stor skillnad på 6'an och 8'an, men tyckte att basen var lite distinktare och och bestämd på 8'an. Det var bra spridning (musiken hörs i hela rummet så att säga) och jag upplvede det som de hade en bra balans. Kanske lite "stängd" när det gäller mellanregister men det kan bero på att jag satt fel i förhållande till sweetspot etc. Jag hade LÄTT kunna köpa RS6 eller RS8 :D Inte var dom speciellt fula heller faktiskt. Jag testade första spåret från Dream Theater senaste platta och det kändes snärtigt och bra. "The Match" lät mycket mer levande än på Dali-högtalarna och basen hade inga problem med synth a'la Spetsnaz och Mesh, d.v.s. en snärtig och torr bas utan otäckt muller och annat.

Larsen L4
MEN, jag glömde nästan bort varför jag valt att besöka HifiSkåne! Ute i det större rummet stod de: Larsen L4 :D Dessa matades med cd och förstärkare från Advance Acoustic (CD'n var en MCD203 med rör men jag minns inte beteckningen på förstärkaren). CD'n tog sina goda 60 sekunder för uppvärmning (!) men sedan bar det iväg. Jag hade väl egentligen inga förväntningar på dessa högtalare eftersom jag aldrig hört på några liknande tidigare (har aldrig hört några Carlsson) men jag stod snabbt med hakan nere! "Flying in a Blue Dream" lät plötsligt som att den fanns i hela rummet (nästan) och med bra definition, och så gjorde även "The Match". Jag satte på "Step by Step" med Mesh och då rös jag för första gången under dagen 8O Jäklar vilken rymd i musiken, och vilken spridning! Och dom är ju så små dom där högtalarlådorna :lol: Basen var distinkt och mycket snärtigare och mulligare än jag förväntat mig, och jag tyckte definitivt att dom hade en bra balans också. KANSKE att dom kunde varit lite mer öppna i mellanregister men jag vet inte...tydligen var dom inte inspelade, om det kan spela någon roll i detta fall. Lite jazz i form av Fredrik Kronqvist Quartet lät också jäkligt bra med bra rymd och spridning. "Words in the Wires" med Christian Kjellvander lät rymligt och rösten lät väldigt nära och levande. Och kolla in detta: 6k för dessa högtalare! Det är möjligt att jag tyckte att det lät bättre än det gjorde bara för att jag tycker att dessa högtalare är vackra som en dröm så jag får väl åka dit och lyssna igen, men i MINA öron var detta definitivt i precis den riktning jag letar efter! Riktigt kul, och tack för tipset!
/En väldigt glad och upprymd Kristian

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 19:20

Kul :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-02 19:24

cy_berg skrev:När det gäller B&W lät dom märkbart blurriga eller dova eller hur man ska säga

...basen hade inga problem med synth a'la Spetsnaz och Mesh, d.v.s. en snärtig och torr bas utan otäckt muller och annat.

Glöm inte att en högtalare som inte har bas som sträcker sig långt ned alltid låter "snärtigare" än en som har det. Djupbas låter inte torrt, utan runt och fylligt.

Kul att läsa om ditt letande! Du skriver fylligt, och inte alls torrt. ;)
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-01-02 22:42

Kul att läsa om Larsen! Jag kan tänka mig att de låter mycket bra och jag vill gärna själv lyssna en dag. Dina intryck låter väldigt lika de jag fick av Carlsson OA58.2 (eller OA60 då...), också detta ute i första rummet på Hifi Skåne...

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-02 22:51

Stranne skrev:Kul att läsa om Larsen! Jag kan tänka mig att de låter mycket bra och jag vill gärna själv lyssna en dag. Dina intryck låter väldigt lika de jag fick av Carlsson OA58.2 (eller OA60 då...), också detta ute i första rummet på Hifi Skåne...

Lustigt att du nämner OA58.2 faktiskt: Säljaren jag pratade med på HiFiSkåne tyckte att L4'orna låter snäppet bättre (jag har inte hört några Carlsson alls så jag kan inte uttala mig) så gillar du OA58.2 borde ju L4'orna vara väldigt intressanta :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-02 23:25

Jag lyssnade på Larson 4 idag hos Kent, lät bra, inte samma bas som hemma, svårt att jämföra när man inte har samma prylar och inte samma rum.

Användarvisningsbild
h00hbt

Inläggav h00hbt » 2008-01-04 21:20

Jag tycker att du ska satsa på en bra rörförstärkare, jazz, lite klassiskt och rock kan inte bli bättre med rör.
Kolla in en schysst SET-förstärkare typ 10w och ett par hyggligt stora högyalare meg en känslighet på över 96db och du är hemma.
Se till att köpa en CD med rör i utgången också för ny musik och sedan en schysst vinylsvarv för de gamla skivorne som du inte lyssnat på på länge.
Du kommer att ha så roligt att prova olika rör och din musik kommer få en ny innebörd i ditt liv.

Med vänliga hälsningar

/B

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-05 01:02

h00hbt skrev:Jag tycker att du ska satsa på en bra rörförstärkare, jazz, lite klassiskt och rock kan inte bli bättre med rör.
Kolla in en schysst SET-förstärkare typ 10w och ett par hyggligt stora högyalare meg en känslighet på över 96db och du är hemma.
Se till att köpa en CD med rör i utgången också för ny musik och sedan en schysst vinylsvarv för de gamla skivorne som du inte lyssnat på på länge.
Du kommer att ha så roligt att prova olika rör och din musik kommer få en ny innebörd i ditt liv.

Med vänliga hälsningar

/B

Tack för tipsen :) Jag är gitarrist så jag vet hur trevligt det är med rörstärkare :D men vet inte om man hittar det för vettiga priser (inom HiFi-anläggningar alltså)?

Jag är ruskigt sugen på ett par Larsen L4, så under helgen ska jag ge min gamla B&O-anläggning en sista chans (BeoCenter 2300 och BeoLab 8000 högtalare). ALlt har varit nerpackat de senaste 2 åren när jag har renoverat huset och vardagsrummet är precis klart (nåja, nästan i alla fall). Jag har lyssningen med Larsen L4 och Monitor Audio RS6/8 färskt i minnet och förutsätter att mina B&O-prylar låter sämre för det är så jag minns dem när jag använde dem senaste vilket är ett par år sedan.

Om jag köper ett par L4'or är det frågan om vad jag ska driva dom med för något?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 01:22

cy_berg skrev:Om jag köper ett par L4'or är det frågan om vad jag ska driva dom med för något?
Förslagsvis en förstärkare :)

Jag tror inte de är så kräsna om jag känner konstruktören väl.

Användarvisningsbild
h00hbt

Inläggav h00hbt » 2008-01-05 02:09

Om du är inne på laren L4 så klarar du dig gott och väl me 10-20W från stärkaren, problemet är att hitta en riktigt schysst som passar din budget.
Har du byggt någon stärkare själv? med tanke på att du är gittarist, det finns ett antal riktigt bra DIY som man kan plocka ihop själv med enastående bra ljud, jag har just plockat ihop en Audio Note SET 300B stärk och med den spelar jag på ett par Usher högtalare, låter helt ok, de ligger något under det opptimala, runt 89db, men det fungerar över förväntan, speciellt om man inte ska dra på värta krämet så gardinerna fladdrar :-)
En Audio Note 300B ligger på c:a 14000 och högtalarna du nämnde ligger väl något sånär humant samt en hygglig CD med rör i utgång kan du hitta för runt 7/8000, inte så långt ifrån budhet MEN så mycket ljud för dessa kronor och att kunna få ett intresse för saker som du förmodligen inte får med något annat,

Med vänlig hälsning

/B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-05 03:10

cy_berg skrev:Sådärja, då har man varit ute på testrunda :D

Jag skulle ändå en sväng till HifiKlubben ute vid Mobilia i Malmö för att beställa en TV och brände lite snabbt en CD med lite blandad musik för att ha att lyssna med/på. Jag fick hjälp av en ung kille som var väldigt trevlig och hjälpsam men som jag inte uppfattade som superkunnig. Vi pratade lite om min budget (20-25k totalt för cd/stärkare/högtalare) och han rekommenderade en NAD C372 (7k) förstärkare tillsammans med en NAD C542 (4k) CD vilket lämnar i runda slängar drygt 10k över till högtalare. Dom hade inte den aktuella stärkaren hemma utan det blev en något mindre NAD istället. Följande högtalare fick sig en släng av min bland-skiva:

Om du är inne på en cd spelare fån NAD så skulle jag rekommendera att du kikar på T585 istället. Det är en dvd spelare men den är mycket bättre än C542 på cd. Och så spelar den även SACD och DVD audio. Den har kostat 10000kr men eftersom det är en utgående modell så säljer hifiklubben ut dem för 5000kr. För dom pengarna är den ett riktigt fynd.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Återgå till Köpråd