Max bjäbbar genast emot (inte så mycket för sakens skulle, jag försöker komma med lite argument också).
Bill50x skrev:Om man bara lyssnar efter hur mycket ljud man kan få per krona kanske det stämmer men det ska väl vara lite kvalitet också?
Ja, men en förutsättning för kvalitet är:
Tillräckligt frekvensomfång
Någorlunda rak frekvensgång
Låg dist
Bra dynamik
För att åstadkomma detta måste en högtalare med nödvändighet bli ganska stor (beroende på rum och det ljudtryck man vill ha, förståss), det ser våra fysiklagar till. Går tyvärr inte attt komma runt.
Låg dist kräver också stor precision i tillverkningen. Det blir dyrt när det rör sig om mekaniska saker. Elektronik är billigt, däremot.
Bill50x skrev:Att alla förstärkare låter likadant bara dom inte klipper är även det felaktigt.
Ja, men inte ens jag har påstått att det är så. Bara att skillnaderna är så små att man kan strunta i dom (typsikt 1/10-> 1/100 av skillnaderna mellan högtalare) om bara effekten räcker. Gör det inte det så spelar det ju ingen roll hur fin den är i övrigt. Så (tillräckligt) mycket effekt är helt enkelt nödvändigt.
Bill50x skrev: Det kan skilja ganska mycket i ljud mellan olika förstärkare.
Ja, det är för att dom ofta är för små.
Bill50x skrev:Mellan olika cd-spelare också, vad som ofta skiljer åt är digital/analogomvandlingen.
Kanske det. Men jag tror att analogdelen ofta är en akilleshäl där man snålar in. Lätt att sälja på omvandlaren i reklambladet, men vad hjälper det om man inte har ett vettigt utgångsteg? Skillnaden är dock enligt mig liten och i princip helt frånkopplad pris. Finns gott om dyrt skräp. Och det finns bra apparater till låg kostnad, till glädje för fattiga/snåla audiofiler och musikälskare.
Bill50x skrev:En "baktung" anläggning (dvs där max krut läggs på högtalarna) kan låta imponerande i början men efter ett tag kommer du troligen att tröttna. Du kommer inte spela musik så ofta som du gör i början och du kommer inte förstå varför. Sedan börjar byteskarusellen....
/ B
Bra högtalare är en bra grund att stå på. Du kommer att lyssna på mer och bättre plattor än förr

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!