HighEnd för < 20k ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gluffis

HighEnd för < 20k ?

Inläggav gluffis » 2008-03-26 20:29

Kommer göra om min övervåning till liten hemmabio o tanken på att skaffa den där lite 'bättre' anläggningen till nedervåningen dök upp. Runt 20k borde man kunna få ganska vettiga grejjer för, åtminstone stärkare och högtalare.

Har en gammal Pioneer DV-444 som signalkälla o den kommer nog få räcka ett tag till tror jag.

Har sneglat lite på antingen något försteg, typ Rotel eller så, och slutsteg, Rotel 1070/Krell KAV-150 (beggade Krell då) eller så går man på en integrerad stärkare, Thule såg snygga ut om inte annat ;)

Högtalare har jag inte funderat på direkt, stativare eller golvare spelar mindre roll. Men något som låter bättre än mina 'Sound Design' a.k.a. Burr är målet ;)

Nånstans i bakhuvudet så har jag funderat på en rörstärkare, men har fortfarande inte kommit över och testlyssnat på något tyvärr.

Musiken som spelas är ganska mycket Katie Melua,Norah Jones och den stilen blandat friskt med Hatebreed,Dire Straits, In Flames o så ;) Ingen elektronika dock...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-26 21:07

Enligt mina erfarenheter så är ett par rejäla fullregister stereohögtalare en riktigt bra grundbult så att säga. Jag skulle ha satsat 13000 på högtalare nya eller beg, 5500:- på ett bra beg slutsteg och 1500 på en beg reciever/försteg. :-) Surroundhögtalare kan man alltid köpa sist.

Bild

Användarvisningsbild
gluffis

Inläggav gluffis » 2008-03-26 21:45

Kommer aldrig bli sorround i den här anläggningen, det har jag redan ;)

Sant, högtalare är juh det som hörs mest så att säga... Får forska lite i ett par bra högtalare...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-26 21:48

Hur ser rummet ut?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-26 21:48

Jag läste lite hafsigt sorry. Men bra högtalare är inte alls tokigt och ett slutsteg som matchar rent effektmässigt menade jag ungefär då ;)

Användarvisningsbild
gluffis

Inläggav gluffis » 2008-03-26 22:09

Kaffekoppen skrev:Hur ser rummet ut?

Rektangulärt med 2,40 i takhöjd ungefär i ett gammalt trähus. En dörr och en trapp i 'bakkkant' av rummet.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-26 22:35

jag skulle lagt 15-17k på högtalarna, det är dom som är viktigast.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-26 22:48

gluffis skrev:
Kaffekoppen skrev:Hur ser rummet ut?

Rektangulärt med 2,40 i takhöjd ungefär i ett gammalt trähus. En dörr och en trapp i 'bakkkant' av rummet.
NHT3.3 om du hittar ett par för under 18 papp, sedan kan du köpa en stärkare för resten och köra på med din DVD :)

NHT 2.9 är inte så trista heller ;)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-26 22:50

JAg vill också ha ett par 3.3 :P
(de har väl 15"are i sidan va och 2.9 har 10"?)

Bild

Maffiga 3.3 från NHT som jag aldrig hört !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-26 23:05

Det är 12" elementet NHT 1259 i basen på NHT3.3, men mycket riktigt 10" i 2.9 och sedan är det 8" i 2.5i

Användarvisningsbild
gluffis

Inläggav gluffis » 2008-03-26 23:15

NHT 3.3 verkade trevliga ;) Aldrig noterat förut, hifi hobbyn går i vågor...

Får ta o leta lite då, ingen brådska så här över sommaren för då går alla pengar till hojåkande...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-26 23:42

12" var det nog ja. Tack Kaffek. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-27 00:14

Lägg mycket krut på högtalare. Stativare kan man ha i sovrummet eller på muggen. För seriös musiklyssning är det golvare som gäller*! Köp sedan den fetaste förstärkare pengarna som är kvar räcker till. För saken är den att så länge normala förstärkare inte klipper, eller är nära att drivas till klippning, så låter dom nästan exakt likadant. Alltså: Ser man till att bara ha effekt nog, så har man undvikit den största orsaken till dåliga förstärkare (klippning, alltså!).

Snell C4, en ca 15 år gamal produkt, kan vara ett kap i bra skick.

Superbudget: Snell E3 + beg 2x150 integrerad NAD + någon billig CD eller DVD och du har grejjor som rockar röven av anläggningar som folk betalat miljonbelopp för!

*) Vi har ju faktiskt.se 2 tillverkare av goda stativare här på forumet. Den ena säljs bara direkt till kund, som måste åka till Täby och hämta. Den andra finns i butik, om jag förstått rätt (tråd här). Men jag rekomenderar i ditt fall en begagnad golvare för samma pengar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
gluffis

Inläggav gluffis » 2008-03-27 15:41

Kollegan rekommenderade att titta på Von Schweikert, Vr2'or verkar man kunna hitta för ganska resonabla pengar. Är han helt ute och cyklar eller är något vettigt, jämfört med till exempel Snell C4 eller NHT 3.3 ?

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2008-03-27 18:37

LTS trevägare kanske vore ett alternativ. Kommer ju i nytt utförande om några veckor eller så. Verkar rätt trevlig och kapabel.

/C

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-27 19:22

Att man ska lägga största delen på ett par högtalare, sedan köpa vilken förstärkare som helst bara den är tillräckligt kraftig för den tänkta applikationen och sedan köpa billigast möjliga cd/dvd-spelare är en stor felsyn som tyvärr frodas på detta forum.

Om man bara lyssnar efter hur mycket ljud man kan få per krona kanske det stämmer men det ska väl vara lite kvalitet också? Att alla förstärkare låter likadant bara dom inte klipper är även det felaktigt. Det kan skilja ganska mycket i ljud mellan olika förstärkare. Mellan olika cd-spelare också, vad som ofta skiljer åt är digital/analogomvandlingen.

En "baktung" anläggning (dvs där max krut läggs på högtalarna) kan låta imponerande i början men efter ett tag kommer du troligen att tröttna. Du kommer inte spela musik så ofta som du gör i början och du kommer inte förstå varför. Sedan börjar byteskarusellen....

/ B

Lennart

Inläggav Lennart » 2008-03-27 20:10

AnotherDrinkPlease skrev:LTS trevägare kanske vore ett alternativ. Kommer ju i nytt utförande om några veckor eller så. Verkar rätt trevlig och kapabel.

/C

-Vet du något mer om detta? Är intresserad då jag själv äger ett par...

/Lennart

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-27 20:13

Max bjäbbar genast emot (inte så mycket för sakens skulle, jag försöker komma med lite argument också).

Bill50x skrev:Om man bara lyssnar efter hur mycket ljud man kan få per krona kanske det stämmer men det ska väl vara lite kvalitet också?

Ja, men en förutsättning för kvalitet är:
Tillräckligt frekvensomfång
Någorlunda rak frekvensgång
Låg dist
Bra dynamik

För att åstadkomma detta måste en högtalare med nödvändighet bli ganska stor (beroende på rum och det ljudtryck man vill ha, förståss), det ser våra fysiklagar till. Går tyvärr inte attt komma runt.
Låg dist kräver också stor precision i tillverkningen. Det blir dyrt när det rör sig om mekaniska saker. Elektronik är billigt, däremot.

Bill50x skrev:Att alla förstärkare låter likadant bara dom inte klipper är även det felaktigt.

Ja, men inte ens jag har påstått att det är så. Bara att skillnaderna är så små att man kan strunta i dom (typsikt 1/10-> 1/100 av skillnaderna mellan högtalare) om bara effekten räcker. Gör det inte det så spelar det ju ingen roll hur fin den är i övrigt. Så (tillräckligt) mycket effekt är helt enkelt nödvändigt.

Bill50x skrev: Det kan skilja ganska mycket i ljud mellan olika förstärkare.

Ja, det är för att dom ofta är för små.

Bill50x skrev:Mellan olika cd-spelare också, vad som ofta skiljer åt är digital/analogomvandlingen.

Kanske det. Men jag tror att analogdelen ofta är en akilleshäl där man snålar in. Lätt att sälja på omvandlaren i reklambladet, men vad hjälper det om man inte har ett vettigt utgångsteg? Skillnaden är dock enligt mig liten och i princip helt frånkopplad pris. Finns gott om dyrt skräp. Och det finns bra apparater till låg kostnad, till glädje för fattiga/snåla audiofiler och musikälskare.

Bill50x skrev:En "baktung" anläggning (dvs där max krut läggs på högtalarna) kan låta imponerande i början men efter ett tag kommer du troligen att tröttna. Du kommer inte spela musik så ofta som du gör i början och du kommer inte förstå varför. Sedan börjar byteskarusellen....

/ B

Bra högtalare är en bra grund att stå på. Du kommer att lyssna på mer och bättre plattor än förr :-)

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2008-03-27 20:20

Lennart skrev:
AnotherDrinkPlease skrev:LTS trevägare kanske vore ett alternativ. Kommer ju i nytt utförande om några veckor eller så. Verkar rätt trevlig och kapabel.

/C

/Lennart

Nu har jag inte tillgång till jobbmailen här hemma men jag är nästan säker på att de preliminärt sade att de skulle vara tillgängliga i April. Frågade för någon månad sedan.

/C

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-27 20:38

Bra tänkt! Den är ju rimlig i pris också. Nackdelen är väl att man måste bygga ihop den själv, i alla fall delvis. Men man får ju mycket pengar över till annat. Det kanske till och med räcker till en sån där grammofon. Begagnad då, men där kan man göra riktiga vrakfynd.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-27 23:17

AnotherDrinkPlease skrev:
Lennart skrev:

/C

/Lennart

Nu har jag inte tillgång till jobbmailen här hemma men jag är nästan säker på att de preliminärt sade att de skulle vara tillgängliga i April. Frågade för någon månad sedan.

/C
Designen är klar sedan länge, förändringarna har redan presenterats i MoLt och eventuellt handlar det väl om att Hifi-Kit skall göra smärre konstruktionsförändringar i lådbyggsatsen.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-03-28 20:07

Ett par Quad ESL-63 i OK skick lämnar det mesta i dammet...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-28 20:32

Bill50x skrev:Att man ska lägga största delen på ett par högtalare, sedan köpa vilken förstärkare som helst bara den är tillräckligt kraftig för den tänkta applikationen och sedan köpa billigast möjliga cd/dvd-spelare är en stor felsyn som tyvärr frodas på detta forum.

/ B

jag tillhör också den skolan, jag anser även att man inte behöver mer än 40-50w per kanal oftast.

jag tycker det här med dvd/cd är en akademisk fråga, jag har aldrig hört skillnad, likadant med stärkare, är det inte totalt felkonstruerat så duger det. jag tycker man först och främst ska koncentrera sig på att köpa bästa möjliga högtalare, sen mycket myyycket längre ner på prioritetslistan ligger "bra" förstärkare, det är överkurs helt enkelt.

för att inte tala om dyra cd/dvd-spelare, 1500 räcker gått och väl, men har du bara en sunkig spelare så duger den oftast alldeles utmärkt ändå, det lilla extra en bra cd/dvd möjligtvis kan ge är inte värt pengarna, om du inte har jävligt mycket pengar och inte bryr dig dvs, då kan man köpa det värsta. det skiljer enormt lite i ljud mellan källor tycker jag, men burkar, där är det verkligen natt och dag, där gör extra spenderade pengar verkligen nytta.

elektronik=finlir
högtalare=nödvändigheter
IMO
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-28 21:18

housemicke skrev:
Bill50x skrev:Att man ska lägga största delen på ett par högtalare, sedan köpa vilken förstärkare som helst bara den är tillräckligt kraftig för den tänkta applikationen och sedan köpa billigast möjliga cd/dvd-spelare är en stor felsyn som tyvärr frodas på detta forum.

jag tillhör också den skolan, jag anser även att man inte behöver mer än 40-50w per kanal oftast.

jag tycker det här med dvd/cd är en akademisk fråga, jag har aldrig hört skillnad, likadant med stärkare, är det inte totalt felkonstruerat så duger det. jag tycker man först och främst ska koncentrera sig på att köpa bästa möjliga högtalare, sen mycket myyycket längre ner på prioritetslistan ligger "bra" förstärkare, det är överkurs helt enkelt.

Och ändå är det så att dom som bygger sina anläggningar med den här inriktningen också är de som konstant uppgraderar och byter apparater? För läser man inläggen här byts det ganska ofta förstärkare och det handlar inte alls bara om att få högre effekt.

Jag är dock ense med dig om att 40-50 watt räcker till de flesta högtalare, speciellt med dagens komprimerade musik. Frågan är dock, räcker till vad? Mina egna Dahlqvist DQ10 låter hyggligt bra med en NAD3020, men med bättre förstärkeri (typ Sentec PA9) så stramas framför allt basåtergivningen upp rejält. Med en sk manlig förstärkare på några hundra watt så blir det ett helt annat drag i högtalarna.

Olika CD-spelare ger inte lika påtaglig förändrig av ljudet som tex olika högtalare. Men i längden så kommer skillnaden fram och när man väl har tröttnat på skramlet från en 399:- dvd-spelare från lokala macken så infaller lyssningströttheten snabbt. Risken är dock att man tror på sagorna om att alla cd/dvd-spelare är lika bra och så börjar man byta och uppgradera högtalarna istället. Varje gång man byter högtalare så låter det annorlunda och man kanske inbillar sig att det också låter "bättre". Men efter ett tag så kommer tröttheten smygande och så byter man högtalare igen....

/ B

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-28 22:41

Jag ger mig in i detta getingbo mest av allt för att jag har viss erfarenhet att att byta upp mig till bättre grejor precis alldeles nyligen.

Efter mycket läsande här på forumet och viss konsultation från kompisar började jag med högtalarna. Lyssnade runt lite och fick rätt klart för mig vad jag ville ha.

Hade en gammal nad 3020 och en gammal h/k cd spelare sen tidigare.

Ett klart lyft med nya högtalare, enormt faktiskt. Men ljudet lät rätt svulstigt. Nya funderingar och ett hyffsat slutsteg inhandlades. En klar förbättring måste jag säga. Gamla naden fick ju vara försteg. Efter en liten olycka i hemmet där naden åkte ut på huggkubben inhandlades både en SB3 och ett nytt (begagnat) försteg. sb3 kom ungefär samtidigt.

Nu jäklar blev det skillnad, mycket skillnad. Jag ska akta mig lite för att sväva ut i diverse superlativ om hur saker låter för det har jag alldeles för lite erfarenhet.

Först tycket jag att det lät basfattigt. Skiva efter skiva spelades, en och annan whisky dracks (lagavulin). Nu hör och känner jag att basfattigt är det inte, bara det att grejorna spelar bas där det ska vara bas och inget annat. I högsta grad mycket njutbart.

Slutsats av detta? Tusan vad gott det är med lagavulin och tusan vad bra Supertram låter när det låter som jag tror att det ska göra. Har visserligen sett och hört dom live men det vara många många år sedan.

Lycka till med nya grejor. Kanske köpa något beg som det är hög klass på och få det uppgraderat?
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Användarvisningsbild
gluffis

Inläggav gluffis » 2008-03-28 23:20

Verkar vara som med det mesta, att folk har ganska skilda åsikter ;) Men med en maxbudget på runt 20k så blir det till o leta lite högtalare då först o främst. Signalkällan finns juh redan o kommer antgligen inte bytas föräns den går sönder. Och rent krasst skulle jag kunna köra på min gamla Pioneer backup stärkare till o börja med ;)

En gammal kollega tyckte jag skulle lyssna på ett par Ino oxo. Så det får man väl avverka oxo ;)

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-28 23:26

Jag har aldrig hört ino så där ska jag inte utala mig. På något sätt ska jag försöka få en lyssning till stånd. Finns det någon i dala trakten som har ett par som man kan lyssna på så vore jag tacksam för det.
Dancing in the shadows of my memory. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-28 23:52

lol sorry, blev lite full. 8)

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-31 21:00

Om du är ute efter high-endkänsla på en budget så rekommenderar jag Canton Ergo RC-L som högtalare.

Detta är en välbyggd och välljudande high endhögtalare som inte tillverkas längre men som kan köpas fabriksnya från tyskland. De har bra diskant, vettigt mellanregister och dubbla basar som heter duga. Faktiskt spelar de mellan 18 - 40 000 Hz vilket är enastående.

Prisent inklusive frakt från Tyskland är omkring 8 000 kr med kontantbetalning vid leverans.

Sedan kan du välja en bra förstärkare med delbart för- och slutsteg för omkring 8 000 kr och en CD-spelare för omkring 4 000 kr så får du bra kvalitet genom hela kedjan.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-04-01 08:28

Bra ide från CL.

Men kör digitalt mellan CD spelare o förstärkare så kan fördelningen bli:
Förstärkare 10000:-
CD spelare 2000:-

Sten R

Nästa

Återgå till Köpråd