Moderator: Redaktörer
hari_seldon skrev:Tack för tipsen!Det där med antennkabel - var det allvarligt menat?
ja.Man har ju hört om EKK-kabel för högtalaranslutning.
Är antennkabel signalkablarnas motsvarighet?
Om du vill ha ljud med minimal försämring, ja.Vilka säljer kopparskärmade så'na?
johanu skrev:Nja signalkabelns ekk är väll rg62.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 021604.htm

Ranefjord skrev:Mogamikabeln får du löda själv. Semiballat innebär att du har två ledare, samt en skärm i kabeln. Den ena ledaren använder du till signal (i båda ändar) och den andra till jord (i båda ändar). Skärmen kopplar du enbart på kabeln i ena ändan, den till "källan".
Connect the earthed end to the signal source.
Kaffekoppen skrev:Du nämde koppar...
Då kanske jag skall nämna en kabel där man får gå ihop några och köpa via någon stackare som har företag. Kabeln säljs på Farnel och heter CT100.
Skulle vilja kalla den för "signalkabelns EKK på steroider"
Kostar väl under 6 spänn +moms metern i längd om 100m. Vilket iof gör att man kan köpa på sig 100m själv innan man kommer upp i kostnaden för kostnaden för en "bättre" kabel för en tusing...
(och visst är det mycket riktigt så att den kabeln jag rekommenderade tidigare i tråden har CT100 som signalledare)
TCM skrev:här kanske?
SvartFjonkalicious skrev:Kaffekoppen skrev:Du nämde koppar...
Då kanske jag skall nämna en kabel där man får gå ihop några och köpa via någon stackare som har företag. Kabeln säljs på Farnel och heter CT100.
Skulle vilja kalla den för "signalkabelns EKK på steroider"
Kostar väl under 6 spänn +moms metern i längd om 100m. Vilket iof gör att man kan köpa på sig 100m själv innan man kommer upp i kostnaden för kostnaden för en "bättre" kabel för en tusing...
(och visst är det mycket riktigt så att den kabeln jag rekommenderade tidigare i tråden har CT100 som signalledare)
Så om man känner någon som har företag så kan man köpa en 100m och ha för all framtid så att säga? Låter najs, är den vit eller svart eller vad?
Mvh
Filip
overture skrev:Om kabeln kostar max 10 kr m + liknande för strumpan + ca 50 kr/kontakt så är det ju nästan värt att köpa 100 meter om man behöver mer än ett par (säg att du har flera signalkällor eller kanske en hembioreceiver...)
RogerGustavsson skrev:overture skrev:Om kabeln kostar max 10 kr m + liknande för strumpan + ca 50 kr/kontakt så är det ju nästan värt att köpa 100 meter om man behöver mer än ett par (säg att du har flera signalkällor eller kanske en hembioreceiver...)
Varför ska du ha strumpa? Är det ett måste kan man ju köpa vanliga kängsnören (fråga Soundbrigade på detta forum) till en lägre kostnad.
Bill50x skrev:Dunderklumpen skrev:Varför ska signalkablar vara snygga? De sitter ju till 99% bakom alla apparater..
Av samma anledning som att man köper snygga kalsonger
/ B
Jag använder den kabeln och är mycket nöjd. Skärmen är flätad koppar+kopparfolie, vilket gör att det är lätt att löda. Det som blir över går utmärkt att använda för att installera parabolen medKaffekoppen skrev: Då kanske jag skall nämna en kabel där man får gå ihop några och köpa via någon stackare som har företag. Kabeln säljs på Farnel och heter CT100.
Enligt specarna verkar det vara två helt likvärdiga kablar(vilket är rimligt eftersom de är byggda efter samma specifikationer). Den per M kan man inte köpa längre, vilket också underlättar beslutet något...Bill50x skrev:TCM skrev:här kanske?
Tittade också på den sidan. Kabeln finns i två varianter, "High frequency" för 3,12 kr (per meter?) och "Low frequency" för 1200,61 kr (för hela rullen?)....
/ B
Rundberg skrev:Tyvärr har jag ingen kvar, annars skulle jag kanske kunna göra en fin marginal på att sälja den per meter
OTBill50x skrev:Rundberg skrev:Tyvärr har jag ingen kvar, annars skulle jag kanske kunna göra en fin marginal på att sälja den per meter
Själv hävdar jag att marginalen inte är intressant, det är kronorna
Även med 500 % påslag påkabelpriset är det knappast lönsamt med kapning och paketering.
/ B
hari_seldon skrev:Hur viktigt är impedansvärdet?
Det har rekommenderats kablar med impedanserna 75 ohm och 93 ohm - har det nå'n betydelse?
HS
phon skrev:Jag brukar köra med en tunn antennkabel från Elfa.
Fördelar, som jag ser det:
Låg kapacitans, typiskt 55pF / meter
Tunna och smidiga
75 ohm, bra anpassning
Ren koppar i mittledaren
Singel mittledare
Vita
Billiga
De är ju inga kärnkraftverk, förförstärkare, det blir inte ett dugg bättre med en tjock kabel som förmår överföra flera hundra watt.
Tunnast möjliga kabel tar helt enkelt minst plats, det brukar ju bli rätt många kablar därbakom ....
Det går åt en mycket tjockare kabel om man skall överföra hela imponatoreffekten, den kräver faktiskt sin ledare .....
.
...Man hör kusligt myckt av instrumentljuden, t.ex. karaktären hos olika trumskinn eller minimala knakingar och knäppningar i en akustisk gitarr.
Almen skrev:Impedansen blir bara intressant när frekvensen motsvarar en våglängd i storleksordningen kabellängden.
Almen skrev:Almen skrev:Impedansen blir bara intressant när frekvensen motsvarar en våglängd i storleksordningen kabellängden.
Nja, nu förenklar du litet väl, Almen. Om du tänker efter litet så har det ju lika mycket med förändringar i impedans hos ledningarna i en överföringskedja (där i och för sig den korta våglängden relativt ledningslängderna är det som orsakar reflektioner och stående vågor).
Nä, i det här sammanhanget har den inte det.-Martin- skrev:...resonemanget bygger ju just på att den karakteristika impedansen har någon betydelse i sammanhanget. Och för audio (20-20kHz) har den väl inte det(?)
Ragnwald skrev:Men, hur var det nu med flerkarderlig icke förtennt ledare som i CT-100?
Är det enbart ett problem med högtalarkabel?
Att skärmningen är viktig är givet och vad kan vara bättre än en bra antennkabel?
-Martin- skrev:phon skrev:Jag brukar köra med en tunn antennkabel från Elfa.
Fördelar, som jag ser det:
Låg kapacitans, typiskt 55pF / meter
Tunna och smidiga
75 ohm, bra anpassning
Ren koppar i mittledaren
Singel mittledare
Vita
Billiga
De är ju inga kärnkraftverk, förförstärkare, det blir inte ett dugg bättre med en tjock kabel som förmår överföra flera hundra watt.
Tunnast möjliga kabel tar helt enkelt minst plats, det brukar ju bli rätt många kablar därbakom ....
Det går åt en mycket tjockare kabel om man skall överföra hela imponatoreffekten, den kräver faktiskt sin ledare .....
.
Men du, den verkar inte vara så flexibibel som man kanske skulle önska?
Det är enkardelig ledare!Ragnwald skrev:Men, hur var det nu med flerkarderlig icke förtennt ledare som i CT-100?
Är det enbart ett problem med högtalarkabel?
Att skärmningen är viktig är givet och vad kan vara bättre än en bra antennkabel?
Richard skrev:johanu skrev:Nja signalkabelns ekk är väll rg62.
Sant, fungerar utmärkt som antennsladd.
Rg 62 har ju en väldigt tät skärm, vilket är bra skydd mot hf.
Kopparskärmen gör det lätt att löda ( aluminium är svårt ).
Att mittledaren är enkardelig förhindrar den distortion som kan uppstå med flerkardeliga koppartrådar.
Fungerar också utmärkt som koaxial digitalkabel mellan dvd och DA.
Det finns dock andra antennsladdar som är ( ändå ) billigare och som låter likadant.
-Martin- skrev: Men du, den verkar inte vara så flexibibel som man kanske skulle önska?
PekkaJohansson skrev:Jag ber att få tacka phon för tipset om den tunnare antennkabeln! Med lite tur borde jag kunna trycka ned ett stereopar av KTV 0,7/2,9 CV även i mina snålt dimensionerade (20 mm) kabelrör.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kaffekoppen skrev:CT-100 Det är enkardelig ledare!
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:johanu skrev:Nja signalkabelns ekk är väll rg62.
Sant, fungerar utmärkt som antennsladd.
Rg 62 har ju en väldigt tät skärm, vilket är bra skydd mot hf.
Kopparskärmen gör det lätt att löda ( aluminium är svårt ).
Att mittledaren är enkardelig förhindrar den distortion som kan uppstå med flerkardeliga koppartrådar.
Fungerar också utmärkt som koaxial digitalkabel mellan dvd och DA.
Det finns dock andra antennsladdar som är ( ändå ) billigare och som låter likadant.
Falskt, RG62 fungerar inte alls optimalt som antennkabel eftersom karaktäristisk impedans vanligtvis då ska vara 75 ohm och i en del fall 50 ohm. Den karaktäristiska impedansen hos RG62 är 93 ohm.
PekkaJohansson skrev:Med 4,3 mm ytterdiameter och tvära böjar i rören? Jag tvivlar!
Förresten, några bra tips på RCA-pluggar? Till mini-RG62 använder jag Neutriks snålvariant, den där med plasthylsa för fasthållning, men den är så väldigt pillig att ha att göra med.
Med vänlig hälsning
Pekka
tvett skrev:Jag rekommenderar:
Syns bra på bilden vad det är för kabel
PekkaJohansson skrev:Jag ber att få tacka phon för tipset om den tunnare antennkabeln! Med lite tur borde jag kunna trycka ned ett stereopar av KTV 0,7/2,9 CV även i mina snålt dimensionerade (20 mm) kabelrör.
Med vänlig hälsning
Pekka

2-ch skrev:Ibland blir det så fel.
Efter en ommöblering röckte mina gamla kablar inte till längre. Så kag köpte en mikrofonkabel i tron om att den var bra för svaga signaler, samt att den var väldigt smidig och följsam.
(tror det var Elfa 55-802-04) Satte dit kontakterna och provade.
Fick mig en ordentlig överraskning. Jag som aldrig hört någon skillnad på olika signalkablar, verkligen hörde det för första gången.
Det lät helt enkelt förskräckligt! Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
2-ch skrev:Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
johanu skrev:2-ch skrev:Ibland blir det så fel.
Efter en ommöblering röckte mina gamla kablar inte till längre. Så kag köpte en mikrofonkabel i tron om att den var bra för svaga signaler, samt att den var väldigt smidig och följsam.
(tror det var Elfa 55-802-04) Satte dit kontakterna och provade.
Fick mig en ordentlig överraskning. Jag som aldrig hört någon skillnad på olika signalkablar, verkligen hörde det för första gången.
Det lät helt enkelt förskräckligt! Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
Intressant.
Vilken variant köpte du? Den med 2, 3 eller 4a ledare?
//Johan
tvett skrev:2-ch skrev:Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
Du lärde dig inget om placebo? Jag tolkade det som att du inte gjorde A/B-jämförelse på grund av att de gamla kablarna var för korta?
2-ch skrev:tvett skrev:2-ch skrev:Men jag lärde mig ett par saker, 1 att jag valt helt fel kabel, 2 att det faktiskt går att höra skillnad på kablar.
Du lärde dig inget om placebo? Jag tolkade det som att du inte gjorde A/B-jämförelse på grund av att de gamla kablarna var för korta?
A/B-jämförlese var helt enkelt onödig i det här fallet. Skillnaden var för stor för att kunna döljas av placebo. Det gick helt enkelt inte att lyssna på. Men se ovan hur signalvägen gick, det kanske inte är så lyckat att koppla så som jag gjorde.
Dessutom skulle väl placeboeffekten varit åt det andra hållet, här hade jag ju skapat min egen kabel?
johanu skrev:Jag tror att kopplingen du gjorde kan vara boven i dramat.
Du ska bara ha den mellan två apparater och endast en kanal.
Mvh
//Johan
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster