Denons lösning med 2500 är katastrofal ur min synvinkel, jag tror mycket få kommer köpa en produkt som är subjektivt svindyr med bara en så begränsad kundkrets (som dessutom är tveksam kvalitetsmässigt med tanke på att den har flera buggar bland annat på LFE-nivån som ligger 5 dB lågt på PCM-material).
Det lär inte bli några uppföljare på den om du frågar mig.
Dock så fungerar den så att den uppfyller Profile 1.1 (som även kallas "final profile"). Och det gör den genom att plocka ut det sekundära ljudet (såväl som det primära ljudspåret) via icke förlustfria ljudformat som Dolby Digital 640 kbps tex. 2500 har ju som bekant inga avkodare för förlusfria format.
Nu är det ju i praktiken ingen fara då jag tror det är få som blir upprörda att inte ljudet på PiP-gubben som kommenterar filmen är förlustfritt utan i ett annat format.
Dock kan det blir lite fibblande fram och tillbaka när man skall skifta från Bitstream till PCM, väljer man bitstream när man skall köra interaktiva ljudspår så lär det bli tyst i högtalarna.
Var avkodningen sker spelar ju inte i teorin någon roll, men skall den ske i förstärkaren så kommer INTE alla funktionalitet finnas kvar, det är ett bistert faktum. Just interktiviteten är något som filmbolagen satsat mycket stora pengar på och jag tror (och vet) att de inte är så glada över att audiofilerna vill ha signalen skickad som bitstream. Jag vet att det tex HD-DVD-lägret med Microsoft i spetsen inte alls ville att funktionen med att kunna skicka signalen som bistream till en förstärkare skulle bli pupulär, men tillverkarna av receivers såg ju chansen att få till ytterligare en logga på framsidan.
En detalj att lägga på minnet för de som gillar att digitalt efterbehandla signalen (rumskorrigering, 5.1 till 7.1 via DPLIIx osv) är att inte alla förstärkare/försteg har processorkraften att BÅDE avkoda förlustfria ljudformat OCH samtidigt applicera efterbehandla PCM-signalen. Naturligtvis är det inte som skyltas med...men kan bli en tråkig överraskning. Marantz modeller har detta problem, om man nu kan kalla det så.
Det finns hur mycket som helst att diskutera om det här, vilket jag tycker är väldigt intressant. Men det kanske vi ska ta i en separat tråd?
MVH
/g