Hemmabioreciever

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Hemmabioreciever

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-08 22:58

Hallå i hatten!

Jag behöver råd om hemmabiomaskin, och kraven är som följer;
- välljudande
- billig
- vettigt användargränssnitt
- kompatibel med i dagsläget förekommande ljudformat

Önskemål;
- svart
- behaglig färg på display alt avstängningsbar display. Dvs så långt från blingbling-blåa LED som möjligt.

Frivilliga avkall;
- behöver absolut ingen herrejösses-effekt, skall på sin höjd driva 8st mupp-surrounder (fyra st per kanal, last 4ohm). Resten får förstärkeri utifrån.
- gärna kines-hifi, bara den uppfyller krav och önskemål ovan.

Denon har ju, näst intill onödigt att nämna, ett gott rykte bland vissa på detta forum, men hur står sig de billigaste? Vad får man? Jag har sneglat lite på Cambridge, Sherwood och lite mer traditionella siba-märken som Pioneer och Yamaha. Den sistnämnda har alltid haft behaglig färg på displayen, och yamaha finns i stapeln sen innan.

Vad har ni för åsikter och erfarenheter? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-07-08 23:06

Den lilla koll jag har på hembiolådor så verkar Onkyo ha vunnit några tester på senaste. Värt att kolla upp.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-08 23:12

rexq:

Jepp det får kollas upp. På mässor dock har jag alltid fått intrycket att det låtit vasst och jävligt, men det kan vara intressant i syftet att slå ihjäl en gammal fördom.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 23:16

Jag har en Yamaha.

Den duger gott, men körs mest som försteg.

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-07-08 23:52

Lars Bengtsson i Sthlm säljer Pioneer VSX-917V för 2495 kr. Hyfsat tycker jag. Finns i svart.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-07-09 10:37

Öhh, jo du kan ju höra av dig så kanske det finns något i gömmorna som
du kan få låna. Då kan du leta i lugn och ro efter ett fynd.

Receiver eller bara försteg? (H/K eller Rotel mao)
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-09 12:04

Betyder kompatibel men förekommande ljudformat HD formaten för Bluray?
I så fall måste du ha en apparat med HDMI 1.3 om receivern skall . Och då blir det ju inte dom billigaste modellerna heller tyvärr.

mvh/Harry

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-07-09 12:27

Pioneer VSX-917V har HDMI ver. 1.3

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-09 20:24

Har ni ngn uppfattning om hur bra de låter?
- Carlsson Illuminati -

niclas

Inläggav niclas » 2008-07-09 20:49

Tycker personligen att NAD 744 kan vara lite intressant. Om jag inte missminner mig tyckte jag den var mycket begriplig ergonomiskt sett och fjärrkontrollen som medföljer är helt programerbar för även andra apparater. Utseendemässigt tycker jag att den (i grafitvarianten) är bland de snyggare i budgetsegmentet, men det är ju en smaksak. Pre-out/main-in på front och center med byglar kan ju vara rätt smutt om man vill driva subwoofer med ex centerkanalen.. :)
Den kan vara värd att kika närmre på iallafall, tycker jag.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... grafit.htm
Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 00:44

Tycker allt nytt utan HDMI 1.3 går bort

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-07-10 09:46

Så enkelt är det tyvärr inte. Man behöver veta vad av HDMI 1.3 som är implementerat.
Till skillnad mot andra standarder räcker det tydligen att uppfylla en punkt
på listan för att kunna märka apparaten med tex 1.3. Inte samtliga punkter.

Själv skulle jag nöja mig med en AV receiver som har HDMI + lipsync.
Annars känns det tämligen dött.

Sten R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 09:52

Håller med.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-10 22:05

Ursäkta en som är helt ny på området; men vad är idén med att ha bildkällans signal att gå igenom en ljudenhet? Varför HDMI 1.3?

Kaffekoppen;
Hur upplever du din Yamaha ljudmässigt?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-07-11 00:54

Finns ju flera skäl att låta bilden gå igenom receivern.
Tex möjligheten att synkronisera ljud o bild.
Bra växlingsmöjligheter, bildbehandling (onödigt?) mm.

HDMI är den digitala kontaktstandard för bild o ljud som branchen satsat på. Bl.a pga av möjligheten till kopieringsskydd. Så inom några år måste du ha en full HDMI kedja på alla apparaterna för att kunna se DVD film mm.
Det är ju ett sätt att komma åt piratkopiering. Nu kommer troligen piraterna runt detta men ändå.

HDMI 1.3a är den senaste versionen som finns implementerat på vissa apparater.
Standarden sträcker sig förbi 1920x1080 i upplösning.
Stödjer nya ljudformat.
Ny liten kontakt.
Lipsync.
Man utökar möjligt antal färger till 16 bitars RGB.

Sten R

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-11 01:25

rylandes skrev:HDMI är den digitala kontaktstandard för bild o ljud som branchen satsat på. Bl.a pga av möjligheten till kopieringsskydd. Så inom några år måste du ha en full HDMI kedja på alla apparaterna för att kunna se DVD film mm.

Det ser jag som en anledning att hålla sig borta från HDMI...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-11 14:24

HDMI 1.3 är väldigt enkelt att hålla på med.
Jag skulle personligen aldrig komma på idéen längre att köpa en apparat utan. En "enkel" typ Denon 2808 och uppåt och en PS3 så är man i hamn.
Man får helt enkelt inte ut ljudet i högsta upplösningen om man inte använder HDMI 1.3. Visst kan man köra PCM men alla spelare som kommer framöver kommer inte kunna avkoda själva.
Det finns en grunk om man spelar som kan separera ljud och bild på HDMI via DVI men det finns inget som säger att det kommer fungera i all framtid eller ens särskilt länge.

mvh/HArry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-11 14:42

Jag tror också man kommer flytta avkodningen framöver. Det kommer blir rätt meningslöst att göra avkodningen i spelaren...

V8 (är det för att du har dubbla V4:or? ;) ) min Yamaha skall jag knappt uttala mig om. Den har aldrig tvingats till ett rättvisst test, bara levt i renoveringsobjekt :) Bara att den överlevt det är ju ett tecken på att den inte ger upp lätt.

Skall jag karaktärisera den får det bli något åt det ljusare hållet. Men det är marginellt. De är duktiga på DSPer, men vem tusan ställer in kyrksal i Rom hemma? Något man leker med en kvart och aldrig mer.

Kör den dessutom som försteg, och då finns ingen tendens till annat än neutral återgivning. Det inbyggda steget får *kanske* köra bakkanalerna, men troligen inte ens det.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-11 22:48

Det är ju som sagt bara bakkanaler som skall drivas, därav inget större krav på effekt. Ang hdmi 1.3... kan man inte köra ljudet via coax eller ljusfiber?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-11 23:23

nej det är ute och aldeles för enkelt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-11 23:50

Vee-Eight skrev:Det är ju som sagt bara bakkanaler som skall drivas, därav inget större krav på effekt. Ang hdmi 1.3... kan man inte köra ljudet via coax eller ljusfiber?
Jo, men som jag skrev.. skall du köpa NYTT vill du ju ha nått som kanske är enda standarden om två år..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-12 10:48

Kaffekoppen skrev:
Vee-Eight skrev:Det är ju som sagt bara bakkanaler som skall drivas, därav inget större krav på effekt. Ang hdmi 1.3... kan man inte köra ljudet via coax eller ljusfiber?
Jo, men som jag skrev.. skall du köpa NYTT vill du ju ha nått som kanske är enda standarden om två år..

Så gränssnitt via spdif och koax kommer att försvinna?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2008-07-12 10:51

Kaffekoppen, vilken modellbeteckning har din Yamaha?

Jag körde i några veckor med min brors Yamaha 750-någonting som försteg/delningsfilter till Ino pi24/LTS basmoduler och jag var inte något riktigt nöjd med den kombinationen.

Upplevde en stor förbättring när jag gick till Sentec EC-9(andra opampar) + plus mitt vanliga försteg.

Har lånat hem ett cr80s nu och upplever som skillnad var större från Yamaha->Sentec än från Sentec->Ino.

Just my 5 cents...
at

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 10:58

Vee-Eight skrev:
Kaffekoppen skrev:

Så gränssnitt via spdif och koax kommer att försvinna?
Ren spekulation. Men återigen, skulle jag köpa nytt skulle jag inte välja något som saknar den standarden som det mesta verkar bygga på nu..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-12 11:05

Du har säkert rätt.

Jag kör ju inte med, och kommer inte använda de inbyggda filtrena i min receiver. Maskinen är en RXV-640 och slutsteget körs via pre-out. Inga basmoduler är inkopplade.

Jag tro skillnaden mellan Sentec och Ino är klart mindre än mellan Yamaha och Sentec.

Jag har själv ett Sentec delningsfilter...och gillar det...även om jag tappat bort det :oops:

Nåväl, som jag sa så har inget direkt fått bekänna färg hos mig på länge, men nu rör det på sig..

Fast..hmm.. kan ju släpa ner det till grannens källare och göra samma jämförelse som du gjort... fast då med i56/LTS-basar.

Vi körde en jämförelse med Linn där häromdagen men jag var inte med hela vägen..

americantabloid skrev:Kaffekoppen, vilken modellbeteckning har din Yamaha?

Jag körde i några veckor med min brors Yamaha 750-någonting som försteg/delningsfilter till Ino pi24/LTS basmoduler och jag var inte något riktigt nöjd med den kombinationen.

Upplevde en stor förbättring när jag gick till Sentec EC-9(andra opampar) + plus mitt vanliga försteg.

Har lånat hem ett cr80s nu och upplever som skillnad var större från Yamaha->Sentec än från Sentec->Ino.

Just my 5 cents...
at

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-07-12 11:33

Vi körde en jämförelse med Linn där häromdagen men jag var inte med hela vägen..

nu var du väl snäll mot linnisterna?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-14 09:02

Hur är Denons 1508 jämfört med den legendariska LTS-rekommenderade apparaten?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-07-14 10:28

... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-07-14 10:56

karneolen skrev:Vee-Eight, ett litet tips:

http://www.blocket.se/vi/17076380.htm?ca=16_s

Jo jag såg den, men det är inte aktuellt med köp än. Ville bara veta vad att titta och lyssna på.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-07-15 12:48

Kaffekoppen skrev:Jag tror också man kommer flytta avkodningen framöver. Det kommer blir rätt meningslöst att göra avkodningen i spelaren....

Inte om man vill ha full funktionalitet för de (framtida) interaktiva funktionerna, då är avkodning (och realtidsmixning av PCM-ljud) nödvändigt att utföra i spelaren.

Yamaha är ett dåligt alternativ om man vill ha en så bra bild som möligt i och med att samtliga av de modeller som finns på marknaden idag klipper såväl BTB som WTW via HDMI-ingången.

Det skall åtgärdas i framtida modeller som kommer i höst är det sagt.

MVH
/g

Nästa

Återgå till Köpråd